P*rkeleen pyöräilijät...
Osa onneksi osaa käyttäytyä, mutta kyllä alkoi taas tänään v*tuttaa...
Pyöräilijänainen suhasi tuhatta ja sataa suojatietä kohden ja tietä kohden, jossa olin itse ennen häntä kävelemässä tien yli tien oikeaan reunaan jatkaakseni koirani kanssa eteenpäin. Pidin koiraa lyhyessä hihnassa, seisoimme ihan tien reunassa ja odotin kavereitani, jotka antoivat tälle pyöräilijälle tilaa.
Mitä teki nainen? Mulkoili pahasti kavereitani ja jatkoi samaa kohdallani pudistellen päätään. Hän tuli kaukana suojatien takana, eikä kukaan meistä aiheuttanut vaaratilanteita hänelle.
En tiedä mikä hänen ongelmansa oli mutta se tuntuu vaivaavan osaa muistakin pyöräilijöistä....
Se pe*keleen kellokin on keksitty ja sitä on käytettävä, jos tullaan takaa ja jos on vauhtia enemmän kuin kävelytiellä, joka jaetaan pyöräilijöiden kanssa, kuuluisi olla.
Osa tajuaa käyttää sitä, kun näkee koiranulkoiluttajan. Kilauttavat kelloa 15-20 metrin päästä ja ehkäisevät vaaratilanteita näin. Osa ei kilauta kelloa, vaan suhaa tuhatta ja sataa puolen metrin päästä ja kiroaa, jos koira meinaa jäädä alle.
Pyörän käyttöön tulisi näköjään olla joku ajokortti ainakin näiden kohdalla, jotka ajavat tuhatta ja sataa ja jotka luulevat omistavansa kävelytiet.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta on se, kun pyöräilijä pysähtyy oikein kertomaan sinulle, miten kävellään ja missä, jotta pyöräilijät eivät häiriintyisi kävelijöistä. Idiootit.
Jos tällaista on kovinkin usein tapahtunut, niin ehkä kannattaisi jättää tuo ylimielisyytesi ja oikeasti vähän miettiä otatko liikumisellasi muut ihmiset huomioon. Kävin äsken pyöräilemässä ja vastaani käveli pitkällä suoralla pyörätiellä vastaan nainen koiran kanssa. Näki minun tulevan siis jo kaukaa ja luulisi vaatetuksestani näkevän, että vauhtiakin saattaa olla aika reilusti. Koira käveli varmaan viiden metrin narussa naisen edessä ja ajattelin tämän ottavan koiraa lähemmäs, mutta hän päättikin alkaa räpläämään puhelintaan sen sijaan. Ehkä hän tiesi, että koira pysyy laidassa, mutta mistä minä sen voisin tietää. Jouduin hidastamaan vauhtini noin 40km/h nopeudesta noin 15km/h nopeuteen, jotta ehdin tehdä jotain jos koira hypääkin yhtäkkiä eteeni.
40 km/h yhdistetyllä kävely ja pyörätiellä on kyllä karmea nopeus eikä saisi missään nimessä olla sallittu. Näille pitää varmaan kohta laittaa nopeusrajoitukset. Monella auto tiellä on rajoitus 30 km/h jos lähellä on vaikka koulu, mutta nää sukkahousuissa raivopäänä polkevat katsovat voivansa kaahata niin kovaa kuin lähtee. Mieti jos huoltoajossa oleva auto tai vaikka lumiaura ajaisi jalkakäytävällä (jossa myös pyörätie samassa) neljääkymppiä???
Tolla vauhdilla kuuluu mennä maantielle, ei lasten, vanhusten ja koiranulkoiluttajien sekaan. Tolla vauhdilla kun täräyttää pienen koululaisen päälle niin siltä kouluöaiselta lähtee henki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kävellä voi ulkoistaa huomiointia pyöräilijöille. Eikä pyöräilijän ole tarkoitus rinkuttaa kelloa kaikkien kävelijöiden kohdalla. Kaupungissa siinä tulisi sormikramppi. Aika vastuutonta olettaa, että soittokello on siksi ettei kävelijöiden tarvitse huomioida muuta liikennettä.
Mietippä väähän uudestaan. Kävelijä saa olla sekä kuuro että sokea. Hänelle riittää se että kulkee reunassa johdonmukaisesti poukkoilematta ja pyöräilijä väistää. Kellon rinkutus ei siis siirrä vastuuta eikä vähennä pyöräilijän väistämisvelvolisuutta.
Mitään ongelmaahan ei silloin ole. Kaikki hyvin. Kävrlijä reunassa ja pyöräilijä ohittaa keskeltä. Vauhtiaan ei pitäisi olla ongelma. Kävellään maan tien reunojakin ja isot auto ajaa kovaa ohi.
Vierailija kirjoitti:
Parasta on se, kun pyöräilijä pysähtyy oikein kertomaan sinulle, miten kävellään ja missä, jotta pyöräilijät eivät häiriintyisi kävelijöistä. Idiootit.
Ja erityisen hienoa on kun tämä opettaminen tapahtuu pelkällä jalkakäytävällä..
Pari kertaa pyöräilijä on yrittänyt varmistaa opetuksen perillemenon lyömällä nyrkillä naamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerran pyöräillessä savutin oikeaa reunaa lenkkeilevän nuoren miehen. Juuri kuin olin ohittamassa hänet toista reunaa pitkin niin hän pyöräytti U-käännöksen, eli katsottiin häviävän hetken toisiamme silmiin noin metrin päästä ja nipin napin sain väistettyä hänet. Pääsi kyllä parikin kirosanaa.
Juuri K U N olit. Ei ole vaikea sana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja erityisen hienoa on kun tämä opettaminen tapahtuu pelkällä jalkakäytävällä..
Pari kertaa pyöräilijä on yrittänyt varmistaa opetuksen perillemenon lyömällä nyrkillä naamaan.
Unohtui että kerran pyöräilijä soitti vielä poliisit, kun punavuoren kapealla jalkakäytävällä en jalankulkijana ollut väistänyt hänen mielestään riittävästi ja oli ajanut kovaa vauhtia päin liikennemerkin jalkana ollutta betoniporsasta, ja jalassa oli sellainen ruhje että valkoinen sääriluu paistoi pohjalta.
Osa pyöräilijöistä tuntuu kuvittelevan, että sekä autojen että jalankulkijoiden tulisi väistää heitä aina, paikasta riippumatta. Mielenkiintoinen ajattelutapa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kun kelloa kilauttaa ihmiset pysähtyy ja kääntyy katsomaan mikä aiheuttaa vaaratilanteen ja koirien kanssa liikkuvat suuttuu kun säikäyttää koiran ja se alkaa tempoa tai hyppää pyörän eteen
Tuo kertoo vain siitä, ettet tajua soittaa kelloa ajoissa.
autokoulun opettaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijät pitäisi joka ikinen laittaa autokouluun opettelemaan liikennesääntöjä ja jos ei pääse testistä läpi, saa siirtyä jalankulkijaksi. Autoilijatkin vois katsoa joskus peiliin, eikä antaa pyöräilijälle tietä silloin, kun pyöräilijä selkeästi rikkoo liikennesääntöjä, eli ajaa suojatiellä/pyörätien jatkeella tien yli, jos auto menee suoraan. En tajua, mikä siinä on niin vaikeaa käsittää, että niin ei saa tehdä.
Autoilija on väistämisvelvollinen pyörätien jatkeen yli ajavaan pyöräilijään nähden jos autoilijalla on kolmio vaikka meneekin suoraan.
Pyörätien jatketta on turha edes mainita, koska se ei koskaan vaikutan mitenkään väistämissääntöihin. Pyöräilijä vain ylittää katuja ja teitä, säännöt on täsmälleen samat riippumatta että onko katuun maalattu raitoja tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse alan puhumaan näille saksaa ja alan kävellä keskellä tietä hetken aikaa. :)
Katso sieltähän jo löytyi joku jolla ei ole mitään ymmärrystä kuinka siellä pitäisi olla tilaa muidenkin liikkua. Kuljet varmasti vielä napit korvissa ja seilaat koko tien leveydellä.
Vain jos vastaan tulee pyöräilijä väärällä puolen tietä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kun kelloa kilauttaa ihmiset pysähtyy ja kääntyy katsomaan mikä aiheuttaa vaaratilanteen ja koirien kanssa liikkuvat suuttuu kun säikäyttää koiran ja se alkaa tempoa tai hyppää pyörän eteen
Tuo kertoo vain siitä, ettet tajua soittaa kelloa ajoissa.
Monesti ihmiset eivät kuule kelloa kuin vasta ihan läheltä ja sitten panikoivat kun kuulevat ja näkevät pyöräilijän olevan jo lähellä. Tämä on kenttätesteissä todettu. Jos kilauttaa kelloa hyvän matkan päästä niin osa siirtyy heti rauhallisesti vähän lähemmäksi reunaa, mutta joskus saa kilautella parin sekunnin välein lukuisia kertoja ja reaktio tulee vasta ihan lähellä ja silloin se on yleensä se paniikki. Kerran yksi mummo kompuroi paniikissa mahalleen ojaan ja piti jäädä auttamaan takaisin jalkeille, ei onneksi käynyt sen huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tilaa ei ole ohitukselle lainkaan, niin paukuttelen jarrukahvoja, koska minulla ei ole pyörässäni kelloa. Jos eivät reagoi, niin sitten pyydän antamaan tilaa.
Lain mukaan polkupyörässä tulee olla soittokello. Kannattaa lukea pykälät läpi ja korjata romunsa tieliikennekuntoon.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021250
"21 §
Äänimerkinantolaite
Polkupyörässä tulee olla äänimerkinantolaitteena soittokello."
Minä kyllä tiedän, että soittokello on pakollinen. Minä en kuitenkaan onnekseni ole vielä siinä tilassa, että sääntö voittaisi järjen. Soittokellolla ei ole turvallisuuden kanssa mitään tekemistä, eikä minkään muunkaan asian kannalta niin merkityksellistä funktiota pyörässäni, että sellaisen hankkisin vain siksi, että laki sellaisen määrää. En ymmärrä miksi kello on edes määrätty välttämättömäksi pyörän osaksi kun sitä ei ole kuitenkaan laissa määrätty käytettävän. Se, että ihminen kuulee minun tulevan kun soitan kelloa on ihan merkityksetön asia, koska en voi kuitenkaan luottaa siihen, että kelloa soittamalla saisin tilaa jos toiset tiellä liikkujat ovat minun suhteeni väistämisvelvollisia. Hidastan vauhtia ja tarkastan sen, että minua todella väistetään.
Meillä on tuossa lähellä kevyenliikenteen väylien risteys, jossa kahdesta suunnasta paikalle johtaa jyrkkä alamäki ja kahdesta suunnasta tullaan tunnelista. Näkyvyys risteävälle väylälle kaikista suunnista 0. Kaksi kertaa soittanut paikalle ambulanssin kun pyöräilijät törmänneet, toisella kerralla kypärä halki ja vakava päävamma. Kummassakin tapauksessa ajettu sokkona ja täyttä vauhtia ja toinen samanlainen pölvästi osunut risteykseen samaan aikaan. Arvatkaas ketkä tuossa ei törmäile? Ne jotka hidastavat ja soittavat kelloa jo ennen risteykseen tuloa, jotta muutkin tietävät että täältä tullaan.
Pinnat poikki kirjoitti:
Helsingissä pölvästipyöräilijät ajavat lainvastaisesti jalkakäytävällä kauheaa vauhtia ja härskeimmät kehtaavat vielä kelloa soittaa, että kävelijät väistäisivät.
Helsingissä myös kävelijät kävelevät sillä pyöräilijän puolella, jos on jaettu katu.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on sairas se on kävelevä ihminen joka ei tyydy vain mulkaisemaan vaan toivoo tosien kuolemaa. Varmaan olisi valmis työntämään pyöräilijän auton alle jos siitä ei olisi seuraamuksia.
Mistä sä tiesit:D
En oo kertonut kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Pinnat poikki kirjoitti:
Helsingissä pölvästipyöräilijät ajavat lainvastaisesti jalkakäytävällä kauheaa vauhtia ja härskeimmät kehtaavat vielä kelloa soittaa, että kävelijät väistäisivät.
Helsingissä myös kävelijät kävelevät sillä pyöräilijän puolella, jos on jaettu katu.
OMG! Kai ajat sitten päälle?
Vierailija kirjoitti:
Osa pyöräilijöistä tuntuu kuvittelevan, että sekä autojen että jalankulkijoiden tulisi väistää heitä aina, paikasta riippumatta. Mielenkiintoinen ajattelutapa.
No eipä osaa sääntöjä läheskään kaikki autoilijatkaan, vaikka heidän pitäisi kun ovat kokeessa osaamisensa osoittaneet.
Omalla pyöräilylenkeillä on paikkoja joissa pyörätie vaihtaa pyörätien jatkeena ajoradan toiselle puolelle, eli niissä pyöräilijä väistää aina autoa ja todella usein käy niin että autot pysähtyvät antamaan tietä, vaikka olen varmsti osoittanut että tiedän olevani väistämisvelvollinen, eli hidastan hyvissä ajoin ja alan seuraamaan että mistä välistä ehdin tien yli.
Tekis mieli mennä juttelemaan säännösitä. Se lisää hieveästi vaaratilanteita kun sääntöjä osaamattomat autoilijat vahvistavat sääntöjä osaamattomien pyöräilijöiden vääriä luuloja liikennesäännöistä.
Ajokortin tulisi olla kansalaisvelvollisuus ja kirjallinen koe pitäisi uusia viiden vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä osaa sääntöjä läheskään kaikki autoilijatkaan, vaikka heidän pitäisi kun ovat kokeessa osaamisensa osoittaneet.
Omalla pyöräilylenkeillä on paikkoja joissa pyörätie vaihtaa pyörätien jatkeena ajoradan toiselle puolelle, eli niissä pyöräilijä väistää aina autoa ja todella usein käy niin että autot pysähtyvät antamaan tietä, vaikka olen varmsti osoittanut että tiedän olevani väistämisvelvollinen, eli hidastan hyvissä ajoin ja alan seuraamaan että mistä välistä ehdin tien yli.
Tekis mieli mennä juttelemaan säännösitä. Se lisää hieveästi vaaratilanteita kun sääntöjä osaamattomat autoilijat vahvistavat sääntöjä osaamattomien pyöräilijöiden vääriä luuloja liikennesäännöistä.
Ajokortin tulisi olla kansalaisvelvollisuus ja kirjallinen koe pitäisi uusia viiden vuoden välein.
Johtuu siitä että niin moni pyöräilijä ei väistä vaikka pitäisi, eikä haluta niitä kanssaihmisiä tappaa...
Vierailija kirjoitti:
Pinnat poikki kirjoitti:
Pyörätiet on merkitty huonosti. Itselle on parikin kertaa käynyt niin että kun olen jättänyt auton parkkiin ja noussut autosta "jalkakäytävälle" niin yhtäkkiä siitä suhataakin pyörä ohi ja vasta kadun päässä tajuaa merkeistä että tässähän onkin jaettu pyörätie/jalkakäytävä. Tokin sen merkin olisi voinut huomata edellisessä risteyksessä ennen pysäköintiä, mutta kun kaikkea ei aina huomaa kun parkkipaikkaa etsiessä ja tasa-arvoisissa risteyksissä on muutenkin niin paljon huomioitavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä että niin moni pyöräilijä ei väistä vaikka pitäisi, eikä haluta niitä kanssaihmisiä tappaa...
Seli seli. Jos olen hidastanut vauhdin sellaiseksi että tuskin pysyy enää pystyssä pyörän kanssa ja olen useiden metrienpäässä ylityspaikasta ja auto pysähtyy ja huitoo minua ylittämään tietä, niin kyllä se autoilija ei silloin vaan osaa liikennesääntöjä. Ja näitä tapahtuu usein, melkein joka reissulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seli seli. Jos olen hidastanut vauhdin sellaiseksi että tuskin pysyy enää pystyssä pyörän kanssa ja olen useiden metrienpäässä ylityspaikasta ja auto pysähtyy ja huitoo minua ylittämään tietä, niin kyllä se autoilija ei silloin vaan osaa liikennesääntöjä. Ja näitä tapahtuu usein, melkein joka reissulla.
Pyöräilijät on kuin poroja, arvaamattomia.
En muuten oikeasti käyttänyt tarkoituksella samoja sanoja viesteissäni kuin ap :D Olemme näköjään kaksoisolentoja.
-se joka toivoo että kusipääpyöräilijät saavat opetuksen