Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

P*rkeleen pyöräilijät...

Vierailija
01.08.2017 |

Osa onneksi osaa käyttäytyä, mutta kyllä alkoi taas tänään v*tuttaa...
Pyöräilijänainen suhasi tuhatta ja sataa suojatietä kohden ja tietä kohden, jossa olin itse ennen häntä kävelemässä tien yli tien oikeaan reunaan jatkaakseni koirani kanssa eteenpäin. Pidin koiraa lyhyessä hihnassa, seisoimme ihan tien reunassa ja odotin kavereitani, jotka antoivat tälle pyöräilijälle tilaa.
Mitä teki nainen? Mulkoili pahasti kavereitani ja jatkoi samaa kohdallani pudistellen päätään. Hän tuli kaukana suojatien takana, eikä kukaan meistä aiheuttanut vaaratilanteita hänelle.
En tiedä mikä hänen ongelmansa oli mutta se tuntuu vaivaavan osaa muistakin pyöräilijöistä....
Se pe*keleen kellokin on keksitty ja sitä on käytettävä, jos tullaan takaa ja jos on vauhtia enemmän kuin kävelytiellä, joka jaetaan pyöräilijöiden kanssa, kuuluisi olla.
Osa tajuaa käyttää sitä, kun näkee koiranulkoiluttajan. Kilauttavat kelloa 15-20 metrin päästä ja ehkäisevät vaaratilanteita näin. Osa ei kilauta kelloa, vaan suhaa tuhatta ja sataa puolen metrin päästä ja kiroaa, jos koira meinaa jäädä alle.

Pyörän käyttöön tulisi näköjään olla joku ajokortti ainakin näiden kohdalla, jotka ajavat tuhatta ja sataa ja jotka luulevat omistavansa kävelytiet.

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voikin olla, että niin hauskasta ja mukavasta tavasta liikkua paikasta toiseen kuin pyöräily on tullut hampaat irvessä ja pää sauhuten suorittamista? Pyörätie-jalankulkuväylät eivät tosiaankaan ole mitään velodromeja.

Vierailija
62/98 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran pyöräillessä savutin oikeaa reunaa lenkkeilevän nuoren miehen. Juuri kuin olin ohittamassa hänet toista reunaa pitkin niin hän pyöräytti U-käännöksen, eli katsottiin häviävän hetken toisiamme silmiin noin metrin päästä ja nipin napin sain väistettyä hänet. Pääsi kyllä parikin kirosanaa.

Juuri K U N olit. Ei ole vaikea sana.

Helppoonkin sanaan voi tehdä kirvoitusvirheen. Ainakin minä voin. Olen kirjoittanut väärin jopa "ja" tai "on" sanat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parasta on se, kun pyöräilijä pysähtyy oikein kertomaan sinulle, miten kävellään ja missä, jotta pyöräilijät eivät häiriintyisi kävelijöistä. Idiootit.

Ja erityisen hienoa on kun tämä opettaminen tapahtuu pelkällä jalkakäytävällä..

Pari kertaa pyöräilijä on yrittänyt varmistaa opetuksen perillemenon lyömällä nyrkillä naamaan.

Unohtui että kerran pyöräilijä soitti vielä poliisit, kun punavuoren kapealla jalkakäytävällä en jalankulkijana ollut väistänyt hänen mielestään riittävästi ja oli ajanut kovaa vauhtia päin liikennemerkin jalkana ollutta betoniporsasta, ja jalassa oli sellainen ruhje että valkoinen sääriluu paistoi pohjalta. 

Mitäs poliisit sanoi? Saiko pyöräilijä sakot?

Kerran yksi auto ajoi stopin takaa kaverin eteen ja kolarin jälkeen tämä stopin takaa ajanut soitti poliisit paikalle, koska hän oli pysähtynyt ennen kuin ajoi eteen ja oli siksi mielestään oikeassa. No sai sitten sakot ja poliisilta kertauksen liikennesäännöistä.

Vierailija
64/98 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa pyöräilijöistä tuntuu kuvittelevan, että sekä autojen että jalankulkijoiden tulisi väistää heitä aina, paikasta riippumatta. Mielenkiintoinen ajattelutapa.

No eipä osaa sääntöjä läheskään kaikki autoilijatkaan, vaikka heidän pitäisi kun ovat kokeessa osaamisensa osoittaneet.

Omalla pyöräilylenkeillä on paikkoja joissa pyörätie vaihtaa pyörätien jatkeena ajoradan toiselle puolelle, eli niissä pyöräilijä väistää aina autoa ja todella usein käy niin että autot pysähtyvät antamaan tietä, vaikka olen varmsti osoittanut että tiedän olevani väistämisvelvollinen, eli hidastan hyvissä ajoin ja alan seuraamaan että mistä välistä ehdin tien yli.

Tekis mieli mennä juttelemaan säännösitä. Se lisää hieveästi vaaratilanteita kun sääntöjä osaamattomat autoilijat vahvistavat sääntöjä osaamattomien pyöräilijöiden vääriä luuloja liikennesäännöistä.

Ajokortin tulisi olla kansalaisvelvollisuus ja kirjallinen koe pitäisi uusia viiden vuoden välein.

Johtuu siitä että niin moni pyöräilijä ei väistä vaikka pitäisi, eikä haluta niitä kanssaihmisiä tappaa...

Seli seli. Jos olen hidastanut vauhdin sellaiseksi että tuskin pysyy enää pystyssä pyörän kanssa ja olen useiden metrienpäässä ylityspaikasta ja auto pysähtyy ja huitoo minua ylittämään tietä, niin kyllä se autoilija ei silloin vaan osaa liikennesääntöjä. Ja näitä tapahtuu usein, melkein joka reissulla.

Pyöräilijät on kuin poroja, arvaamattomia.

Pyöräilijät ovat kuin poroja mutta arvaamattomampia.

Vierailija
65/98 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörätien jatketta on turha edes mainita, koska se ei koskaan vaikutan mitenkään väistämissääntöihin. Pyöräilijä vain ylittää katuja ja teitä, säännöt on täsmälleen samat riippumatta että onko katuun maalattu raitoja tai ei.

Väärin. Pyörällä ei saa ylittää suojatietä ajamalla, kun taas pyörätien jatkeen saa. Ongelma syntyy siitä, kun autoilijat eivät tiedä tätä ja suuri osa autoilijoista ei myöskään huomioi heille osoittavaa kolmiota tässä tilanteessa.

Vierailija
66/98 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä että niin moni pyöräilijä ei väistä vaikka pitäisi, eikä haluta niitä kanssaihmisiä tappaa...

Silti aivan liian monet autoilijat ajavat sekä pyöräilijöiden että jalankulkijoiden päälle tappaen heidät. Montako pyöräilijää on tappanut autoilijan tai jalankulkijan ajamalla heidän päälle?

Vierailija
67/98 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea tulee tehtyä, kävelyä, pyöräilyä ja autoilua Helsingin keskustassa. Seuraan orjallisesti liikennesääntöjä, koska olen nipo luonne. On tullut huomattua kun pyöräilen, niin eniten kokee muiden liikenteenkäyttäjien virheitä (niin pyöräilijöiden, kävelijöiden ja autoilijoiden aiheuttamina).

Syynä on Helsingin tosi sotkuinen pyörätieverkosto sekä se, ettei pyöräilijöitä osata kategorisoida ajoneuvon kuljettajiksi, johtuen osaksi tuosta pyörätiesotkusta. Kaupungin liikenne on rakennettu täysin autoilijoille, joten autoilijana mulla on aika hyvät oltavat vaikkei aina liikennevaloissa ole vihreää aaltoa tai katutyöt hidastavat menoa. Kävelijänä asiat alkavat olla aika kivasti, etenkin kun ihan parina viime vuotena on jalkakäytäväpyöräily vähentynyt ja autoilijat kunnioittavat yhä enemmän suojatiellä kävelijöitä.  Eli sikäli positiiviseen suuntaan ollaan menossa!

Vierailija
68/98 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parasta on se, kun pyöräilijä pysähtyy oikein kertomaan sinulle, miten kävellään ja missä, jotta pyöräilijät eivät häiriintyisi kävelijöistä. Idiootit.

Itse alan puhumaan näille saksaa ja alan kävellä keskellä tietä hetken aikaa. :)

Katso sieltähän jo löytyi joku jolla ei ole mitään ymmärrystä kuinka siellä pitäisi olla tilaa muidenkin liikkua. Kuljet varmasti vielä napit korvissa ja seilaat koko tien leveydellä.

Vain jos vastaan tulee pyöräilijä väärällä puolen tietä.

Sittenhän sä et muuta ennätä tehdäkkään kun seilata pyörätiellä. Sen verran paljon siellä kulkee eläkeläisiä, lapsia ja teinejä miten päin sattuu pyörineen :D

69/98 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tällaista on kovinkin usein tapahtunut, niin ehkä kannattaisi jättää tuo ylimielisyytesi ja oikeasti vähän miettiä otatko liikumisellasi muut ihmiset huomioon. Kävin äsken pyöräilemässä ja vastaani käveli pitkällä suoralla pyörätiellä vastaan nainen koiran kanssa. Näki minun tulevan siis jo kaukaa ja luulisi vaatetuksestani näkevän, että vauhtiakin saattaa olla aika reilusti. Koira käveli varmaan viiden metrin narussa naisen edessä ja ajattelin tämän ottavan koiraa lähemmäs, mutta hän päättikin alkaa räpläämään puhelintaan sen sijaan. Ehkä hän tiesi, että koira pysyy laidassa, mutta mistä minä sen voisin tietää. Jouduin hidastamaan vauhtini noin 40km/h nopeudesta noin 15km/h nopeuteen, jotta ehdin tehdä jotain jos koira hypääkin yhtäkkiä eteeni. 

40 km/h yhdistetyllä kävely ja pyörätiellä on kyllä karmea nopeus eikä saisi missään nimessä olla sallittu. Näille pitää varmaan kohta laittaa nopeusrajoitukset. Monella auto tiellä on rajoitus 30 km/h jos lähellä on vaikka koulu, mutta nää sukkahousuissa raivopäänä polkevat katsovat voivansa kaahata niin kovaa kuin lähtee. Mieti jos huoltoajossa oleva auto tai vaikka lumiaura ajaisi jalkakäytävällä (jossa myös pyörätie samassa) neljääkymppiä???

Tolla vauhdilla kuuluu mennä maantielle, ei lasten, vanhusten ja koiranulkoiluttajien sekaan. Tolla vauhdilla kun täräyttää pienen koululaisen päälle niin siltä kouluöaiselta lähtee henki.

Miksi se ei saisi olla sallittua? Miksi en saisi kaahata niin kovaa kuin minusta lähtee, kunhan teen sen turvallisesti? Juurihan kerroin, että näin potentiaalisen riskin ja hidastin vauhtiani merkitävästi. Jos nainen olisi ottanut koiransa lyhyelle narulle ja näkisin tämän selvästi näkevän minut, niin silloin minun ei olisi tarvinut hiljentää. Kyseessä oli pyörätie, joka menee toisesta kunnasta toiseen ja pyörätie oli täysin erotettu autotiestä, eikä sinne siten voinut kääntyä mistään suunnasta. Ainoa potentiaalinen vaara olisi pientareesta eteen juokseva jänis tai muu eläin, mutta niitä ei päivällä paljon liiku. Illalla tosin sen verran, että pidän pienempiä nopeuksia, koska alle on meinannut tulla ties mitä mönkijää. 

70/98 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissa polkiessa näkee kyllä kaikenlaista hiihtäjää. Yksi vanha mies tuli vastaan keskellä tietä liikkuen pikkuhiljaa sivuttain toista laitaa kohden ja arvoin hetken kummalta puolelta tämän ohitan, niin mies sanoi minulle, että pyörällä pitää polkea oikeaa laitaa. Ei ilmeisesti ollut itse polkenut pyörällä koskaan keskustassa, koska oikean laidan polkeminen on täysin mahdotonta kun ihmisiä tulee vastaan jokaisella tien osalla. Pakko mennä sieltä missä on tilaa. 

Pyöräilin kävelyvauhtia, koska kadulla oli niin paljon ihmisiä, että en jaksanut edes yrittää lähteä ohi. Yhtäkkiä edessäni kävelevä nainen teki täyden U-käännöksen, joten painoin jarrut pohjaan ja pysähdyinkin välittömästi noista vauhdeista. Nainen säikähti ja puhui kaverilleen kuinka täällä ei pitäisi saada pyöräillä. 

Poljin vastaavassa tilanteessa miesporukan takana ja liikennevalot vaihtuivat punaiseksi. Pysähdyin porukan taakse ja yksi miehistä hypähti yhtäkkiä taaksepäin ja melkein kaatui minun pysähtyneeseen pyörääni. Ei sanonut tosin tuossa tilanteessa mitään. 

Sitten kun kelloa soittaa, niin osa ihmisistä provosoituu tästä ja alkaa epämääräinen mussuttaminen. 

Vierailija
71/98 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääs millainen hullunmylly täällä rovaniemellä on.. täällä on todella paljon yhdistetty kävely ja pyöräteitä, osassa vielä saa mennä kävelijät, pyöräilijät ja MOPOILIJAT. Kuljen pyörällä ja onhan se semisti kuumottavaa kun mopo vaan suhahtaa sieltä takaa ohi.. noudatan kyllä itse sääntöjä, jotkut pyöräilijät aiheuttavat harmaita hiuksia kun suhaavat miten sattuu. Jalankulkijoissa ärsyttää ne, jotka kulkevat 3-4 hengen rivissä niin ettei väistämään mahdu. Kelloa kun soittaa niin ei joko tule reaktiota tai sitten mulkoillaan vihaisesti. Valtaosa onneksi ovat asiallisesti. En kyllä myöskään tykkää alakoulu (ja alle alakouluikäisistä) jotka pyöräilevät itsekseen tuolla. Poukkoilevat minne sattuu.

Vierailija
72/98 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tällä kylällä ei noita ihan hirveän paljon ole ja huomaan että ne vähät osaa käyttäytyä, mutta tosiaan se ihmisjoukon vaeltaminen koko tien leveydeltä raivostuttaa. Aika hyvin porukka reagoi kelloon mutta kerran oli niin typerä teinilössi edessä että vaivoin jaksoivat tehdä raon että pääsin ohi. Hyvin nyrpeästi mulkoillen. Ja en tod ole mikään sporttipinkoja enkä siltä näytä.

Toinen ärsytyksen aihe on ansalangan virittäjät eli Rekku kulkee tien vasenta ja omistaja oikeaa laitaa flexi ääriasennossa. Mitä helevettoa näiden päässä oikein liikkuu? Eikö järki sano yhtään mitään???

Vierailija
73/98 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistetyt pyörätie/jalkakäytävät ovat hengenvaarallisia. Ne tehtiin aikana, jolloin pyöräiltiin hitaasti ja pyörissä oli tuskin kolmea vaihdetta. Autoillekin rajoitus on 30km/h kaduilla, joiden varsilla kävellään paljon. Nykypyöräilijä ajaa 40km/h ja koirankävelyttäjä venyttää flexiä ja näprää puhelinta. Tervemenoa vaan kummallekin jukurille, tapelkaa taivaassa jos sinne päädytte.

Vierailija
74/98 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran pyöräillessä savutin oikeaa reunaa lenkkeilevän nuoren miehen. Juuri kuin olin ohittamassa hänet toista reunaa pitkin niin hän pyöräytti U-käännöksen, eli katsottiin häviävän hetken toisiamme silmiin noin metrin päästä ja nipin napin sain väistettyä hänet. Pääsi kyllä parikin kirosanaa.

Juuri K U N olit. Ei ole vaikea sana.

Helppoonkin sanaan voi tehdä kirvoitusvirheen. Ainakin minä voin. Olen kirjoittanut väärin jopa "ja" tai "on" sanat.

Totta on, että kiireessä saattaa tulla kirjoitusvirheitä. Mutta (omahyväiset) opettajat meillä on aina keskuudessamme.

Vierailija
75/98 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyörätien jatketta on turha edes mainita, koska se ei koskaan vaikutan mitenkään väistämissääntöihin. Pyöräilijä vain ylittää katuja ja teitä, säännöt on täsmälleen samat riippumatta että onko katuun maalattu raitoja tai ei.

Väärin. Pyörällä ei saa ylittää suojatietä ajamalla, kun taas pyörätien jatkeen saa. Ongelma syntyy siitä, kun autoilijat eivät tiedä tätä ja suuri osa autoilijoista ei myöskään huomioi heille osoittavaa kolmiota tässä tilanteessa.

Oikein, mutta silti väärin. Jos suojatielle pääsee pyörätietä pitkin, on se aina pyörätien jatke, ihan sana miten on maalattu. Jos kyseessä on vain suojatie, ei sille pysty edes ajamaan pyörällä laillisesti. Ja tästä on korkeimman oikeuden päätöskin 1996:125.

Vierailija
76/98 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen koiran tai lapsen kanssa metsäpolkua, leveää sellaista. Tuulee ja kaikenlaista suhinaa kuuluu puista, ei voi kuulla takaa lähestyvää pyörää eikä pitäisi olla tarvetta pyörittää päätä kuin pöllöillä, koska muita kulkijoita tiellä on ylipäätänsä noin joka kolmannella kulkukerralla. Yhtäkkiä kuitenkin jostain singahtaa pyöräilijä jostain tuhatta ja sataa. Ok, meidän pitäisi koiran tai lapsen kanssa olla ihan lähekkäin, mutta anteeksi ettemme metsässä välttämättä ole, vaan koira saattaa könytä jossain pusikossa tai lapsi kulkea omaa reittiään eikä kanssani käsikädessä. Suhahdussingahduksen vaihtoehto näyttää olevan se, että kelloa soitetaan, mutta vasta kun ollaan jo seläntakana. Säikähtäneet koiran ulkoiluttajat ja lapsiperheet sinkoilevat ja pyöräilijä kiroaa.

Miksei voi soittaa kelloa jo kaukaa ja jos on pakko ajaa tosi kovaa muita itsestään varoittelematta, valita reitiksi oikea pyörätie "luontopolun" sijaan?

Vierailija
77/98 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä huusin kerran tien tukkineille mummoille kaukaa, että "varokaa täältä tulee vaarallinen pyöräilijä". Ne hyppäs ensin sivuun, mutta sitten rupes nauramaan kun poljin ähisten ohi ikivanhalla mummopyörälläni. 

Vierailija
78/98 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

True_Jonne kirjoitti:

P*rkeleen jalankulkijat jotka eivät osaa väistää pyöräilijää. VOISITTE VAAN OLLA VALITTAMATTA JOKA V*TUN ASIASTA!!

Voi v%&/(). Seisoin koirani kanssa kävelytien oikeassa laidassa. Pidin koiraani lyhyessä hihnassa ettei pääse hyppäämään naisen eteen vaan pysyy alta poissa. Vein kävelytiestä ehkä 20cm ja koira edessäni oli enemmän pientareen puolella. Käännyin kavereihini päin, jotka olivat pysähtyneenä vielä risteykseen, jolloin suojatien takaa tulevalla naisella oli koko veetun tie itsellään (lukuunottamatta viemääni pientä osaa). Silti mulkoili meitä. Ensiksi antoi pahaa silmää ja pään pudistuksia kavereille ja sitten  minulle. Ainoa syy sille lienee se ettei tie ollut yksinoikeudella hänen käytössään.

Ja mitä tulee kellon kilkautukseen. Kyllä se auttaa, jos sit kilkauttaa tarpeeksi etäältä varsinkin, jos pyöräilijä ajaa tuhatta ja sataa. On vittumaista olla ilmoittamatta itsestään ja ajaa koiran vierestä alle puolen metrin päästä. Hitaasti pyöräilevän havaitsee ja on aikaa reagoida. Nopeasti pyöräilevää ei välttämättä.

Pyöräilen itsekin ja pidän huolen siitä, että koirien ulkoiluttajilla on aikaa nähdä minut joko pyöräilemällä hitaasti tai kilkauttamalla kelloa jo pitkältä jos koira on pitkässä hihnassa. Ohituksen hoidan mahdollisimman kaukaa koiraa ja ihmistä. En anna pahaa silmää muille kävelytien käyttäjille.

Tuhatta ja sataa pyöräilevillä lienee silmät päässä joiden avulla havaitsevat kansakulkijat kävelytiellä. Heidän tulee ottaa huomioon ne ja ajaa tilanteen vaatimalla tavalla, eli hidastaa, eikä vaan mulkoilla ja näyttää hapanta naamaa, koska tie ei yksinoikeudella olekaan heidän.

Vierailija
79/98 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiraa kuuluu kuljettaa vasemmalla puolella tien pientareella. Ihminen siis jää koiran ja ohittajien väliin. Koiran ei kuulu haahuilla fleksissä kymmenen metriä taluttajansa edessä tai takana.

Itsellä keittää työpaikan (yliopistosairaala) alueella pyöräilevät. Joka ikinen jalkakäytävä on merkitty myös pyörätieksi liikennemerkein, mutta kaikki pyöräilijät suhaavat ajokaistalla. Ajokaistat ovat kapeita, ja mutkittelevat rakennusten välissä, niin ettei pyöräilijöistä pääse ohi. Pyöräilijät eivät myöskään vaivaudu millään tavoin ilmaisemaan jos aikovat kääntyä vasemmalle, kunhan suhahtavat oikeasta laidasta suoraan auton eteen ja heristelevät nyrkkiä jos tuleekin vaaratilanne kun en onnistunut lukemaan heidän ajatuksiaan.

Autoilijoille kyllä jaksetaan valittaa muiden huomioon ottamisesta, mutta en ymmärrä miksi pyöräilijöiden ja kävelijöiden ei muka tarvitse. Auton kanssa kun joutuvat vastakkain niin häviävät varmasti, luulisi kiinnostavan.

Itse kuljen sekä kävellen (koiran kanssa), pyörällä, että autolla. Tekisi hyvää varmasti kaikille kokeilla jokaista liikkumismuotoa monenlaisissa paikoissa, ja sen jälkeen miettiä omaa käytöstään liikenteessä niiden toisella tavoin liikkuvien kannalta.

Vierailija
80/98 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska vöörässä paikassa kävelevä idiootti on niin tavallinen näky. Haahuillaan vähämielisinä valkoisen viivan väärällä puolella, tai ties mitä.

Et hallitse liikennemerkkejä niin jonkun täytyy lukea niitä sulle ääneen? Sanoisit kiitos!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän