Miten Aihe vapaan lukeminen on vaikuttanut ihmiskäsitykseesi?
Itse käyn paikalla ehkä joka toinen kuukausi. Huomaan aina, että ne valinnat, jotka menevät palstan valtavirtaa vastaan, ovat kaikkein helpoimmat ja hyödyllisimmät tavat toimia elämässä. Elävässä elämässä haluaisin tavata kirjoittajista ehkä promillen tuhannesosan.
Kommentit (109)
Täällä lukiessa tulee juurikin sellainen olo että miehet ja naiset oikeasti vihaa ja halveksii toisiaan. Tulee sellainen olo että maapallo pitäisi jakaa kahtia, ja miesten ja naisten muuttaa eri puolille elämään.
Sit suljen Internetin ja vietän aikaa elämäni miehien kanssa, eli mieheni, ystävieni, isäni, veljieni, serkkuni ja veljenpoikieni elämäni naisten kera sulassa sovussa sekä riemussa ja muistan et ai niin, tosielämä on erilaista kun AV:lla.
Ei mitenkään. Täällä päivystävät ihmiset eivät vastaa millään tavalla kaikkia ihmisiä. Joukossa on toki aikamoinen kirjo tyyppejä, mutta valitettavasti ne näkyvimmät ja aktiivisimmat ovat provoilijoita tai mielenterveysongelmaisia. Toisten haukkuminen, kärkkäät mielipiteet ja omituisten tarinoiden sepittely ovat palstan perustäytettä, niitä en omassa arjessani juurikaan kohtaa. Joten katson että ne eivät laajemmin kerro yhtään mistään.
Ei mitenkään. Av, kuten muut internetpalstat, heijastaa ihan hyvin sitä ihmiskäsitystä, joka minulla on ollut ennen sen seuraamisen aloittamista.
Vierailija kirjoitti:
Täällä lukiessa tulee juurikin sellainen olo että miehet ja naiset oikeasti vihaa ja halveksii toisiaan. Tulee sellainen olo että maapallo pitäisi jakaa kahtia, ja miesten ja naisten muuttaa eri puolille elämään.
Sit suljen Internetin ja vietän aikaa elämäni miehien kanssa, eli mieheni, ystävieni, isäni, veljieni, serkkuni ja veljenpoikieni elämäni naisten kera sulassa sovussa sekä riemussa ja muistan et ai niin, tosielämä on erilaista kun AV:lla.
Täällä pyörivät miehet eivät todellakaan ole mikään normiotos miehistä.
Eniten on hämmentänyt ihmisten kovuus ja ulkonäkökedkeisyys. En ikinä unohda ketjua, jossa oli satoja ja satoja viestejä, jossa ihmiset kertoivat oikesti kuinka he ovat hirveän rumia ja millä kaikilla tavoilla tämä rumuus on vaikuttanut heidän elämään. Osa oli niin rumia ettei voi kodista poistua, osa niin rumia ettei työkaverit tervehdi jne. Samoin se ketju, jossa haukuttiin neste rallissa tissit näyttänei naisia oli kauheaa luettavaa siksi juuri, että ihmiset niin rumin sanoin arvostelivat tavallisia kauniita aikuisen naisen vartaloita. Tästä tulee surulliseksi, ja toisaalta kiitän onneani ettei omat läheiseni ole sellaisia kovia, ilkeitä, pahansuopia ja ankaria ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vähäinenkin myötätunto, joka minulla joskus oli yksinäisiä miehiä kohtaan (koska siskoni aikuinen poika taitaa kuulua tähän porukkaan; asuu pienessä kaupungissa ja viettää opintojen jälkeen kaiken aikansa yksin tietokoneella) on loppunut. Että voi länsimaisessa, vapaassa maassa hyvin toimeentulevat miehet, joille maailma olisi avoin koska tahansa, heittäytyä avuttomiksi ruikuttajiksi!
Toinen ihmisryhmä, johon suhtaudun entistä negatiivisemmi ovat maahanmuuttokriittiset. Aikoinaan vielä kuvittelin, että heidän kanssaan voisi kuitenkin keskustella, mutta luettuani muutaman ketjun tältä palstalta (enää en niitä edes availe) en kuvittele. Kun on lusikalla annettu niin on turha kauhalla vaatia.
Minun veljeni on tuollainen klassinen nörtti omissa oloissaan ja arvostan häntä nyt paremmin, koska hän ei ole samanlainen vinkuja kuin jotkut netissä olijat, vaikka elääkin aika samassa tilanteessa. Hän vain keskittyy omiin kiinnostuksen kohteisiinsa.
Voit olla varma että fistbumppaa tovereidensa naisvihaa Ylilaudalla, ehkä täälläkin. Ei kukaan normaali mies näitä juttuja kenellekään oikeassa elämässä puhu.
- Kilttimies
Minun veljeni ei todellakaan ole vastaavanlainen idiootti. Hän viihtyy yksin sen sijaan että hän menisi mölyämään apinalauman mukana. Sanoisin että hän on omalla tavallaan älykäskin vaikka sosiaalinen puoli on hieman jäänyt varjoon.
Minä uskon, että nuo peukut tulevat aikalailla myös "nasevista" kommenteista (eli hyvin kirjoitetuista, ja jotenkin nykyaikana lyttäävät kirjoitukset ovat viihdettä luulen), eivätkä välttämättä tarkoita sitä että parisataa tyyppiä ajattelee juuri tismalleen noin. Ja tällä periaatteella niitä kommentteja myös kirjoitetaan, halutaan kirjoittaa mahdollisin terävästi ja tylysti argumentoitu kommentti.
Mutta itse asiaan: oikeastaan lähes kaikki mammapalstat ovat muuttaneet käsitystäni niin, että ajattelen ihmisten olevan aika kapeakatseisia ja tuomionhaluisia, mitä tulee lastenhoitoon ja -kasvatukseen. Siihen törmää aina googlettaessa jotain ajankohtaista lastentarviketta. Turvaistuinkeskustelut ovat yksi tyyppiesimerkki näistä. Naiset jonossa teilaavat ihmisen, joka harkitsee laittavansa taaperon esim. matkapahoinvoinnin vuoksi kasvot menosuuntaan autossa. Hänet nimitetään aika nopeaa huonoksi äidiksi, jonka olisi sama antaa lapsi pois, koska ei rakasta tätä lasta ja viis veisaa siitä kun(!) lapsi kuolee. Kyseessä on kuitenkin ihan Suomen lakien mukainen ratkaisu, ja ylipäätään se nostaa riskejä yhdessä kolarimuodossa, ja tämän lisäksi kirkkaasti suurin osa vanhemmista siirtää muksun noin päin ennen 2-vuotispäivää ja silti Suomessa kuolee kolarissa lapsia hyvin harvoin. Monesti ihmisillä helposti unohtuu täysin se kokonaiskuvio, esim. turvaistuinten kohdalla, että merkittävin tekijä on kuitenkin se että lapsella on testien hyväksymä, Suomen lakia noudattava ja oikein asennettu turvaistuin. Ja unohtuupa myös sekin, että itkevä ja huutava lapsi takapenkillä on turvallisuusriski sekin. (PS. Meillä 2,5v lapsi edelleen selkä menosuuntaan, mutta nyt kuopukselle turvaistuinhankinta edessä, ja onpa kuulkaa tullut luettua ja luettua yhtä jos toista keskustelua). Toinen on vielä sekin, että selvästi monille vanhemmuuden mittari on sekin, ostetaanko 200e:n vai 400e:n turvaistuin, vaikka testeissä samat pisteet olisikin. Ja siis samahan päteeä kaikessa varustelussa, kengät, vaatteet, ulkovaatteet, sitterit, vaunut. Keskustellaan asioista, ikään kuin kaiken voisi hoitaa rahalla ja omalla fiksuudellaan. Joka tähän ei syystä tai toisesta pysty, niin on luuseri.
Tai ehkä se sama asia heijastuu koko yhteiskuntaan tällä hetkellä. Nimenomaan äitejä syyllistetään milloin välinpitämättömyydestä ja milloin liiallisesta paapomisesta. Äidit ovat vapaata riistaa, kun kiviä aletaan heittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiskäsitykseni on muuttunut. Ennen olen kuvitellut että naiset ovat jotenkin parempia, mutta palstaa lukiessa olen todennut että naiset ovat enimmäkseen kusipäitä.
t.miesTunnetko ketään naista irl elämässä? Itse työskentelen miesvaltaiselka työpaikalla fiksujen miesten kanssa, en tunnista tämän palstan miehiä samoiksi tyypeiksi. Oma aviomies, isä, veli ja perhetutut miehet ovat älykkäitä ja muita kunnioittavia.
Minä ainakin tunnen, mutta heidänkin teot ja sanat voi tulkita nykyään eri tavalla. Ruusunväriset lasit on osittain otettu pois. Ei välttämättä vauva-palstan takia mutta netin ylipäätänsä. Vauvalla vielä sitten vahvistetaan negatiivinen näkemys, miten paljon ihmiset valehtelee ja kaunistelee, jos se saa heidät näyttämään paremmilta.
-eri
Minua on eniten ihmetyttänyt tällä palstalla täysin absurdi jankkaaminen ja pulttien vetäminen mitä ihmeellisimmistä asioista. Seuraava esimerkki on keksitty, mutta havainnollistanee sen, mitä ajan takaa:
Aloittaja: Miksi aikuisella ihmisellä ei ole autoa? Kyllä aikuisella nyt vaan kuuluu olla auto!
Vastaaja 1: Asun Helsingissä ja pääsen kulkemaan kaikkialle julkisilla. Auto olisi vain turhaa rahanmenoa.
Aloittaja: Niin mutta aikuisella kuuluu olla auto! Sitä paitsi sitten kun muutat maalle, niin siellä et pärjää ilman autoa!
Vastaaja 1: Työpaikkani ja kaikki läheiset ihmiset sijaitsevat täällä. En siis ole muuttamassa täältä mihinkään. Maalle jos menen käymään, niin vuokraan auton tarvittaessa.
Aloittaja: Auton vuokraaminen on kallista! Kyllä olisi parempi olla oma auto!
Vastaaja 2: Miksi sinua niin häiritsee toisen ihmisen autottomuus? Eivät kaikki tarvitse tai voi hankkia autoa. Sitä paitsi auton pitäminen on kallista, eikä sitä kannata hankkia tyhjän panttina seisomaan.
Aloittaja: Niin mutta kun aikuisella kuuluu olla auto! Ei ole normaalia, jos aikuisella ei ole autoa! Se on osa aikuisen ihmisen elämää, että on auto!
Vastaaja 3: Niin mutta entäs jos minulla ei ole ajokorttiakaan eikä varaa ajaa sitä?
Aloittaja: SINUN PITÄÄ AJAA AJOKORTTI JA HANKKIA AUTO!! EI OLE OIKEA AIKUINEN, JOS EI OLE AUTOA!!! PYÖRÄLLÄ ET PÄÄSE MIHINKÄÄN JA BUSSIT EI KULJE!!! KUULES KUN MUUTAT TÄNNE MAALLE NIIN SITTEN ON TURHA ITKEÄ JOS EI OLE AUTOA!!!
Ja niin edelleen until forever. Av-palsta on nykyään lähinnä mt-ongelmaisten kokoontumisajot. Käsittämätöntä, millaisista asioista ihmiset vetävät raivareita täällä.
Olen yllättynyt siitä, kuinka paljon sukupuoli merkitsee joillekin, ja kuinka jotkut rakastavat toisten niputtamista lokeroihin. Edelleen jossain nurkissa oman läppärin äärellä jormat nauttivat naisten alentamisesta, ja toisaalla pirkot toitottavat varmana tietona, että jokainen mies on pettäjä.
Itse olen kiltti av-mamma, luen täältä itseäni kiinnostavia aiheita ja koetan myös auttaa, jos joku kysyy neuvoa asiassa, josta tiedän. Pyrin olemaan vilpitön ja samanlainen kuin tosielämässäkin. Kommentoin jos on järkevää lisättävää ketjuun, muuten peukuttelen ja seuraan sivusta. Luulen että monikin järkevä pysyttelee sivusta seuraajan roolissa, ja siksi hulluus korostuu. Täällä on löytynyt monia samanhenkisiäkin ihmisiä ja loputtomasti kiinnostavia tarinoita, esim. törkeimmät lokkeilijat-ketjussa.
Ihmiset ovat kokeneet hirveitä asioita, ankeita lapsuuksia, ilkeitä äitejä ja isiä. Koulukiusaamista ja henkistä väkivaltaa. Pettämisiä ja huijatuksi tulemista.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kunnioitin naisia. Palstaa luettuani pidän heitä halpoina huo..na. Todella vaikea päästä ajatuksesta eroon saati luottaa naisiin.
Sullekin tekisi terää mennä ottamaan se otanta vaikka sieltä Prismasta ruuhka-aikana, minkälaisia miehiä ja minkälaisia naisia siellä on ostoksiaan tekemässä. Ei ole kilttimiehiä ja jännämiehiä, tai helppoja naisia, vaan tavallisia perheellisiä pallinaamoja kaikki, muutama teini ja vanhus seassa. Jos tähän virtuaalimaailmaan perustaa näkemystänsä yhtään mistään muusta kuin virtuaalimaailmasta, on aika hakoteillä. Kai sinä nyt itse omin silmin näet ympärilläsi oikeita ihmisiä ja huomaat ettei ne ole samanlaisia kuin nämä kirjoitukset täällä joista suurin osa on huumorilla tai piruuttaan kirjoitettuja ja mielenterveysongelmaiset suoltaa työkseen satoja viestejä päivässä mitä kummallisempia juttuja, ja väittelevät itsensä kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat kokeneet hirveitä asioita, ankeita lapsuuksia, ilkeitä äitejä ja isiä. Koulukiusaamista ja henkistä väkivaltaa. Pettämisiä ja huijatuksi tulemista.
Ja aika iso osa näistä jutuista on keksittyjä.
Olen aina tiennyt, että ilkeitä ihmisiä on olemassa ja täällä se tosiaankin näkyy. Usein toivon, että ilkeilijät eivät olisi kenenkään vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiskäsitykseni on muuttunut. Ennen olen kuvitellut että naiset ovat jotenkin parempia, mutta palstaa lukiessa olen todennut että naiset ovat enimmäkseen kusipäitä.
t.miesTunnetko ketään naista irl elämässä? Itse työskentelen miesvaltaiselka työpaikalla fiksujen miesten kanssa, en tunnista tämän palstan miehiä samoiksi tyypeiksi. Oma aviomies, isä, veli ja perhetutut miehet ovat älykkäitä ja muita kunnioittavia.
Minä ainakin tunnen, mutta heidänkin teot ja sanat voi tulkita nykyään eri tavalla. Ruusunväriset lasit on osittain otettu pois. Ei välttämättä vauva-palstan takia mutta netin ylipäätänsä. Vauvalla vielä sitten vahvistetaan negatiivinen näkemys, miten paljon ihmiset valehtelee ja kaunistelee, jos se saa heidät näyttämään paremmilta.
-eri
Älä tulkitse liikaa. Suurimmaksi osaksi ihmiset tarkoittavat juuri sitä mitä sanovat. Jos alkaa etsimään liikaa kaikenlaisia piilomerkityksiä on mielenterveys vaakalaudalla hyvin nopeasti. Ihmiset on kuitenkin aika yksinkertaisia eläimiä.
Mt-ongelmien, persoonallisuushäiriöiden ja aspergereiden suuri määrä, tai ehkä se kuinka paljon he viihtyvät nettipalstoilla. Ja kuinka hankalia ihmisiä he tekstiensä perusteella ovat. Mutta ei kukaan sairaudelle mitään kai voi.
Yleissivistyksen puute ja kykenemättömyys ajatella asioita muulta kuin omalta kannalta on yleistä. Voi liittyä edellä mainittuihin ongelmiin.
Lapsivihamielisyys/ihmisviha vs. eläinrakkaus. Teinin tasolle jämähtänyttä ehdottomuutta, muka oikeamielisyyttä ja epäinhimillistä empatianpuutetta, jota usein perustellaan omilla tarpeilla ja karvailla kokemuksilla. Jäljet johtanevat jälleen alussa mainitsemiini juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kunnioitin naisia. Palstaa luettuani pidän heitä halpoina huo..na. Todella vaikea päästä ajatuksesta eroon saati luottaa naisiin.
Sullekin tekisi terää mennä ottamaan se otanta vaikka sieltä Prismasta ruuhka-aikana, minkälaisia miehiä ja minkälaisia naisia siellä on ostoksiaan tekemässä. Ei ole kilttimiehiä ja jännämiehiä, tai helppoja naisia, vaan tavallisia perheellisiä pallinaamoja kaikki, muutama teini ja vanhus seassa. Jos tähän virtuaalimaailmaan perustaa näkemystänsä yhtään mistään muusta kuin virtuaalimaailmasta, on aika hakoteillä. Kai sinä nyt itse omin silmin näet ympärilläsi oikeita ihmisiä ja huomaat ettei ne ole samanlaisia kuin nämä kirjoitukset täällä joista suurin osa on huumorilla tai piruuttaan kirjoitettuja ja mielenterveysongelmaiset suoltaa työkseen satoja viestejä päivässä mitä kummallisempia juttuja, ja väittelevät itsensä kanssa?
Ei näe mitä ne tekevät tyttöjen (tai poikien) illanvietossa, tai työpaikan pikkujouluissa jne. Eikä näe mitä tekivät nuorempina. Ei voi nähdä kuka on pettäjä ja kuka ei. Moni kakku päältä kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm... Huomaan kiinnittäväni huomiota mitä ihmeellisimpiin asioihin nykyään, mitä nyt palstalta on tullut luettua. Ihan eri tavalla katselen lihavia, keski-ikäisten pukeutumista, lyhyitä hiuksia, ihmisten ostoskoreja jne. tyyliin mitähän tuostakin on palstalla sanottu. Joskus pelkään, että työpaikalla pamautan ääneen jonkun "palstatotuuden" (vaikka en oikeasti sitä mieltä olisikaan).
Itse asiassa kananpersetukkaan, tatuointeihin, sivusiileihin ja kovaääniseen huonokäytöksisyyteen tulee kiinnitettyä eri tavalla huomiota tämän palstan wt-juttujen takia.
Huomaan lihavat pariskunnat. Aiemmin en huomannut.
Tajusin sen toki aiemmin mutta täällä mulle kristallisoitui kuinka laskelmoivia, häikäilemättömiä ja rahanahneita naiset ovat. Laasasen herättämän raivon syynä on totuuden julkituominen siitä että miehen tehtävä on nostaa naisen sosioekonomista asemaa.