Älä laita hajuvettä bussimatkalle!
Istun pitkän matkan bussissa. Minulla ei ole paikkavarausta, mutten haluaisi siirtyä koska voin vahingossa joutua jonkun toisen varaamalle istuimelle.
Auto on myös melko täynnä.
Edellisellä asemalla eteen istui vadelman- ja kissanpissan lemuiseen hajuveteen pulahtanut nainen. Oloni alkaa olla sietämätön. Olen yliherkistynyt erilaisille tuoksuille ja kemikaaleille, lääkitys on mutta näin työviikon jälkeen keuhkoputket on melko rasittuneet. Kyllä, alanvaihto on mielessä mutta siihen pääsy kestää. Lääkitystä olen menossa maanantaina tarkistamaan, jos elän siihen asti. ;p
Miksi ihmiset eivät ota ohjeista onkeensa, vaan läträävät parfyymeilla kin ovat menossa ahtaisiin julkisiin tiloihin? Sama juttu kuin festaritungoksessa tupakoivat pöljät. Keuhkoputkien ärsytys ja hengenahdistus ei ole pikkujuttu! Jos voisin, vaikuttaisin asiaan vaikka tiukalla lainsäädännöllä. T.nim. Tukoksen ja migreenin partaalla.
Kommentit (248)
Tuoksuyliherkkänä ymmärrän täysin. Itselläni on asperger, johon yleensä kuuluu aistiyli- tai aliherkyydet. Lapsellanikin on autismi, ja oli pienoinen yllätys kun uusi puheterapeutti olikin kyllästynyt itsensä hajuvedellä. Miten autististen lasten kanssa työskentelevä ei tajua olla käyttämättä hajusteita? Tuskin kaikki muutkaan lapset kauheasti hajuvedestä tykkää. En jaksa vaatia, että tavalliset ihmiset busseissa ymmärtäisivät olla haisematta (koska he eivät vaan ymmärrä), mutta kyllä terveysalan ihmisten ja muiden vastaavien pitäisi työssään olla hajuttomia.
Vierailija kirjoitti:
Laitanpas.
Sinun allergiasi eivät ole minun ongelmiani.
Minä minä minä... Haha oikeesti oon samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
"Mutta pidän silti siitä että olen puhdas ja tuoksun hyvälle."
Jos olisitkin vain puhdas, se riittää. Usko huviksesi, että me muut ei olla ollenkaan sitä mieltä, että niiden hajusteiden jälkeen tuoksut hyvältä. On ällöttävää, että joku ylipäänsä tuoksuu.
Sama koskee maahanmuuttajamiehiä, joiden kulttuuriin kuuluvat vahvat hajusteet. Jos sellainen osuu taksikuskiksi, päätä alkaa särkeä heti. En edes ole mikään hajusteherkkä vaan ihan normaali ihminen.
Hyvät aikuiset, peseytykää ja pitäkää itsenne puhtaana. Älkää käyttäkö hajusteita muualla kuin omassa makuuhuoneessanne, ne on ällöttäviä.
Mitkä ihmeen "me muut"? Mun mielestä sä tuoksut ihanalta.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma näissä kaikenkieltäjissä on että he eivät ole ikinä tyytyväisiä. Aina löytyy jotain uutta kiellettävää jota ruvetaan ajamaan apinan raivolla kun edellinen kielto saadaan voimaan.
Esimerkkinä vaikka omalla parvekkeella polttaminen josta jaksetaan vaahdota mitä typerämmillä tavoilla. Jos nyt parveketupakointi kielletään niin ei kai kukaan usko että tämä porukka istuu rauhallisesti parvekkeillaan nauttimassa Mannerheimintien saasteettomasta ilmasta. No way! Sitten käydään entistä suuremmalla tarmolla seuraavan itseä haittaavan asian kimppuun muiden oikeuksista välittämättä.
Siksi on lähes kansalaisvelvollisuus vastustaa kieltokulttuuria ja toimia niin etteivät kaikenkieltäjät saa yhteiskunnasta otetta koska se ote ei hellitä ikinä ja tuloksena on ankeaakin ankeampi paikka elää.
Kysymys: jos hajuvedet kiellettäisiin niin mitä kieltäisit seuraavaksi?
Melkein tykkäsin tuosta, mutta sitten otit esiin parveketupakoinnin ja se on kyllä asia joka pitäisi ihan oikeasti kieltää. Bussista voi pysyä pois jos ei kestä, mutta kyllä jokaisella on oikeus kotonaan ja omassa pihassa oleskella ilman että tupakanhaju leijailee jatkuvasti nokkaan naapurin itsekkyyden vuoksi.
Ihan samalla tavalla myös on ihan oikein, ettei koiria ja kissoja saa päästää naapurin pihaan/asuntoon sisälle, eikä rivitaloissa pissattaa pihapiiriin, tämä rajoite koskee minua ja ilomielin noudatan sitä, siitä huolimatta joudun kestämään tupakoitsijoiden hajuja ja jopa passiivisesti polttamaan, ihan vaikka omassa olohuoneessani.
Sinä olet varmaan se nainen joka huusi bussissa toiselle matkustajalle hajuvedestä. Et voinut vaan siirtyä?
Jos oot noin yliherkkä niin suosittelen eristäytymistä jollekin saarelle.
Mä pyydän näin ihan aidon nöyrästi teiltä hajuvesien käyttäjiltä, että onnistuisiko mitenkään että ette käyttäisi töissä tai julkisissa liikkuessanne ainakaan vahvoja hajuja? Tiedän, että jokaisella on oikeus tehdä mitä haluaa ja hyvä niin, mutta sitten on meitä jotka tahtomattaan saa pahan astmakohtauksen kun joutuu hengittämään vaikkapa bussissa niitä kemikaaleja kun ne valitettavasti eivät pysy vaan käyttäjässään, vaan tulevat kaikkien muidenkin hengitettäväksi. Lapsena olin sisällä jatkuvassa tupakansavussa ja oli vahvat hajuvedet sekä pesuaineet enkä osannut lapsena ymmärtää mistä yskä ja tukehtumisen tunne johtui. Vasta teininä sain vihdoin lääkkeet pahaan astmaan mutta hoitotasapainoa ei oikein löydy. Kieltämättä jatkuva väsymys, yskä ja hengenahdistus tekee sen olon, että haluaisin vaan jäädä kotiin makaamaan mutta haluan olla töissä ja elämässä mukana. En halua olla muille vaivaksi, mutta niinkin pieni asia kuin hajusteiden väheneminen olisi minunlaisteni voinnille todella iso juttu.
Minua ei häiritse jos joku tuoksuu vaan puhtaalle ja on jokin hentoinen ihovoiteen yms tuoksu mutta jos on ihan suihkittu hajuvettä saan astmakohtauksen ja joudun ottamaan avaavaa.
Eli ymmärrän ettei tämä ole kenenkään muun ongelma, mutta jos vaan suinkin joku kokee että ehkä voisi luopua hajusteista kun kulkee julkisissa, niin iso iso kiitos hänelle! <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kärsin myös voimakkaista hajuista ja pystyn niitä hyvin välttelemään. Bussissa on hankalin. Olen joskus jäänyt kesken matkan pois ja odottanut seuraavaa bussia, kun vahva hajuvesipilvi on pelmahtanut bussiin. Kestän aivan mietoja hajuvesiä jopa itsellänikin. Asun pääkaupunkiseudulla ja keskustassa töissä joten autolla meno ei ole vaihtoehto koska ei ole parkkipaikkoja. Tosin bussejakin kulkee usein joten pois hyppääminen ja seuraavan odottelu ei maailmaa kaada. Kuitenkin ihmisten vahvaa (usein kitkerää, pahanhajuista) hajuvettä lorautellessaan voisi ajatella myös allergisia kanssasisariaan. 😊
Tässä tämän päivän paras 😃 "Olen Niin allerginen, tosin kestän mietoja tuoksuja itsellänikin"... Ja sitten odotatte, että allergianne otetaan vakavasti?!
Ohis
Mistähän muuten johtuu, että "herkkyys" tai "allergia" on aina vain naisilla? Tuossakin itse mietoja tuoksuja käyttävä toivoo tukea kanssasisarilleen. En ole ikinä tavannut miestä, jolla olisi tuoksuyliherkkyys. On kyllä minunkin elämässäni ollut ukkoja, jotka ovat sanoneet, etteivät tykää esim. Opium tai Poison -tyyppisistä "hyttysmyrkyistä" tai milloin mistäkin hajusta, mutta kysymys on tosiaan ollut siitä, että eivät pidä ko. tuoksusta. Naiset sen sijaan ovat heti allergisia tai yliherkkiä ja saavat migreeniä, hengenahdistusta jne.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00047
"Sitä (migreeniä) esiintyy yhdellä kymmenestä aikuisesta, naisilla kolme kertaa yleisemmin kuin miehillä." Olisikohan tämän takia aina vain naisilla, kun hajut ovat yksi migreenikohtauksen laukaisevista tekijöistä/ hajuherkkyys varsinaisen kohtauksen oire? Itseltäni löytyy kyllä miespuolinen sukulainen, jolla on niin paha keuhkoahtaumatauti, ettei hänen luonaan kylläillessä saa käyttää mitään voimakasta hajustetta ja kunnioitan kyllä hänen pyyntöään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kuskiakin kuvotti, koska laittoi tuuletuksen päälle.
En jaksa enempää vääntää rautalangasta tai provosoitua trollaajista. Sanon vain sen, että minulla on periytyvä alttius ja työperäinen vaiva, joka on lisäksi yleinen.
Kuka tahansa voi kärsiä siitä.
Toisten ihmisten huomioiminen on osa sosiaalisuutta, mutta sehän näyttikin olevan pahasti lopussa... pitäisköhän mun seuraavalla kerralla kehittää jotain, vaikka pidän epämiellyttäviä ääniä, jätän pesemisen pariksi päiväksi, tms kun sillä ei näköjään ole mitään väliäJokainen saa käyttää juuri niitä tuotteita mitä haluavat. Jos sinä et kestä sitä niin osta auto ja ongelma ratkeaa. Et voi vaatia muuta maailmaa elämään vain sinun mieltymysten mukaan. Ihan samalla tavalla sinä voisit joskus ottaa muut huomioon ja olla valittamatta ja vaatimatta itsellesi erityiskohtelua. Jännä miten erityisherkät aina itkevät juuri tätä muiden huomioon ottamista mutta se ei näytä koskaan koskevan heitä itseään. Ihan on ok vaatia muita muuttamaan omia ihan laillisia tapoja.
Ymmärrätkö sinä vatipää, miten typerä perustelu tuo oli? "Et voi vaatia muuta maailmaa elämään vain sinun mieltymysten mukaan." Sinähän se vaadit muita haistelemaan sinun myrkkyjäsi! Jos omat mieltymykset vaikuttaa muihin, ne eivät ole enää sinun henkilökohtainen asiasi. On ihan eri asia, jos haluat pitää vaikkapa korkkareita joka paikassa. Se ei vaikuta muihin ihmisiin. Jos menet julkiseen tilaan ja saastutat jokaisen lähelläolevan hengitysilmaa, kyse ei ole enää sinun asiastasi.
Onneksi hajusteet ovat jäämässä pois kun niitä enimmikseen käyttää vain vanhemmat ihmiset ja teinixit.
Ei mene ihmiskunnalla lujaa.
Astmaatikko kirjoitti:
Mä pyydän näin ihan aidon nöyrästi teiltä hajuvesien käyttäjiltä, että onnistuisiko mitenkään että ette käyttäisi töissä tai julkisissa liikkuessanne ainakaan vahvoja hajuja? Tiedän, että jokaisella on oikeus tehdä mitä haluaa ja hyvä niin, mutta sitten on meitä jotka tahtomattaan saa pahan astmakohtauksen kun joutuu hengittämään vaikkapa bussissa niitä kemikaaleja kun ne valitettavasti eivät pysy vaan käyttäjässään, vaan tulevat kaikkien muidenkin hengitettäväksi. Lapsena olin sisällä jatkuvassa tupakansavussa ja oli vahvat hajuvedet sekä pesuaineet enkä osannut lapsena ymmärtää mistä yskä ja tukehtumisen tunne johtui. Vasta teininä sain vihdoin lääkkeet pahaan astmaan mutta hoitotasapainoa ei oikein löydy. Kieltämättä jatkuva väsymys, yskä ja hengenahdistus tekee sen olon, että haluaisin vaan jäädä kotiin makaamaan mutta haluan olla töissä ja elämässä mukana. En halua olla muille vaivaksi, mutta niinkin pieni asia kuin hajusteiden väheneminen olisi minunlaisteni voinnille todella iso juttu.
Minua ei häiritse jos joku tuoksuu vaan puhtaalle ja on jokin hentoinen ihovoiteen yms tuoksu mutta jos on ihan suihkittu hajuvettä saan astmakohtauksen ja joudun ottamaan avaavaa.
Eli ymmärrän ettei tämä ole kenenkään muun ongelma, mutta jos vaan suinkin joku kokee että ehkä voisi luopua hajusteista kun kulkee julkisissa, niin iso iso kiitos hänelle! <3
Osaan ottaa muut ihmiset huomioon juuri sen verran kun tarvitseekin, eli käytän tietyissä paikoissa niitä kevyitä tuoksuja. Mutta täällä vaaditaan että tuoksujen käyttö lopetetaan kokonaan.
Kaikelle herkistynyt tuttava, joka on saanut diagnoositkin ja jopa adrenaalikynän pahimpia kohtauksiaan varten, vaatii vierailuillaan tarkasti tarjoamiset. "Saattaa sisältää jäämiä pähkinästä"-teksti sai paniikin aikaan kaffepöydässä. Viiden minuutin päästä frouva ylisti kookosöljyä, kuinka hän käyttää sitä ihan kaikkeen. Minulle, ei-millekään-allergiselle, kookosöljy aiheuttaa mm. silmien vuotamista. Jotenkin on mennyt usko ja luotto kaikkiin herkistyneisiin, sori.
Selittäkää nyt, miksi juuri yksittäisen ihmisen hajuste ärsyttää, eikä liikenteen ja rakennusten kemikaalit? Niitä on moninkertaisesti kaikkialla! Miten käytte kaupassa, kun jopa jokainen omena on käsitelty vahvoilla kemikaaleilla?
Muistakaa kaikki julkisissa parfyymeille käryäjät, ettette sitten ikinä milloinkaan valita jonkun kusen, paskan, hien, viinan tai tupakan kärystä tai matkustavista eläimistä, jos satutte tulemaan niille allergisiksi jossain vaiheessa elämäänne, koska niitähän tulee vain kestää. Älkää myöskään valittako, jos jonkun läskit tai tavarat vyöryvät teidänkin päällenne, koska teidän mielestänne on ihan ok tulla toisten reviirille julkisissa. Laitatteko myös kotonanne tahallanne jotain ruokaa, jolle perheenjäsen tai vieras sanoo olevansa allerginen, koska: "koeta kestää, muiden allergiat ei mulle kuulu" on teidän mottonne?
Osa ei oikeasti tajua, millaista on elää hajustehelvetissä.
Olen jäänyt bussista pois kesken matkan, kun Angel-hajuvedessä itsensä uittanut nainen tuli kyytiin.
Kurkkuni vetää umpeen pahimmista haisuvesistä ja alan yskiä. Aina ei pysty vaihtamaan paikkaa tai jäämään pois ja matka on tuskallinen.
Moni tuoksu oikeasti haisee kissanpissalle. Sisareni oli junassa ja luuli, että vastapäisellä vanhalla rouvalla oli kiusallinen virtsankarkailu, kunnes rouva sumutti päälleen kissanpissahajuvettä.
Piinallisen tarkka hajuaisti on ikävä kyllä osalla meistä ja maailma on täynnä haisuleita tai likaisia haisuleita.
Itse välttelen voimakkaiden hajusteiden käyttöä jos tiedän meneväni ympäristöön, jossa siitä on huomattavaa haittaa muille. Eli jos tapaan vaikka tuttuja joilla tiedän olevan yliherkkyyttä tai menen lentokoneeseen.
Silti pidän hajuvesistä ja käytän niitä usein. Välillä päiväni yllättää ja saatan päätyä menemään esim. bussilla johonkin suunnittelematta. Silloin minulla on hajuvettä, en enää voi asialle mitään, enkä todellakaan aio lopettaa hajuvesien käyttöä siksi, että joskus saatan tietämättäni olla jonkun yliherkän kanssa samassa tilassa.
Minusta on toki mukava huomioida kanssaihmisiä ja heidän hyvinvointia, mutta ihan joka asiassa ja joka päivä siinä ei voi onnistua.
Otan muut ihmiset huomioon hajusteiden käytössä. En esim laita työpaikalle koskaan vahvoja hajusteita ja sairaaloihin menen aina hajustamattomana jos mahdollista. Mutta kun lähden illan viettoon laitan hajustetta ja valitettavasti kuljen silloin yleensä julkisilla. Ymmärrän kemikaaliherkkyyden ongelmat kuten hajusteiden aiheuttamat migreenitkin, mutta mielestäni minulla on oikeus myös joskus olla itsekäs?
En itse ole erityisen tuoksuyliherkkä, mutta pyrin välttämään hajusteita ainakin pitkän matkan busseissa/junissa. Perjantai-iltana kyllä laitan hajuvettä kun kuljen ratikalla.
Itse olen monille asioille allerginen. Enkä näe, että allergiani on muiden, ventovieraiden ihmisten ongelma.
Miksi muiden ihmisten pitäisi muuttaa käyttäytymistään teidän hyvinvointinne vuoksi vaikka te ette ole valmiita muuttamaan omaa käyttäytymistänne oman hyvinvointinne vuoksi?
Olette vähemmistössä. Suurinosa ihmisistä ei saa mitään oireita kanssa ihmistensä kemppari-tuoksuista. Te saatte.
Pitääkö kaikkien lakata käyttäymästä tuoksuja koska jotkut saavat siitä oireita?
Pitääkö kaikkien lakata käyttämästä huuhteluaineita koska jotkut saavat siitä oireita?
Pitääkö kaikkien lakata syömästä maapähkinöitä koska jotkut saavat siitä oireita?
Pitääkö kaikkien lakata pitämästä koiria koska jotkut saavat koirista oireita?
Minua hoidettiin sairaalassa syöpäosastolla ja olin eristyshuoneessa. Huoneeseeni tuli hoitaja, joka haisi vahvasti hajuvedellä. Hänen poistuttuaan oksensin ja pyysin myöhemmin, että toinen hoitaja tulee yöllä huoneeseeni, koska hajuvedet tekevät pahoinvoivaksi etenkin solumyrkkyjen jälkeen.
Huoneeni löyhkäsi hoitajan käynnin jälkeen pitkään eikä ikkunaa tietenkään voinut avata.
Laitoin osastonhoitajalle pyynnön siitä, että vakavasti sairaita potilaita armahdetaan ja Eau de Gauhistus jätetään sumuttamatta.
Jokainen saa käyttää juuri niitä tuotteita mitä haluavat. Jos sinä et kestä sitä niin osta auto ja ongelma ratkeaa. Et voi vaatia muuta maailmaa elämään vain sinun mieltymysten mukaan. Ihan samalla tavalla sinä voisit joskus ottaa muut huomioon ja olla valittamatta ja vaatimatta itsellesi erityiskohtelua. Jännä miten erityisherkät aina itkevät juuri tätä muiden huomioon ottamista mutta se ei näytä koskaan koskevan heitä itseään. Ihan on ok vaatia muita muuttamaan omia ihan laillisia tapoja.