Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi viet lapsen hoitoon jos olet itse kotona?

Mama
04.08.2017 |

Olen itse aika jyrkkä tämän asian suhteen. Eli en todellakaan vie lastani hoitoon jos olen itse kotona. Päiväkoti aikana jos jäin kotiin kuumeessa niin jäi sitten lapsikin. Ja nyt kun olen äitiyslomalla toisesta lapsesta niin ei käynyt mielessäkään viedä lasta enää päiväkotiin. En myöskään hyväksy sitä muilta ihmisiltä vaan halveksun sitä.
Mutta haluaisin ymmärtää teitä paremmin ja muuttua suvaitsevaisemmaksi! Joten olisi kiva tietää hyviä perusteluja miksi toimit niin?
Ainoa ymmärrettävä syy on tietenkin jokin sairaus jonka kanssa ei pysty lasta hoitamaan.

Kommentit (117)

Vierailija
1/117 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin siksi etteivät jaksa olla lastensa kanssa.... On ollut vahinkoraskaus tmv. Tehnyt lapset ympäristön painostuksesta....Halunnut ehkä lasta, mutta huomannut ettei se olekkaan enää kivaa ja mikä sen helponpaa kuin heivata toisten hoiviin.... Ei olekkaan tullut tunnesidettä lapseen vaan kokee sen vieraana.... Lapsi on rasittava.... Tuossa varmaankin päälimmäiset syyt. itse ihmettelin samaa aikoinaan kun homma muuttui niin että vanhimmat lapset sai viedä tarhaan vaikka oli itse kotona. Olin kotiäitinä yli 20v eikä tullut mieleen viedä lapsiani mihinkään säilöön. Ei silloin ollu keksitty sanaa varhaiskasvatus, vaan kyllä se omin avuin kasvatettiin ja kaikista lapsista tuli ihan normaaleja. Onkohan niin että nykyvanhemmat ovat niin avuttomia etteivät edes osaa lapsiensa kanssa olla!

Vierailija
2/117 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin siksi etteivät jaksa olla lastensa kanssa.... On ollut vahinkoraskaus tmv. Tehnyt lapset ympäristön painostuksesta....Halunnut ehkä lasta, mutta huomannut ettei se olekkaan enää kivaa ja mikä sen helponpaa kuin heivata toisten hoiviin.... Ei olekkaan tullut tunnesidettä lapseen vaan kokee sen vieraana.... Lapsi on rasittava.... Tuossa varmaankin päälimmäiset syyt. itse ihmettelin samaa aikoinaan kun homma muuttui niin että vanhimmat lapset sai viedä tarhaan vaikka oli itse kotona. Olin kotiäitinä yli 20v eikä tullut mieleen viedä lapsiani mihinkään säilöön. Ei silloin ollu keksitty sanaa varhaiskasvatus, vaan kyllä se omin avuin kasvatettiin ja kaikista lapsista tuli ihan normaaleja. Onkohan niin että nykyvanhemmat ovat niin avuttomia etteivät edes osaa lapsiensa kanssa olla!

Täs kysyttiin niiltä, ketkä vie lapsen hoitoon vaikka ovat kotona =) eli ei ilmeisesti sinulta, mutta pääsitpä haukkumaan toisten valintoja.

Ja itse olen vienyt päiväkotiin vaikka olin itse työtön. Työttömyyspätkä oli aika lyhyt, joten en heti lastani ottanut pois päivähoidosta. Ja hyvä niin, kun aloitin 3 kk päästä työt.

Jokainen perhe tekee itse omat valintansa,eikös? Ei ole muiden asia moralisoida ja halveksua. Ei ole teiltä tai teidän lapsilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/117 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teiltä ja teidän lapsilta pois

Vierailija
4/117 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaappa mitä, mua ei sun hyväksyntäsi kiinnosta yhtään, ymmärrä tai ole ymmärtämättä, ei oo multa pois.

Vierailija
5/117 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yhtään yrittänyt miettiä eri syitä itse? Jos yrität niin keksit varmasti. Mutta pääasiahan oli päästä halveksumaan ja tuomitsemaan muita oikein julkisesti. Sellainen sinä olet.

Vierailija
6/117 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lasketaan kotona oloksi? Mä luin kevään pääsykokeisiin ja lapset olivat hoidossa. Sain paikan ja he jatkavat tutussa päiväkodissa. Tukiverkkoja ei ole.

Vierailija
7/117 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun olin kipeänä niin vein hoitoon muutamaksi tunniksi. Lapsi sai ruokaa,  tekemistä ja minä levätä edes sen muutaman tunnin ajan.

