Älä laita hajuvettä bussimatkalle!
Istun pitkän matkan bussissa. Minulla ei ole paikkavarausta, mutten haluaisi siirtyä koska voin vahingossa joutua jonkun toisen varaamalle istuimelle.
Auto on myös melko täynnä.
Edellisellä asemalla eteen istui vadelman- ja kissanpissan lemuiseen hajuveteen pulahtanut nainen. Oloni alkaa olla sietämätön. Olen yliherkistynyt erilaisille tuoksuille ja kemikaaleille, lääkitys on mutta näin työviikon jälkeen keuhkoputket on melko rasittuneet. Kyllä, alanvaihto on mielessä mutta siihen pääsy kestää. Lääkitystä olen menossa maanantaina tarkistamaan, jos elän siihen asti. ;p
Miksi ihmiset eivät ota ohjeista onkeensa, vaan läträävät parfyymeilla kin ovat menossa ahtaisiin julkisiin tiloihin? Sama juttu kuin festaritungoksessa tupakoivat pöljät. Keuhkoputkien ärsytys ja hengenahdistus ei ole pikkujuttu! Jos voisin, vaikuttaisin asiaan vaikka tiukalla lainsäädännöllä. T.nim. Tukoksen ja migreenin partaalla.
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan tilannetta voi verrata siihen, että paniikkihäiriöinen ihminen vaatisi bussissa, ettei kukaan istu hänen viereensä, koska se laukaisee paniikkikohtauksen. Sekin on ihan oikea sairaus, mutta kuinka monelta silloin heruisi myötätuntoa? Kyllä se nyt vain on niin, ettei koko muuta maailmaa voi vaatia muuttamaan toimintaansa koska itsellä on ongelma, vaan se ongelmasta kärsivä joutuu tekemään ne erityisjärjestelyt ihan itse tai sitten vain kestämään.
AAMEN, näin se vain on. Vähemmistö on aina vähemmistö ja se vähemmistö koostuu pienistä yksiköistä ja yksilöistä. Silloin yksilön on mietittävä selviytymiskeinoja omalla kohdallaan, vastuu ei ole yhteisöllä eikä yhteiskunnalla.
Jep,, sitten voi saivarella, että lapsista, eläimistä, heikoista, vanhuksista, sairaista, vammaisista jne ei siis pidä pitää huolta....kyllä pitää pitää!
Jos minä tykkään luukuttaa heviä tai klassista musiikkia, niin niinhän minä sitten teen, olin missä tahansa. Jos kaveri soittaa kesken elokuvan, tokihan minä voin jutella hänen parisuhdeongelmistaan vaikka loppuleffan ajan. Ei se kaikkia häiritse ja jos sinua häiritsee, niin se on sinun ongelma.
Jos toimit noin, sinut voidaan poistaa paikalta ja voit kokea taloudellisia menetyksiä (leffalipun hinta tms) Ketään ei, onneksi, poisteta elokuvista tai muualtakaan hajuveden käytön vuoksi. Järjestyssääntöjen, lain tai palveluntarjoajan sääntöjen rikkominen voi siis aiheuttaa seurauksia. Äkkiä häiriköt saadaan häädettyä. Voi tulla jopa porttikielto tai häätökin paikasta riippuen.
Minä voin soittaa musiikkia kovalla kauppojen ovien lähellä, se karkoittaa tupakoitsijat. Koska tupakantumpit eivät koskaan mene roskiin, voin minäkin tiputtaa käyttämäni nenäliinan maahan. Ajan jatkossa kauppojen perheparkkeihin vaikken normaalisti niin tee. En auo ovia enää kenellekään missään tilanteessa. Jonossa voin aivan hyvin etuilla, sitä ei ole kiellytty lailla. Olen päästänyt kaupan kassajonossa lukemattomia kertoja takana olevan, jos tällä on vain pari ostosta. Siinä saa jatkossa seisoa jäätelöpuikon kanssa, ei ole minun ongelma, jos se jätski sulaa. Olen pakannut ostokseni mahdollisimman nopeasti, mutta hei, sinun kiire ei haittaa minua ollenkaan. Mitä sitä turhaan ottamaan ketään huomioon, sen kun jokainen keskittyy vain omaan itseen.
En ole tuoksuyliherkkä, mutta monesti etenkin busseissa tulee helposti huono olo, etenkin jos joutuu haistelemaan jotain vahvaa tuoksua. Muutaman kerran olen oksentanutkin pitkän matkan bussissa tämän vuoksi. Asiaa pahentaa vielä auringonpaiste ja kuuma ilma, jos bussissa ei ole tarpeeksi tehokasta ilmastointia. Ei se oksentaminenkaan varmaan kanssamatkustajille kovin mukavaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Minua hoidettiin sairaalassa syöpäosastolla ja olin eristyshuoneessa. Huoneeseeni tuli hoitaja, joka haisi vahvasti hajuvedellä. Hänen poistuttuaan oksensin ja pyysin myöhemmin, että toinen hoitaja tulee yöllä huoneeseeni, koska hajuvedet tekevät pahoinvoivaksi etenkin solumyrkkyjen jälkeen.
Huoneeni löyhkäsi hoitajan käynnin jälkeen pitkään eikä ikkunaa tietenkään voinut avata.
Laitoin osastonhoitajalle pyynnön siitä, että vakavasti sairaita potilaita armahdetaan ja Eau de Gauhistus jätetään sumuttamatta.
Se hoitsu taitaa kirjoitella tässä ketjussa. Mitä ne sinun oksentelut haittaa, mutta se on loukkaus hoitsun ihmisoikeuksia kohtaan, koska hajusteitahan saa käyttää missä vaan niin paljon kuin haluaa. Häpeäisit.
Suurin osa ihmisistä osaa ottaa muut huomioon. Vain pieni osa ihmisistä marinoi itsensä ennen lentokoneeseen, junaan tai pitkänmatkan bussiin menoa. Työpaikoilla voidaan antaa ohjeeksi, että hajusteiden käytössä käytetään järkeä ja mietoja tuoksuja (meidän työpaikalla on tällainen ohje) ja tietenkin jos menee kylään paikaan jossa tiedetään olevan hajuherkkiä niin kohteliasta on olla hajusteeton.Mutta on kyllä kohtuutonta vaatia, että kaikki lopettaisivat kaiken hajusteiden käytön vain siksi että pieni osa ihmisistä on hyvin hajuherkkiä. Ymmärrystä vaaditaan valitettavasti myös niiltä herkiltä ihmisisltä.
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää nyt, miksi juuri yksittäisen ihmisen hajuste ärsyttää, eikä liikenteen ja rakennusten kemikaalit? Niitä on moninkertaisesti kaikkialla! Miten käytte kaupassa, kun jopa jokainen omena on käsitelty vahvoilla kemikaaleilla?
Uudet rakennukset, joissa on käytetty puuta, saavat aikaan astmakohtauksen. Haisevat kemikaalit saavat aikaan astmakohtauksen. Sellaiseen paikkaan ei ole mitään asiaa, jossa on paljon liikennettä, koska se aiheuttaa astman pahenemisen. Mitä haisevaa kemikaalia käytetään omenoihin? Omenat eivät ole aiheuttaneet astmakohtausta, mutta muut asiakkaat ovat, joten kauppoihin ei ole mitään asiaa ruuhka-aikaan. Isot hehtaari-Prismat ovat parhaita paikkoja, pienet keskustan putiikit ovat helvetin esikartanoita.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä osaa ottaa muut huomioon. Vain pieni osa ihmisistä marinoi itsensä ennen lentokoneeseen, junaan tai pitkänmatkan bussiin menoa. Työpaikoilla voidaan antaa ohjeeksi, että hajusteiden käytössä käytetään järkeä ja mietoja tuoksuja (meidän työpaikalla on tällainen ohje) ja tietenkin jos menee kylään paikaan jossa tiedetään olevan hajuherkkiä niin kohteliasta on olla hajusteeton.Mutta on kyllä kohtuutonta vaatia, että kaikki lopettaisivat kaiken hajusteiden käytön vain siksi että pieni osa ihmisistä on hyvin hajuherkkiä. Ymmärrystä vaaditaan valitettavasti myös niiltä herkiltä ihmisisltä.
Minä ihmettelin, miksi sairaalat ja terveyskeskukset eivät voisi olla paikkoja, jonne mennessä ei laitettaisi hajusteita. Sain paljon alapeukkuja. Onko tuo liikaa vaadittu ja jos on, niin miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua hoidettiin sairaalassa syöpäosastolla ja olin eristyshuoneessa. Huoneeseeni tuli hoitaja, joka haisi vahvasti hajuvedellä. Hänen poistuttuaan oksensin ja pyysin myöhemmin, että toinen hoitaja tulee yöllä huoneeseeni, koska hajuvedet tekevät pahoinvoivaksi etenkin solumyrkkyjen jälkeen.
Huoneeni löyhkäsi hoitajan käynnin jälkeen pitkään eikä ikkunaa tietenkään voinut avata.
Laitoin osastonhoitajalle pyynnön siitä, että vakavasti sairaita potilaita armahdetaan ja Eau de Gauhistus jätetään sumuttamatta.
Se hoitsu taitaa kirjoitella tässä ketjussa. Mitä ne sinun oksentelut haittaa, mutta se on loukkaus hoitsun ihmisoikeuksia kohtaan, koska hajusteitahan saa käyttää missä vaan niin paljon kuin haluaa. Häpeäisit.
Ei onneksi enää saa syöpäosastolla.
Toivon, että pääset vielä itse kokeilemaan vastaavaa tilannetta. Pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelin, miksi sairaalat ja terveyskeskukset eivät voisi olla paikkoja, jonne mennessä ei laitettaisi hajusteita. Sain paljon alapeukkuja. Onko tuo liikaa vaadittu ja jos on, niin miksi?
Niissä on seinillä viestejä hajusteettomien tuotteiden käytöstä.
Harmi, että osa ei käsitä kyseisiä viestejä, vaan piinaa muita ihmisiä.
Tämän viestin innostamana suihkutin hajuvettä ja läksin bussiin. Yleensä käytän vaan bussia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan tilannetta voi verrata siihen, että paniikkihäiriöinen ihminen vaatisi bussissa, ettei kukaan istu hänen viereensä, koska se laukaisee paniikkikohtauksen. Sekin on ihan oikea sairaus, mutta kuinka monelta silloin heruisi myötätuntoa? Kyllä se nyt vain on niin, ettei koko muuta maailmaa voi vaatia muuttamaan toimintaansa koska itsellä on ongelma, vaan se ongelmasta kärsivä joutuu tekemään ne erityisjärjestelyt ihan itse tai sitten vain kestämään.
AAMEN, näin se vain on. Vähemmistö on aina vähemmistö ja se vähemmistö koostuu pienistä yksiköistä ja yksilöistä. Silloin yksilön on mietittävä selviytymiskeinoja omalla kohdallaan, vastuu ei ole yhteisöllä eikä yhteiskunnalla.
Jep,, sitten voi saivarella, että lapsista, eläimistä, heikoista, vanhuksista, sairaista, vammaisista jne ei siis pidä pitää huolta....kyllä pitää pitää!
Jos minä tykkään luukuttaa heviä tai klassista musiikkia, niin niinhän minä sitten teen, olin missä tahansa. Jos kaveri soittaa kesken elokuvan, tokihan minä voin jutella hänen parisuhdeongelmistaan vaikka loppuleffan ajan. Ei se kaikkia häiritse ja jos sinua häiritsee, niin se on sinun ongelma.
Jos toimit noin, sinut voidaan poistaa paikalta ja voit kokea taloudellisia menetyksiä (leffalipun hinta tms) Ketään ei, onneksi, poisteta elokuvista tai muualtakaan hajuveden käytön vuoksi. Järjestyssääntöjen, lain tai palveluntarjoajan sääntöjen rikkominen voi siis aiheuttaa seurauksia. Äkkiä häiriköt saadaan häädettyä. Voi tulla jopa porttikielto tai häätökin paikasta riippuen.
Minä voin soittaa musiikkia kovalla kauppojen ovien lähellä, se karkoittaa tupakoitsijat. Koska tupakantumpit eivät koskaan mene roskiin, voin minäkin tiputtaa käyttämäni nenäliinan maahan. Ajan jatkossa kauppojen perheparkkeihin vaikken normaalisti niin tee. En auo ovia enää kenellekään missään tilanteessa. Jonossa voin aivan hyvin etuilla, sitä ei ole kiellytty lailla. Olen päästänyt kaupan kassajonossa lukemattomia kertoja takana olevan, jos tällä on vain pari ostosta. Siinä saa jatkossa seisoa jäätelöpuikon kanssa, ei ole minun ongelma, jos se jätski sulaa. Olen pakannut ostokseni mahdollisimman nopeasti, mutta hei, sinun kiire ei haittaa minua ollenkaan. Mitä sitä turhaan ottamaan ketään huomioon, sen kun jokainen keskittyy vain omaan itseen.
Et sinäkään voi olla mikään super-ihminen, joka voi nähdä kaikkien yliherkkyydet ja ongelmat etukäteen. Mitä jos joku kokee ahdistusta siitä että päästit tämän eteesi jonossa tai siitä että avasit jollekkin oven. ihan sama juttu tämän hajusteyliherkkyyden kanssa.
Onko se niin hullua ettei sitä omaa ongelmaa hoideta itse sen sijaan että siitä syytetään muita?
Vierailija kirjoitti:
En ole tuoksuyliherkkä, mutta monesti etenkin busseissa tulee helposti huono olo, etenkin jos joutuu haistelemaan jotain vahvaa tuoksua. Muutaman kerran olen oksentanutkin pitkän matkan bussissa tämän vuoksi. Asiaa pahentaa vielä auringonpaiste ja kuuma ilma, jos bussissa ei ole tarpeeksi tehokasta ilmastointia. Ei se oksentaminenkaan varmaan kanssamatkustajille kovin mukavaa ole.
Tähtää niihin skunkkeihin. :D
Onko tässä ketjussa sama rouva, joka tuli minulle aamulla bussipysäkillä sanomaan, etten saa laittaa hajuvettä liikaa, koska hänellä on hajusteyliherkkyys.
Olin laittanut kaksi suihkausta lähtiessäni kotoa, enkä varmasti tuoksunut liikaa. 30 vuoden aikana ainoa kerta kun joku sanoo, että ylipäänsä tuoksun jollekin. Muiden mukaan laitan niin vähän, ettei sitä edes haista. Käytän myös hajusteettomia pesuaineita, deodoranttia ja hiusten muotoilutuotteita.
Tuli vaikutelma, että hän vain jollekin halusi tulla näpäyttämään ja sanomaan. Minusta todella tungettelevaa tulla vieraalle sanomaan hänen hajuvedenkäytöstään varsinkin kun en todellakaan ollut hölvännyt sitä päälleni. Hän se siinä oli epäkohtelias, en minä.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa kaikki julkisissa parfyymeille käryäjät, ettette sitten ikinä milloinkaan valita jonkun kusen, paskan, hien, viinan tai tupakan kärystä tai matkustavista eläimistä, jos satutte tulemaan niille allergisiksi jossain vaiheessa elämäänne, koska niitähän tulee vain kestää. Älkää myöskään valittako, jos jonkun läskit tai tavarat vyöryvät teidänkin päällenne, koska teidän mielestänne on ihan ok tulla toisten reviirille julkisissa. Laitatteko myös kotonanne tahallanne jotain ruokaa, jolle perheenjäsen tai vieras sanoo olevansa allerginen, koska: "koeta kestää, muiden allergiat ei mulle kuulu" on teidän mottonne?
Voin parfyymin käyttäjänä luvata etten ikinä milloinkaan ala valittamaan sen käytöstä, jos joku päivä itse muutun yliherkäksi astmaatikoksi tms. Kuitenkin paskasta, hiestä, viinasta, tupakasta valittamisen lopetan vasta kun itse alan siltä haisemaan. Tavaroiden ja läskin vyöryämisestä en pidä myöskään, koska en itse harrasta tätä. Mitä tulee ruoka-allergioihin, otan huomioon ne koska en halua tappaa ketään.
Vierailija kirjoitti:
Tämän viestin innostamana suihkutin hajuvettä ja läksin bussiin. Yleensä käytän vaan bussia
Kiitos, tiedän, keneen tähdätä huonovointisuuden iskiessä.
Onko tässä ketjussa yhtään ihmistä, kenen lapsi olisi sairastunut astmaan tai keuhkot olisivat jääneet heikoiksi keskosena syntymisen takia tms.? Olisi mielenkiintoista saada kommentti aiheeseen liittyen.
Täällä kirjoittelevat valitettavan monet, että "en varmasti MINÄ ainakaan jätä hajusteita, oksentakoot toiset tai kuolkoot tai pysykööt pois ihmisten ilmoilta!" Omaan perheeseen voi sellainen tragedia sattua ja uskoisin, että siinä piittaamattomuudessa olisi lasten huostaanoton paikka.
Sitten joidenkin kirjoittajien käänteishuumoria eli sarkasmia ei ole tässä ketjussa tajunnut kuin muutama. Sarkasmi on tosiaan vaikea laji.. ehkä sitä eivät ymmärrä juuri nämä, jotka ovat pöllyssä omista hajusteistaan. Kannattais vähentää jo ihan senkin takia... juu, ja tosiaan, hajuvedet keksittiin aikoinaan peittämään ihmisten pahaa hajua.
http://hidastaelamaa.fi/2016/02/oletko-erityisherkka-erityisherkka-herk…
Erityisherkkyys ei ole sairaus eikä tämä sairaus ole erityisherkkyyttä.
Samalla tahtoisin muistuttaa siitä, että henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtiminen luulis olevan ihan perus juttu. Yhtenä aamuna istuin bussiin ja jouduin vaihtamaan paikkaa kun haistoin jonkun HIKImätä sukat suoraan keuhkoihini. Pliis näistä kahdesta valitsen mielummin sen hajuveden
Suomessa ei osata käyttää hajuvesiä, vaan kylvetään niissä. En ole missään muussa maassa joutunut haistelemaan kärpäsmyrkyn hajuisia hajuvesiä niin, että vielä 50 metrin päässä haisee. Älkää vedotko ranskattariin, he käyttävät laadukkaampia ja osaavat tehdä sen hillitysti. Minulla ei ole mitään allergioita, mutta kyllä tuo löyhkä haisee.
Jännä juttu, mullakin on asperger ja siihen kuuluu myös ajoittaisia tuoksuyliherkkyyksiä. Ainakin mulla tuoksuherkkyyteen vaikuttaa ylivoimaisesti eniten se millä itse läträä, eli hajusteettomat tuotteet kehiin kun herkkyys on pahana. Muiden ihmisten normaali hajusteiden käyttö ei ole ollut koskaan ongelma. Enemmän äklöttää jos joku alkaa vaikka mussuttaa banaania, mandariinia tai meetvurstileipää bussissa.
On todella harvinaista joutua tilanteeseen missä joku haisee vahvasti hielle tai läträä tuhottomasti raskasta hajuvettä ilman että häntä pystyy väistämään.
Huonovointisuuteen auttaa mulla greipintuoksuinen hajuvesi. Suihkautan sitä ranteeseen tai nenäliinaan ja nuuhkin, se vie pois pahoinvointia ja peittää vähän pahimpia hajuja.