Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: 19-vuotias Juuso ei halua tehdä mitään – Liki 80 000 miestä pudonnut työelämän ulkopuolelle

Vierailija
11.08.2017 |

Yle Uutiset kertoo verkkosivuillaan 19-vuotiaasta nuorukaisesta, joka ei opiskele eikä tee työtä. Hän kertoo kuulevansa päivittäin, että hänen pitäisi hakea opiskelemaan tai hakea töitä.

– Haluan olla rauhassa. Haluan tehdä, mitä haluan. - - Keskittyisivät muutkin omaan elämäänsä eivätkä minun, Juuso* niminen poika sanoo Ylen haastattelussa.

Pitkässä jutussa kerrotaan, että Juuso haluaisi vain skeitata ja kuunnella musiikkia. Hän valmistui vuosi sitten ammattikoulusta, mutta työnhaku ei ole käynyt mielessä, koska ala ei ole tuntunut omalta missään vaiheessa ja opiskelukin oli tökkinyt alusta saakka.
– En ajatellut hakea töitä enkä mennä töihin. Välillä voi olla tekemättä yhtään mitään.

Työttömyys kouraisee Suomessa nuoria. Tilastokeskuksen mukaan 15-24 -vuotiaita miehiä oli helmikuussa 2017 työttömänä koko maassa 37 000.

Elinkeinoelämän valtuuskunnan helmikuussa julkaisemien lukujen mukaan lähes 80 000 työiässä olevaa miestä ei tee tai aina edes hae töitä.

Kadonneet miehet-analyysin mukaan suurin osa näistä luetaan ryhmään "muut työvoiman ulkopuolella olevat". Nämä 25–54 –vuotiaat miehet eivät tee töitä, opiskele tai ole työkyvyttömyyseläkkeellä.

Ylen haastatteleman psykologin, Minna Eskelisen, mukaan poikien syrjäytymiskehitys alkaa jo usein näkyä jo peruskoulussa.

Syitä on monia:

– Jos asiaa kysytään nuorilta itseltään, niin kavereiden puute tai vaikeudet kaverisuhteissa nousevat usein esiin. Kaverisuhteet ovat äärimmäisen tärkeitä ainakin murrosikäisille.

Joensuun varhaiskasvatus- ja koulutuskeskuksessa pitkään vastaavana psykologina työskennellyt Minna Eskelisen mukaan myös vanhempien päihde-, talous-, ja mielenterveys- sekä parisuhdeongelmat heijastuvat ikävällä tavalla kasvavan nuoren elämään.

Juuson* nimi on muutettu Ylen jutussa.

Kommentit (883)

Vierailija
661/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kolmekymppinen mielenterveysongelmainen. Olen ollut työtön koko aikuisikäni. Minulla ei ole koulutusta, kokemusta työelämästä eikä mielenkiintoa mihinkään. Olen ollut lapsesta saakka masentunut.

Jos perustulo tulisi, ja sillä pystyisi elämään, minun elämäni helpottuisi huomattavasti. Joudun tappelemaan Kelan kanssa puolen vuoden tai vuoden välein oikeudestani olla työkyvytön, vaikka käyn terapiassa eikä tilanteeni ole parantunut mihinkään sen vuoden aikana. Mitä enemmän tulee ikää, sitä enemmän papereihin ilmestyy diagnooseja.

Jos olisin terve, menisin varmaan kouluun ja töihin. En usko, että kukaan haaveilee minimituella kituuttamisesta vuosi toisensa perään?

Työ tervehdyttää + hyvä lääkitys. Pojalla oli sama juttu, mutta niin vaan tervehtii, kun löysi oman työn, josta tykkää. 

Vierailija
662/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kolmekymppinen mielenterveysongelmainen. Olen ollut työtön koko aikuisikäni. Minulla ei ole koulutusta, kokemusta työelämästä eikä mielenkiintoa mihinkään. Olen ollut lapsesta saakka masentunut.

Jos perustulo tulisi, ja sillä pystyisi elämään, minun elämäni helpottuisi huomattavasti. Joudun tappelemaan Kelan kanssa puolen vuoden tai vuoden välein oikeudestani olla työkyvytön, vaikka käyn terapiassa eikä tilanteeni ole parantunut mihinkään sen vuoden aikana. Mitä enemmän tulee ikää, sitä enemmän papereihin ilmestyy diagnooseja.

Jos olisin terve, menisin varmaan kouluun ja töihin. En usko, että kukaan haaveilee minimituella kituuttamisesta vuosi toisensa perään?

Työ tervehdyttää + hyvä lääkitys. Pojalla oli sama juttu, mutta niin vaan tervehtii, kun löysi oman työn, josta tykkää. 

Korjaan: tervehtyi 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisossa on viisautta. Olen työtön ja aion opettaa omille lapsilleni luonnon ihmeellisyyksistä nauttimista. En aio kannustaa oravanpyörässä itsen polttamiseen.

Vierailija
664/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorisossa on viisautta. Olen työtön ja aion opettaa omille lapsilleni luonnon ihmeellisyyksistä nauttimista. En aio kannustaa oravanpyörässä itsen polttamiseen.

eli opetat, että muut oravanpyörässä elävät maksavat lapsiesi elämisen. Aika moraalitonta

Vierailija
665/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö todellakaan ole mitään rajaa sillä kuinka täydellisesti äiti voi epäonnistua kasvatustehtävässään?

Vierailija
666/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oletettavasti sitten tarkoittaa jotain teltassa elämistä ja jäkälän syömistä, eikä sitä loputonta itkua kuinka muut ei kustanna mulle niin isoa asuntoa kuin haluan? 

Vierailija
667/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Juusolle ura idea jos musiikki ja skeittaus kiinnostaa.

Vierailija
668/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä voi olla tekemättä yhtään mitään, mutta jos vuosi on ollut tekemättä niin ehkä ois aika miettiä muitakin vaihtoehtoja. Tuossa on todellinen syrjäytymisen uhka, nyt vielä olisi helppo päästä kiinni opiskeluihin ja työelämään, mutta mitä pidemmäksi tuo venyy sitä vaikeammaksi se tulee.

Vierailija
669/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on ok, kunhan pärjää omilla rahoillaan eikä minun maksamilla verorahoilla.

Vierailija
670/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

NEET- nuorista perinteisesti enemmistö on ollut naisia, vasta korona toi muutoksen siihen, hyvin pienellä marginaalilla mutta kuitenkin.

Vasta tämän jälkeen media on alkanut kauhistella nuorten MIESTEN ongelmia. Kun naiset olivat enemmistö, oltiin ihan hiljaa asioista. Ei haluttu häpäistä naisia ja antaa miehille aihetta ilkkumiseen.

Nyt miesvihaa levitetään lettu levällään.

Vierailija
671/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teistä ei kukaan näytä tajuavan, että täystyöllisyyden aika on historiaa. Työt siirtyy koneille, viiden vuoden päästä te kaikki olette työttömiä, tai elätte perustulolla ja sanotte harrastustanne työksi.

Vaan kun tämä Juuso ei HALUA käydä töissä.

Jännä juttu. Tosi moni nuori kokeili innokkaasti työelämää, mutta kun huudettiin ja palkkoja ei maksettu ja ei ollut luvattuja taukoja, niin moni ei haluakaan enää käydä töissä. koskaan.

Vierailija
672/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun hikikomorit ja incelit luovuttamaan spermaa

Vierailija
673/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyy miehiin? Miesten työllisyysaste on kuitenkin korkeampi kuin naisten.

Ei ole.

On.

Työttömiä miehiä oli 149 000 ja työttömiä naisia 105 000.

-Tilastokeskus 2024

Työpaikkoja Suomeen. Ei nämä luvut muuten putoa. Totuus on se että Suomen parhaat ajat on takanapäin 70- ja 80-luvuilla. Nyt mennään kohti romahdusta.

Vierailija
674/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin nuorilla on vaikeampaa kaikilla osa- alueella kouluympäristö on vaativa,somemaailma julma ja deittikulttuuri monimutkaista. Tarvitaan valtiolta tukea nuorten arkeen. Valtio voisi auttaa nuoria kanssakäymisessä vastakkaiseen sukupuoleen.

Koulutus ei ole nykyään vaativaa. Esimeriksi peruskoulun taso on romahtanut viime vuosina. 

Onkohan S2 oppilaat vaikuttakana vai mistä johtuu että tulokset laskee?

Tänäänhän oli juuri hesarissa juttu. S2 osaaminen ei ole hyvä, mutta eniten osaaminen on laskenut juuri kantiksilla. Olikohan että neljäsosa kantiksista on käytännössä lukutaidottomia, ja vain puolella osaaminen on vähintään tyydyttävää

Tietysti perus suomalainen lukee tuosta vaan tuon S2:n osaamisen huonouden ja l

Miten nuo lukutaidottomat kantikset tulevat koskaan selviytymään työelämässä?

Vierailija
675/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että naisen puute? Ja toisaalta taas ne naiset vain haluavat mieheltä rahaa? Ehkä teidän vain kannattaisi siirtyä miehiin. Kyllä teitä kiinnostaa kumminkin.

Vierailija
676/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että naisen puute? Ja toisaalta taas ne naiset vain haluavat mieheltä rahaa? Ehkä teidän vain kannattaisi siirtyä miehiin. Kyllä teitä kiinnostaa kumminkin.

Eikö sinun kannattaisi suoraan alkaa seukkaamaan rahan kanssa. Raha sinua kiinnostaa kumminkin.

Vierailija
677/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti näistä aika moni on jollain tavalla kirjolla. Vaikuttavat muiden mielestä jotenkin omituisilta ja siksi on vaikea löytää kavereita, naisia tai työtä. Huonoja kokemuksia on kertynyt varmaan lapsesta asti ja nuorena aikuisena tuntevat olevansa jotenkin täysin vääränlaisia vähän kaikkeen ja itsetunto on niin pohjilla, ettei halua enää edes yrittää.

Toivoisin etteivät lannistuisi. Työelämä ei oikeasti ole niin muottiin puristavaa, vaan sinne mahtuu monenlaista persoonaa.

Vierailija
678/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NEET- nuorista perinteisesti enemmistö on ollut naisia, vasta korona toi muutoksen siihen, hyvin pienellä marginaalilla mutta kuitenkin.

Vasta tämän jälkeen media on alkanut kauhistella nuorten MIESTEN ongelmia. Kun naiset olivat enemmistö, oltiin ihan hiljaa asioista. Ei haluttu häpäistä naisia ja antaa miehille aihetta ilkkumiseen.

Nyt miesvihaa levitetään lettu levällään.

Heh, puppua. Peräkammarinpoika on ollut käsite iät ajat. Peräkammarintytär ei.

Vierailija
679/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Juuso! Arvostan.

Vierailija
680/883 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teistä ei kukaan näytä tajuavan, että täystyöllisyyden aika on historiaa. Työt siirtyy koneille, viiden vuoden päästä te kaikki olette työttömiä, tai elätte perustulolla ja sanotte harrastustanne työksi.

Vaan kun tämä Juuso ei HALUA käydä töissä.

Jännä juttu. Tosi moni nuori kokeili innokkaasti työelämää, mutta kun huudettiin ja palkkoja ei maksettu ja ei ollut luvattuja taukoja, niin moni ei haluakaan enää käydä töissä. koskaan.

On huonoja työpaikkoja ja hyviä työpaikkoja. Vähän kaikilla työssä käyvillä on kokemuksia kummastakin. Loppujen lopuksi kuitenkin, niiden huonompienkin työpaikkojen kanssa, se normaali rata elämässä on pitkällä tähtäimellä helpoin tapa elää.

Omassa suvussani on aika paljon näitä, jotka on yrittäneet vältellä työelämää parhaansa mukaan; on pitkiä aikoja kotona lapsen kanssa (kouluikäistenkin), kokeillaan olla jonkinlaisia taiteilijoita, puuhastellaan jotain pienen pientä yritystoimintaa, ollaan töissä juuri sen aikaa että päästään ansiosidonnaiselle ja ollaan sillä maksimiaika ja sitten toki ihan vaan sitä perus työttömänä olemista ilman että yrittääkään mitään.

Kaikki nämä päätyy tilanteeseen, että tukiviidakossa rämpiminen loppujen lopuksi stressaa enemmän kuin muilla se töissä käynti. Joka penni pitää laskea ja silti tuntuu että pienikin yllätys suistaa elämän ihan raiteiltaan. Mitään ylimääräistä ei voi koskaan haaveilla tekevänsä. Loppujen lopuksi ollaan sitten hankaluuksissa ja katkeria ja kateellisia niille, jotka vaan päätti aikoinaan että käy töissä jos vaan mahdollista. Vaikka itse on valittu se elämäntapaintiaanin polku ihan omasta päätöksestä.