Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: 19-vuotias Juuso ei halua tehdä mitään – Liki 80 000 miestä pudonnut työelämän ulkopuolelle

Vierailija
11.08.2017 |

Yle Uutiset kertoo verkkosivuillaan 19-vuotiaasta nuorukaisesta, joka ei opiskele eikä tee työtä. Hän kertoo kuulevansa päivittäin, että hänen pitäisi hakea opiskelemaan tai hakea töitä.

– Haluan olla rauhassa. Haluan tehdä, mitä haluan. - - Keskittyisivät muutkin omaan elämäänsä eivätkä minun, Juuso* niminen poika sanoo Ylen haastattelussa.

Pitkässä jutussa kerrotaan, että Juuso haluaisi vain skeitata ja kuunnella musiikkia. Hän valmistui vuosi sitten ammattikoulusta, mutta työnhaku ei ole käynyt mielessä, koska ala ei ole tuntunut omalta missään vaiheessa ja opiskelukin oli tökkinyt alusta saakka.
– En ajatellut hakea töitä enkä mennä töihin. Välillä voi olla tekemättä yhtään mitään.

Työttömyys kouraisee Suomessa nuoria. Tilastokeskuksen mukaan 15-24 -vuotiaita miehiä oli helmikuussa 2017 työttömänä koko maassa 37 000.

Elinkeinoelämän valtuuskunnan helmikuussa julkaisemien lukujen mukaan lähes 80 000 työiässä olevaa miestä ei tee tai aina edes hae töitä.

Kadonneet miehet-analyysin mukaan suurin osa näistä luetaan ryhmään "muut työvoiman ulkopuolella olevat". Nämä 25–54 –vuotiaat miehet eivät tee töitä, opiskele tai ole työkyvyttömyyseläkkeellä.

Ylen haastatteleman psykologin, Minna Eskelisen, mukaan poikien syrjäytymiskehitys alkaa jo usein näkyä jo peruskoulussa.

Syitä on monia:

– Jos asiaa kysytään nuorilta itseltään, niin kavereiden puute tai vaikeudet kaverisuhteissa nousevat usein esiin. Kaverisuhteet ovat äärimmäisen tärkeitä ainakin murrosikäisille.

Joensuun varhaiskasvatus- ja koulutuskeskuksessa pitkään vastaavana psykologina työskennellyt Minna Eskelisen mukaan myös vanhempien päihde-, talous-, ja mielenterveys- sekä parisuhdeongelmat heijastuvat ikävällä tavalla kasvavan nuoren elämään.

Juuson* nimi on muutettu Ylen jutussa.

Kommentit (883)

Vierailija
701/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuso ei löydä onnea. Itsekunnioitus ei tule  sillä, että muut ruokkivat täysikasvuista miestä.

Vierailija
702/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta voi irtisanoa vakituisia helposti myös julkisella.

Ja saa ottaa uusia töihin tessiä alemmalla palkalla, tuet leikattiin niin moni suostuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nimi on muutettu?

😂

Vierailija
704/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
705/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntovelkaiset ei tule pärjäämään palkan alennus kisoissa.

Vierailija
706/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuso ei löydä onnea. Itsekunnioitus ei tule  sillä, että muut ruokkivat täysikasvuista miestä.

Ei se ainakaan sillä tule, että suostuu rahan takia orjuuteen. Itse häpeäisin silmät päästäni jos kävisin töissä.

Vierailija
707/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nussijat käyvät töissä ja maksavat verot.

Vierailija
708/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ainakaan sillä tule, että suostuu rahan takia orjuuteen. Itse häpeäisin silmät päästäni jos kävisin töissä.

Kun oletetaan että roskatyöläinen käy töissä matalalla palkalla jolla hädin tuskin maksaa vuokran. Vuokra on noin 3/4 osaa palkasta, niin sitten vielä valvotaan henkilön elimistöä ettei vain polta pilveäkään vitutukseen, jos viina ei maistu, niin aika vähissä on ihmisoikeudet ja yksilönvapaudet tässä kommarimaassa.

Pakotetaan orjatöihin ja oletetaan täyttä selväpäisyyttä henkilöltä. Kas kun ei pistetä koppiin ja vapautetaa taas aamulla töihin ja lukita taas koppiin ja sitä rataa.

Yksilö ei näin pienillä palkoilla raitistu koskaan ja integroidu yhteiskuntaan. Nykyinen työttömien tai pätkätyöläisten kohtelu on ihan sairasta roskaa.

Kaikki työt ja virat pätkätöiksi tässä maassa.

Vierailija
709/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

19v. on vielä tosi nuori. Miehet varsinkin tuon ikäisenä eivät aikuisia. Saa pitää välivuosia ja miettiä mitä haluaa elämältä. Ja, samaa mieltä, että niin kauan kuin yhteiskunnassa rahaa jaetaan jo rikkaille, muut saavat nauttia elämästään työttöminä, jos vain pystyvät. 

Vierailija
710/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajan kasvattava. Ikävä kyllä se näkyy kun ei ole miehen mallia elämässä.

Vierailija
711/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuso ei halua aisuriksi ja elättää jännien miesten paksuksi panemia yksinhuoltajia maksamalla veroja paskaduunistaan. 

Vierailija
712/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuollainen elämäntapa ole luonnon kannalta paras.Suomessa on sairas työn ihannointi kulttuuri

Vierailija
713/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuso ei halua aisuriksi ja elättää jännien miesten paksuksi panemia yksinhuoltajia maksamalla veroja paskaduunistaan. 

No nyt on taas sellaista miesten logiikkaa että meni aivot solmuun.

Vierailija
714/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Juuso on syrjäytynyt eikä saa naista, niin mitäpä sitä tekemään huonopalkkaista orjaduunia, kun suuri osa menee veroihin, joilla lähiön yksinhuoltajaäitejä elätetään. Tosin voihan Juusolla olla tyttöystäväkin, jos on vähän jännä skeittari, sitä ei jutussa kerrottu.

Vierailija
715/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nimi on muutettu?

😂

Heh, totta, luulisi noiden 80 000 joukossa olevan muutama ihan aitokin Juuso. Tuskin linkin "juusolla" kovin uniikkia nimeä on, joka paljastaisi herrantertun.

Vierailija
716/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä kunnioitettavaa mielestäni.

Kaveri ei suostu yhteiskunnan ja naisten odotuksiin/vaatimuksiin.

Olen aina ihaillut omaa linjaansa kulkevia ihmisiä, koska itse olen nössö, joka opiskeli koska vanhemmat halusivat, käyn töissä koska naiset haluavat jne. Aina tehnyt mitä muut haluavat. Toivon että vanhemmiten uskallan alkaa tehdä mitä itse haluan.

Tässäpä oli aikuisen vastuullisen ihmisen kommentti. Ihailet siis ihmistä joka elää yhteiskunnan rahoilla eli toisten ihmisten tienaamilla rahoilla.

Ja miten naiset tähän liittyvät? En tajua ollenkaan.

Tällä hetkellä eletään aika pahasti velaksi, joten suurinta osaa sosiaalituista ei kukaan ole tienannut.

Vierailija
717/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Juuso on syrjäytynyt eikä saa naista, niin mitäpä sitä tekemään huonopalkkaista orjaduunia, kun suuri osa menee veroihin, joilla lähiön yksinhuoltajaäitejä elätetään. Tosin voihan Juusolla olla tyttöystäväkin, jos on vähän jännä skeittari, sitä ei jutussa kerrottu.

Enpä ole taas aikoihin mitään typerämpää lukenut. :D

Palkkatyötä ei tehdä naisten takia, ja niillä veroilla kustannetaan vähän muutakin kuin yh-äitien elättäminen. Iso osa yh-äideistä elättää muuten itse itsensä ja lapsensa, toisin kuin lapsensa hylänneet sossurottamiehet.

Vierailija
718/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuso:   "Mä en ala millekkään"! 

Vierailija
719/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein tavoite on saada pillua ja persettä naiselta. Siksi töissä käydään ja statusta kerrytetään. Minun suuri haave on joskus nusasta naista pyllyyn nyt pitää käydä kouluja että haave on mahdollinen.

Vierailija
720/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuso on vasta 19v. Minä menin töihin vasta 26 vuotiaana vuonna 2001. Ihan hyvin sekin on toiminut.