Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älyvapaimmat työtehtävät mitä teillä on ollut

Vierailija
08.08.2017 |

Olen töissä baarissa ja meille haetaan viinat Virosta. Työntekijät lähtee hakureissulle ja jos tullimiehet kysyy jotain niin pitää sanoa että tulee vain omaan käyttöön. Kaikki ilman erillistä korvausta. Yhdessä toisessa paikassa piti omalla henkilöautolla kuljettaa firman perävaunua joka oli poikkeuksetta ylikuormassa.

Kommentit (329)

Vierailija
301/329 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs pieni it-alan firma. Varsinainen työni oli tehty aina noin vartissa aamulla. Loppupäivän surffasin netissä ja keksin päästäni tuntiraporttiin jotain mitä olin muka tehnyt. Näistä tunneista sitten laskutettiin asiakkaita. Asiakas maksoi yli 100 euroa/tunti kun minä kirjoitin raporttiin vaikka että "dokumentaation läpikäynti ja päivitys".

Hah, minun duuni on enimmäkseen juuri tällaisten laskutusten estäminen. IT-paveluiden toimittajat yrittää joka kuukausi uittaa tonni tolkulla laskuille täysin turhia tunteja, ja minä reklamoin asiasta.

Vierailija
302/329 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalatehtaalla oli aina niin mieltä ylentäviä tehtäviä. Parasta oli tillittäminen, eli tillin ripotteleminen graavilohen päälle. Sitä kun teki liukuhihnan päässä kahdeksan tuntia, onneksi sentään sunnuntaina ja tuplapalkalla, niin ei tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa. Kaivattua vaihtelua työhön toi tillipurkin ajoittainen täyttäminen.

Samaisessa tehtaassa pääsin kerran toimimaan apukätenä kahden liukuhihnan liitoskohdassa. Toinen hihna oli kapeampi kuin edellinen, joten leveämmältä hihnalta vierekkäin tulevista kahdesta kalapaketeista toinen piti siirtää toisen perään. Paketointikone oli vanha ja hidas, noita paketteja tuli noin 45 sekunnin välein. Aika kävi pitkäksi tässäkin hommassa.

Näitä lukiessa ei voi kuin ihmetellä, että miksi jotkut valittaa, kun "koneet vie ihmisten työt". Onneksi vie! Kenenkään ei tarvitsisi tehdä tommoista yksitoikkoista työtä...

Pakko olla eri mieltä.

Koska oon ite tehnyt vähän vastaavia hommia ja ei haittaa yhtään. Tylsää ehkä juu, mutta päivät voit kuunnella kuulokkeilla mitä haluat ja työ on niin helppoa ettei paljon tarvitse ajatella tai stressata.

Palkka on sama tai jopa hieman parempi kun koulutustani vastaavassa työssä, mutta ei ole henkisesti tai fyysisesti kuormittavaa.

Kannattaa myös muistaa, että ihmiskunnassa on paljon alentuneen työkyvyn omaavia henkilöitä, joille kuitenkin olisi elämän kannalta mielekästä jotain hommia tehä. Esimerkkinä lievästi kehitysvammaiset. He saavat iloa kun voivat jotain elämällään tehäkin, ja juuri tälläiset yksinkertaiset työt olisivat heille sopivia. Lisäksi he saisvat ees hieman paremman elannon kuin pelkkä eläke. Eläkkeen varassa olo on aika ankeaa kun se on sitä koko pitkän elämän, ilman mielekästä puuhaa. 

Heihin tämä koneistuminen on iskenyt pahimmin. Plus erityisen pahasti niihin jotka eivät ole kehitysvammaisia, mutta joilla oppimiskyky ja muu on alentunut niin että päätyvät työttömiksi kun eivät vaan pärjää vaativissa työtehtävissä eikä perushelppoja hommia enää kovinkaan ole.

Ai jaa, nytkö tehdastyö onkin kehitysvammaisille sopivaa, eli vihjaat että tehdastyötä tekevät on jotenkin jälkeenjääneitä? Provoiletko vai ootko ihan tosissasi?

Itsellä on kyllä ihan hyvä ammatti siis lukio+ammattiopinnot, mutta se työ on stressaavaa, tarkkaa ja vaatii koko ajan keskittymistä ja "seuraa" usein myös vapaa-ajalle ja palkka on huono.

Ihan olen omasta tahdostani vaihtanut tehdastyöhön eli suorittavaan työhön. Työasiat jää työpaikalle eikä työssä muutenkaan ole jatkuvaa stressiä. Eikä tuo yksi esim kesätyöläisen tekemä työvaihe ole koko totuus työstä. Palkka on parempi kun entisessä työssäni.

Monet usein "lohduttelee" että kyllä mä vielä löydän koulutustani vastaavaa työtä. No kun en edes halua, nythän saan huomattavasti parempaa palkkaa paljon helpommalla. Onhan työ välillä vähän tylsää mutta kyllä se jatkuvan kiireen ja stressin voittaa.

Kyllä, suorittava porras sopii paremmin kehitysvammaisille kuin moni muu homma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/329 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin laborantti hommissa. Yhtenä päivänä oli työt vähissä nii pomo passitti pesemään heidän hevosenkuljetuskoppia paskasta.

Tämän takia tehdään työsopimus, jossa lukee minkälaista työtä palkan eteen on tehtävä. Muut esimiehen määräämät työt, sellaista ei pidä mennä allekirjoittamaan... Itse olisin sanonut esimiehelle tuossa tilanteessa että pese ihan itse.

Vierailija
304/329 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin "jouluporsaana"  (siis jouluruuhka-apulaisena) eräässä pääkaupunkiseudun tavaratalossa vuonna 1960-1969 (jääköön tarkempi parin kuukauden ajankohta täsmentämättä 1960-luvulla kumminkin).

Työhaastattelu meni hyvin ja sain "porsaan" paikan. Työhönottaja korosti, että "Te siis tulette urheiluvälineosastolle MYYMÄÄN (korostus allekirjoittaneen). Silloin vielä teititeltiin teini-ikäistäkin näissä ympyröissä.

Minua ei mitenkään perehdytetty työhön. Sain tavaratalon virka-asun ja nimilapun "Kausimyyjä", josta sitten asiakkaat saivat päätellä (jos päättelivät), että ammattitaitoni ei ollut paras mahdollinen.

Aluksi sain myydä ongenkoukkuja, uistimia sun muuta kesäkauden sälää, jos sitä joku sattui joulun alla ostamaan. Lisäksi myytävänä oli läjä nyrkkeilyhansikkaita, jotka eivät olleet menneet kaupaksi. Piti hoitaa byrokraattinen paperisota, kun asiakas oli saanut siitä läjästä kaksi vasemman käden hanskaa ja olisi pitänyt vaihtaa. Mistään ei löytynyt samaa paria oikean käden hanskaa, joten jouduin säveltämään läjästä sopivan parin. Pomo tietenkin haukkui minut meneteltyäni täysin talon ohjeiden vastaisesti. Minä siihen, että asiakas ainakin lähti tyytyväisenä MINULTA saamaansa palveluun. Palautin yksinäisen nyrkkeilyhanskan samaan läjään enkä enää seurannut, josko se löysi parinsa.

Muuten jouduin tavaratalon neljänteen maanalaiseen kellarikerrokseen puhdistamaan pölystä hyllyjä, joissa lojui ties mitä vanhaa lenkkitossua, pesäpallomailaa ym. sesongin ulkopuolista. Työpäivän päättyessä pomo katsoi, paljonko olen MYYNYT (alkuperäinen tehtävänkuvaus). Koska olin ollut siellä neljä kerrosta maan alla enkä myynyt siellä mitään, sain pomon v---uilut osakseni.

Jotenkuten jaksoin siellä marraskuun alusta jouluaattoon, minkä jälkeen totesin, että tämä oli sitten tässä. Työtodistukseen sain merkinnän "määräaikaiseksi sovitun työsuhteen päättyminen" ja hyvä niin. Pomon kanssa meni välit sen verran poikki, että olisi hyvinkin voinut tulla "oma pyyntö" tai "työsopimuslain 20 pykälän mukaan" (=itse aiheutettu työsuhteen päättyminen).

Vierailija
305/329 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartijana alkossa :D ei sen pöllömpää hommaa olekaan. Seisoskelet siellä kaikkien asiakkaiden tiellä.

Vierailija
306/329 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä kesätyössäni minut määrättiin päiväksi kastelemaan varikon ympärillä kasvavaa nurmikkoa, muut työntekijät lähtivät tien päälle työtehtäviin ja jäin yksin. Satoi koko päivän, ja siellä sitten sateessa siirtelin sadetinta puolen tunnin välein.

Vierailija
307/329 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkiin tuli 80-luvulla uusi suuri myymälä, ja olin siellä ruokapuolella töissä. Tykkäsin että oli ihan mielenkiintoista, kunnes  menin konditoriaan. Vanhempi rouva jonka kanssa tiskin takana olin, otti ennen joulua pakasteesta vinot pinot valmiiksi koristeltuja täytekakkuja, veti niistä lastalla päältä koristeet roskiin, ja pisti uudet tilalle, ja houkuttelevan näköiset kakut lasikkoon myytäviksi.

Joulukakusta tuli siis pääsiäiskakku ja siitä taas joulukakku, välillä vaan kuukausia pakastimessa.

Toissapäiväiset viinerit sudittiin sokerivedellä, käytettiin uunissa, ja myytiin normihinnalla "vastapaistettuina". Ja kauppa kävi. 

Avasin loppujen lopuksi suuni kun ei moraali antanut periksi jatkaa, niin sain myyjiltä vain naureskelut, että ei tästä työstä taivaaseen pääse!

En jäänyt sitä heidän taivaaseenpääsyään odottelemaan vaan vaihdoin kokonaan alaa.

Vierailija
308/329 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkiin tuli 80-luvulla uusi suuri myymälä, ja olin siellä ruokapuolella töissä. Tykkäsin että oli ihan mielenkiintoista, kunnes  menin konditoriaan. Vanhempi rouva jonka kanssa tiskin takana olin, otti ennen joulua pakasteesta vinot pinot valmiiksi koristeltuja täytekakkuja, veti niistä lastalla päältä koristeet roskiin, ja pisti uudet tilalle, ja houkuttelevan näköiset kakut lasikkoon myytäviksi.

Joulukakusta tuli siis pääsiäiskakku ja siitä taas joulukakku, välillä vaan kuukausia pakastimessa.

Toissapäiväiset viinerit sudittiin sokerivedellä, käytettiin uunissa, ja myytiin normihinnalla "vastapaistettuina". Ja kauppa kävi. 

Avasin loppujen lopuksi suuni kun ei moraali antanut periksi jatkaa, niin sain myyjiltä vain naureskelut, että ei tästä työstä taivaaseen pääse!

En jäänyt sitä heidän taivaaseenpääsyään odottelemaan vaan vaihdoin kokonaan alaa.

Huh huh, mitä touhua. Itse olisin ehkä lähtiäislahjaksi vinkannut tuosta konditoriosta terveystarkastajalle.

Vierailija
309/329 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin laborantti hommissa. Yhtenä päivänä oli työt vähissä nii pomo passitti pesemään heidän hevosenkuljetuskoppia paskasta.

Tämän takia tehdään työsopimus, jossa lukee minkälaista työtä palkan eteen on tehtävä. Muut esimiehen määräämät työt, sellaista ei pidä mennä allekirjoittamaan... Itse olisin sanonut esimiehelle tuossa tilanteessa että pese ihan itse.

Pomon käsky pestä kuljetuskoppi on älyvapaa tehtävä. Ohjeet työsopimuksen tekemisestä kuuluvat muualle.

En ole koskaan ollut pienessä firmassa työssä mutta sen verran ymmärrän, ettei kaikilla ole varaa lukea lakia työnantajalle tai protestoida työtehtävien sisällöstä.

Vierailija
310/329 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutukset, joissa leikitään seuraleikkejä tms. Hernepussin heittoa. Ihan naurettavaa työajan haaskuuta kun olisi paljon tärkeitä ja olennaisia hommia odottamassa.

Vierailija
311/329 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs pieni it-alan firma. Varsinainen työni oli tehty aina noin vartissa aamulla. Loppupäivän surffasin netissä ja keksin päästäni tuntiraporttiin jotain mitä olin muka tehnyt. Näistä tunneista sitten laskutettiin asiakkaita. Asiakas maksoi yli 100 euroa/tunti kun minä kirjoitin raporttiin vaikka että "dokumentaation läpikäynti ja päivitys".

Hah, minun duuni on enimmäkseen juuri tällaisten laskutusten estäminen. IT-paveluiden toimittajat yrittää joka kuukausi uittaa tonni tolkulla laskuille täysin turhia tunteja, ja minä reklamoin asiasta.

...ja tällä keinolla työllisyys nousuun!

Vierailija
312/329 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaa sellaisia myytävää tavaraa sisältäviä muovipusseja laatikoista, nyppiä tarkasti niistä valmistajan tarrat ja liimata tilalle sen firman tarrat, jossa työskentelin koska firma "oli valmistavinaan" nämä Kiinassa tehdyt tuotteet.

Ei olla oltu samassa firmassa,koska meillä tuotteet tuli Virosta ja Kiinasta. Toimenkuvaan kuului myös tuotteiden purkaminen pahveista, ja pakkaaminen uusiin, firman logot sisältäviin pahvilaatikoihin.

Ööö... kukaan ei sanonut mitään samassa firmassa työskentelystä?

Te muuten rikotte salassapitovelvollisuutta juoruillessanne näitä juttujanne nettiin.

Ei rikota salassapitovelvollisuutta, koska firman nimeä ei kerrota ja kertoja on anonyymi. Pahvi.

Vierailija
313/329 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhdistin viherkasvien lehtiä. :D

- 15-vuotiaana isän työpaikan toimistolla kesätöissä 

Tuo ei ole älyvapaata ollenkaan vaan usein välttämätöntä jos toivoo viherkasvien menestyvän. Käythän itsekin välillä suihkussa.

Vierailija
314/329 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makkara- ja lihatehtaalla löin "Kotimaista luomulihaa"-leimoja ulkomailta tulleisiin kinkkuihin. Asia oli tehtaalla yleinen naureskelun aihe.

Vierailija
315/329 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kesälomatuuraajana leipomossa, back in the seventees. Siellä tehtiin kääretorttua erityisellä kääretorttukoneella, jouduin lappamaan vesikauhalla taikinaa tuohon rakkineeseen. Se oli joteskin absurdia, kun sitä valuvaa taikinaa sinne mätti. Sai vielä aikas tahtia mättää, kun kone koko ajan liikkui, ja massan piti olla tasaista sitten valmiissa kääretorttulevyssä.

Vierailija
316/329 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sasasaasaas kirjoitti:

Vartijana alkossa :D ei sen pöllömpää hommaa olekaan. Seisoskelet siellä kaikkien asiakkaiden tiellä.

Itsekin olen ollut. Seisoskelin koko päivän ja kerran sanoin spurgulle ettei laittaisi sitä pulloa housuihinsa, kun oli siinä silmieni edessä niin tekemässä.

Olin ilman mitään voimankäyttövälineitä aina. Pieni köykäinen tyttönen.

Joo älyttömiä työtehtäviä on juuri myymälävartioinnit, joissa ei tarkoituskaan tehdä kiinniottoja, vaan seistä ja pyöriä liikkeessä ne stevarin kledjut päällä. Huvikseen.

Vierailija
317/329 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisit läntännyt joulupääsiäisvappujuhannus kakut päin niiden naamaa, ja sanonut ettei tästä mihinkään taivaaseen pääse, hehhe heh!

Vierailija
318/329 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä semmoisessa Hong Kongin tyyppisessä sekundakaupassa. Tuli lähetys sisustuskäyttöön tarkoitettuja "ruukkukasveja", eli muovista ja mistä lie rakennettuja, melkein kaksimetrisiä virityksiä. Semmoisia näkee vieläkin jossain vitosen pizzerioiden nurkissa "tunnelmaa luomassa". No niin, Ne koristepuuthan olivat jollain keinolla homehtuneet aika huolella kuljetuksen aikana ja minut sitten määrättiin puhdistamaan niitä myyntikuntoon. Kumihanskat käteen, rätti mukaan ei muuta kuin raaputtamaan hometta irti puiden lehdistä, oksista, rungoista ja ruukuista. Loppusilaukseksi suihkuttelin ne reilusti jollain kahden markan ilmanraikastussuihkeella, minkä käsittelyn jälkeen ne haisivat ensisijaisesti ihan vitun pahalle, toissijaisesti vieläkin homeelle. Ja eikun myyntin! Kauppa kävi. Tämä tapahtui armon vuonna 2002.

Vierailija
319/329 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus nuorena insinööriopiskelijana ekassa kesätyöpaikassa suunnittelutoimistossa työsopimuksessani luki ranskalaisilla viivoilla lista työtehtävistäni. Yksi työtehtävä oli kahvin keitto.

Turha varmaan mainita että olen nainen :D

Vierailija
320/329 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus 20v sitten seurakunnalla hautausmaalla töissä. Viikkotyöaika oli tyyliin 37h 48min 12sek (ei ollut tämä, olen jo unohtanut, mutta jotain yhtä älyvapaata) ja työaika päättyi tyyliin 15.56. Vanhat, vuosia tuolla työskennelleet tiesivät tarkkaan miten kauan mistäkin kolkasta hautausmaata meni tiettyyn tahtiin kävellessä pukuhuoneeseen/ taukotilaan, siirtymän sai tehdä työaikana. Jos päivänpäätteeksi hommat valmistui vaikka 5 min etuajassa, se aika oltiin jossain vähän piilossa, mutta pois ei saanut lähteä kävelemään ennenkuin kello tuli 15.43.15, että työvälineiden paikalleen laiton jälkeen avattiin pukuhuoneen ovi tasan 15.56.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä