Himopyöräilijät ja pyörätien käyttämättömyys
Selittäkää tämä intomielisten pyöräilijöiden pakko ajaa autotiellä, vaikka pyörätie olisi vieressä. Asun sellaisessa paikassa, että keskustaan kuljetaan noin 10 km tietä, jolla on 80 km/h rajoitus. Tie ei ole mikään iso, mutta ihan hyvin kunnossa, kuten myös vieressä kulkeva leveä kevyen liikenteen väylä, joka siis on myös pyörätie. Tällä 10 km matkalla on vain muutama talo, eli hyvin harvoin reitillä on ketään kävelemässä. Ei siis voi väittää, että siellä joutuisi väistelemään lapsia tai koiria, kun niitä siellä liikkuu paljon vähemmän kuin pyöräilijöitä. En käsitä miksei nämä sukkahousupolkijat voi käyttää sitä pyörätietä. Olen sitä paitsi luullut, että liikennemerkin mukaisesti pyörätie on jotenkin velvoittava, eikä silloin pitäisi polkea autotiellä. Tie on aika mutkainen, joten ohittaminen on vaikeaa, ja parissa kohdassa on pitkät sillat (tie yhdistää pari saarta mantereeseen), joiden kohdalla leveyttä on tietenkin vielä vähemmän, kun piennarta ei ole. Joillakin pyöräilijöillä on lisäksi ihan vakiintunut tapa puida nyrkkiä kaikille autoilijoille, jotka heidät ohittavat, olipa ohitus sitten turvallinen tai älytön. En tajua tämänkään syytä. Heillehän on hyväkuntoinen, turvallinen tie ihan siinä muutaman metrin päässä ilman pelkoa auton alle jäämisestä.
Kommentit (77)
Kevyen liikenteen väylä on luultavasti jollain tavalla huono. Sillä on liikaa jalankulkijoita sujuvaa pyöräilyä varten, siinä on suuremmat korkeuserot kuin ajoradalla (tämä on yleistä) tai talvisin sitä ei aurata riittävän hyvin. Pyöräilijän pitää kyllä tieliikennelain mukaan ajaa pyöräkaistalla tai kevyen liikenteen väylällä, jos sellainen on ja sillä voi ajaa turvallisesti.
Vaikea kuvitella, että pyöräilijä puisi ohittajalle nyrkkiä, ellei ohitus ole vaarallinen. Ajoradalla saa aina pelätä, että joku ohittaa liian läheltä.
Tuossa toisessa ketjussa taas väitettiin, että suhahtelijat kaahailevat 60-70 km/h jalkakäytävällä. Koettakaa nyt ensin päättää, että missä me pyöräilijät ajamme, niin jatketaan keskustelua sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa toisessa ketjussa taas väitettiin, että suhahtelijat kaahailevat 60-70 km/h jalkakäytävällä. Koettakaa nyt ensin päättää, että missä me pyöräilijät ajamme, niin jatketaan keskustelua sitten.
No ajatte siellä pyörätiellä. Jatka ihmeessä keskustelua.
Samaa ihmetellyt. Lähes päivittäin näkee näitä pyörien kanssa autotiellä polkevia.
Eilenkin saivat aikaan melko pitkän jonon, kun ei vaan pystynyt ohittamaan. Vieressä oli ihan samaa asfalttia olevaa tyhjää pyörätietä.
Vaarallisia ovat!
Vierailija kirjoitti:
Tuossa toisessa ketjussa taas väitettiin, että suhahtelijat kaahailevat 60-70 km/h jalkakäytävällä. Koettakaa nyt ensin päättää, että missä me pyöräilijät ajamme, niin jatketaan keskustelua sitten.
Te kiimapyöräilijät voitte mennä Saharaan ajamaan ja tulla takaisin ihmisten ilmoille sitten kun olette oppineet käytöstavat.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa toisessa ketjussa taas väitettiin, että suhahtelijat kaahailevat 60-70 km/h jalkakäytävällä. Koettakaa nyt ensin päättää, että missä me pyöräilijät ajamme, niin jatketaan keskustelua sitten.
Hyvänen aika, pyöräilijällä ei todellakaan ole asiaa jalkakäytävälle! Pyörätie on pyöräilijää varten, ja jos sitä ei ole, niin sitten sinne autojen sekaan. Tässä tapauksessa se pyörätie on.
Meillä on täällä ihan sama tilanne. Hankaluutta lisää se, että täällä on myös miljoona mopoautoa tien tukkeena nyt näiden pyöräilijöiden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa toisessa ketjussa taas väitettiin, että suhahtelijat kaahailevat 60-70 km/h jalkakäytävällä. Koettakaa nyt ensin päättää, että missä me pyöräilijät ajamme, niin jatketaan keskustelua sitten.
No ajatte siellä pyörätiellä. Jatka ihmeessä keskustelua.
No sittenhän mitään ongelmaa ei ole. Hyvää kesän jatkoa!
Vierailija kirjoitti:
Kevyen liikenteen väylä on luultavasti jollain tavalla huono. Sillä on liikaa jalankulkijoita sujuvaa pyöräilyä varten, siinä on suuremmat korkeuserot kuin ajoradalla (tämä on yleistä) tai talvisin sitä ei aurata riittävän hyvin. Pyöräilijän pitää kyllä tieliikennelain mukaan ajaa pyöräkaistalla tai kevyen liikenteen väylällä, jos sellainen on ja sillä voi ajaa turvallisesti.
Vaikea kuvitella, että pyöräilijä puisi ohittajalle nyrkkiä, ellei ohitus ole vaarallinen. Ajoradalla saa aina pelätä, että joku ohittaa liian läheltä.
Tuolla logiikalla autoilija voisi vaihtaa pyörätielle jos katsoo, että se on mukavampi ajaa kuin ajorata. Laki on aika lailla yksiselitteinen eli fillaristi kuuluu pyörätielle, jos sellainen on eikä suinkaan niin, että fillaristi saa valita, haluaako ajaa ajoradalla vai pyörätiellä.
Joka kerta kun ohitan pyöräilijän tuollaisessa tilanteessa, jossa vieressä olisi pyörätie, niin pesen tuulilasin samantien. Siinäpä saa nauttia ohitettava pesunesteestä hänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa toisessa ketjussa taas väitettiin, että suhahtelijat kaahailevat 60-70 km/h jalkakäytävällä. Koettakaa nyt ensin päättää, että missä me pyöräilijät ajamme, niin jatketaan keskustelua sitten.
No ajatte siellä pyörätiellä. Jatka ihmeessä keskustelua.
No sittenhän mitään ongelmaa ei ole. Hyvää kesän jatkoa!
Ongelma on ilmeinen, kun ette selvästikään tiedä missä saatte ajaa ja missä ette. Keskustelu voisi auttaa nimenomaan sinua ja lajitovereitasi.
Milloinkahan se uusi laki olisi tulossa voimaan, siinähän oli jotain muutosta tähänkin tulossa.
Trikookiitäjät on niin ylimielisiä tolloja, pakko tunkea näytille ajoradalle. Usein ajavat rinnakkainkin, eivätkä väistä autoja.
Minä myös tämmöisten kohdalla suihkutan pesunestettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevyen liikenteen väylä on luultavasti jollain tavalla huono. Sillä on liikaa jalankulkijoita sujuvaa pyöräilyä varten, siinä on suuremmat korkeuserot kuin ajoradalla (tämä on yleistä) tai talvisin sitä ei aurata riittävän hyvin. Pyöräilijän pitää kyllä tieliikennelain mukaan ajaa pyöräkaistalla tai kevyen liikenteen väylällä, jos sellainen on ja sillä voi ajaa turvallisesti.
Vaikea kuvitella, että pyöräilijä puisi ohittajalle nyrkkiä, ellei ohitus ole vaarallinen. Ajoradalla saa aina pelätä, että joku ohittaa liian läheltä.
Tuolla logiikalla autoilija voisi vaihtaa pyörätielle jos katsoo, että se on mukavampi ajaa kuin ajorata. Laki on aika lailla yksiselitteinen eli fillaristi kuuluu pyörätielle, jos sellainen on eikä suinkaan niin, että fillaristi saa valita, haluaako ajaa ajoradalla vai pyörätiellä.
Joka kerta kun ohitan pyöräilijän tuollaisessa tilanteessa, jossa vieressä olisi pyörätie, niin pesen tuulilasin samantien. Siinäpä saa nauttia ohitettava pesunesteestä hänkin.
Niin, pyöräilijä rikkoo lakia ajaessaan ajoradalla - paitsi jos pyörätie on esim. poikki tietöiden takia tai talvella ajokelvoton. Autoilija ei voi tietää, onko näin, ja siksi saatat välillä ruiskauttaa pesunesteet pyöräilijän päälle turhaan.
Pyöräilyinfrassa on todela paljon puutteita, koko liikenneinfra on rakennettu autoja ajatellen. Ihmisistä ei tule jotenkin taikaiskusta pyörän selässä moraalittomia vaan vika on infrassa. Joten pidemmällä aikavälillä toimiva ratkaisu ei ole ruiskautella pesunesteitä pyöräilijöiden päälle vaan rakentaa sellaisia pyöräteitä, joita käyttäessään mahdollisimman harva rikkoo lakia. Samalla tavalla kuin autoteille on tehty.
Tööttiä vaan ja sen verran läheltä ohi ettei ihan auto naarmutu.
Näytä se lainkohta, missä mainitaan AUTOtie? Se on tie tai ajorata, missä saa ajaa myös pyörällä.
Minä rupean heti käyttämään 100% pyöräteitä, kun autot lopettavat pysäköimästä niille.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa toisessa ketjussa taas väitettiin, että suhahtelijat kaahailevat 60-70 km/h jalkakäytävällä. Koettakaa nyt ensin päättää, että missä me pyöräilijät ajamme, niin jatketaan keskustelua sitten.
Tuo on yksinkertaista: siellä missä pitäisi ajaa pyörätiellä, ajetaan ajoradalla. Siellä missä pitäisi ajaa ajoradalla, ajetaan jalkakäytävällä.
Mulle on selitetty se niin, että kun treenataan kisoihin, pyörätiellä ei treenata ottaa irtiottoja, siksi ajetaan ajoradalla. No, en mäkään voi mennä treenaamaan Jyväskylän suurajoihin autollani sen enempää siihen muun liikenteen sekaan ajoradalle. Että jos ei voi liikkua liikenteessä muun liikenteen mukaisesti sitten on kaksi vaihtoehtoa:
1) jää kotiin
2) menee ajamaan suljetulle radalle
mutta jos vieressä on (yleensä täysin tyhjä) pyörätie, minä nyt en noita enää väistä kun sen verran, että oma auto ei naarmuunnu, eikä pk-seudun liikenteessä ole edes tilaa kovin kummoisesti väistellä. Jos lentävät ilmavirran vaikutuksesta pöpelikköön, se on voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevyen liikenteen väylä on luultavasti jollain tavalla huono. Sillä on liikaa jalankulkijoita sujuvaa pyöräilyä varten, siinä on suuremmat korkeuserot kuin ajoradalla (tämä on yleistä) tai talvisin sitä ei aurata riittävän hyvin. Pyöräilijän pitää kyllä tieliikennelain mukaan ajaa pyöräkaistalla tai kevyen liikenteen väylällä, jos sellainen on ja sillä voi ajaa turvallisesti.
Vaikea kuvitella, että pyöräilijä puisi ohittajalle nyrkkiä, ellei ohitus ole vaarallinen. Ajoradalla saa aina pelätä, että joku ohittaa liian läheltä.
Tuolla logiikalla autoilija voisi vaihtaa pyörätielle jos katsoo, että se on mukavampi ajaa kuin ajorata. Laki on aika lailla yksiselitteinen eli fillaristi kuuluu pyörätielle, jos sellainen on eikä suinkaan niin, että fillaristi saa valita, haluaako ajaa ajoradalla vai pyörätiellä.
Joka kerta kun ohitan pyöräilijän tuollaisessa tilanteessa, jossa vieressä olisi pyörätie, niin pesen tuulilasin samantien. Siinäpä saa nauttia ohitettava pesunesteestä hänkin.
Luepa se laki uudestaan, se ei todellakaan ole yksiselitteinen. Usein kaupungissa se pyörätie vaihtaa jatkuvasti ajoradan puolta, joten sillä on mahdoton ajaa sujuvasti. Tällöin SAA ihan lain mukaan ajaa ajoradalla.
Ikuisuusdebatti. Omassa kaipungissa on paikoittain kävely- ja pyöräkaista rinnakkain ja aina saa väistää kävelijöitä pyöräkaistalla. Idiootteja on niin pyörällä kuin jaloin kulkijoissa.
Ei sitä voi selittää. Pyöräily on korkeamman tason hommaa, jota tyhmemmät ei vaan tajuu.