Siis voiko kukaan syödä näin vähän ja pysyä terveenä!?!
Naapurini on hoikka, muttei laiha ja reipas eläkeläinen. Tuli hänen kanssaan ohimennen puhetta "kesäkiloista", johon hän sanoi, ettei ymmärrä ihmisten lihomista. Hän on syönyt iät ja ajat näin: aamulla pieni paahtoleivän palanen, jossa ohuelti voita ja ohut juustonsiivu. Kevyt lounas. Illalla omena.
Siis mitä ihmettä?! Eihän noilla eväillä voi tuskin pysyä hengissä.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä minäkään tykkää erityisemmin syömisestä. Ihan hyvin voin selvitä päiväni niin, että syön aamulla pienen palan leipää, lounaaksi keiton ja sitten illalla varsinaisen pääruoan. Joskus kompensoin harvoin syömistäni sillä, että syön sitten jotain energiapitoista iltaisin. On tuo nyt ehkä enemmän kuin tuo naapurisi syö, mutta en myöskään ymmärrä, mikä pakko on koko ajan syödä, että ei varmasti vahingossakaan ehdi ikinä tulla nälkä.
Eikö suurin osa maailmaa syö noin? Tämä välipalapuputus on lähinnä suomalaisten harrastus. Monessa maassa etelämpänä se on aamupala (usein pelkkä kahvi, tai kahvi + keksi), lounas (jotain kevyttä) ja päivällinen (kunnon ateria illalla myöhään), eikä mitään aterioiden välissä.
Menisihän se noin, jos voisin vetäistä siestan aikaan päiväunet töissäni, mutta kun ei.
Olen samoissa pituuksissa kuin kuvailemasi mummeli ja painan noin 55 kiloa. On kuitenkin hurjaa ajatella, että syön kolme kertaa enemmän kuin hän. Syön siis kolme lämmintä ruokaa ja sitten vielä hedelmiä + leipää päälle.
Minun veljeni oli nuorena lihava, toista sataa kiloa. Sitten hän päätti laihduttaa siten, että syö vain kerran päivässä.
Hän on 188 cm ja ehkä 80 kg. Viimeiset 30 vuotta syönyt ainoastaan iltaisin kunnon aterian punaviinin kera. Sitä ennem juo peljästään kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Enpä minäkään tykkää erityisemmin syömisestä. Ihan hyvin voin selvitä päiväni niin, että syön aamulla pienen palan leipää, lounaaksi keiton ja sitten illalla varsinaisen pääruoan. Joskus kompensoin harvoin syömistäni sillä, että syön sitten jotain energiapitoista iltaisin. On tuo nyt ehkä enemmän kuin tuo naapurisi syö, mutta en myöskään ymmärrä, mikä pakko on koko ajan syödä, että ei varmasti vahingossakaan ehdi ikinä tulla nälkä.
No et ehkä tykkää syödä mutta ihan normaalistihan sinä syöt. Varmasti enemmän kun minä ja moni muu! Enkä koe olevani harvinaisen pieniruokainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön varmaan sun mielestä "koko ajan," mutta mulla ehtii silti tulla nälkä äkkiä. Syön järkevää, terveellistä ruokaa säännöllisin väliajoin. Aineenvaihdunta toimii erittäin hyvin, enkä edes liho. Voin herkutellakkin silloin tällöin, eikä paino silti nouse. Liikun myös tosi paljon ja mulla on vielä fyysinen työkin. Mä itse en käsitä sitä, että syödään kerran tai kaksi päivässä. Miten pärjää koko päivän, jos syö vaan kerran???
Se riippuu siitä, mitä syö. Ehkä tuo sinun "järkevä ja terveellinen" on sellaista ruokaa, joka ylläpitää nälkää.
Nälkiinnyttää itseään.
Patrik Borg on sanonut että kenenkään ei missään olosuhteissa (erittäin pieniä ihmisiä lukuunottamatta) pidä syödä alle 1500 kcal päivässä. Esim. minun, 168 -senttisen "koomakulutus" on 1490 kcal. Eli se, mitä kulutan jos makaan koko päivän sängyssä mitään tekemättä. Käytännössä en koskaan syö alle 2000 kcal, usein enemmänkin ja pysyn silti normaalipainoisena.
Äitin on erittäin hoikka ja pienikokoinen (162 cm ja 52 kg) ja syö varmasti kolme kertaa enemmän kuin aloituksen nainen, myös herkkuja joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön varmaan sun mielestä "koko ajan," mutta mulla ehtii silti tulla nälkä äkkiä. Syön järkevää, terveellistä ruokaa säännöllisin väliajoin. Aineenvaihdunta toimii erittäin hyvin, enkä edes liho. Voin herkutellakkin silloin tällöin, eikä paino silti nouse. Liikun myös tosi paljon ja mulla on vielä fyysinen työkin. Mä itse en käsitä sitä, että syödään kerran tai kaksi päivässä. Miten pärjää koko päivän, jos syö vaan kerran???
Se riippuu siitä, mitä syö. Ehkä tuo sinun "järkevä ja terveellinen" on sellaista ruokaa, joka ylläpitää nälkää.
No, voi hyvin ollakkin. Aamulla syön kaurapuuroa ja siitä tiedän, että se ei juuri nälkää pidä. Tässä vaikka esimerkkipäivä selventämään:
-aamulla kaurapuuroa mehukeitolla ja kananmuna
-ennen lounasta omena, banaani tms.
-lounaaksi normaalisti salaatti, vihanneksia, kalaa/kanaa/muuta lihaa ja joskus ruisleipä juustolla ja levitteellä
-välipalaksi kourallinen pähkinöitä, hedelmä
-päivälliseksi normaalia kotiruokaa
-iltapalaksi maitorahkaa
Vierailija kirjoitti:
Nälkiinnyttää itseään.
Patrik Borg on sanonut että kenenkään ei missään olosuhteissa (erittäin pieniä ihmisiä lukuunottamatta) pidä syödä alle 1500 kcal päivässä. Esim. minun, 168 -senttisen "koomakulutus" on 1490 kcal. Eli se, mitä kulutan jos makaan koko päivän sängyssä mitään tekemättä. Käytännössä en koskaan syö alle 2000 kcal, usein enemmänkin ja pysyn silti normaalipainoisena.
Äitin on erittäin hoikka ja pienikokoinen (162 cm ja 52 kg) ja syö varmasti kolme kertaa enemmän kuin aloituksen nainen, myös herkkuja joka päivä.
Erittäin hoikka ja pienikokoinen?! 162/52 on ihan normaali.
Ja kuka helkutin Patrik Borg? Ihan niinkun joka mamman pitäis tuntea Patrik nimeltä.
Ehkä se nainen juo paljon maitoa ja piimää vielä tuohon päälle, kaloreita niissäkin? Ei kai tuolla elä, vaikka vanha olisikin ja hidas aineenvaihdunta..? o_0
Ihmiset syö nykyään ihan liikaa. Ihminen pärjää aika vähälläkin nälkään kuolematta. Meillä länsimaalaisilla on suolistovaivoja ihan siitä syystä että ruokaa mätkitään suuhun koko ajan ja pitkin päivää. Täällä ei syödä elääkseen vaan eletään syödäkseen.
Kuulostaa kyllä todella vähältä. Itse syön paljon enemmän, vaikka olen 162cm/45kg.
Uskon kyllä siihen, että toiset lihoo herkemmin, ja ehkä tuo ihminen lihoisi helposti isommalla määrällä. Tosin luulisi että määrä saisi olla aika paljonkin isompi ennen kuin lihoisi...
Mummodieetillä pysyy hoikkana ja elää pitkään :)
aamulla kahvia kermalla ja sokerilla ja pieni annos veteen keitettyä puuroa voisilmällä. voivottele kuinka paljon joutuu syömään.
lounaalla yksi keitetty peruna, lusikallinen jotakin lihakastiketta, kulhollinen kiisseliä ja puolitettu ruisleipäpala voilla. salaattia ilman kastiketta. salaatti tarkoittaa viipaloitua tomaattia.
voivottele kuinka koko ajan joutuu syömään.
päiväkahvilla kahvia, sokeria ja kermaa. kaurakeksi. voivottele kun ei ole tuoretta pullaa.
tai ota pulla, katsele sitä ja voivottele että olisi ihanaa syödä pullaa mutta kun olen ihan täynnä. syö kaurakeksi.
päivälliseksi jotakin keittoa ja puolikas ruisleipä voilla. kulhollinen kiisseliä. Voivottele että tekisi mieli kahvia ja pullaa.
ota kahvia kermalla mutta älä juo siitä kuin puolet koska menee yöunet. syö kaurakeksi koska ei ole pullaa.
iltapalaksi kupillinen teetä. puolikas ruisleipäviipale voilla. voivottele kuinka tänään olet taas syönyt ihan liian paljon ja tekisi mieli jotakin suolaista.
syö kolme suolakeksiä. voivottele kun kahvia ei voi illalla juoda koska menee yöunet.
herää neljältä aamulla ja voivottele kun on liian aikaista syödä puuroa tai juoda kahvia.
käy kerran viikossa ekbergillä ja osta ökykallis leivos sekä kahvia. kermalla ja sokerilla.
syö leivoksesta vain puolet koska olet jo ihan täynnä.
Ikääntynyt vanhapiikatätini kertoi myös, että syö muiden pienten aterioiden ohessa lounaaksi "kaksi ruispalaa". Pidin aika pienenä lounaana, kun kuitenkin on yhä aktiivinen henkilö joka puurtaa puutarhassa ja ulkoilee yms. Hän kuulemma on vain tottunut tulemaan niin pienellä toimeen.
Muutaman kerran olen sattunut paikan päälle lounasaikaan ja näin mitä leipien päälle tuli:
Paksu kerros Flooraa, rasvaista juustoa veitsellä leikaten n. 1 cm siivuja. Metvurstia monta, monta palaa, ehkä jotain muuta leikkelettä lisäksi, kananmunaa ja vihanneksia. Juomaksi iso lasi maitoa.
Enpä enää ollut huolissani liian vähästä energian saannista. ;D
Vierailija kirjoitti:
Mummodieetillä pysyy hoikkana ja elää pitkään :)
aamulla kahvia kermalla ja sokerilla ja pieni annos veteen keitettyä puuroa voisilmällä. voivottele kuinka paljon joutuu syömään.
lounaalla yksi keitetty peruna, lusikallinen jotakin lihakastiketta, kulhollinen kiisseliä ja puolitettu ruisleipäpala voilla. salaattia ilman kastiketta. salaatti tarkoittaa viipaloitua tomaattia.
voivottele kuinka koko ajan joutuu syömään.
päiväkahvilla kahvia, sokeria ja kermaa. kaurakeksi. voivottele kun ei ole tuoretta pullaa.
tai ota pulla, katsele sitä ja voivottele että olisi ihanaa syödä pullaa mutta kun olen ihan täynnä. syö kaurakeksi.
päivälliseksi jotakin keittoa ja puolikas ruisleipä voilla. kulhollinen kiisseliä. Voivottele että tekisi mieli kahvia ja pullaa.
ota kahvia kermalla mutta älä juo siitä kuin puolet koska menee yöunet. syö kaurakeksi koska ei ole pullaa.
iltapalaksi kupillinen teetä. puolikas ruisleipäviipale voilla. voivottele kuinka tänään olet taas syönyt ihan liian paljon ja tekisi mieli jotakin suolaista.
syö kolme suolakeksiä. voivottele kun kahvia ei voi illalla juoda koska menee yöunet.
herää neljältä aamulla ja voivottele kun on liian aikaista syödä puuroa tai juoda kahvia.
käy kerran viikossa ekbergillä ja osta ökykallis leivos sekä kahvia. kermalla ja sokerilla.
syö leivoksesta vain puolet koska olet jo ihan täynnä.
Ihana :-)
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko syömisestä huono olo? Kärsitkö ruoansulatushäiriöistä, närästyksestä tms.? Vai mikä siitä syömisestä tekee niin vastenmielistä?
Itse pidin vuoden "dieettia" asuessani ulkomailla ja soin ainoastaan noon 700kg hedelmia ja jugurttia, illalla sit alkoholia ja limsaa. Laihduin muutaman kilon mut silti pysyin "lihavana" eli ehka hanella sama, tai on ns. Laihalaski??
Kyllä jotkut ovat anorektisella ruokavaliolla eläkeläisenäkin. Sitten napsahtaa osteoporoosi ja luutkin.