Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kerrotaan erikoisia pohjaratkaisuja ym. hassuja rakennelmia, mihin olet asunnoissa törmännyt

Vierailija
02.08.2017 |

Myytäviä asuntoja katsoessa kyllä välillä miettii että millä idealla joku todella typerä ratkaisu on tehty.
Listaan niitä mihin te olette törmännyt.

Kommentit (537)

Vierailija
321/537 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaas tää mielenkiintoinen ketju takas! :)

Vierailija
322/537 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessa, joka oli niin ahdas, ettei sinne mahtunut muuta kuin vessanpönttö. Siellä ei mahtunut kääntymäänkään. Housut piti vetää kinttuihin jo eteisen puolella ja peruuttaa vessanpöntölle. Kädet piti mennä pesemään vieressä olevaan kylpyhuoneeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/537 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyiskös näitä lissää??? :)

Vierailija
324/537 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surffailin hemnetillä kun silmiin osui siisti,uusi ok-talo.Kuvia kattellessa ihmetytti keittiön planeeraus. Uuni ja keittiön vesipiste vastakkaisilla seinillä,joku 3-4metriä väliä.Kävele siinä kiehuva vesikattila käsissä toiselle puolelle keittiötä. Vaarallista.

Vierailija
325/537 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älyttömin oli jollain asuntomessuilla näkemäni ratkaisu, jossa vessasta oli iso, tavallista lasia oleva ikkuna suoraan terassille, jossa sitten oli viimeisen päälle grillausvermeet. Pönttö oli siis suoraan ikkunaa vastapäätä. Ikkunassa ei ollut verhoja. 

Kerrostalokaksiossa aivan järjettömän iso kylpyhuone-sauna -ratkaisu verrattuna muuhun asuntoon.

Rintamamiestalossa ei ollut ollenkaan olohuonetta. Vieraat sitten istuvat joko keittiössä tai makuuhuoneessa parisängyn reunalla.

Ihan hulluja puhut. Olen koko lapsuuteni asunut isäni rakentamassa rintamamiestalossa ja koko kylä oli niitä täynnä. Niissä kaikissa oli OLOHUONE. alakerrassa oli keittiö, makkari ja olohuone ja yläkerrassa kaksi huonetta ja huom. niihin molempiin pääsi yläkerran eteisestä, eli ei tarvinnut mennä toisen huoneen läpi.

Näin oli mun Mummolle ja vaarilla. Yläkerrassa tosin vaan yksi huone,se toinen oli kylmävintti.

Vierailija
326/537 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiö yläkerrassa ja vielä kauimmaisessa kohdassa siellä. Kiva kantaa alakerrasta ruokakassit rappusia pitkin ylös ja pitkän käytävän päähän. Ja vastaavasti raahata roskat sieltä ensin alas ja sitten vielä pitkä matka roskikselle. Jotenkin olen tottunut siihen, että kaksikerroksisessa talossa keittiö olisi alakerrassa ja mahdollisimman lähellä ulko-ovea.

Vierailija
327/537 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo ikään kuin väärin päin tontilla. Niin, että pihaan tultaessa joutuu kiertämään talon toiselle puolelle, mistä sitten löytyy virallinen sisäänkäynti eli etuovi ovikelloineen, nimikyltteineen ja kuisteineen. Talon sillä puolella, minne saavutaan kadulta, löytyy kyllä myös sisäänkäynti, mutta se on joku kodinhoitohuoneen ovi eli talon takaovi. Vierailijat sitten ihmeissään koputtelevat siellä kadunpuoleisella takaovella, kun eivät löydä ovikelloa (koska sitä ei siellä ole kun kyseessä tosiaan takaovi), eivätkä tajua, että pääovi löytyy kiertämällä talon taakse.

Vierailija
328/537 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen koko lapsuuteni asunut  talossa, jossa oli vessanpönttö kylppärissä. Minusta se on sille ihan luonnollinen paikka, enkä näe sitä mitenkään omituisena. Muistan kyllä käyttäneeni sitä kesken saunomisen, joskus pienempänä ja ennen saunaan tai suihkuun menoa siinä kävin aina asioilla. Vieläkin minulla  on sellainen tapa, että ennen suihkuun menoa käyn vessassa. Olen luullut, että se on ihan kaikilla normaali rutiini. 

Pytty kylpyhuoneessa on ihan normaali mutta saunan pesuhuoneessa ei. Vessassa voi käydä ennen saunomista wc:ssä. Meillä on eletty 36v lapsiperhe-elämää eikä kertaakaan ole käyty vessassa kesken saunomisen.