T. yh

Vierailija
8/117 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vien välillä lapsen päiväkotiin vapaapäivänäni. Olen kaupan alalla joten minulla on joskus arkivapaita ja käytän niitä hammaslääkärikäynteihin, pankkiasioiden hoitoon ynm. mihin lasta ei oikein voi ottaa mukaan.

Vierailija
9/117 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vaan yksi lapsi. 4-vuotias HALUAA itse päivähoitoon silloinkin jos olen kipeänä kotona koska siellä on kaikki kaverit ja "miljoona kertaa" hauskempaa kuin kipeänä sängyssä pärskivän äidin kanssa.

Mutta siis aloittajahan on muuli.

Vierailija
10/117 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska gradun teosta ei tule mitään taaperon kanssa.

Vierailija
11/117 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vien välillä lapsen päiväkotiin vapaapäivänäni. Olen kaupan alalla joten minulla on joskus arkivapaita ja käytän niitä hammaslääkärikäynteihin, pankkiasioiden hoitoon ynm. mihin lasta ei oikein voi ottaa mukaan.

Pitäisikö meille virastotyöaikaa tekevien lapsillekin myöntää paikat vuorohoitopäiväkodista, että saisimme viikonloppuisin vapaapäivinämme rauhassa hoitaa hammaslääkärikäyntejä, pankkiasioita yms., joihin arkena ei töiden takia oikein ehdi?

Vierailija
12/117 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sellainen vuorotyö, jossa oli välillä 10 päivää vapaata putkeen, miehellä normaali päivätyö. Jos mun työpäivät sattuivat viikonlopulle ja arkiöiksi, niin lapsi ei olisi ollut tarhassa pariin viikkoon. Silloin jäi retket ja erikoispäivät väliin, ei pystnyt mukana kaveriporukassa jne. , niin katsottiin yhteistuumin päiväkodin ja miehen kanssa paremmaksi viedä lapsi tarhaan muutamana päivänä niilläkin viikoilla, vaikka olinkin kotona. Oli lyhyttä päivää. Lapsella ikää yli 3 vuotta. Meidän lapsen tarharyhmä ei ollut mikään säilytyspaikka. Se oli 12 lapsen ryhmä, jossa oli 2 lastentarhanopettajaa, 2 hoitajaa ja yksi ryhmäavustaja (mikä olikaan titteli). Todella rauhallinen ryhmä ja toiminnantäyteinen viikko.

Vierailija
13/117 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä tuskin tarkoitettiin, kun verot keksittiin. Työssäkäyvät hoitavat kotona makaajien lapsia ja maksavat veroa vielä, että siellä kotona on lämmintä, ruokaa, vaatetta...työtätekevän ihmisen riistämisen määrä Suomessa on ihan mahdoton.

Vierailija
14/117 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella moni lapsi hyötyy/hyötyisi päivähoidosta. Vanhempi pystyy kyllä laadukkaaseen varhaiskasvatukseen jos jaksaa panostaa, mutta kaikki eivät jaksa. On masennusta, väsymystä, vaikeaa elämäntilannetta tai muuta vastaavaa.

Työni puolesta olen nähnyt iian monta lasta, joka istuu tabletin tai TVn ääressä päivät pitkät ja ulos pääsee (jos pääsee) kerran kaksi viikossa, ikäistään seuraa ei näe koskaan. Puhe ei kehity, sosiaaliset taidot ei kehity, motoriikka ei kehity. Parhaimmassa tapauksessa vanhempi on suurikin päsmäri kotihoito-keskusteluissa. Siksi minusta on hyvä, että lapset viedään tarvittaessa päivähoitoon EIKÄ asiasta (viemisestä/viemättömyydestä) tehdä suurta numeroa/syyllistetä. Kyse on lapsen oikeudesta.

Ja ei, ennen kuin loukkaannutte; en tarkoita kaikkia. Virikkeellisessä kotihoidossa lapsilla on oikein hyvä, jopa parempi kasvaa kuin päivähoidossa, omatkin olen aikanaan hoitanut suhteellisen pitkään kotona.

Vierailija
15/117 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- olin vuodelevossa

- tein kandintyötä / muita opintoja

- tein etätöitä

Vierailija
16/117 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö meille virastotyöaikaa tekevien lapsillekin myöntää paikat vuorohoitopäiväkodista, että saisimme viikonloppuisin vapaapäivinämme rauhassa hoitaa hammaslääkärikäyntejä, pankkiasioita yms., joihin arkena ei töiden takia oikein ehdi?

Ai, virastot ja hammaslääkärit on viikonloppuna auki? No yksityiset hammaslääkärit voi olla töissä, mutta vakuutusyhtiöt, pankit jne paikat ei, joten ihan turhaan veisit vuorohoitoon. Voithan itsekin vaihtaa vuorotyöhön, niin saat arkivapaita.

