Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: 19-vuotias Juuso ei halua tehdä mitään – Liki 80 000 miestä pudonnut työelämän ulkopuolelle

Vierailija
11.08.2017 |

Yle Uutiset kertoo verkkosivuillaan 19-vuotiaasta nuorukaisesta, joka ei opiskele eikä tee työtä. Hän kertoo kuulevansa päivittäin, että hänen pitäisi hakea opiskelemaan tai hakea töitä.

– Haluan olla rauhassa. Haluan tehdä, mitä haluan. - - Keskittyisivät muutkin omaan elämäänsä eivätkä minun, Juuso* niminen poika sanoo Ylen haastattelussa.

Pitkässä jutussa kerrotaan, että Juuso haluaisi vain skeitata ja kuunnella musiikkia. Hän valmistui vuosi sitten ammattikoulusta, mutta työnhaku ei ole käynyt mielessä, koska ala ei ole tuntunut omalta missään vaiheessa ja opiskelukin oli tökkinyt alusta saakka.
– En ajatellut hakea töitä enkä mennä töihin. Välillä voi olla tekemättä yhtään mitään.

Työttömyys kouraisee Suomessa nuoria. Tilastokeskuksen mukaan 15-24 -vuotiaita miehiä oli helmikuussa 2017 työttömänä koko maassa 37 000.

Elinkeinoelämän valtuuskunnan helmikuussa julkaisemien lukujen mukaan lähes 80 000 työiässä olevaa miestä ei tee tai aina edes hae töitä.

Kadonneet miehet-analyysin mukaan suurin osa näistä luetaan ryhmään "muut työvoiman ulkopuolella olevat". Nämä 25–54 –vuotiaat miehet eivät tee töitä, opiskele tai ole työkyvyttömyyseläkkeellä.

Ylen haastatteleman psykologin, Minna Eskelisen, mukaan poikien syrjäytymiskehitys alkaa jo usein näkyä jo peruskoulussa.

Syitä on monia:

– Jos asiaa kysytään nuorilta itseltään, niin kavereiden puute tai vaikeudet kaverisuhteissa nousevat usein esiin. Kaverisuhteet ovat äärimmäisen tärkeitä ainakin murrosikäisille.

Joensuun varhaiskasvatus- ja koulutuskeskuksessa pitkään vastaavana psykologina työskennellyt Minna Eskelisen mukaan myös vanhempien päihde-, talous-, ja mielenterveys- sekä parisuhdeongelmat heijastuvat ikävällä tavalla kasvavan nuoren elämään.

Juuson* nimi on muutettu Ylen jutussa.

Kommentit (883)

Vierailija
741/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuollainen elämäntapa ole luonnon kannalta paras.Suomessa on sairas työn ihannointi kulttuuri

Mistä ruoka, jos kukaan ei tee työtä?

Vierailija
742/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha juttu mutta tänäänkin näille juusoille kelpaa taatusti loisimisrahat. Antaisivat olla rauhassa julistavat toisaalta mutta yhteiskunnalta kuppaaminen maistuu. Antaisivat yhteiskunnan olla rauhassa ja eläisivät omilla rahoillaan. Niin kauan kun nostavat tukiaisia niin yhdenkään juuson ei kuulu antaa olla rauhassa. Jokainen tekee elämässään valintoja ja valinnoilla on seurauksensa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä kunnioitettavaa mielestäni.

Kaveri ei suostu yhteiskunnan ja naisten odotuksiin/vaatimuksiin.

Olen aina ihaillut omaa linjaansa kulkevia ihmisiä, koska itse olen nössö, joka opiskeli koska vanhemmat halusivat, käyn töissä koska naiset haluavat jne. Aina tehnyt mitä muut haluavat. Toivon että vanhemmiten uskallan alkaa tehdä mitä itse haluan.

Käyt töissä, koska naiset haluavat?!? 😂

Mulle on ihan sama mitä muut tekee, mutta elanto pitää itte kääriä kokoon.

N

Siinä oot ihan oikeassa, että naiset HALUAVAT käydä töissä. Ja käyvät siellä vieläpä itsensä takia. ;)

Vierailija
744/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet ovat selkeästi liian suuret.

Elämän vaatimukset ovat liian suuret. Silloin moni nostaa vaan kädet pystyyn ja luovuttaa kokonaan. 

