Miten Aihe vapaan lukeminen on vaikuttanut ihmiskäsitykseesi?
Itse käyn paikalla ehkä joka toinen kuukausi. Huomaan aina, että ne valinnat, jotka menevät palstan valtavirtaa vastaan, ovat kaikkein helpoimmat ja hyödyllisimmät tavat toimia elämässä. Elävässä elämässä haluaisin tavata kirjoittajista ehkä promillen tuhannesosan.
Kommentit (109)
Tältä palstalta saa hyvän käsityksen siitä miten naiset ja miehet suhtautuu toisiinsa ihan oikeasti. Moni palstaa lukeva sinkku välttelee vastakkaista sukupuolta entistä hanakammin palstalla pyörimisen seurauksena.
Ei mitenkään. En koskaan ole ajatellut että kirjoittajat edustaisi koko ihmiskuntaa ja että minun pitäisi tänne kirjoittavien perusteella muodostaa tai muuttaa ihmiskäsitystä.
Olen huomannut sen, että täällä näyttää siltä että jotkut ei vaan käsitä että tämä on virtuaalimaailma, täällä ei tiedä onko kukaan se mitä väittää olevansa. Jos joku jonne 13v heittää läppää ja väittää olevansa M37 tai neljän lapsen YH-äiti, niin jotku oikeesti uskoo siihen, osa toki vaan teeskentelee huvikseen että uskoo, mutta medialukutaito on joillakin pahasti hakusessa.
Vierailija kirjoitti:
Tältä palstalta saa hyvän käsityksen siitä miten naiset ja miehet suhtautuu toisiinsa ihan oikeasti. Moni palstaa lukeva sinkku välttelee vastakkaista sukupuolta entistä hanakammin palstalla pyörimisen seurauksena.
Mistä voit tietää mitään "mitä oikeasti" koska et tiedä yhdestäkään kirjoittajasta onko se lintu vai kala. Ei se riitä että joku sanoo olevansa nuori nainen, se voi olla silti vanha mies.
Tämä on aika paljon sanottu, mutta olen oppinut tämän palstan ansiosta jopa ymmärtämään ja hyväksymään oman itseni paremmin. Olen aina pitänyt itseäni outona ja pään sisäisiä, lausumattomia ajatuksiani omituisina ja epätavallisina. Täällä olen tajunnut, että moni muukin kipuilee ihan samojen asioiden kanssa. Tällaisen anonyymin palstan yksi hienoimmista puolista on nimenomaan se, että on parhaimmillaan täysin vapaa todellisen, arkipäivän elämän teeskentelystä ja kulisseista. Ihmiset puhuvat asioistaan suoraan.
Luen palstaa aika monipuolisesti, mutta suojelen itseäni pahimmilta jankkaus- ja lynkkausketjuilta. Niitä en kestä lukea ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiskäsitykseen ei juurikaan, mutta yllätyin miten paljon yläpeukkuja tulee maahanmuuttajia mollaaviin aloituksiin. Olin luullut sen olevan paljon marginaalisempaa. Toinen yllätys oli se miten solidaarisia naiset ovat toisiaan kohtaan jos joku mies kohtelee naista huonosti, edes vähän huonosti, vaikkapa pelkästään ei ole kovin hyvä puhumaan tunteista. Elävässä elämässä olen tavannut vain naisia jotka ovat aina miehen puolella riippumatta siitä onko se huonostikohtelu väkivaltaa tai rahojen viemistä.
Ja minä taas en ole elävässä elämässä koskaan tavannut naista tai edes miestä joka puolustelisi henkilöä joka vie toiselta rahat tai on väkivaltainen. Tämä kertoo siitä että joko sinä keksit koko jutun tai elät todella oudossa kaveripiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voit tietää mitään "mitä oikeasti" koska et tiedä yhdestäkään kirjoittajasta onko se lintu vai kala. Ei se riitä että joku sanoo olevansa nuori nainen, se voi olla silti vanha mies.
Toisaalta se joka sanoo olevansa nuori nainen voi ihan oikeasti olla nuori nainen.
Lasten kasvatukseen liittyvät kummalliset kysymykset ovat laajentaneet käsitystäni omasta ja tuttavapiirini vanhemmuudesta.
Täällä ilmeisen tosissaan kysytään, voiko 16-vuotias olla yksin kotona muutaman yön?
Ovatko nämä maalaisia? En kyllä tiedä yhtäkään helsinkiläistä, joka ei pitäisi 16-vuotiasta tässä mielessä jo aikuiseen verrattavana ihmisenä.
Muutenkin nämä vastaavat, voiko 13-vuotias omin päin lähteä junalla ym. Aloituksissa ei yleensä viitata, etteikö lapsi olisi ihan normaalijärkinen.
Ylisuojelun ja elämän suppeuden määrä on siis yllättänyt.
En tunnista. Oikeassa elämässä ei ole niin fanaattisia vegaaneja, armeijavastaisia, treffailu ei ole niin vaikeaa, parisuhteet eivät ole niin väkivaltaisia, narsisteja ei ole niin monia, miehet eivät halua niin nuoria naisia yms.
Vierailija kirjoitti:
Jos muodostaa tämän palstan perusteella kuvan naisesta tai miehestä, niin menee kyllä rytinällä metsään. Pieni marginaali on täällä isossa äänessä, ilmeisesti ovat muuten 24/7 kotona, yksin.
Aiemmin ajattelin olevani järkevä keskivertokansalainen, mutta kommentoimalla AV:lla ja saatuani kärkeviä mutta perusteltuja vastaväitteitä, olen huomannut, että asiat voi ajatella toisellakin tavalla.
Ennen kunnioitin naisia. Palstaa luettuani pidän heitä halpoina huo..na. Todella vaikea päästä ajatuksesta eroon saati luottaa naisiin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen naisen sielunmaisema on todella sysimustaa sontaa.
Onneksi täällä käy niin paljon iloisia, ihania ja elämäänsä tyytyväisiä miehiä 😂 ... heidän sielunmaisemastaan säkenöivä aurinko valaisee koko palstan... eiku, mites se nyt menikään.
Vierailija kirjoitti:
Lasten kasvatukseen liittyvät kummalliset kysymykset ovat laajentaneet käsitystäni omasta ja tuttavapiirini vanhemmuudesta.
Täällä ilmeisen tosissaan kysytään, voiko 16-vuotias olla yksin kotona muutaman yön?
Ovatko nämä maalaisia? En kyllä tiedä yhtäkään helsinkiläistä, joka ei pitäisi 16-vuotiasta tässä mielessä jo aikuiseen verrattavana ihmisenä.
Muutenkin nämä vastaavat, voiko 13-vuotias omin päin lähteä junalla ym. Aloituksissa ei yleensä viitata, etteikö lapsi olisi ihan normaalijärkinen.
Ylisuojelun ja elämän suppeuden määrä on siis yllättänyt.
Tuo on tullut itselleni lievänä yllätyksenä, Suomessa on vain maalaiset ja sitten helsinkiläiset. Vitsi kehä 3 pohjoispuolelle liikkumisesta taitaa olla ihan totta.
Ei mitenkään. Olen aina tiennyr, että on huonosti voivia ihmisiä.
Olen hyvin huojentunut siitä, kuinka moni ihminen on kuitenkin ilkeyttä ja haukkumistakin vastaan. Trolleja ja muita ilkeilijöitä on reaalimaailmakin täynnä. Olen kuullut rumia kommentteja ulkonäöstäni ja perheasioistani jo lapsuudessani, jolloin internetistä ei tiedetty yhtään mitään. Luulin pitkälle aikuisuuteen asti että melkein kaikki ihmiset ovat narsistisia ja ilkeitä.
Mutta esim. blogistikeskusteluissakin olen huomannut että monet ovat sitä mieltä, että vaatteita ja meikkaustaitoja saa ruotia, sen sijaan kasvonpiirteitä ja kehonmuotoja ei. Ja se on ollut minusta todella huojentavaa.
Ihmisten jyrkkä ehdottomuus täällä on yllättänyt. Lähipiiriini kuuluu avarakatseisia, monelta eri kannalta asioita ajattelevia ihmisiä. Täällä taas vain se Oma Ainoa Mielipide on oikea, muiden kannalta ei suostuta asiaa edes pohtimaan eikä ymmärtämään miksi se toinen ajattelee eri tavalla. Samoin oma kokemus on ainoa totuus, mitään muuta ei voi olla olemassa. Tämä korostuu erityisesti ketjuissa, joissa käsitellään lihomista, laihtumista, ravitsemusta, terveyttä, ruokavaliota ja allergioita.
Netissä kaikki kärjistyy.
Ihmisillä on valtava ja kyltymätön pätemisen tarve, mikä on syy siihen miksi halutaan hyvin mustavalkoisesti ja kärkkäästi painaa eriävä mielipide alas.
Yllättävän moni käyttää keskustelupalstaa oman itsensä ja näkemystensä buustaamiseen. Tämän kun ymmärtää, ymmärtää miksi täällä ollaan niin joustamattomia, suvaitsemattomia ja yksisilmäisiä.
Se on vain ihmisen omaa pätemisen tarvetta, arvostuksen kaipuuta, väärin keinoin. Toki osalla on oikeasti pahaolla ja osa on vain aidosti juntteja ja typeriä.
Nettiin ihmiset kirjoittavat raadollisesti, oikeassa elämässä käyttäydytään sivistyneemmin.
Ei ole mennyt usko ihmisiin, on fiksuja, älykkäitä ja empaattisia ihmisiä, kuten on niitä reppanoita jotka jääneet henkisesti murkkuikään.
Vierailija kirjoitti:
Naiskäsitykseen negatiivisesti, mieskäsitykseen positiivisesti. On mukava nähdä, että on olemassa miehiä, jotka eivät valkoritaroi jokaisella mahdollisella hetkellä kuten tuolla oikean elämän puolella.
M36
Täällä kun on jonkinasteinen anonymiteetti, naiset ja valkoritarit eivät pääse niin helposti rankaisemaan totuuden torvea. Oikeassa elämässä on oltava hiljaa monesta aiheesta, tai esittää kaiken vitsinä, jos on tarpeeksi sosiaalista pääomaa. Tosissaan ei tietenkään voi sanoa mitään, sillä liian moni rankaisee siitä.
Oikeastaan vähän kuin joku uskonnonlahko, tai uskonto pimeällä keskiajalla.
Mä uskon että tuolla kadulla olevat ihmiset ei täällä pyöri. Sit ne jotka on täällä kriittisiä ja kärkkäitä eivät juuri poistu kotoa pois kuplastansa