Olen kai tyhmä mutta mikä ero on kylpyhuoneella ja saunan pesuhuoneella? Eikö ne ole sama asia?

No, meillä on saunan pesuhuoneessa tai kylpyhuoneessa whatever pönttö. Sitä ei käytetä saunottaessa.

Kuulun niihin, jotka ei ymmärrä pönttöä saunan pesuhuoneessa. Usein se on sijoitettu vielä niin että sen tosiaan näet saunan lauteilta lasioven ansiosta. En vaan tykkää.

Silti ymmärrän ratkaisun kerrostaloissa joissa tilaa on vähemmän. Omakotitaloissa taas en, siellä voisi edes seinän rakentaa erottamaan suihkutilasta.

Vierailija
329/537 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on saunan yhteydessä kylpyhuone, jossa on toinen pönttö. Ei siinä mitään erikoista ole, ei kukaan mene kakalle kun joku on saunassa. Toinen vessa on erikseen, jossa pääasiassa jokainen hoitaa isomman hädän muutenkin. Mutta asuntomme erikoisuus on se, että pesukoneen paikka on siinä pienessä vessassa. Siitä en todellakaan tykkää, mutta toisessa kylppärissä ei ole sille tilaa ja kodinhoitohuonetta ei tässä luhtitalon asunnossa ole. Tämä asunto on muuten ihana, joten siedän tuon pienen epäkohdan. 

Poikani asunnossa on suunniteltu oikein hieno tila 60 cm leveälle pesukoneelle. Ainoa ongelma, ettei siihen sellaista saa. Kylpyhuoneen ovi on liian kapea, joka pitää ensi irrottaa, että pesukoneen saa sisälle. Sen lisäksi pesuallas ja suihkukaappi on sijoiteltu siten, että suihkukaapin seinä pitää irrottaa, jotta sen pesukoneen voisi siihen nostaa. Muussa tapauksessa se on nostettava pesukaltaan yli ja toisella puolella ei sovi kukaan ottaamaan sitä vastaan. Sitten jos sen pesukoneen sinne saisikin, ei edestä täytettävän luukku aukea, koska pesualtaan kaappi tulee vastaan, aukeaa vain 10 cm. Niin ja tämä kaikki on kokeiltu! Ostin pojan uudehkon pesukoneen itselle, kun itsellä oli jo vanha ja poika osti itselleen pienemmän päältätäytettävän. Vuokrakämppä, joten ei kannata remonttia tehdä, pienellä rempalla epäkohdan voisi korjata - paitsi sen oven. 

Vierailija
330/537 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen koko lapsuuteni asunut  talossa, jossa oli vessanpönttö kylppärissä. Minusta se on sille ihan luonnollinen paikka, enkä näe sitä mitenkään omituisena. Muistan kyllä käyttäneeni sitä kesken saunomisen, joskus pienempänä ja ennen saunaan tai suihkuun menoa siinä kävin aina asioilla. Vieläkin minulla  on sellainen tapa, että ennen suihkuun menoa käyn vessassa. Olen luullut, että se on ihan kaikilla normaali rutiini. 

Pytty kylpyhuoneessa on ihan normaali mutta saunan pesuhuoneessa ei. Vessassa voi käydä ennen saunomista wc:ssä. Meillä on eletty 36v lapsiperhe-elämää eikä kertaakaan ole käyty vessassa kesken saunomisen.

Olen kai tyhmä mutta mikä ero on kylpyhuoneella ja saunan pesuhuoneella? Eikö ne ole sama asia?

No, meillä on saunan pesuhuoneessa tai kylpyhuoneessa whatever pönttö. Sitä ei käytetä saunottaessa.

Kuulun niihin, jotka ei ymmärrä pönttöä saunan pesuhuoneessa. Usein se on sijoitettu vielä niin että sen tosiaan näet saunan lauteilta lasioven ansiosta. En vaan tykkää.

Silti ymmärrän ratkaisun kerrostaloissa joissa tilaa on vähemmän. Omakotitaloissa taas en, siellä voisi edes seinän rakentaa erottamaan suihkutilasta.

Jankataan tätä vielä vähän :D

Se miksi tästä ratkaisusta en tykkää, on se, et niissä taloissa missä on ollut saunanautintoa häiritsemässä wc-pönttö, ei sitten kuitenkaan ole ollut lukkoa ovessa josta pesutilaan tullaan. Kyseessä useampi eri talo. Muutaman kerran nuoruudessa käynyt niin, että juhlien aikaan joutunut käyttämään talon kakkos vessaa ja ovi on parin metrin päässä, etkä saa sitä lukkoon. Kiva kun oot asioilla ja joku paukkaa sisään. Ehkä tänä päivänä asia on jo toisin.

Olen myös ollut menossa kutsutusta sukulaisilla saunaan ja joku on vääntänyt tortut ennen kuin olen sinne menossa, kiva suihkutella ja saunoa paskan lemussa. Tämä toki lähinnä ajattelemattomuutta wc:n kävijältä.

Meillä wc olisi ilman seiniä myös pesuhuoneessa, mutta on siis tehty seinät ympärille ja ovi. Ihan oma yksikkönsä pesuhuoneen, saunasta katsottuna, kauimmaisessa nurkassa. Ei vaaraa et hajut leviää ja yksityisyys taattu. Voi myös hyvin kesken saunan käydä tarpeilla jos siltä tuntuu. Kunnon seinät, mutta ei tullut omaisuuksia maksamaan vaikka remonttibudjetti ei mikään iso ollutkaan.

Lopetan osaltani tämän keskustelun tähän

Vierailija
331/537 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Aasiassa ja täällä miljoonakaupungissa on todella paljon miniasuntoja. Kaveri etsi kämppää ja vastaan tuli paljon hauskoja ratkaisuja.

Parhaimpia olivat asunto, jossa vessanpönttö suihkuverhon takana olohuoneessa ja useimpikin asunto, joissa on olohuoneen kulmassa lasikopin sisällä suihku ja vessanpönttö.

Vierailija
332/537 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenystäväni kotona oli saunassa suhteellisen iso ikkuna, noin 60 cm kertaa metri. Talo oli luhtitalo ja ikkuna suoraan luhtikäytävään. Pienenä ei tullut ajatelleeksi muuta, kuin että onpas kiva kun päsee ryömimään saunan ikkunasta ulos vilvoittelemaan. Näin myöhemmin ajateltuna aika kiusallinen ratkaisu.

Vierailija
333/537 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 80-luvun kerrostalokaksiossani makuuhuoneeseen mennään eteisen läpi niin että jos kenkien mukana on tullut hiekanmuru tai kaksi (piha on hiekkaa/soraa) niin se murunen kulkeutuu kyllä makkariin. Saisi olla imuroimassa päivittäin että tältä välttyisi. Enpä ostaessa hoksannut.

Vierailija
334/537 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuriikkinen vessa, johon oli onnistuttu rakentamaan suihku niin, että kun halusi suihkutella vedettiin seinästä "suihkuseinä" lavuaarin takaa ja siinä just hoikka ihminen mahtui itsensä suihkuttamaan ja samalla kasteli totaalisesti lavuaarin ja pöntön, seinät ja lattian sekä varmaan katonkin.

Toisessa vanhassa talossa ei ollut asunnoissa ollenkaan suihkuja, vain vessa, jossa pönttö ja lavuaari. Alakerrassa oli saunatilat ja suihkut. Todennäköisesti talossa asui notkeita ihmisiä jotka peseytyivät p-puhelimen, pesusienen ja lavuaarin avustuksella tai jotain.

Vierailija
335/537 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoisin tilaihme mitä olen nähnyt oli Helsinkiläisessä yksiössä. Eli vessa/"pesuhuone" oli n. 1,5 neliötä ja kun sisälle astui (siihen lattialle mahtui juuri seisomaan hoikka ihminen) edessä oli vessanpönttö ja kyljen puolella lavuaari, jonka päällä suihku. Suihkua pystyi käyttämään kun käänsi "oven" jossa lavuaari oli kiinni seinältä pytyn eteen (eli käännettäessä lavuaari ilman hanaa meni kuin tetrispalikka pytyn päälle). Ovessa oli aukko hanalle joten sama hana toimi sekä lavuaarin hanana että suihkun. Lavuaarista oli putki oven alaosaan josta vesi valui suihkun lattiakaivoon, eli ei kiinni lattiakaivossa kuten yleensä. Ihan hyvin toimi systeemi, vaikka ei kovin tavallinen ratkaisu.

Tämä on se ihmeellinen ratkaisu, jonka minäkin olen nähnyt ja josta juuri kirjoitin! Osasit vain kuvailla sen paremmin.

Vierailija
336/537 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vessan pönttö kodinhoitohuoneessa on erikoisin, mihin olen törmännyt. Lisäksi kummastelen, miksi omakotitaloissa on pönttö siellä suihkutilassa, kerrostalossa ymmärrän tilankäytön vuoksi, mutta että omakotitalossakin.

Kodinhoitohuoneen vessanpönttöä en minäkään ymmärrä, mutta suihkuhuoneen vessanpönttö on hyvinkin kätevä. Ei tarvitse montaa vessaa esimerkiksi pienempään omakotitaloon rakentaa, kun suihkuhuone käy myös yhdestä vessasta. Enemmän sille kylpyhuoneelle tulee myös käyttöäkin sen myötä (kuin pelkästään vain suihkussa käymisellä), jos käyttöastetta haluaa ajatella. Minkä lisäksi ei tarvitse erikseen mennä vessan kautta suihkuun jos hätä on, kun samassa huoneessa kaikki tarvittava tai jos vaikka huomaa kesken suihkun/saunan esim. pissahädän, niin ei tarvitse itseään erikseen kuivata mennäkseen toiseen vessaan, mikä voi sijaita toisella puolella taloakin.

Pidän sitä aika normaalina että suihkutilassa on vessanpönttö, kummempaa musta olisi, jos suihkuhuoneessa ei olisi sitä, kuuluu aika olennaisena varusteluna kylpyhuoneeseen ainakin omakotitaloissa.

Kylpyhuoneeseen kyllä, saunan pesuhuoneeseen ei kiitos! Vessa voi olla välittömässä läheisyydessä omassa tilassaan. Meillä on eletty lapsiperhe-elämää 36v eikä vielä kertaakaan ole tarvinnut kesken saunomisen käydä vessassa. Oppivat aika pienenä (n 1,5v) jo pidättämään sen verran.

Osaan mäkin pidättää, mutta mukavampi se on rentoutua saunassa ilman, että pissattaa. Saunon yleensä aika pitkään ja mukana on aina joku juoma, limu tms.

Vierailija
337/537 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha talo, jossa kaksi makuuhuonetta. Toisessa makuuhuoneessa käsienpesuallas....Ihan toimiva, hanasta tuli vettä jne

Vierailija
338/537 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun etsimme tätä pienempää okt:a nyt syksyllä törmäsimme näihin saunavessoihin tosi monessa. Huippu oli (muuten ihanassa talossa) 160x160cm pesuhuone jossa oli pytty ja suihku. Kun olit suihkussa pytty kastui joka kerran. Lisäksi sitä sai ihailla saunan lasiseinien läpi.

Meidän uudessa talossamme on mielestäni ihan ok kompromissi. Pesuhuoneen seinää on siirretty (alkuperäisessä suunnitelmassa joku ihme 50cm sisäänveto seinässä) ulospäin jolloin kokoa on tullut 200x300 cm. Tuo on pituussuunnassa jaettu n puoliksi jolloin sisääntulon puolella on pukeutumis/kuivattelutila ja sitä vastapäätä lavuaari ja pytty. Puoliseinät erottavat tämän pesuhuoneesta johon mahtuu loistavasti suihku ja kylpyamme. Lauteilta näkee pytyn vain pitkälle kurkkimalla. Lisäksi talossa on tietty erillinen wc makuuhuoneiden yhteydessä

Vierailija
339/537 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku varmaan tykkää tästäkin, mutta nykyisessä lapsiperheille tarkoitetussa kodissani tullaan sisään yhdistettyyn eteiseen ja keittiöön. Siis ruokapöytä on tilasuunnittelun takia pakko sijoittaa heti ulko-oven viereen.

Yhden ison lapsen kanssa vielä jotenkin saa sen ensivaikutelman pidettyä siistinä, mutta ärsyttää tulla kotiin, jos ei ole jaksanut siivota kunnolla, ja ensinäky on törkyinen keittiö ja kenkäläjä lattialla. Ja epäsiistin vaikutelman saa, jos tiskipöydällä on mitä tahansa tavaraa jäänyt laittamatta kaappiin.

En tiedä mikä on vikana tällaisen perheasunnon suunnittelijan päässä. Kuka haluaa syödä ulko-oven vieressä  ruokaa? 

Vierailija
340/537 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin juuri eilen oman alueemme myytäviä taloja. Löysin talon joka on 100 000€ kalliimpi kuin muut (10 m2 isompi), ilmeisesti koska on "arkkitehdin suunnittelema". No tuo arkkitehti olisi voinut käydä koulunsa loppuun... niin prkl huonosti suunniteltu talo oli. Kuka haluaa että olohuoneessa on 4 ovea viemässä 5-6 m seinäpintaa? Suoraan sohvaa kohti aukeava oli vessan ovi:D Olohuoneessa!!??

Totesin vain miehelleni että meidän itse suunnittelemat talot sentään on olleet toimivia ja tuollaiset asiat huomioonottavia, ehkä ne siksi on menneet kaupaksi muutamassa viikossa.