Elämän vaatimukset on hankkia itselleen ruokaa. Jos on liian iso vaatimus, evoluutio korjaa.

Vierailija
745/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastikkeeton rahaa veltostuttaa.

Vierailija
746/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihaillut omaa linjaansa kulkevia ihmisiä, koska itse olen nössö, joka opiskeli koska vanhemmat halusivat, käyn töissä koska naiset haluavat jne. Aina tehnyt mitä muut haluavat. Toivon että vanhemmiten uskallan alkaa tehdä mitä itse haluan.

Haluan, että työnnät pääsi vessanpönttöön.

T:Nainen

Vierailija
747/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alieeni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestiin 3 vastaten: Ei naisia kiinnosta tämmöinen koulutettu työssäkäyvä mieskään. Itse asiassa työelämän ulkopuolella oleva skeittarijannu saa hyvin todennäköisesti enemmän naista kuin minä

Aloita oma ketju tästä aiheesta. Tai, no niinhän sä oot tehnytkin erittäin usein.

Miksi oma ketju, kun liittyy aiheeseen hyvin voimakkaasti? Naisen saaminen on ehkä merkittävin yksittäinen tekijä, joka ohjaa nuoren miehen valintoja

Onpa miehet sitten  t y hmiä ja yks in kertai sia

Miksi ihmeessä on niin pakottava tarve saada itselleen nainen, jos kerran juuri te miehet pärjäätte omillanne? 

Vierailija
748/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan yksi paskan hailee jos jossain on muutamia jotka eivät edes halua töitä hakea. Kun työttömiä on niin paljon kuitenkin, ettei kaikille riitä töitä mitenkään, niin kokonaistilannetta tuollaiset yksittäistapaukset eivät heilauta suuntaan tai toiseen.

Yhteiskunnan kannalta tuo ei ole hyvä asia, varsinkaan kuin heitä on paljon enemmän kuin vain "jossain muutamia". On edistyneempiä ja vähemmän edistyneitä yhteiskuntia, eikä tarvitse olla mikään guru päätelläkseen, kumpaan suuntaan tuollainen ajattelu laajempimittaisena vie yhteiskuntaa, varsinkaan jos verrataan tilanteeseen, jossa ihmisellä on "äidinmaidossa" eli opittuna tullut tietty ylpeys siitä, että ansaitsee elantonsa jos on työikäinen ja -kykyinen. Vaikkei kaikille olekaan joka hetki töitä, on tärkeää pyrkiä eteenpäin esimerkiksi opiskelemalla/oppimalla uusia työelämässä tarvittavia taitoja eikä vain skeittaamalla yhteiskunnan piikkiin. Työikäisten ja -kykyisten lusmuiluun veronmaksajien piikkiin on syytä puuttua tehokkaasti.

Vierailija
749/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä samat setit. Kokeilin työelämää, vttu mitä paskaa.

Vierailija
750/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa jos skeittaa muutaman vuoden ja menee sitten töihin tai opiskelemaan. Paljon parempi kuin kotiäiti vauvapalstalla 3 vuotta

Mitä pitempään on poissa työelämästä, sitä suurempi kynnys on sinne palata.

Vierailija
751/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitte itkeä vaikka maailman loppuun asti miten näitä Juusoja ei pidä "teidän verorahoilla" elättää, fakta kuitenkin on että heidän määränsä tulee tulevaisuudessa ainoastaan kasvamaan. Noille miehille ei ole 2000-luvun kapitalistisessa yhteiskunnassa yhtään mitään paikkaa. Olkaa onnellisia jos tyytyvät vähään, toinen vaihtoehto on yhteiskuntasopimuksen ja -rauhan totaalinen murtuminen.

Määränsä saattaa kasvaa, mutta samalla ajetaan alas myös tukijärjestelmä. Mitään muuta vaihtoehtoa ei ole, sillä velkarahalla ei voi valtio loputtomiin elää. Tukien poisto loisi hyvin nopealla aikataululla Suomeen matalapalkkasektorin, joka samalla ratkaisisi työttömyysongelman ja valtiontalouden laskusuhdanteen. Viiden euron tuntipalkallakin pärjää ja jos ei pärjää, niin hommaa toisen duunin rinnalle.

