Apua lapsen jatkuvaan vatsakipuun!
Mikä voisi olla syynä 3-vuotiaan jatkuvaan vatsakipuun? Ruoka nousee useita kertoja päivässä suuhun asti (ei varsinaisesti oksenna) ja suolen toiminnan kanssa on ongelmia, vaikka käytössä on peräruiskeet ja ummetuslääkkeet. Lasta on käytetty päivystyksessä ja nyt seurataan tilaa poliklinikkakäynneillä. Verikokeissa kaikki ok ja vatsa ultrattu. Ultrassa huomattu, että ruoka viipyy mahalaukussa useita tunteja, mutta tästä huolimatta lisää tutkimuksia ei tehty.
Mitä tutkimuksia vaadin seuraavaksi? Voiko lapsen suolistossa olla jokin este, vaikka kakka tulisikin lääkkeillä päivittäin? Näkyisikö este ultrassa vai vaatisiko röntgenin? Huolestuttaa!
Kommentit (15)
Ummetukseen liittyen, saako lapasi riittävästi nestettä? Syötte usein esim. keittoja?
Refluksia varmasti on, voisin allekirjoittaa melkein kaikki oireet tuolta sivustolta. Lääkitys ei ole kuitenkaan auttanut refluksiin ja yksi lääkäri otti esille mahdollisuuden jonkinlaiseen esteeseen suolistossa, koska ruoka viipyy siellä niin kauan ja matkaa väärään suuntaan. Lapsella on jatkuvasti huono olo, valittaa joko vatsaansa tai itkeskelee pikkuasioille ja käyttäytyy ärtyneesti.
Ap
Nestettä yritän tarjota mahdollisimman paljon, esim. smoothieen lisään jäämurskaa, keittoja olen lisännyt ruokavalioon, kun ne sulaa huomattavasti nopeammin lapsen vatsassa ja vesipullo kulkee mukana. Ruoka ja juoma vain nousee jatkuvasti ylöspäin. Kaikista pahinta on tuo lapsen muuttunut käytös, todella itkuherkkä ja vihaisen oloinen koko ajan. Välillä tulee kipukohtauksia, kun rojahtaa lattialle ja itkee kaksinkerroin, että vatsaan sattuu.
Ap
Todennäköisesti allergiaa. Liity facen allergialapset foorumiin ja teetä food detective testi. Maksaa 100e mut testaa suoliston intoleranssseja 50 yleisimpään ruokaan.
Onko tutkittu laktoosi-intoleranssi, maitoallergia, allergisuus viljatuotteille, muut mahdolliset allergiat? Itselläni leipä (hiiva?) aiheuttaa refluksitaudin pahenemista, samoin monet muut ruoka-aineet kuten kurkku, paprika, tomaattikin ajoittain. Lapsellani aikanaan laktoosi-intoleranssista aiheutui samanlaisia oireita, mitä kuvailit, toisella lapsella maitoallergiasta. Oireet loppuivat, kun saatiin oikeanlainen ruokavalio. Vie ihmeessä lapsi lääkäriin ihan ajanvarauksen kautta, että tutkivat kunnolla.
Kotona olen testannut lapsella mahdollisia allergioita koko tämän vuoden. Olen siis pitänyt lasta parin viikon ajan niin maidottomalla kuin viljattomallakin ruokavaliolla, mutta ei apua. Laktoosittomat tuotteet on myös olleet kokeilussa, samoin olen pitänyt ruokapäiväkirjaa. Lääkärissä olen käyttänyt niin julkisella kuin yksityiselläkin, mutta kukaan ei ota lapsen oireita tosissaan, koska missään testeissä ei ole näkynyt mitään, joten mistään vakavasti ei voi olla kyse. Lapsi ei kuitenkaan ole oma itsensä ja käyttäytyy kuin päätön kana.
Ap
Onko maidoton ja viljaton ollut yhtä aikaa?
Entä, jos oireet aiheuttaakin esim peruna?
Mistähän voisi johtua, että lapsen mahalaukku ei tyhjene kunnolla? Se on mielestäni selvä johtolanka, että jotain ruoansulatuksessa on vikana. Tuskin refluksi yksinään aiheuttaa ruoansulatuksen hidastumista, vaan hidastunut ruoansulatus on enemmänkin syynä refluksiin.
Ap
www.allergialapset.fi löytyisiköhän tuolta sinulle vinkkejä? Facessa heillä joku vertaistukiryhmä josta voisi varmaan kysellä. Kuulostaa hurjalta ja kurjalta, jaksamista sinulle ja pikkuiselle.
Vierailija kirjoitti:
Nestettä yritän tarjota mahdollisimman paljon, esim. smoothieen lisään jäämurskaa, keittoja olen lisännyt ruokavalioon, kun ne sulaa huomattavasti nopeammin lapsen vatsassa ja vesipullo kulkee mukana. Ruoka ja juoma vain nousee jatkuvasti ylöspäin. Kaikista pahinta on tuo lapsen muuttunut käytös, todella itkuherkkä ja vihaisen oloinen koko ajan. Välillä tulee kipukohtauksia, kun rojahtaa lattialle ja itkee kaksinkerroin, että vatsaan sattuu.
Ap
Jos ruoka ei sula, voi ongelma olla mahanesteissä. Löysä mahaportti siihen lisäksi niin soppa on valmis, ruoka nousee ylös. Peräruiskeet yms eivät ratkaise ongelmaa mitenkään. Kasvikset sosekeittona ja viljat veks. Testaa yksitellen mitkä aineet aiheuttavat tuota ja jätä ne veks äläkä tee mitään smoothieita jossa on kaikkea kakkaa sekaisin.
Meidän lapsi (nyt jo 10v) oireilee samalla tavalla jos ruokavaliossa epäsopivia aineita. Kun ruokavalio kunnossa, ei oireita ja kaikki toimii. Hänelle ei sovi kotimaiset viljat, maitotuotteet, soija. Pitää olla useampi viikko ilman, että huomaa eron ja suoli tervehtynyt.
Etsi kunnon suolistoallergiaa ymmärtävä lääkäri ja selvittäkää.
Mites ärtyneen suolen oireyhtymä? Katsos niitä fodmap-ruokia.
Refluksi?
http://www.refluksilapset.fi/isomlapsen.html