Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ei näytä realistiselta että eläkkeet riittäisivät"

Kommentit (163)

Vierailija
41/163 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan vaan tappaa itseni kun rahat loppuu viimeistään siinä viisissäkymmenissä (töitä ei ole, sosiaalietuudet varmasti poistettu ja eläkettä ei tule saamaan). Täytyy elää täysillä siihen asti.

Vierailija
42/163 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ovat eläkkeellä paitsi suuret ikäluokat, myös sankoin joukoin heidän vanhempansa. Ihmiset elävät eläkejärjestelmän kannalta liian pitkään, ts. pitempään kuin on suunniteltu. Julkiset terveyspalvelut liian hyvät.

Ei kai nyt millään voi sanoa, että suurten ikäluokkien vanhempia olisi elossa sankoin joukoin. Suuret ikäluokat ovat nyt 68-73- vuotiaita. Monellakohan oikeasti on vielä vanhemmat elossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/163 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aluksi vapaaehtoiset lisäeläkkeet voisi siirtää omaan yhtiöönsä, jonka annetaan mennä nurin. Sitten muillekin eläkekatto. Myös kansanedustajien sopeutumiseläkejärjestelmä pitäisi purkaa.

Vierailija
44/163 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommunistinobelistilta on jäänyt huomioimatta, että hänen keinonsa ovat jo käytössä. Suomen lääkärit ovat universumin parhaiten palkattuja, eivät ole vastuussa mistään ja kolmasosa heistä on täysin tuottamattomassa työssä tarkastamassa toisten lääkäreiden matkalaskuja ja tuntilistoja.

Suuri osa Suomen yliopistoista työntää maailmalle tyhjäntoimittajamaistereita, joista ei ikinä tule nettoveronmaksajia.

Opettajat ovat jo raakkumassa palkankorotuksia ja ensimmäisenä käsi ojossa vaatimassa taloukasvun tuloksia itselleen. Hyvää työtähän he kieltämättä tekevät, yli puolet lapsista oppii jopa lukemaan.

Suomen julkisen puolen kulut ovat jo nyt maailman korkeimmat bruttokansantuotteesta ja tämä kommunisti esittää eläkeongelman ratkaisuksi julkisten menojen kasvua.

Vierailija
45/163 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoite-eläkeikä 70v, eläkkeensaantinäkymät enemmän kuin epävarmat. Houkuttelee suuresti hypätä "eläkkeelle" tässä välissä n.10 vuodeksi. Autot, ammatit ja asunnot hankittu. Mieluummin sitä nauttii elämästä nuorena ja terveenä, kuin yli 70-v. ja loppuun käytettynä.

Vierailija
46/163 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän paljon eläkerahoja on mennyt maahanmuuttoon ja muuhun maailmanparantamiseen?

Vierailija
47/163 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäiseksi hätäavuksi kansanedustajien palkasta pois 30% ja kulukorvaus pois kokonaan. Lisäksi sama palkka kaikille riippumatta siitä kauanko on ollut eduskunnassa. Näin kansanedustajat saisivat bruttona 4485€/kk nykyisen 7393-8696€/kk sijaan eli valtio säästäisi vuodessa karkeasti laskien 8,4 miljoonaa euroa. Siitä riittäisi 1000€ eläke 8400:lle.

Lisäksi puhemiehelle, valiokuntien puheenjohtajille, eduskuntaryhmien puheenjohtajille jne. ei pitäisi maksaa mitään lisiä vaan kaikille tasaisesti se 4485€/kk.

No niin, perjantaipäivän idiotia pääsi taas jylläämään. Sillähän nämä meidän ongelmat tosiaan ratkaistaankin, että parinsadan ihmisen palkkioita pudotetaan.  Lisäksi kukaan edes kohtuullista palkkaa nauttiva ihminen ei haluaisi enää romauttaa elintasoaan ryhtymällä kansanedustajaksi.

Jokainen suurituloisten varmaan ajattelee että just mun tuloilla ei oo kokonaisuuden kannalta merkitystä. Paras siis käydä niiden kimppuun joita on eniten.

Vierailija
48/163 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin eläkkeitä pitäisi alkaa leikata jo nyt, eläke on kuin vakuutus, raha menee pooliin eikä se ole henkilökohtainen kertymä. Äidilläni jäi säästöön eläkkeestään 10 000 euroa vuodessa, mutta ei rasittanut systeemiä olemassaolollaan kovin pitkään.  Isälläni jää vielä huomattavasti enemmän säästöön/hummausrahaa, koska tienasi 2-3 x enemmän. Mielestäni sairasta tulevaisuus huomoiden. 

Vierailija
49/163 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 10 vuotta ja pääomatuloja on riittävästi varhaiseläkkeeseen. Olen 45 silloin. En laske sen varaan, että valtiolta saisin yhtään mitään..

Vierailija
50/163 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisten pääsyä julkiseen terveydenhuoltoon pitää rajoittaa.

Eikö suoraan määrätä tapporaha. 18 vuotiaasta masennuksen takia eläkkeellä olevaan lopettamisesta maksetaan 50 000 euroa ja pienennetään summaa iän mukaan ja 75 vuotiaasta maksetaan enää tonni.

Jos joku ehdottaa, että suomalaisista voisi maksaa tapporahaa niin teksti saa jäädä, mutta jos joku ehdottaa samaa Suomeen tulevista ulkomaalaisista niin teksti poistuu.

Pientä rajaa vieraskoreudellekin, vai eikö kaikki ihmiset olekaan samanarvoisia.

Vierailija
51/163 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on eläkeikään 10 vuotta. Siinä ajassa eläkeikää ehditään kuitenkin nostaa parikin kertaa, joten todellinen eläkeikäni tulee varmaan olemaan jossain 70 ja 75 ikävuoden välillä. Tuossa ajassa taas ehditään tehdä paljonkin muutoksia eläkkeen maksamiseen ja eläkkeiden määrään. Voi olla, että silloin on jokin perustulo eikä varsinainen työeläke ole kuin korkeintaan muutaman satasen. Tai kaikille maksetaan vain kansaneläke. Tai koko eläkejärjestelmää ei enää ole. Kun 80-luvun alussa menin ensimmäiseen työpaikkaani ja tuli puhetta eläkkeistä, eräs iäkäs työkaverini sanoi: "Älä sinä tyttö eläkkeistä murehdi. Kun sinä tulet eläkeikään, eläkeläiset ammutaan hyödyttöminä kuuta kiertävälle radalle." Kun tätä maailmanmenoa on seurannut, tuo ei tunnu enää lainkaan niin epätodennäköiseltä kuin aikoinaan :D

Ja siis vielä siihen varautumiseen. Mulla on säästöjä ja sijoituksia. Velaton asunto. Lapseni ovat jo aikuisia, joten kulutan itse hyvin vähän. Elän siis varsin vaatimattomasti, joten noin puolet palkasta jää joka kuukausi säästöön. Varsinaista tarvetta on vaikea arvioida, koska ei ole hajuakaan, paljonko aikanaan maksetaan eläkettä (jos maksetaan yhtään) ja kuinka pitkään elän. Toivon, että käänteinen asuntolaina on mahdollista myös sitten, kun olen eläkkeellä. 

Vierailija
52/163 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion itse jäädä eläkkeelle 56 vuotiaana, olen itse järjestellyt raha-asiani niin. Muihin eläkkeisiin luottoni ei ole kovin korkealla.

Vierailija
53/163 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuueläke (eli se minkä saat vaikket olisi tehnyt päivääkään töitä), on tällä hetkellä 760 euroa ja nousemassa aavistuksen (8 euroa?) ensi vuonna.

Itse olen ollut töissä hiukan alle 20 vuotta ja olen vasta äskettäin päässyt yli tuon takuueläkkeen.  Olen ottanut sen asenteen, että jokainen työvuosi lisää on hieno juttu, koska ikinä ei tiedä milloin työ loppuu ja yli nelikymppisenä alan olla jo ikärasistienkin uhri työnhakutilanteessa. Työeläkeote näyttää että elinaikakertoimeni on 0.89 eli 11 % kertymästäni leikataan pois jos jään alle 70-vuotiaana eläkkeelle.

Eläketurvakeskus uutisoi ihan muutama päivä sitten, että vuonna 1954 syntyneet ovat vanhimmat, jotka ovat itse maksaneet eläkkeensä. Kaikki heitä vanhemmat, eli esim. nämä raivokkaasti oikeuksiensa perään huutavat 1945-1951 syntyneet eivät ole maksaneet omia eläkkeitään vaan saavat enemmän kuin ovat maksaneet sisään. Ja me nuoremmat, 1960-1980-luvuilla syntyneet saamme entistä vähemmän eläkettä maksamiimme maksuihin verrattuna....

Vierailija
54/163 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän paljon eläkerahoja on mennyt maahanmuuttoon ja muuhun maailmanparantamiseen?

Et ilmeisesti käsitä työeläkejärjestelmää ollenkaan tai et ole töissä.

Palkasta menevä 6 % ja risat ja työnanantajan maksama 18+ % palkan päälle menevät TYÖELÄKEYHTIÖLLE, eivät siis valtion kassaan. Työeläkeyhtiöt eivät maksa valtion menoja......

Vierailija
55/163 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmaksi on tullut ns. takuueläke jonka tasoa halutaan entisestään nostaa. Käytännössä yrittäjä joka on maksanut kymmeniä tuhansia (esim. minimaksuilla 1600e/vuosi) * 35 vuotta = 56 000 eli yrittäjäuran aikainen puhdas minimaksu saa saman eläkkeen kuin henkilö joka ei ole tehnyt päivääkään töitä yhteiskunnan eteen kiitos takuueläkkeen. 

En ole ollenkaan varma, että tuo on se ongelma. Yrittäjä voi halutessaan maksaa hyvin vähän eläkemaksuja verrattuna siihen, mitä palkansaajan osalta työnantaja ja palkansaaja itse maksavat. On aivan selvää, että silloin kertyy myös tosi pieni eläke. En minä ole palkansaajana ollenkaan innostunut "korjaamaan" tällaista " epäkohtaa" rahoittamalla yrittäjien eläkkeitä.

Takuueläke taas perustunee siihen ajatukseen, että Suomen kaltaisessa valtiossa ei voi ketään päästää kuolemaan nälkään. Tavalla tai toisella on ihmisestä huolehdittava.

Oikeitakin ongelmia on. On suurten ikäluokkien suhteettoman suuret eläkekertymät, joita superkarttuma vielä pahensi. Pienipalkkaisen äitini eläke on noin kaksi kertaa suurempi kuin mitä minä tulen (ehkä) saamaan, vaikka oma palkkani on aina ollut tosi hyvä.

Toinen suuri ongelma on perhepolitiikka, jonka johdosta syntyvyys on romahtanut täysin. Kantasuomalaisia lapsia ei ole, ja juuri heidän joukostaan löytyisivät todennäköisesti ne tulevat nettomaksajat. Tämä ongelma edelleen pahenee, koska nuorten koulutuksesta ja muista vakaan elämän mahdollisuuksista leikataan hanakasti.

Vierailija
56/163 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ovat eläkkeellä paitsi suuret ikäluokat, myös sankoin joukoin heidän vanhempansa. Ihmiset elävät eläkejärjestelmän kannalta liian pitkään, ts. pitempään kuin on suunniteltu. Julkiset terveyspalvelut liian hyvät.

Ei kai nyt millään voi sanoa, että suurten ikäluokkien vanhempia olisi elossa sankoin joukoin. Suuret ikäluokat ovat nyt 68-73- vuotiaita. Monellakohan oikeasti on vielä vanhemmat elossa?

Äitini on 68, hänen äitinsä 94 ja täysin terve (asuu omakotitalossaan yksin). 94-vuotiaan kaikki kolme sisarustakin ovat vielä elossa ja hyvässä vedossa.

Lisää tulee kovaa tahtia mutta toisesta päästä vähenee kovin hitaasti.

http://www.stat.fi/til/vaenn/2009/vaenn_2009_2009-09-30_tie_001_fi.html

Vierailija
57/163 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja aivan liian hyvä sosiaaliturva estää ottamasta työtä vastaan, jolloin ei kerry työeläkettäkään.

Väite, että aina kannattaa tehdä töitä eläke mielessä, ei pidä paikkansa. Monen pienituloisen eläke on vain joitakin kymppejä parempi kuin työttömän. Esim. oma eläkkeeni Ilmarisen laskurin mukaan tulee olemaan alle 300 euroa.

Sekö on sinusta summa, jota varten kannattaa olla töissä?

Vierailija
58/163 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäiseksi hätäavuksi kansanedustajien palkasta pois 30% ja kulukorvaus pois kokonaan. Lisäksi sama palkka kaikille riippumatta siitä kauanko on ollut eduskunnassa. Näin kansanedustajat saisivat bruttona 4485€/kk nykyisen 7393-8696€/kk sijaan eli valtio säästäisi vuodessa karkeasti laskien 8,4 miljoonaa euroa. Siitä riittäisi 1000€ eläke 8400:lle.

Herää. Eläkeläisiä on 1,4 miljoonaa. Lisäksi edustajien kovemmasta palkasta maksetaan aika paljon veroja, jolloin todellinen säästö on 4,8 miljoonaa. Eli 0,29 € per eläkeläinen per kuukausi.

Mitä järkevää keskimääräinen eläkeläinen saa 29 sentillä? Sen sijaan saataisiin varmistettua se, että on jatkossa vieläkin vähemmän osaavaa ainesta apinatalossa. Samoin hyvä veli -kerhojen puuhastelu ja korruption todennäköisyys lisääntyy.

Vierailija
59/163 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini on 68, hänen äitinsä 94 ja täysin terve (asuu omakotitalossaan yksin). 94-vuotiaan kaikki kolme sisarustakin ovat vielä elossa ja hyvässä vedossa.

Lisää tulee kovaa tahtia mutta toisesta päästä vähenee kovin hitaasti.

http://www.stat.fi/til/vaenn/2009/vaenn_2009_2009-09-30_tie_001_fi.html

Olen nelikymppinen ja jos otan otannan itsestäni plus viisi parasta kaveria niin kahdella on molemmat elossa ja neljällä toinen vanhemmista kuollut. 

Vierailija
60/163 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommunistinobelistilta on jäänyt huomioimatta, että hänen keinonsa ovat jo käytössä. Suomen lääkärit ovat universumin parhaiten palkattuja, eivät ole vastuussa mistään ja kolmasosa heistä on täysin tuottamattomassa työssä tarkastamassa toisten lääkäreiden matkalaskuja ja tuntilistoja.

Suuri osa Suomen yliopistoista työntää maailmalle tyhjäntoimittajamaistereita, joista ei ikinä tule nettoveronmaksajia.

Opettajat ovat jo raakkumassa palkankorotuksia ja ensimmäisenä käsi ojossa vaatimassa taloukasvun tuloksia itselleen. Hyvää työtähän he kieltämättä tekevät, yli puolet lapsista oppii jopa lukemaan.

Suomen julkisen puolen kulut ovat jo nyt maailman korkeimmat bruttokansantuotteesta ja tämä kommunisti esittää eläkeongelman ratkaisuksi julkisten menojen kasvua.

Kyllä nuo suomalaiset lääkärin palkat pieniä on verrattuna maailmalle. Ja veroja menee niistä puolet, että saadaan leksalaiset dysleksikot elätettyä omakotitaloihin ilman palkkatyön painetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi