Yle: 19-vuotias Juuso ei halua tehdä mitään – Liki 80 000 miestä pudonnut työelämän ulkopuolelle
Yle Uutiset kertoo verkkosivuillaan 19-vuotiaasta nuorukaisesta, joka ei opiskele eikä tee työtä. Hän kertoo kuulevansa päivittäin, että hänen pitäisi hakea opiskelemaan tai hakea töitä.
– Haluan olla rauhassa. Haluan tehdä, mitä haluan. - - Keskittyisivät muutkin omaan elämäänsä eivätkä minun, Juuso* niminen poika sanoo Ylen haastattelussa.
Pitkässä jutussa kerrotaan, että Juuso haluaisi vain skeitata ja kuunnella musiikkia. Hän valmistui vuosi sitten ammattikoulusta, mutta työnhaku ei ole käynyt mielessä, koska ala ei ole tuntunut omalta missään vaiheessa ja opiskelukin oli tökkinyt alusta saakka.
– En ajatellut hakea töitä enkä mennä töihin. Välillä voi olla tekemättä yhtään mitään.
Työttömyys kouraisee Suomessa nuoria. Tilastokeskuksen mukaan 15-24 -vuotiaita miehiä oli helmikuussa 2017 työttömänä koko maassa 37 000.
Elinkeinoelämän valtuuskunnan helmikuussa julkaisemien lukujen mukaan lähes 80 000 työiässä olevaa miestä ei tee tai aina edes hae töitä.
Kadonneet miehet-analyysin mukaan suurin osa näistä luetaan ryhmään "muut työvoiman ulkopuolella olevat". Nämä 25–54 –vuotiaat miehet eivät tee töitä, opiskele tai ole työkyvyttömyyseläkkeellä.
Ylen haastatteleman psykologin, Minna Eskelisen, mukaan poikien syrjäytymiskehitys alkaa jo usein näkyä jo peruskoulussa.
Syitä on monia:
– Jos asiaa kysytään nuorilta itseltään, niin kavereiden puute tai vaikeudet kaverisuhteissa nousevat usein esiin. Kaverisuhteet ovat äärimmäisen tärkeitä ainakin murrosikäisille.
Joensuun varhaiskasvatus- ja koulutuskeskuksessa pitkään vastaavana psykologina työskennellyt Minna Eskelisen mukaan myös vanhempien päihde-, talous-, ja mielenterveys- sekä parisuhdeongelmat heijastuvat ikävällä tavalla kasvavan nuoren elämään.
Juuson* nimi on muutettu Ylen jutussa.
Kommentit (883)
Sinäänsä minulle on aivan sama mitä juuso tekee elämällään. Voi minun puolestani skeitata koko loppuelämänsä, mutta jollei töiden teko kiinnosta, niin silloin ei myöskään ole oikeutettu suomen sosiaalietuuksiin. Voimme huolehtia sairaista ja vanhoista jotka eivät itse siihen pysty mutta meillä ei ole varaa elättää laiskoja, jotka eivät itse jaksa elättää itseään. Menköön sillan alle jos parempi elintaso ja työt ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Työelämästä syrjäytyneet "kadonneet miehet" asuvat usein yksin – "Ei houkutteleva kumppani"
Lähes puolet työmarkkinoiden ulkopuolelle jääneistä "kadonneista miehistä" asui vuonna 2014 yksin tai laitoksessa tai heillä ei ollut asuntoa lainkaan.
Parhaassa työiässä olevat miehet
Yhteensä: 1 065 535
Työlliset: 804 805
Työttömät: 130 265 (josta vaikeasti työllistyvät 28 187)
Opiskelijat ja varusmiehet: 38 985
Eläkeläiset: 41 010
Muut työvoiman ulkopuolella olevat: 50 470
"Kadonneet työmiehet": 50 470+28 187= 78 657
Yksin eläminen on leimallinen piirre kadonneille miehille, ilmenee Elinkeinoelämän valtuuskunnan Evan analyysista.
Parisuhteessa asui vajaat 30 prosenttia ja vanhempien luona 12 prosenttia.
Helsingin yliopiston sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo arvioi raportissa, että työmarkkinoiden ulkopuolella oleminen vähentää avioliittoja.
– Työtön tai toimeton mies ei ole houkutteleva kumppani varsinkaan koulutetummalle naiselle. "Luuserimiesten" vieroksunta voi yleistyä sekä heijastua ilman parisuhdetta ja lapsia olevien miesten ja naisten osuuden kasvuna, Hiilamo kirjoittaa.
Ongelma pahin Itä- ja Pohjois-Suomessa
Hiilamon mukaan kadonneiden miesten ongelman taustalla häämöttää myös maantiede. Taantuvilla paikkakunnilla työttömiksi jääneet miehet eivät ole voineet tai halunneet hakeutua kasvukeskuksiin. Ongelma on pahin Itä- ja Pohjois-Suomessa.
7400 miehellä ei ole neljään vuoteen ollut minkäänlaista rekisterimerkintää verohallinnossa tai toimeentulotuen saajissa. Raportin mukaan voi olla, että nämä miehet ovat muuttaneet maasta ilmoittamatta asiasta väestörekisteriin. Heistä noin 5000 on alun perinkin taustaltaan ulkomaalaisia.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/tyoelamasta-syrjaytyneet-k…
Lapin ja Itä-Suomen pojat huonontaa PISA tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on vakavaa jos koulu jää peruskoulun tasolle. Toivottavasti järki tulee myöhemmin olisi sitten parin tai viiden vuoden kuluttua. Olisin täydellisesti epäonnistunut kasvatuksessa jos ainoa poika olisi jättänyt peruskouluun. Lasta täytyy pienestä pitäen kannustaa, innostaa, motivoida, tsempata , kehua kun on aihetta. Rakastaa lastaan.
Sinustako ihmisarvo määräytyy koulutuksen mukaan? Tai siitä kuinka paljon tienaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi mennä verotettaviin töihin? Suurten ikäluokkien sikailujen laskut, matutuksen laskut, eliitin suhmurointien rahoittaminen, Kreikan velkojen laskut, suurten ikäluokkien vanhenemisesta koituvat laskut jne jne. Katsellaan uudelleen, jos hoidatte itse sotkunne, ettekä kaada jälkipolvien niskaan. Piti olla duunariperheilläkin velaksi omakotitalot, kaksi autoa, kesämökit, etelänmatkat, kalliit harrastukset ja kaikki pelit ja vehkeet leipäkoneita myöten. Nuori duunari saa olla tyytyväinen, jos pystyy palkallaan elämään kaupunkiyksiössään. Ja nyt samat loiset kehtaa valittaa jostain 500e/kk juusoista! Tuhlasitte sodan kokeneen sukupolven työn tulokset ja otitte kottia lastenne ja lastenlastennekin pusseista. Siinä ohessa maapallokin saatiin uskomattoman huonoon jamaan. Ymmärrän paremmin kuin hyvin, jos joku ei ole osallistumassa enää näihin talkoisiin.
Miksi minä maksaisin sinun elämisesi?
Ei kiinnosta -selityksiä -vitun huonoja sellaisia!!- löytyy kyllä.
Onko sinulla vaihtoehtoja? Ja jos on, niin millainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme etteivät naiset tänä päivä löydä puolisoita itselleen.
Voi nyt senttään. Eikö enää löydy niin helposti miestä joka kustantaa naiselle autot, omakotitalot, kesämökit, matkat etelään ja muuta kivaa? Ehkä miehet eivät vaan halua naista joka näkee miehen pelkkänä rahasampona.
tällä hetkellä ilman miestä. Mitä' tulee materiaan niin en vaadi kun edes olisi samalla tasolla mitä tulee varakkuuteen.
Eli raha siis ratkaisee kaiken mutta et vain kehtaa myöntää sitä rehellisesti. Ei mitään uutta tässä.
seppo kirjoitti:
Sinäänsä minulle on aivan sama mitä juuso tekee elämällään. Voi minun puolestani skeitata koko loppuelämänsä, mutta jollei töiden teko kiinnosta, niin silloin ei myöskään ole oikeutettu suomen sosiaalietuuksiin. Voimme huolehtia sairaista ja vanhoista jotka eivät itse siihen pysty mutta meillä ei ole varaa elättää laiskoja, jotka eivät itse jaksa elättää itseään. Menköön sillan alle jos parempi elintaso ja työt ei kiinnosta.
Tietysti on ja 30.000 uutta laiskottelijaa voidaan ottaa vuodessa lisää. Minä en tästä huvista enää maksa.
Vierailija kirjoitti:
Laiskan Juuson perusteella leimataan 80 000 miestä. Somalien leimaaminen näin olisi laitonta.
Ja samalla leimataan Juuson kaltaisten vanhemmat .Heidät on luokiteltu köyhiksi, työttömiksi, juopoiksi jne...yhteiskunnan pohjasakaksi.
Kunnollisessa ja hyvin toimeentulevissa perheissä ei Juuson kaltaisia ole kasvatettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi mennä verotettaviin töihin? Suurten ikäluokkien sikailujen laskut, matutuksen laskut, eliitin suhmurointien rahoittaminen, Kreikan velkojen laskut, suurten ikäluokkien vanhenemisesta koituvat laskut jne jne. Katsellaan uudelleen, jos hoidatte itse sotkunne, ettekä kaada jälkipolvien niskaan. Piti olla duunariperheilläkin velaksi omakotitalot, kaksi autoa, kesämökit, etelänmatkat, kalliit harrastukset ja kaikki pelit ja vehkeet leipäkoneita myöten. Nuori duunari saa olla tyytyväinen, jos pystyy palkallaan elämään kaupunkiyksiössään. Ja nyt samat loiset kehtaa valittaa jostain 500e/kk juusoista! Tuhlasitte sodan kokeneen sukupolven työn tulokset ja otitte kottia lastenne ja lastenlastennekin pusseista. Siinä ohessa maapallokin saatiin uskomattoman huonoon jamaan. Ymmärrän paremmin kuin hyvin, jos joku ei ole osallistumassa enää näihin talkoisiin.
Ei kiinnosta -selityksiä -vitun huonoja sellaisia!!- löytyy kyllä.Onko sinulla vaihtoehtoja? Ja jos on, niin millainen?
Sinullekin vastaan: verosuunnittelu.
Viralliset tuloni ovat surkean pienet mutta kokonaisuutena katsoen minulla menee ihan kivasti. Ja mikä parasta, se kaikki on pois sinulta ja muilta laiskureilta!!!!!!!!
Olen toki työskennellyt ulkomailla joten kynnys häipyä on todella pieni -lasten takia täällä vielä ollaan.
Juusohan on työhaluton mutt< tuskin ne 80 000 on kaikki työhaluttomia. Ei vaan löydy työtä kotiseudulta ja pitäisi lähteä mamman helmoista suureen maailmaan. Hgissä rakennetaan nyt voimakkaasti ja varmaan maaseudulla on rakennukselle kykenevää porukkaa. Ei muuta kun töiden pariin pääkaupunkiseudulle. Ainakin kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäonnistunut kasvatus, puuttuu perusturvallisuus ja ei riitä luotto itseensä. Surullista miten vanhemmat laiminlyövät lastensa kasvatuksen.
Aina ei ole kaikki kiinni kasvatuksesta, myös johtuu ihan perusluonteesta. Veljeni ja minä ollaan saatu ihan samanlaiset kasvatukset, mutta olen aina ollut kunnianhimoisempi ja itsevarmempi. Kävin yliopiston ja nyt pyöritan omaa firmaa. Veljeni on aina ollut hyvin epävarma ja koko perheenä ollaan yritetty häntä tsempata. Häntä koulukiusattiin pahasti, siirtyi jo ala-asteella koulusta kouluun kiusaajia pakoon. Nykyään hän on tällainen vaikeasti työllistettävä, sillä hänellä ei ole minkäänlaista luottoa itseensä ja tyokkärit ei hänelle sopivaa hommaa keksi. Oikeasti hirveän lahjakas tyyppi monella tapaa ja harmittaa kun on kokonaan pudonnut pois työelämästä.
No, itsehän totesit tuossa jo sen avainsanan: koulukiusattu. Jos itseluottamus lähtee jo lapsena, on sitä vaikea aikuisenakaan saada takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta -selityksiä -vitun huonoja sellaisia!!- löytyy kyllä.Siksi koska sinun on pakko, etkä voi olla maksamatta vaikka haluaisit. Etkö näe tässä mitään ongelmaa? Jos et, niin jatka kiltisti maksamista. Ei nuoret ole tyhmiä. Kyllä he tajuavat, että heidän selkänahastaan yritetään repiä asioita joihin eivät saa vaikuttaa ja joita eivät haluaisi missään tapauksessa. Pari epämiellyttävää kustannuskohdetta joutuu jokainen veronmaksaja sietämään, mutta jos mielekkäät rahareiät ovat jo enemmistönä, niin antaa olla koko homman. Päättäjät olisivat voineet miettiä kuinka kauan voi laittaa maksamaan valkoisella miehellä kaikki viulut asioista joita ei haluaisi ilmaiseksikaan ja vielä syyllistää ja haukkua päälle. Tiedän monia joiden mitta on tullut täyteen tätä touhua jo lopullisesti.
Yksi sana: verosuunnitelu. :)
Nuoret eivät todellakaan ole tyhmiä, siinä olet oikeassa. Firman perustaminen on yhä useammalle realistinen vaihtoehto koska vain siten voit Suomessa rikastua.
Kaltaisesi luuserit taas.... hehe.
Kuka se on pummi ja vapaamatkustaja nyt? Juuri verosuunnittelijoiden ja muiden vastaavien oikeiden pummien vuoksi yhä harvempaa kiinnostaa osallistua "talkoisiin" ja verojenmaksuun. Kunnon maanpetturi ja ylpeä vielä siitä. Älä hätäile, minulla on leipää jo nyt lopuksi matkaani.
Vierailija kirjoitti:
Juusohan on työhaluton mutt< tuskin ne 80 000 on kaikki työhaluttomia. Ei vaan löydy työtä kotiseudulta ja pitäisi lähteä mamman helmoista suureen maailmaan. Hgissä rakennetaan nyt voimakkaasti ja varmaan maaseudulla on rakennukselle kykenevää porukkaa. Ei muuta kun töiden pariin pääkaupunkiseudulle. Ainakin kannattaa kokeilla.
Miksi niiden pitäisi alistua porvarin orjiksi suurpääoman palvelukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta -selityksiä -vitun huonoja sellaisia!!- löytyy kyllä.Siksi koska sinun on pakko, etkä voi olla maksamatta vaikka haluaisit. Etkö näe tässä mitään ongelmaa? Jos et, niin jatka kiltisti maksamista. Ei nuoret ole tyhmiä. Kyllä he tajuavat, että heidän selkänahastaan yritetään repiä asioita joihin eivät saa vaikuttaa ja joita eivät haluaisi missään tapauksessa. Pari epämiellyttävää kustannuskohdetta joutuu jokainen veronmaksaja sietämään, mutta jos mielekkäät rahareiät ovat jo enemmistönä, niin antaa olla koko homman. Päättäjät olisivat voineet miettiä kuinka kauan voi laittaa maksamaan valkoisella miehellä kaikki viulut asioista joita ei haluaisi ilmaiseksikaan ja vielä syyllistää ja haukkua päälle. Tiedän monia joiden mitta on tullut täyteen tätä touhua jo lopullisesti.
Nuoret eivät todellakaan ole tyhmiä, siinä olet oikeassa. Firman perustaminen on yhä useammalle realistinen vaihtoehto koska vain siten voit Suomessa rikastua.
Kaltaisesi luuserit taas.... hehe.Kuka se on pummi ja vapaamatkustaja nyt? Juuri verosuunnittelijoiden ja muiden vastaavien oikeiden pummien vuoksi yhä harvempaa kiinnostaa osallistua "talkoisiin" ja verojenmaksuun. Kunnon maanpetturi ja ylpeä vielä siitä. Älä hätäile, minulla on leipää jo nyt lopuksi matkaani.
No mutta: nyt ei lakien mukaan eläminen yhtäkkiä olekaan enää hyväksyttävää! Ihme juttu.....
Ja en hätäile, kohtalosi ei kerta kaikkiaan KIINNOSTA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaltaisesi luuserit taas.... hehe.Kuka se on pummi ja vapaamatkustaja nyt? Juuri verosuunnittelijoiden ja muiden vastaavien oikeiden pummien vuoksi yhä harvempaa kiinnostaa osallistua "talkoisiin" ja verojenmaksuun. Kunnon maanpetturi ja ylpeä vielä siitä. Älä hätäile, minulla on leipää jo nyt lopuksi matkaani.
No mutta: nyt ei lakien mukaan eläminen yhtäkkiä olekaan enää hyväksyttävää! Ihme juttu.....
Kaltaisesi pummit kyllä kiertävät veroja ja lakeja, koska ette erota moraalia ja lakia.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siellä ole vapaita asuntoja. Ja nekin jotka on vapaana on näytössä ainakin parikymmentä tyyppiä.. miten siinä sitten erottua edukseen? Tulee kalliiksi matkustaa jostain savosta helsinkiin vaan asuntonäyttöön jota ei kuitenkaan lopulta saa. Ja jos saakin niin palkasta puolet menee yksiön vuokraan eli käytännössä elintaso ei paranne vaan jopa huononee kun pitää asua ahtaassa yksiössä niin ei järkeä muuttaa pkseudulle kun kalliit ylihalutut asunnot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, kaltaistesi henkisesti tyhjien rahanpalvojien säätämien lakien. Olet pahempi pummi kuin kaikki juusot yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niiden pitäisi alistua porvarin orjiksi suurpääoman palvelukseen?
On se huvittavaa kun Juusoilta tulee näitä kommunistisia lauseita kuten porvari.
On siinä meillä varsinainen työn sankari.
Se on muuten niin että kommunismiin ei kuulu sohvalla makoilu, siinä kaikki tekee töitä.
Nykyään kukaan ei ole isänmaallisempi kuin kommunisti.
Vierailija kirjoitti:
Oon tosi kyynikko, mutta oikeesti: mihin Juuso voisi työllistyä? Mihin lukuisat ja taas lukuisat (määrä tulee kasvamaan) juusot ja janinat työllistyisivät sinne monen peräänkuuluttamiin tyä_paikkoihin netto_veron_maksajiksi? Ihan oikeasti? Kun niitä töitä ei ole edes maistereille ja/tai niistä ei makseta. Ja rahahan tässä se kipupiste on - kenen rahoilla kukin elää tai on elämättä.
Niihin töihin joita vielä on, ja jotka ovat vaatimustasoltaan sellaisia, että hieman vähemmän koulutetut pystyisivät sitä tekemään, otetaan mieluummin puolikielinen/kielitaidoton mamu esim. just siivoamaan (ei tunne lainsäädäntöä eikä ole tietoinen mistään oikeuksistaan) jne. jne. Kaikki eivät ole it-alan ohjelmistokehittäjä/koodari/testaajia, eivätkä voi ollakaan. Ja kuka tietää onko it-alallakaan töitä tulevaisuudessa enää senkään vertaa mitä nyt. Tän it-alan otin nyt esimerkiksi, koska se taitaa olla ala, jossa ainakin tietyissä hommissa on ihan oikeasti työvoimapulaa. Mutta ei voi edellyttää että Juuso noin vain "menee" johonkin Aaltoon ja kouluttaa itsensä it-osaajaksi. On pakko tajuta, että tulevaisuudessa ei tule olemaan (eikä enää nytkään) työpaikkoja niille, jotka vielä ennen olisivat voineet tehdä ihan mukavan työuran jossakin konttoriapulaisena tai varastomiehenä.
Täälläkin moni aina meuhkaa että ku työttömät mun vero-v*tun-rahoilla vaan loisii. Onko tullut mieleen, että oma työsi on tod.näk. mennyttä 10-15 vuoden päästä? Mitäs sitten ajattelit?
Hyvä kirjoitus! Ja aikaikkuna on semmoinen max. viisi vuotta, kun tilanne on jo toinen. Tämän päivän työllinen on huomisen työtön. Tulette irvailijat kokemaan vielä monet saman itsekin. Ei tarvitse olla edes mikään 0-työkokemuksen heti luovuttanut juusokaan kuka tulee liittymään joukkoon.
vanhemmat tekee karhunpalveluksen. Itse en alkaisi elättää poikaani jos ei halua edes opiskella. Se olisi ovesta ulos ja sitten olisi omillaan.