Yle: 19-vuotias Juuso ei halua tehdä mitään – Liki 80 000 miestä pudonnut työelämän ulkopuolelle
Yle Uutiset kertoo verkkosivuillaan 19-vuotiaasta nuorukaisesta, joka ei opiskele eikä tee työtä. Hän kertoo kuulevansa päivittäin, että hänen pitäisi hakea opiskelemaan tai hakea töitä.
– Haluan olla rauhassa. Haluan tehdä, mitä haluan. - - Keskittyisivät muutkin omaan elämäänsä eivätkä minun, Juuso* niminen poika sanoo Ylen haastattelussa.
Pitkässä jutussa kerrotaan, että Juuso haluaisi vain skeitata ja kuunnella musiikkia. Hän valmistui vuosi sitten ammattikoulusta, mutta työnhaku ei ole käynyt mielessä, koska ala ei ole tuntunut omalta missään vaiheessa ja opiskelukin oli tökkinyt alusta saakka.
– En ajatellut hakea töitä enkä mennä töihin. Välillä voi olla tekemättä yhtään mitään.
Työttömyys kouraisee Suomessa nuoria. Tilastokeskuksen mukaan 15-24 -vuotiaita miehiä oli helmikuussa 2017 työttömänä koko maassa 37 000.
Elinkeinoelämän valtuuskunnan helmikuussa julkaisemien lukujen mukaan lähes 80 000 työiässä olevaa miestä ei tee tai aina edes hae töitä.
Kadonneet miehet-analyysin mukaan suurin osa näistä luetaan ryhmään "muut työvoiman ulkopuolella olevat". Nämä 25–54 –vuotiaat miehet eivät tee töitä, opiskele tai ole työkyvyttömyyseläkkeellä.
Ylen haastatteleman psykologin, Minna Eskelisen, mukaan poikien syrjäytymiskehitys alkaa jo usein näkyä jo peruskoulussa.
Syitä on monia:
– Jos asiaa kysytään nuorilta itseltään, niin kavereiden puute tai vaikeudet kaverisuhteissa nousevat usein esiin. Kaverisuhteet ovat äärimmäisen tärkeitä ainakin murrosikäisille.
Joensuun varhaiskasvatus- ja koulutuskeskuksessa pitkään vastaavana psykologina työskennellyt Minna Eskelisen mukaan myös vanhempien päihde-, talous-, ja mielenterveys- sekä parisuhdeongelmat heijastuvat ikävällä tavalla kasvavan nuoren elämään.
Juuson* nimi on muutettu Ylen jutussa.
Kommentit (883)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma? Antakaa nuorten syrjäytyä rauhassa.
Ja jos sossutuet on ongelma niin poistakaa ne, ja kaikilta. Työhalukkuus lisääntyy ja valtio säästää.
Mitä työttömien lapsille tapahtuu? Muuttavat vanhempiensa kanssa sillan alle? Vai otetaanko ne huostaan (kulut 500 euroa per huostaanottovuorokausi)?
Normaalit 19-29 vuotiaat käyvät töissä. Juusonkin kannattaisi. Yksinäisyys ja masen us ovat tuonikãiselle vielä vasta tekosyitä välttää työntekoa, oikeasti nuo vaivat alkavat vaivaamaan monilla vasta vanhuudessa kun alkaa olemaan ikää ja sukula8set ja ystävät alkaa siirtymään hautausmaalle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa jos skeittaa muutaman vuoden ja menee sitten töihin tai opiskelemaan. Paljon parempi kuin kotiäiti vauvapalstalla 3 vuotta
Halveksit kotiäitiä,joka hoitaa lapsiaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähän ne muut tekevät, jos jokainen ajattelee näin, että ei huvita mennä töihin ja ei huvita opiskella ja MINÄ TEEN MITÄ LYSTÄÄN? Jos oikeasti näin jokainen ajattelisi, niin meillähän ei ole enää työntekijöitä ja niitä, jotka haluavat opiskella. En ymmärrä tätä filosofiaa lainkaan, kun muut joutuvat maksamaan tämän laiskottelun? Mehän kaikki siis yhteiskunnassa voimme kieltäytyä työnteosta ym. kun MINÄ HALUAN VAIN TEHDÄ NIITÄ ASIOITA, MISTÄ TYKKÄÄN? Eli kuunnella musiikkia ym.? Kyllä varmasti jokainen haluaisi tehdä mitä huvittaa, mutta ei ole kovin reaalinen asenne elämään, koska elämään kuuluu myös velvollisuudet, vaikka ne ikävältä tuntuisivat välillä. Koskaan elämältä ei voi välttyä kohtaamalla myös ikäviä asioita ja kaikki ei kuulu siihenkään, että mun elämäni pitäisi aina ja ikuisesti olla vain pelkkää juhlaa?
Mä täytän jo 63 vuotta. Olen nähnyt, miten siirryttiin 1960-luvulta 2020-luvulle. Muutos on ollut suuri, mitä tulee teknologiaan yms. Yhteistä kuitenkin kaikille vuosikymmenille oli, että ihmisten täytyi haluta yhä enemmän ja enemmän. Ei ollut talouden kannalta järkevää, jos ihminen oli tyytyväinen siihen, mitä hänellä oli jo. Työtähän tehdään sitä varten, että saadaan palkalla ostettua asioita, joita halutaan. Ja mitä enemän haluaa, sitä enemmän joutuu tekemään työtä. Jossain vaiheessa todettiin, että kodinkoneet ja muu elektroniikkahan kestävät käytössä aivan liian kauan, joten niistä alettiin tehdä sellaisia, että kestävät takuuajan ja sitten ehkä muutaman vuoden päälle. Joskus aikoinaan oli juttua mustesuihkutulostimista ja ne on ihan ohjelmoitukin toimimaan vain tietyn ajan. Laite ei siis ole varsinaisesti rikki, se vaan on ohjelmoitu niin, että käyttäjän on ostettava uusi. Ja olikos se Philadelphiassa vai missä jollain paloasemalla palaa edelleen hehkulamppu, joka on jo yli 100 vuotta vanha.
Pentti Linkolan elämäntavalle aikoinaan naureskeltiin - ja EK:n porukka varmasti kiristeli hampaitaan - , mutta vaikka hän vetikin elämäntapansa ihan äärimmäisyyksiin, voisiko sittenkin ajatella, että rahan tienaaminen ja koko ajan jonkun uuden - tavaran tai elämysten - hankkiminen ei olisikaan elämän tarkoitus? Entä, jos vähään tyytyminen tekeekin onnellisemmaksi kuin oravanpyörässä juokseminen, jotta saa aina lisää ja lisää?
Noin 10 vuotta sitten huomasin, että mainostajat ovat unohtaneet mun ikäluokkani kokonaan. Siis me, joilla asuntolainat on maksettu ja lapset jo aikuisia. Me, joilla olisi rahaa kuluttaakin. Mainokset suunnataan nuorille, jotta nuorilla olisi koko ajan jotain, mitä haluta. Lisää ja lisää. Nuori, joka on vähään tyytyväinen, on huono kuluttaja. Ja on pankillekin asiakas, joka tuo vain hiekkaa pankkikonttorin lattialle. Mä siirryin jo reilut 1,5 vuotta sitten tekemään vain 3-päiväistä työviikkoa. Eipä noilla kauppiailla ja tapahtumienjärjestäjillä edes ole oikein mitään sellaista, minkä kohderyhmään kuuluiusin. Vähemmälläkin tulee toimeen, kun on vähempään tyytyväinen.
Mitä sitten tulee kommentissasi siihen, että elää muiden verorahoilla, olen periaatteessa siitä samaa mieltä kanssasi. Toisaalta ennenkuin näitä ihmisiä aletaan painostamaan työelämään, kannattaisi työllistää ne, jotka ovat vastoin omaa tahtoaan työttöminä. Ja myös ne, joita nyt koko ajan konkurssien ja yt-neuvotteluiden myötä tullaan irtisanomaan, lomauttamaan tai tarjotaan enää vain osa-aikatyötä. Sitten, kun kaikilla näillä on työpaikka, voidaan ruveta miettimään, mitä "juusoille" pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähän ne muut tekevät, jos jokainen ajattelee näin, että ei huvita mennä töihin ja ei huvita opiskella ja MINÄ TEEN MITÄ LYSTÄÄN? Jos oikeasti näin jokainen ajattelisi, niin meillähän ei ole enää työntekijöitä ja niitä, jotka haluavat opiskella. En ymmärrä tätä filosofiaa lainkaan, kun muut joutuvat maksamaan tämän laiskottelun? Mehän kaikki siis yhteiskunnassa voimme kieltäytyä työnteosta ym. kun MINÄ HALUAN VAIN TEHDÄ NIITÄ ASIOITA, MISTÄ TYKKÄÄN? Eli kuunnella musiikkia ym.? Kyllä varmasti jokainen haluaisi tehdä mitä huvittaa, mutta ei ole kovin reaalinen asenne elämään, koska elämään kuuluu myös velvollisuudet, vaikka ne ikävältä tuntuisivat välillä. Koskaan elämältä ei voi välttyä kohtaamalla myös ikäviä asioita ja kaikki ei kuulu siihenkään, että mun elämäni pitäisi aina ja ikuisesti olla vain pelkkää juhlaa?
Ty
Räi vaikka kattoon koko päivä, mutta kunhan teet sen omilla rahoillasi, etkä nosta yhtäkään tukea.
Juuson pitäisi mennä opiskelemaan ammatti-Juusolle sopisi erityisnuorille sopiva amiska tai amistutkinto-siellä Juuso saisi kuraattoein ja erityisopettajan tuen,ja pääsisi hoidon piiriin. Juusolla todennäköisesti joku mt-ongelma,ja voi olla myös nepsy-saisi niihin hoitoa ja luokkakaverit olisi samanlaisia=löytäisi kavereita, eikä tulisi kiusatuksi
Ongelma ratkeaa jos:
a) poistakaa sossutuet
b) antakaa pillua
Valitse näistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos sossutuet on ongelma niin poistakaa ne, ja kaikilta. Työhalukkuus lisääntyy ja valtio säästää.
Mitä työttömien lapsille tapahtuu? Muuttavat vanhempiensa kanssa sillan alle? Vai otetaanko ne huostaan (kulut 500 euroa per huostaanottovuorokausi)?
En minä tiedä. Vanhemmat pitää huolta lapsistaan.
Naisilla on ongelma kun ne on sossuelättejä ja muut ei sais olla kun rahat muka loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tässä tarkoitus siirtyä suoraan mamman patojen äärestä pikkuvaimon riesaksi, vai miksi nämä ulisijasinkut ovat useimmiten miehiä?
Ihan yhtä lailla Yle esittelee ulisevia nuoria naisiakin, sinkkuja tai ei ulina. Suhde ei ainakaan vaikuta valituksen määrään. Tyypillisesti valitetaan joko rahan vähyyttä tai sukupuolista sortoa.
Kuka nämä kasvatti?
Maahamme kasvatetaan ihan uutta sulupolvea joka keksii muut keinot täyttää päivänsä ja tienata leipänsä kuin raataa hyväksikäyttäjien firmoissa odottamassa potkuja.
niin minäkin tekisin kun politiikka on tällaista jos ilisin nuori
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähän ne muut tekevät, jos jokainen ajattelee näin, että ei huvita mennä töihin ja ei huvita opiskella ja MINÄ TEEN MITÄ LYSTÄÄN? Jos oikeasti näin jokainen ajattelisi, niin meillähän ei ole enää työntekijöitä ja niitä, jotka haluavat opiskella. En ymmärrä tätä filosofiaa lainkaan, kun muut joutuvat maksamaan tämän laiskottelun? Mehän kaikki siis yhteiskunnassa voimme kieltäytyä työnteosta ym. kun MINÄ HALUAN VAIN TEHDÄ NIITÄ ASIOITA, MISTÄ TYKKÄÄN? Eli kuunnella musiikkia ym.? Kyllä varmasti jokainen haluaisi tehdä mitä huvittaa, mutta ei ole kovin reaalinen asenne elämään, koska elämään kuuluu myös velvollisuudet, vaikka ne ikävältä tuntuisivat välillä. Koskaan elämältä ei voi välttyä kohtaamalla myös ikäviä asioita ja kaikki ei kuulu siihenkään, että mun elämäni pitäisi aina ja ikuisesti olla vain
Nää jannut täyttää tuen ehdot että rahaa vaan niille.
Voisivat tehdä joskus juttuja myös ihmisistä, jotka elävät omillaan ja pitivät kunnia-asiana itsenäistä elämää. Näitä Juusoja riittää. Tällaisen jutun jälkeen viisitoista tusinassa. Koska Juuso, niin miksi en minäkin.
Näille Juusoille löytyy jostain syystä naispuolinen puoliso, joka käy töissä ja elättää itseään etsivän, skeittailuun ja musiikin kuunteluun keskittyvän Juuson. Lisäksi nainen yrittää tehdä Juusosta kunnon miehen tekemää tälle 2-4 lasta. Kun Juuso ei isän roolissa kaikkien yllätykseksi menesty, nakataan lopulta se nelikymppinen Juuso ulos yhteisestä kodista - jonka maksamiseen taikka ylläpitoon Juuso ei itse asiassa ole mitenkään osallistunut. Onneksi Juuso ehtii vielä etsiä itselleen toisen parikymppisen tyttösen, joka ryhtyy Juusoa elättämään. Sitten Juuso onkin on eläkeiässä ja suuperheen isä olematta päivääkään isä lapsilleen. Mutta YLE tekee siitä varmasti jutun.
Vierailija kirjoitti:
Työelämästä syrjäytyneet "kadonneet miehet" asuvat usein yksin "Ei houkutteleva kumppani"
Lähes puolet työmarkkinoiden ulkopuolelle jääneistä "kadonneista miehistä" asui vuonna 2014 yksin tai laitoksessa tai heillä ei ollut asuntoa lainkaan.
Parhaassa työiässä olevat miehet
Yhteensä: 1 065 535
Työlliset: 804 805
Työttömät: 130 265 (josta vaikeasti työllistyvät 28 187)
Opiskelijat ja varusmiehet: 38 985
Eläkeläiset: 41 010
Muut työvoiman ulkopuolella olevat: 50 470
"Kadonneet työmiehet": 50 470+28 187= 78 657
Yksin eläminen on leimallinen piirre kadonneille miehille, ilmenee Elinkeinoelämän valtuuskunnan Evan analyysista.
Parisuhteessa asui vajaat 30 prosenttia ja vanhempien luona 12 prosenttia.
Helsingin ylio
Myöskään työttömään "luuserina" suhtautuva ei ole kaikille toivottava- vaikka luuleekin että ulkonäkö riittää prinsessahirviölle yleisavaimeksi maaailmaan.
Työelämän ulkopuolelle voi kohta pudota kuka tahansa. Potkulaki tulee ja ajat muuttuvat todella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmä ja nälkä kannustaa karanneen porsaan tulemaan kotiin niin kyllä se kannustaa myös yhteiskunnan pudokkaita ja työttömiä menemään töihin jotta pysyisivät hengissä.
Pitäisi ensin luoda ne työpaikat. Työllistämistyöt tulevat valtiolle paljon kalliimmiksi kuin tukien maksu. Ainakin jos suoria kustannuksia katsotaan.
Työpaikkoja kyllä on, mutta ne vaativat osaamista. Esimerkiksi lääkäreitä ei ole tyttömänä.
Se on mennyttä suomea kun elämää rakennettiin työn varaan. Velanotto on tämän päivän Suomessa aivan hullun hommaa.
sanoisin nuorille vinkiksi että käykää töissä justiin sen verran kunnon pakko, matkustelkaa ja nauttikaa elämästä. Älkää sitoutuko mihinkään. Ei teilläkään mitään turvaa ole missään jos oma perhe ei ole sellainen
Olin niin nössö 90-luvulla, että tungin itseni töihin lopulta. Ei meinannut minnekään päästä, mutta änkesin hanttihommiin, lyhyisiin pätkätöihin. Siitä sitten ura hiljalleen urkeni. Ei ole miehet kiitelleet tai kehuneet. Yksin olen nyt elämässäni, mutta sentään ei ole työkkäri tai sossu niskassa louskuttamassa. Kyllä töistä iloakin on, joskus on ollut ihan kivoja työyhteisöjä. Aina ei. Kyllä tekisi itsekin mieli vaan kadota metsän reunasta syvemmälle marjasanko kädessä heiluen ja sanoa piut paut töille. Ehkä se niin on, että kun seuraavat YT:t iskee kohdalle, ehkei minua enää sitten pidetäkään. Olen säästänyt ja suunnitellut eloni niin, että ei työkkärin tai sossun koura enää yllä. Sitten voin hiippailla tieheni ja hävitä. N50
Vierailija kirjoitti:
Juuson pitäisi mennä opiskelemaan ammatti-Juusolle sopisi erityisnuorille sopiva amiska tai amistutkinto-siellä Juuso saisi kuraattoein ja erityisopettajan tuen,ja pääsisi hoidon piiriin. Juusolla todennäköisesti joku mt-ongelma,ja voi olla myös nepsy-saisi niihin hoitoa ja luokkakaverit olisi samanlaisia=löytäisi kavereita, eikä tulisi kiusatuksi
Jutun mukaan oli jo valmistunut ammattiin, mutta ei ole halunnut tehdä töitä. Ei se jatkuva opiskelu ole kannattavaa, jos ei se tuota mitään hedelmää.