Näin laitetaan Juusot tekemään hommia maleksimasta. Alkaa tekeminen kiinn

Tähän suuntaan ei olla menossa. Ollaan menossa siihen suuntaan, että tekoäly vie myös keskiluokan ammatteja ja työttömyys vaan lisääntyy. Viidellä eurolla ei tule kukaan tekemään Suomessa hommia. Vaihtoehto on esim. harmaa talous. 

Vierailija
752/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Suomeen tarvitaan iloisia työsiirtoloita, joissa Juuson kaltaiset nuoret joutuvat tekemään raskasta työtä 16 tuntia päivässä, toki riittävällä ravinnolla ja levolla. Parakkimajoituksessa patjat lattialla ja ulkovessat parakin läheisyydessä. Raitista ulkoilmaa, mukavaa työtä kivilouhoksella ja talvisin metsissä puita kaataen ja karsien. Jo siinä nuoren mieli virkistyy ja elämä rupeaa tuntumaan tarpeelliselta, eikä taatusti ole tylsiä päiviä.

Ja sinä voisit mennä peruskoulun yhteiskuntaopin kurssille. Opiskelisit länsimaisen oikeusvaltion perusteita. Osa yksi: Vapaus  ja ihmisoikeudet. 

Vierailija
753/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavatko ihmiset ollenkaan minkälainen työtilanne tällä hetkellä on? Jouluun mennessä on puoli miljoonaa työtöntä.

Nuo juusot pitäisi saada työelämään, mutta niin pitäisi saada nekin jotka ovat valmistuneet eivätkä saa hakemisesta huolimatta töitä, ne jotka ovat saaneet potkut ja niin edelleen. 

Ei näitä juusoja voida motivoida menemään töihin edes työvelvoitteella jos ei se ei alunperinkään kiinnosta. 

Vierailija
754/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

täällä samat setit. Kokeilin työelämää, vttu mitä paskaa.

Itsensä (ja mahdollisesti perheensä) elättäminen ei ole aina hauskaa, mutta se nyt vain on tehtävä. Tai siis olisi, ellei Suomesta olisi muutamissa vuosikymmenissä muokattu ylipaapovaa sosialistista velkavaltiota, jossa muiden siivellä eläminen nähdään ihan varteenotettavana ja hyväksyttävänä vaihtoehtona.

Isovanhempieni sukupolvelle olisi ollut suuri häpeä turvautua sosiaaliturvaan edes tilapäisesti, nykyään sillä suorastaan ylpeillään.

Vierailija
755/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyt töissä, koska naiset haluavat?!? 😂

Mulle on ihan sama mitä muut tekee, mutta elanto pitää itte kääriä kokoon.

N

Siinä oot ihan oikeassa, että naiset HALUAVAT käydä töissä. Ja käyvät siellä vieläpä itsensä takia. ;)

Joo ja ne on meikattuna ja korkkareissa töissä itseään varten. ;)

Vierailija
756/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuollainen elämäntapa ole luonnon kannalta paras.Suomessa on sairas työn ihannointi kulttuuri

Mistä ruoka, jos kukaan ei tee työtä?

Rahat seinästä ja seinän kautta kauppaan. Näinhän tämän palstan uupumuksen vuoksi työttömänä olevat naiset ovat tehneet jo vuosikymmenet.

Vierailija
757/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha juttu mutta tänäänkin näille juusoille kelpaa taatusti loisimisrahat. Antaisivat olla rauhassa julistavat toisaalta mutta yhteiskunnalta kuppaaminen maistuu. Antaisivat yhteiskunnan olla rauhassa ja eläisivät omilla rahoillaan. Niin kauan kun nostavat tukiaisia niin yhdenkään juuson ei kuulu antaa olla rauhassa. Jokainen tekee elämässään valintoja ja valinnoilla on seurauksensa. 

Sanoisitko noin myös tämän palstan naisille? Et varmaan.

Vierailija
758/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuso on masentunut.

Hänelle pitää järjestää 10 vuoden terapiat kelan piikkiin ja sitten voidaan varovasti ajatella jotain tukityötä.

Vierailija
759/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaatiolla rahaa tahkoavia yrityksiä on verotettava rajusti, että saadaan kaikille perustulo. Kakku on jaettava tasaisemmin. Duunarin vihollinen ei ole työtön, vaan miljardööri.

Vierailija
760/883 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, perskokkareet jaksavat vieläkin öyhöttää jostain 7 vuotta vanhasta, luultavasti keksitystä tarinasta.

80 000 hikkyä ei voi olla väärässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi