Älä laita hajuvettä bussimatkalle!
Istun pitkän matkan bussissa. Minulla ei ole paikkavarausta, mutten haluaisi siirtyä koska voin vahingossa joutua jonkun toisen varaamalle istuimelle.
Auto on myös melko täynnä.
Edellisellä asemalla eteen istui vadelman- ja kissanpissan lemuiseen hajuveteen pulahtanut nainen. Oloni alkaa olla sietämätön. Olen yliherkistynyt erilaisille tuoksuille ja kemikaaleille, lääkitys on mutta näin työviikon jälkeen keuhkoputket on melko rasittuneet. Kyllä, alanvaihto on mielessä mutta siihen pääsy kestää. Lääkitystä olen menossa maanantaina tarkistamaan, jos elän siihen asti. ;p
Miksi ihmiset eivät ota ohjeista onkeensa, vaan läträävät parfyymeilla kin ovat menossa ahtaisiin julkisiin tiloihin? Sama juttu kuin festaritungoksessa tupakoivat pöljät. Keuhkoputkien ärsytys ja hengenahdistus ei ole pikkujuttu! Jos voisin, vaikuttaisin asiaan vaikka tiukalla lainsäädännöllä. T.nim. Tukoksen ja migreenin partaalla.
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitanpas.
Sinun allergiasi eivät ole minun ongelmiani.
Olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla... ja kyllä se nimenomaan on sinun(kin) ongelmasi. Ongelman siitä sinulle tekee se, että jos yhtään ajattelet kanssaimisiä, joudut ottamaan heidät huomioon.
Meitä hajusteisiin reagoivia on lisääntyvissä määrin. Terveydenhuollon yksiköissä on jo kyltit "tulethan tuoksutta", et ole voinut olla huomaamatta. Pitää olla melkoisen itsekäs ihminen, jos ei tätä noudata.
Itselläni on krooninen keuhkoputken tulehdus ja yskiminen ja liman nouseminen alkaa vahvojen hajusteiden vaikutuksesta. Et haluaisi istua teatterissa, konsertissa tai luennolla jatkuvasti yskivän kanssa yhtä aikaa. Astmaa sairastavia on todella paljon, kuten myös tuoksuyliherkkiä ja migreeniä sairastavia. Voit kokea elämäsi järkytyksen, jos sinun hajusteidesi takia astmaatikko saa kohtauksen, puhumattakaan, että kohtaus johtaisi kuolemaan. Tämä ei oles siis leikin, vähättelyn eikä vitsailun aihe.
Bussi on hieman isompi tila tuoksujen asettua, mutta itse olen joutunut Kela- taksiin, jossa kyytejä samaan sairaalaan yhdisteltiin. Autossa istui jo valmiina deodorantilla kyllästetty rouva. En jäänyt pois, koska oli pakko mennä, mutta kanssamatkustajat olivat selvästi äreissään keuhkotautisen rohisevasta yskästä. Rouva itse tuumasi matkan kuluessa että tosi paha yskä sinulla.
Itse niin toivoisin että ihmiset noudattaisi noita tule tuoksutta lappuja. Nimittäin täällä kun astuu sisään terveyskeskukseen ensimmäinen asia mikä lyö päin näköä on hajuvesien ja deodoranttien sekamelska joka saa kaikkien silmät vetistämään ja hengen ahtaalle. Silti kaikki vaan ajattelee vain itseään.
Jos ihmiset käyttäisi edes niitä tuoksuja oikein eli laittaa sen verran että ainoastaan itse haistaa ja vieras jos tulee halaamaan. Mutta kaikilla turtunut nenä sille omalle hyttysmyrkylle että siinä pitää uida.
No jos ei ole terveyskeskuksen vakioasiakas, niin mistä ihmeestä voit kotoa lähtiessäsi tietää, että siellä lukee ovessa "tulethan tuoksutta"? Aika harva varmaan lähtee siinä vaiheessa enää kotiin suihkuun ja myöhästyy sen vuoksi lääkäriajaltaan.
On uutisoitu kyllä asiasta, ihan lääkärit sanoneet ettei kuulu laittaa hajuvettä terveyskeskuskäynnille.
Tietysti jos "uutiset" lukee seiskasta ym julkaisuista, niin ei varmaan tiedäkään asiasta.
Aika huonosti on sitten uutisoitu. Luen ihan oikeita uutisia, mutten ole tuohon niissä törmännyt. Käsinkirjoitettuja "tule tuoksutta" -lappuja olen ovissa nähnyt, mutta en mitään julisteita, tuoksumaininnoista kutsukirjeissä puhumattakaan.
Ei voida olettaa, että jokainen ihminen olisi sattunut näkemään juuri sen yhden tietyn uutisen, vaikka "oikeita" uutisia seuraisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitanpas.
Olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla... ja kyllä se nimenomaan on sinun(kin) ongelmasi. Ongelman siitä sinulle tekee se, että jos yhtään ajattelet kanssaimisiä, joudut ottamaan heidät huomioon.
Meitä hajusteisiin reagoivia on lisääntyvissä määrin. Terveydenhuollon yksiköissä on jo kyltit "tulethan tuoksutta", et ole voinut olla huomaamatta. Pitää olla melkoisen itsekäs ihminen, jos ei tätä noudata.
Itselläni on krooninen keuhkoputken tulehdus ja yskiminen ja liman nouseminen alkaa vahvojen hajusteiden vaikutuksesta. Et haluaisi istua teatterissa, konsertissa tai luennolla jatkuvasti yskivän kanssa yhtä aikaa. Astmaa sairastavia on todella paljon, kuten myös tuoksuyliherkkiä ja migreeniä sairastavia. Voit kokea elämäsi järkytyksen, jos sinun hajusteidesi takia astmaatikko saa kohtauksen, puhumattakaan, että kohtaus johtaisi kuolemaan. Tämä ei oles siis leikin, vähättelyn eikä vitsailun aihe.
Bussi on hieman isompi tila tuoksujen asettua, mutta itse olen joutunut Kela- taksiin, jossa kyytejä samaan sairaalaan yhdisteltiin. Autossa istui jo valmiina deodorantilla kyllästetty rouva. En jäänyt pois, koska oli pakko mennä, mutta kanssamatkustajat olivat selvästi äreissään keuhkotautisen rohisevasta yskästä. Rouva itse tuumasi matkan kuluessa että tosi paha yskä sinulla.
Itse niin toivoisin että ihmiset noudattaisi noita tule tuoksutta lappuja. Nimittäin täällä kun astuu sisään terveyskeskukseen ensimmäinen asia mikä lyö päin näköä on hajuvesien ja deodoranttien sekamelska joka saa kaikkien silmät vetistämään ja hengen ahtaalle. Silti kaikki vaan ajattelee vain itseään.
Jos ihmiset käyttäisi edes niitä tuoksuja oikein eli laittaa sen verran että ainoastaan itse haistaa ja vieras jos tulee halaamaan. Mutta kaikilla turtunut nenä sille omalle hyttysmyrkylle että siinä pitää uida.
No jos ei ole terveyskeskuksen vakioasiakas, niin mistä ihmeestä voit kotoa lähtiessäsi tietää, että siellä lukee ovessa "tulethan tuoksutta"? Aika harva varmaan lähtee siinä vaiheessa enää kotiin suihkuun ja myöhästyy sen vuoksi lääkäriajaltaan.
Ei kaikki ole päivystyspotilaita. Jos menee sairaalaan, niin jokaisessa kutsussa asiasta on maininta. Ja jos yhtään seuraa lehtiä, niin lehtijutuissa muistutetaan asiasta muutaman kerran vuodessa. Onhan se tietysti haastavaa. jos ei lue muuta kuin muotilehtiä ja niiden juttuja "uusimmat hajuvedet talveen".
Yhdessäkään viimeisen kahden vuoden aikana saamassani kutsussa tutkimuksiin ei ole lukenut sanaakaan tuoksuista. Onko tämä taas jotain, mitä tapahtuu vain pyhässä stadissa, ja muu Suomi ei ole Suomea ollenkaan?
Sait yläpeukun multa. Ja ei, en mäkään ole nähnyt yhdessäkään kutsussa mainintaa asiasta. En kyllä terveyskeskuksessakaan.
T. Stadilainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitanpas.
Kaikki julkiset terveydenhuollon jutut on olleet kyllästetty noilla lapuilla viimeiset 10 vuotta. Jos sinä aikana ei ole joutunut missään yksikössä käymään sallittakoon vaikka sitä voisi nopeasti löydä huuhtaisemassa pahimmat pois lavuaarin yllä. Mutta en jaksa uskoa että kymmenet ja kymmenet joka päivä ei tätä pyyntöä tietäisi.
Ensimmäisen kerran näin tuollaisen lapun neljä vuotta sitten, ja olen sentään käynyt terveyskeskuksissa enemmän kuin ihmiset keskimäärin. En kuitenkaan ihan jatkuvasti ravaa siellä, ja sen ensimmäisen kerran jälkeen olen ainakin kolmesti unohtanut, että niin siellä oli se pahuksen lappu. Toiseksi, kuinka moni viitsii hankkia hajustamattoman deodorantin vain satunnaista terveyskeskuskäyntiä varten? Ja monet eivät varmasti lähde ilman deodoranttia ainakaan kulkemaan julkisilla, varsinkaan kesällä. Hajuvettä toki ei tarvita terveyskeskuskäynnillä mihinkään.
Deodoranttia voi laittaa sen verran että se toimii mutta ei haise vahvasti. Tai vaihtaa rolloniin tai tikkuun jolloin se tuoksu on mieto ja pysyy lähinnä kainaloissa.
Eihän silloin "tulla tuoksutta". Tuolla logiikalla hajuvettäkin saisi laittaa, jos sitä annostelee maltillisesti.
Jos pystyt laittamaan sitä hajuvettä niin että sinä vain sen haistat niin voit laittaa. Mutta se määrä on niin vähän ettei hajusteiden käyttäjät sitä suostu laittamaan. En tajua miksi ei laita sitä hajuste pulloa laukkuun ja lääkäriltä tullessa laita. Mikäli siis ei ole bussiin jne julkisiin menossa.
Eihän tuossa ole mitään järkeä. Tule tuoksutta, mutta saat kuitenkin tuoksua, kunhan et tuoksu liikaa? Mikä sitten kenenkin mielestä on liikaa, ja mistä tietää, ettei kukaan muu haista tuoksuasi, kun et pääse kauemmas itsestäsi haistelemaan?
Kiitos vinkistä. Pitääpä suihkauttaa oikein kunnolla, niin aamubussissa saa omaa tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitanpas.
Ei kaikki ole päivystyspotilaita. Jos menee sairaalaan, niin jokaisessa kutsussa asiasta on maininta. Ja jos yhtään seuraa lehtiä, niin lehtijutuissa muistutetaan asiasta muutaman kerran vuodessa. Onhan se tietysti haastavaa. jos ei lue muuta kuin muotilehtiä ja niiden juttuja "uusimmat hajuvedet talveen".
Yhdessäkään viimeisen kahden vuoden aikana saamassani kutsussa tutkimuksiin ei ole lukenut sanaakaan tuoksuista. Onko tämä taas jotain, mitä tapahtuu vain pyhässä stadissa, ja muu Suomi ei ole Suomea ollenkaan?
Sait yläpeukun multa. Ja ei, en mäkään ole nähnyt yhdessäkään kutsussa mainintaa asiasta. En kyllä terveyskeskuksessakaan.
T. Stadilainen
Kas, opin tästä, että jatkossa kun joku yleistää, en epäilekään enää, että kyseessä on pyhä stadi vaan pyhä Pohjois-Suomi :D Ehkä siellä ollaan jotenkin yliherkempiä kuin täällä etelässä?
Minä kyllä siirtyisin suosiolla. Aika harva oikeasti edes varaa paikan bussista ja jos varaakin niin silloinkin voi siirtyä. Menee nimittäin vaikeaksi jos tässä pitää ryhtyä miettimään tuikituntemattomien ihmisten tarpeita kun he voisivat itsekin olla vastuussa niistä ja ainakin ilmaista poikkeavuutensa. Tai avata suunsa ja kertoa olevansa yliherkkiä, jolloin tämä hajusteellinen ihminen siirtyy sitten. Ihan kumminvain. Mutta se että kotoa asti pitää miettiä että "jos minä paikassa x nyt satunkin törmäämään allegrikkoon ym. niin mitä kosmetiikkaa käytän ja mitä en ja kuinka paljon" niin se on jo vähän liikaa.
Minusta ei ole mitään eroa siinä, haiseeko ihminen erittäin voimakkaasti vanhalle viinalle, oksennukselle ja pskalle vai erittäin voimakkaasti hajuvedelle. Yhtä lailla kyse on julkisen tilan pilaamisesta.
Kyllä olen siitä samaa mieltä että ihmiset voisi vähän ajatella, millaisina kulkevat julkisilla kulkuneuvoilla. Ei pitäis olla mikään vasta-argumentti että "osta auto" sillä julkiset ovat ekologisempia ja taloudellisempia ja kaikilla tulisi olla oikeus matkustaa niissä. Itse en kärsi mistään hajusteyliherkkyydestä tmv, mutta kyllä silti meinaa laatta lentää kun joku astuu bussiin haisten aivan vanhalle viinalle tupakalle ja kaikelle muulle paskalle tai vastaavasti kylpenyt hajuvedessä. En ymmärrä kuinka paljon sitä tuoksua pitää laittaa, että se sillä tavalla haisee. Normaali 1-3 suihkausta ei haise niin voimakkaasti. En jaksa purnata mistään huuhteluaineista ja tuoksullisista shampoista, mutta nuo älyttömän voimakkaat hajut omaavat ihmiset voisi laittaa suihkun kautta bussiin/junaan/lentokoneeseen.
Kyllä minä laitan, jos olen menossa esim illanviettoon bussilla ja olen laittautunut. Silloin olen laittanut hajuvettä kotona. En voi millään ottaa kaikkia ihmisiä huomioon, koita kestää. Niin minäkin olen joutunut sopeutumaan viinanhajuisiin ja selkeästi päihtyneisiin kanssamatkustajiin. Se bussimatka ei ole koko elämä, se on matka vain ja siihen voi varautua kun tietää etukäteen hajujen aiheuttavan päänsärkyä.
En laitakaan. Yleensäkin välttelen voimakkaiden tuoksujen käyttämistä paikoissa, joissa on mahdollisia allergikkoja. Pidän hajuvesistä, mutta voin olla ilmankin. Kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä laitan, jos olen menossa esim illanviettoon bussilla ja olen laittautunut. Silloin olen laittanut hajuvettä kotona. En voi millään ottaa kaikkia ihmisiä huomioon, koita kestää. Niin minäkin olen joutunut sopeutumaan viinanhajuisiin ja selkeästi päihtyneisiin kanssamatkustajiin. Se bussimatka ei ole koko elämä, se on matka vain ja siihen voi varautua kun tietää etukäteen hajujen aiheuttavan päänsärkyä.
Hajuvettä on aivan liikaa, jos kanssamatkustajat haistavat sen. Ainoastaan sillit suolassa -ruuhkabussissa ollaan niin lähellä toista, että hajuveden haistaa, siis jos sitä käytetään oikein. Vahva haju on epäkohteliasta, oli se sitten hajuste, hiki tai viina. Hienhajuisiakin on uskomattomat määrät, etenkin miehissä. Puhdas iho ja puhtaat vaatteet tekevät jo paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kärsin myös voimakkaista hajuista ja pystyn niitä hyvin välttelemään. Bussissa on hankalin. Olen joskus jäänyt kesken matkan pois ja odottanut seuraavaa bussia, kun vahva hajuvesipilvi on pelmahtanut bussiin. Kestän aivan mietoja hajuvesiä jopa itsellänikin. Asun pääkaupunkiseudulla ja keskustassa töissä joten autolla meno ei ole vaihtoehto koska ei ole parkkipaikkoja. Tosin bussejakin kulkee usein joten pois hyppääminen ja seuraavan odottelu ei maailmaa kaada. Kuitenkin ihmisten vahvaa (usein kitkerää, pahanhajuista) hajuvettä lorautellessaan voisi ajatella myös allergisia kanssasisariaan. 😊
Tässä tämän päivän paras 😃 "Olen Niin allerginen, tosin kestän mietoja tuoksuja itsellänikin"... Ja sitten odotatte, että allergianne otetaan vakavasti?!
Ohis
Ei sanonut olevansa allerginen vaan etta karsii voimakkaista hajuista. Niin minakin, ei ole mitaan moukkamaisempaa kuin ihmiset jotka lotraa hajuvesilla ja kuvittelee tuoksuvansa niin hyvalle etta kaikki heita haluaa haistella. Ja lentokentat on nykyaan ihan hirveita kun ne hajuvesiosastot on kilometrin mittaisia eika niita voi kiertaa, pakko menna lapi vaan henkea pidattaen ja toivoa etta yli-innokkaat pafyymimyyjat ei ruiskuttele sun paalle mitaan... 😕
Hahhah, tervetuloa meidän työpaikalle, jossa eräs mies lisäilee partavettään ihan siinä työpöytänsä ääressä. Viimeksi laskin YHDEKSÄN suihkausta :o.
Minun täytyy tunnustaa, että käytän aika paljon hajustettuja tuotteita, olen kauhean pahoillani, mutta minä tykkään niistä.
Ymmärrän toki, että jotkut eivät voi sietää niitä, mutta minä pidän niistä.
En kylläkään laita tosi pitkälle bussimatkalle.. Mutta pidän silti siitä että olen puhdas ja tuoksun hyvälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan tilannetta voi verrata siihen, että paniikkihäiriöinen ihminen vaatisi bussissa, ettei kukaan istu hänen viereensä, koska se laukaisee paniikkikohtauksen. Sekin on ihan oikea sairaus, mutta kuinka monelta silloin heruisi myötätuntoa? Kyllä se nyt vain on niin, ettei koko muuta maailmaa voi vaatia muuttamaan toimintaansa koska itsellä on ongelma, vaan se ongelmasta kärsivä joutuu tekemään ne erityisjärjestelyt ihan itse tai sitten vain kestämään.
AAMEN, näin se vain on. Vähemmistö on aina vähemmistö ja se vähemmistö koostuu pienistä yksiköistä ja yksilöistä. Silloin yksilön on mietittävä selviytymiskeinoja omalla kohdallaan, vastuu ei ole yhteisöllä eikä yhteiskunnalla.
Jep,, sitten voi saivarella, että lapsista, eläimistä, heikoista, vanhuksista, sairaista, vammaisista jne ei siis pidä pitää huolta....kyllä pitää pitää!
Jos minä tykkään luukuttaa heviä tai klassista musiikkia, niin niinhän minä sitten teen, olin missä tahansa. Jos kaveri soittaa kesken elokuvan, tokihan minä voin jutella hänen parisuhdeongelmistaan vaikka loppuleffan ajan. Ei se kaikkia häiritse ja jos sinua häiritsee, niin se on sinun ongelma.
Jos toimit noin, sinut voidaan poistaa paikalta ja voit kokea taloudellisia menetyksiä (leffalipun hinta tms) Ketään ei, onneksi, poisteta elokuvista tai muualtakaan hajuveden käytön vuoksi. Järjestyssääntöjen, lain tai palveluntarjoajan sääntöjen rikkominen voi siis aiheuttaa seurauksia. Äkkiä häiriköt saadaan häädettyä. Voi tulla jopa porttikielto tai häätökin paikasta riippuen.
Olen yksityisautoilija mutta jos joutuisin käyttämään julkisia, laitan silti hajuvettä.
Mistä saa vadelman ja kissanpissan hajuista hajuvettä? Heti tänne mulle nyt. Muistit kai sanoa kuskille kans, ettei laittanut partavettä/hajuvettä.
Mä en istunut sen kuskin välittömässä läheisyydessä...usein ne haisee rankalle hielle, tämä ei.
Mä ihmettelen itsekin tuota tuoksujen kakofoniaa. Jos sillä naisella oli sama ongelma kuin mulla, että hajuvesi muuttuu iholla pistäväksi?
En viitsinyt vaihtaa paikkaa, koska siitä ei olisi ollut mitään hyötyä. Tuoksu leijaili koko autoon. Sitten tulikin jo tuuletus päälle ja pian vaihdoin autoa.
Täälläkin on yläkerrassa joku miss Vadelma joka ei mua alakerran istujaa niin vaivaa. Pidän toki tuoksuista, mutta vahvat sopii paremmin miehille, nekin oikein annosteltuina.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä en istunut sen kuskin välittömässä läheisyydessä...usein ne haisee rankalle hielle, tämä ei.
Mä ihmettelen itsekin tuota tuoksujen kakofoniaa. Jos sillä naisella oli sama ongelma kuin mulla, että hajuvesi muuttuu iholla pistäväksi?
En viitsinyt vaihtaa paikkaa, koska siitä ei olisi ollut mitään hyötyä. Tuoksu leijaili koko autoon. Sitten tulikin jo tuuletus päälle ja pian vaihdoin autoa.
Täälläkin on yläkerrassa joku miss Vadelma joka ei mua alakerran istujaa niin vaivaa. Pidän toki tuoksuista, mutta vahvat sopii paremmin miehille, nekin oikein annosteltuina.
Ap
Eli jos miehellä on vahvaa tuoksua, niin et saa oireita, koska "miehille ne sopii"? Ongelma taitaa tosiaan olla päässäsi.
Mikäli ne haisee voimakkaasti niin lasketaan. Mutta yleensä niiden haju on ehtinyt laantua siihen mennessä kun ulos menee.
Itse inhosin hajuttomassa koulussa sitä että tupakanhajuiset naiset meni vessoihin lisäämään joka välitunti hiuslakkaa, dödöä ja hajuvettä. Vessoissa ei voinut käydä ollenkaan 10min taukojen alkamisen jälkeen. Kaikki kuitenkin tiesivät hajuttomuudesta koska koulussa oli joka paikka täynnä muistutuksia ja useamman kerran kuukaudessa siitä myös opettajat muistutti. Mutta ei kun se oma napa paras napa. Ei väliä sillä että 90% koulun oppilaista on sairaita tavalla tai toisella.