Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miettikää, jos ihmiset lopettaisi yhtäkkiä vaan turhan kuluttamisen

Vierailija
04.08.2017 |

yhtäkkiä vaan. vaikka suomalaiset. kaikki ostais vain välttämättömän, kuten ruoan ja itselleen oikeasti tärkeät asiat. moni turha firma kaatuisi, ja ehkä maailma paranisi jonkin verran?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osta kuin ruokaa ja lääkkeitä, vaatteita en ole ostanut vuosiin. Nyt kyllä tarvitsisin uusia alusvaatteita ja uudet pitkät housut. Kampaajalla en ole käynyt yli kymmeneen vuoteen. Muuten maksan/ostan vain vastikkeen, sähköä, nettiyhteyden, puhelinliittymän, vettä ja sähköä. Tosin yksi syy on, ettei minulla ole varaa muuhun, ruoasta ja läkkeistä pitää nipistää, molempiin ei ole varaa. Jos olisi varaa, en silti kuluttaisi enempää kuin on pakko. Olisi toki kivempaa, jos olisi varaa ostaa tarvittavat lääkket ja ruoka.

Vierailija
22/68 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kuka määrittelee mikä on turhaa?

Talvivaatteet? Kirjat? Hiusharjat?

Eiköhän sen turhuuden voi määritellä myös määrinä? Mieti vaikka 90-luvun talvivaatteita vs. nykyään. Ostetaan joka vuosi uutta. Eikä vain yksi uusi talvitakki, vaan kolme. Tai kolme syysmuodin mukaista talvitakkia, jotka ovat helmikuussa out, ja on ihan pakko ostaa kolme uutta tilalle. Uuden neulepuseron sijaan kymmenen uutta neulepuseroa eri väreissä, kun halvalla sai. Ja tokihan jokaiselle vaatekokonaisuudelle tarvitaan eri kengät...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan rajaamaan, mikä on kenellekin turha. Entäs kun henkilö A on sitä mieltä, että ihminen tarvitsee enintään 10 vaatekappaletta pärjätäkseen, ja henkilö B tarvitsee mielestään 100. Kuka päättää, miten paljon saa ostaa ja omistaa?

Vierailija
24/68 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse miettiä. Ostan vain ruokaa ja hygieniatuotteet. Vaatteet ostan kiinasta tai kirpputorilta.

Vierailija
25/68 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sen turhuuden voi määritellä myös määrinä? Mieti vaikka 90-luvun talvivaatteita vs. nykyään. Ostetaan joka vuosi uutta. Eikä vain yksi uusi talvitakki, vaan kolme. Tai kolme syysmuodin mukaista talvitakkia, jotka ovat helmikuussa out, ja on ihan pakko ostaa kolme uutta tilalle. Uuden neulepuseron sijaan kymmenen uutta neulepuseroa eri väreissä, kun halvalla sai. Ja tokihan jokaiselle vaatekokonaisuudelle tarvitaan eri kengät...

Miksi ihmeessä ostat noin paljon?

Vierailija
26/68 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, liikumme todellakin erilaisissa piireissä jos teillä oikeasti harrastetaan tuollaista. Missä ihmeessä muuten asut?

Ed

Vierailija
27/68 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kyllä ihmiset voisi jo myöntää, että kulutuksesta varmaan ainakin 50pros on muille ihmisille näyttämistä? esimerkkejä: kalliit rannekellot, meikit, korkokengät... haloo...kuka noita muka autiolla saarella kaipaisi?

Vierailija
28/68 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko globaali talous romahtaisi, jos ihmiset lopettaisivat turhan kuluttamisen. Ainakin 50% kulutuksesta on melko turhaa (ainakin länsimaissa).

Vierailija
29/68 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin, että ihmiset miettisivät muutaman kerran ennekuin tekevät mm. vaateostoksensa halpaketjuista. Tai ainakin reklamoisivat parissa pesussa pilalle venyeistä vaatteista. Kymppi, joskus kaksi, on kertakäyttöpaidasta yksinkertaisesti liikaa.

Vierailija
30/68 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ostat noin paljon?

En minä osta. Tuntemani parikymppiset ostavat kyllä.

Vierailija
31/68 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin jo. Huomasin etten tarvitse mihinkään turhia vaateitta ja muuta krääsää.

Vierailija
32/68 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Globaali talous romahtaa myös siihen jos vesi ja ruoka ja muut tämmöiset pikkujutut loppuu kun maapallo on kulutettu loppuun. Sitten vain taistelemme lätäköistä ja syömme toisiamme.

Vierailija
33/68 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päättänyt olla ostamatta mitään turhaa vuoden ajan, nyt on neljäs kuukausi meneillään. Minulla oli ennen tekokynnet, tekoripset ym. En ole vielä näiden kuukausien ajan ostanut vaatteita, meikkejä jne ja yritän pärjätä mahdollisimman pitkälle vanhoilla vaatteilla. Yksi päivä pohdin pitkään kaupassa ostanko hammastikkuja, mutta luokittelin ne tarpeettomiksi sillä kotona olevat hammasharja ja hammaslanka ajaa saman asian. Ennen ostin lounaat yleensä ravintolasta tai kaupasta ja nyt teen kaiken itse. 

Minulla ei ole mitään tiettyä syytä kokeilulleni, jossain vaiheessa tulin vain jotenkin niin täyteen miten koko ajan pitää ostaa ja ostaa. Tienaan bruttona 2300€/kk ja nyt olen vasta tajunnut kuinka paljon kuussa minulla on mennyt aivan turhiin heräteostoksiin ja usein ei jäänyt paljon mitään säästöön. Viime kuussa laskin, että voin kevyesti säästää vuoden ajan asuntolainan käsirahaan. Kokonaisuudessaan ihanan vapauttava tunne!

Vierailija
34/68 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan kuluttanut turhaan, enkä ole nähnyt myöskään muiden tekevän niin.

Vierailija
35/68 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Turhat" firmatkin työllistää monta ihmistä ja ruokkii monta perhettä.

Niin. Orjakauppakin työllisti tosi monta ihmistä ja ruokki monta perhettä. Oli se kamalaa, kun se kauppa lakkasi. Tuli paljon työttömiä.

Vierailija
36/68 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset voivat oikeasti vaikuttaa valinnoillaan. meidän kansalaisten ei kannattaisi uskoa siihen, ettei itse voi vaikuttaa mitään. jos lähes kaikki valitsisivat jotakin, se heti lisääntyy maailmassa. jos me valitaan oikeita asioita elämäämme, eikä vaan turhuutta, pahaa oloa, krääsää, me voidaan luoda parempi maailma!

Vierailija
37/68 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen päättänyt olla ostamatta mitään turhaa vuoden ajan, nyt on neljäs kuukausi meneillään. Minulla oli ennen tekokynnet, tekoripset ym. En ole vielä näiden kuukausien ajan ostanut vaatteita, meikkejä jne ja yritän pärjätä mahdollisimman pitkälle vanhoilla vaatteilla. Yksi päivä pohdin pitkään kaupassa ostanko hammastikkuja, mutta luokittelin ne tarpeettomiksi sillä kotona olevat hammasharja ja hammaslanka ajaa saman asian. Ennen ostin lounaat yleensä ravintolasta tai kaupasta ja nyt teen kaiken itse. 

Minulla ei ole mitään tiettyä syytä kokeilulleni, jossain vaiheessa tulin vain jotenkin niin täyteen miten koko ajan pitää ostaa ja ostaa. Tienaan bruttona 2300€/kk ja nyt olen vasta tajunnut kuinka paljon kuussa minulla on mennyt aivan turhiin heräteostoksiin ja usein ei jäänyt paljon mitään säästöön. Viime kuussa laskin, että voin kevyesti säästää vuoden ajan asuntolainan käsirahaan. Kokonaisuudessaan ihanan vapauttava tunne!

Minä taasen outin käyttämään mahdollisimman paljon lähiyrittäjien palveluja: kampaamo, kosmetologi, hieroja jne.

Leivät haen viereisestä leipomosta, juhliin tilaan sieltä kakut ym tarjottavat.

Tämä on pieni kylä, ja haluan osaltani tukea yrittäjiä ja jättää kuluttamani eurot omaan kuntaan.

Vierailija
38/68 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Turhat" firmatkin työllistää monta ihmistä ja ruokkii monta perhettä.

Jos se turhuus ei ole ongelma, mutta työllistäminen tärkeää, niin eikö yksi firma voisi kaivaa lapioilla kuoppaa ja toinen firma täyttää sen samalla metodilla? Ottaen huomioon, että maapallon uusiutuvat luonnonvarat on jo syöty tältä vuodelta, tuo "perheiden ruokkiminen" on sitäkin banaalimpi peruste.

Kuka maksaa kuopan kaivamisesta ja kuka maksaa kuopan täyttämisestä. 

Moni ihminen kyllä maksaisi ÄPPLE II PHONESTA jopa tuhat euroa. Sillä rahalla jo moni perhe söisi kuukauden. 

Vierailija
39/68 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se noinkin. On oikeastaan aika koukuttavaa säästää, kun sen makuun pääsee.

Mutta täytyy sanoa, että lounaat, kynnet, ripset, kasvohoidot, jne. ovat kyllä sellaista luksusta jotka eivät kuluta turhaan luonnonvaroja. Muutenkin olisi hienoa, jos talouden rattaat saisi pysymään pyörimässä niin, että ihmiset ostaisivat enemmän palveluita ja elämyksiä ja vähemmän sälää. Mutta eihän se tietysti loppujen lopuksi pelkästään niin toimi. En tiedä, miten tämä ongelma vielä ratkaistaan.

Vierailija
40/68 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut paljon juttua näistä himoshoppaajista, mutta en kyllä tunne yhtäkään. En oikeasti tunne yhtään ihmistä, joka käyttäisi biletoppia kerran, ja heittäisi sen sitten roskikseen. Tunnen kyllä bilettäviä ihmisiä, jotka uusivat bilevaatteitaan, mutta vanhat laitetaan kierrätykseen, kavereille, kirpparille, UFF:lle...

Kolme talvitakkia on aivan ymmärrettävää Suomen sääolosuhteissa. Pitää olla se megapaksu takki tappopakkasille. Sitten vähän kevyempi, jonka kanssa jaksaa liikkuakin, joka pitää myös vähän vettä. Sitten pitää olla fiksun näköinen takki, jos vaikka pitää edustaa, tai on vaikka hautajaiset yms. Fiksu takki voi olla hyvinkin epämukava ja painava, mutta lämmin ja hyvännäköinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan