Yle: 19-vuotias Juuso ei halua tehdä mitään – Liki 80 000 miestä pudonnut työelämän ulkopuolelle
Yle Uutiset kertoo verkkosivuillaan 19-vuotiaasta nuorukaisesta, joka ei opiskele eikä tee työtä. Hän kertoo kuulevansa päivittäin, että hänen pitäisi hakea opiskelemaan tai hakea töitä.
– Haluan olla rauhassa. Haluan tehdä, mitä haluan. - - Keskittyisivät muutkin omaan elämäänsä eivätkä minun, Juuso* niminen poika sanoo Ylen haastattelussa.
Pitkässä jutussa kerrotaan, että Juuso haluaisi vain skeitata ja kuunnella musiikkia. Hän valmistui vuosi sitten ammattikoulusta, mutta työnhaku ei ole käynyt mielessä, koska ala ei ole tuntunut omalta missään vaiheessa ja opiskelukin oli tökkinyt alusta saakka.
– En ajatellut hakea töitä enkä mennä töihin. Välillä voi olla tekemättä yhtään mitään.
Työttömyys kouraisee Suomessa nuoria. Tilastokeskuksen mukaan 15-24 -vuotiaita miehiä oli helmikuussa 2017 työttömänä koko maassa 37 000.
Elinkeinoelämän valtuuskunnan helmikuussa julkaisemien lukujen mukaan lähes 80 000 työiässä olevaa miestä ei tee tai aina edes hae töitä.
Kadonneet miehet-analyysin mukaan suurin osa näistä luetaan ryhmään "muut työvoiman ulkopuolella olevat". Nämä 25–54 –vuotiaat miehet eivät tee töitä, opiskele tai ole työkyvyttömyyseläkkeellä.
Ylen haastatteleman psykologin, Minna Eskelisen, mukaan poikien syrjäytymiskehitys alkaa jo usein näkyä jo peruskoulussa.
Syitä on monia:
– Jos asiaa kysytään nuorilta itseltään, niin kavereiden puute tai vaikeudet kaverisuhteissa nousevat usein esiin. Kaverisuhteet ovat äärimmäisen tärkeitä ainakin murrosikäisille.
Joensuun varhaiskasvatus- ja koulutuskeskuksessa pitkään vastaavana psykologina työskennellyt Minna Eskelisen mukaan myös vanhempien päihde-, talous-, ja mielenterveys- sekä parisuhdeongelmat heijastuvat ikävällä tavalla kasvavan nuoren elämään.
Juuson* nimi on muutettu Ylen jutussa.
Kommentit (883)
Vierailija kirjoitti:
Tärkein tavoite on saada pillua ja persettä naiselta. Siksi töissä käydään ja statusta kerrytetään. Minun suuri haave on joskus nusasta naista pyllyyn nyt pitää käydä kouluja että haave on mahdollinen.
Pillu pelottaa, siksi takaluukusta haaveillaan.
Eiköhän kyseessä ole jonkinlainen heikkoudenvaisto, että kerta kaikkiaan elämän vaatimukset minulle vain ovat liian kovia? Kasvatuksen tärkeyttä korostetaan aivan liikaa.
Etulinjaan vie, käy nuorukaisen tie.
Ainakin, jos ei ole hankkinut pääomaa itsensä tueksi.
Vierailija kirjoitti:
Öh. Itse olin osastolla saakka masennuksen takia yläkoulu ikäisenä. Kyllä sitä oli silloin sellaisessa tilassa että olin valmis hautaan.
Omalla kohdalla en tietenkään siirtynyt työelämään nuorena. Syrjäytyminen alkoi jo lapsena kun alkoi laitos kierre.
Esim. Minua saattaa joka olla katsonut että huvikseen nuori mies työttömänä. Todellisuudessa olin ihan vaikeasti psyykkisesti sairas.
Ärsyttää niin paljon se. Tietäisipä mitä sieltä taustalta löytyy.
Olisi ollut kiva olla osa yhteiskuntaa mutta mahdollisuutta sellaiseen ei oikein ole ollut. Aika paljon saanut kuulla kun hyväosaiset repii turpaansa. Tarpeeksi kauan yritin yhteiskuntaan mukaan mutta enää en. Korkeintaan joku työ ilman sosiaalista elämää.
Elämä voi lähteä sivuraiteille jo tosi pienenä eikä se ole oma syy kokonaan kun kumminkin työskennellyt niin paljon kuin mahdollista. Lopulta ajatus erakoitumisesta kypsyi
Se on jännä, etät länsimaissa pienikin asia ahdistaa ja pää on sitten tiltissä loppu elämän. Monessa vähemmän kehittyneessä maassa voidaan hyvin porskuttaa menemään. Hyvä esimerkki on Viro; neuvostoaikaan kuka tahansa saattoi kadota. Silti ei oltu paniikissa pöpilässä, vaan elettiin arkea. Vastaitsenäistyneessä Virossa eräs poliitikko sanoi hyvin "Todennnäköisesti meilläkin on muutaman vuosikymmen kuluttua varaa paniikkihäiriöön."
Jaha ketjussa ilakoidaan sodalla ja "länsimailla". Eli iigorit spämmää ketjua.
Ei tätä aloituksen Juusoa voi ainakaan mistään syyttää, kun ei ole mitään tehnytkään?
Tuet ovat selkeästi liian suuret.
On muuten melkein täsmälleen yhtä paljon kuin on ylimääjäämämiehiä alle 65 vuotiaissa.
Ole rauhassa, Juuso, mutta älä sitten käy luukullakaan...
Tee mitä haluat, omilla varoillasi
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä kunnioitettavaa mielestäni.
Kaveri ei suostu yhteiskunnan ja naisten odotuksiin/vaatimuksiin.
Olen aina ihaillut omaa linjaansa kulkevia ihmisiä, koska itse olen nössö, joka opiskeli koska vanhemmat halusivat, käyn töissä koska naiset haluavat jne. Aina tehnyt mitä muut haluavat. Toivon että vanhemmiten uskallan alkaa tehdä mitä itse haluan.
Oletko nainen? Miksi luulet tietäväsi mitä naiset haluavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestiin 3 vastaten: Ei naisia kiinnosta tämmöinen koulutettu työssäkäyvä mieskään. Itse asiassa työelämän ulkopuolella oleva skeittarijannu saa hyvin todennäköisesti enemmän naista kuin minä
Aloita oma ketju tästä aiheesta. Tai, no niinhän sä oot tehnytkin erittäin usein.
Miksi oma ketju, kun liittyy aiheeseen hyvin voimakkaasti? Naisen saaminen on ehkä merkittävin yksittäinen tekijä, joka ohjaa nuoren miehen valintoja
Onpa miehet sitten t y hmiä ja yks in kertai sia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuso ei halua aisuriksi ja elättää jännien miesten paksuksi panemia yksinhuoltajia maksamalla veroja paskaduunistaan.
No nyt on taas sellaista miesten logiikkaa että meni aivot solmuun.
Jos Juuso on syrjäytynyt eikä saa naista, niin mitäpä sitä tekemään huonopalkkaista orjaduunia, kun suuri osa menee veroihin, joilla lähiön yksinhuoltajaäitejä elätetään. Tosin voihan Juusolla olla tyttöystäväkin, jos on vähän jännä skeittari, sitä ei jutussa kerrottu.
Enpä ole taas aikoihin mitään typerämpää lukenut. :D
Palkkatyötä ei tehdä naisten takia, ja niillä veroilla kustannetaan vähän muutakin kuin yh-äitien elättäminen. Iso osa yh-äideistä elättää muu
Ihmisen elämällä on kaksi tarkoitusta: elossa pysyminen ja lisääntyminen, ja kaikki tehdään loppupeleissä sen takia. Muu on taustakohinaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä kunnioitettavaa mielestäni.
Kaveri ei suostu yhteiskunnan ja naisten odotuksiin/vaatimuksiin.
Olen aina ihaillut omaa linjaansa kulkevia ihmisiä, koska itse olen nössö, joka opiskeli koska vanhemmat halusivat, käyn töissä koska naiset haluavat jne. Aina tehnyt mitä muut haluavat. Toivon että vanhemmiten uskallan alkaa tehdä mitä itse haluan.
Käyt töissä, koska naiset haluavat?!? 😂
Mulle on ihan sama mitä muut tekee, mutta elanto pitää itte kääriä kokoon.
N
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuso ei löydä onnea. Itsekunnioitus ei tule sillä, että muut ruokkivat täysikasvuista miestä.
Ei se ainakaan sillä tule, että suostuu rahan takia orjuuteen. Itse häpeäisin silmät päästäni jos kävisin töissä.
Orjuudesta ei pääse pois, töitä voi vaihtaa. Kyllä on liian hyvät tuet,kun voi valita jättäytyä toisen elätiksi.
Tässä näitä syitä tulee julkisuuteen 24/7, minkä takia kaikkia tukia heikkenetään!
Kiittäkää itseänne lapa madot..
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltajan kasvattava. Ikävä kyllä se näkyy kun ei ole miehen mallia elämässä.
No eipä Juuso siitä hyötyisi, jos isänä on samanlainen velttoilija - onhan isä sitäpaitsi jo hylännyt Juuson että semmoinen esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Tärkein tavoite on saada pillua ja persettä naiselta. Siksi töissä käydään ja statusta kerrytetään. Minun suuri haave on joskus nusasta naista pyllyyn nyt pitää käydä kouluja että haave on mahdollinen.
No joo ei muuten ole varaa rahoittaa maksullisissa käyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuet ovat selkeästi liian suuret.
Elämän vaatimukset ovat liian suuret. Silloin moni nostaa vaan kädet pystyyn ja luovuttaa kokonaan.
Suomeen tarvitaan iloisia työsiirtoloita, joissa Juuson kaltaiset nuoret joutuvat tekemään raskasta työtä 16 tuntia päivässä, toki riittävällä ravinnolla ja levolla. Parakkimajoituksessa patjat lattialla ja ulkovessat parakin läheisyydessä. Raitista ulkoilmaa, mukavaa työtä kivilouhoksella ja talvisin metsissä puita kaataen ja karsien.
Jo siinä nuoren mieli virkistyy ja elämä rupeaa tuntumaan tarpeelliselta, eikä taatusti ole tylsiä päiviä.