Vierailija
17/117 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jo ihmettelin, että mikä se häikäisee silmiä sateella, mutta sehän on sinun sädekehäsi, joka loistaa tänne asti.

Olen vienyt lapsen (3v)päiväkotiin, koska hänellä oli Asperger ja lastenneurologi antoi sen hoito-ohjeeksi. Itse olin pienemmän (1½v) kanssa kotona. Sittemmin syntyi kolmas ja vein toisenkin päiväkotiin nuorimman ollessa 11kk. Aikanaan vein kolmannenkin työhaun vuoksi. Parin kuukauden hakemisen jälkeen päädyin työkkärin kurssille 5pv varoitusajalla. Mistähän olisin saanut kolmelle hoitopaikan 5 päivässä, jollei paikkaa olisi ollut jo valmiina? Sitä paitsi kaikissa työhaastatteluissakin suurin piirtein eka kysymys oli "onko hoitopaikka valmiina?"

Kurssin jälkeen työllistyin harjoittelupaikkaani, jossa olen ollut nyt vakkarina jo 15 vuotta. Ap:n mielestä olisi tietysti ollut parempi, jos olisin jatkanut työttömänä työnhakijana ja hoitanut lapsia kotona.

Kyseessä on kuitenkin täysin lain mukainen asia, joten ihan sama hyväksyykö joku käytännön vai ei.

Minä puolestani en hyväksy sitä, että äidit jäävät kotiin hoitamaan lapsia työttömyyskorvauksella kotihoidon tuen sijaan. Se ei ole lain mukainen asia.

Vierailija
18/117 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin aiemmin myös noin jyrkästi. Olin kotona 3-vuotiaan ja vauvan kanssa, 3-vuotias kävi kerhossa kaksi kertaa viikossa kolme tuntia kerrallaan. Nyt kun kolmas syntyy, päätimme pitää 4,5-vuotiaalla puolipäiväisen paikan päiväkodissa, jossa hän tulee käymään luultavasti kolmena päivänä viikossa klo 8-12.

Syyt päiväkotipaikan pitämiseen: 1) Lapsi on solminut ystävyyssuhteita päiväkodissa, ja odottaa jo kesäloman jälkeen pääsyä sinne; 2) Lapsi on toiminnallisesti orientoitunut, ja nauttii toisten lasten kanssa ryhmätoiminnasta kunhan päivä ei veny pitkäksi; 3) Kerhopaikka on useamman kilometrin päässä kodista, päiväkoti hyvin lähellä, joten lapsen haku vauvan kanssa on kevyempi operaatio ja lapsi jaksaa myös itse hyvin pyöräillä ko. matkan; 4) Kerhossa lapsi olisi joutunut tutustumaan uuteen ryhmään, päiväkodissa on tutut aikuiset ja tutut lapset. 

Mun puolesta lapsen ei tarvitsisi mennä päiväkotiin ollenkaan, tiedän että pärjäisin hänen ja vauvan kanssa ihan hyvin kotona, mutta lapsen itsensä takia koen tämän järjestelyn hyvänä tässä vaiheessa. En kuitenkaan ikinä laittaisi omaa lastani täysipäiväisesti päiväkotiin, kun jompi kumpi vanhemmista on kotona.

Vierailija
19/117 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä teen töitä kotona. Siitä ei tule mitään, jos pikkulapsi roikkuu hihassa ja vaatii leikkimään kanssaan nukeilla.

Nyt tällä viikolla olen vienyt lapsen kahtena päivänä hoitoon kahdeksi tunniksi. Ensi viikolla alkavat minulla työt. Olemme lomailleet lapsen kanssa kaksi kuukautta ja nukkuneet pitkään joka aamu. Ensi viikolla lapsella alkaa 7-9 tunnin hoitopäivät. Halusin lapselle hieman kevyemmän alun, rytmin palautuksen ja mukavamman tutustumisen uuteen päiväkotiryhmään ja uusiin täteihin. Lapsi siis menee kyllä samaan päiväkotiin mutta siirtyi nyt isompien ryhmään.

Vierailija
20/117 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä jotakuta naapuriakin askarrutti. Teen enimmäkseen etätöitä, mutta toisten tekemisiä vahtaaville kyylille ei kerta kaikkiaan mene jakeluun, että se on työtä ihan yhtä lailla kuin työpaikalla tehtykin. En "makaile kotona sohvalla" vaan mulla on tietyt työtehtävät ja velvollisuus olla koneen & puhelimen äärellä saavutettavissa ihan yhtä lailla kuin jos olisin työnantajan tiloissa. Moniko hoitaa lapsensa työpaikalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme