Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pian taas nähdään klassikko: yläkoululaiset eivät kaikki osaa kuukausia!

Vierailija
01.08.2017 |

Parin viikon päästä alkaa koulu ja uudet seiskat saapuvat. Taas kerran huomataan se tosiasia, etteivät kaikki 12-13-vuotiaat osaa kuukausia tai niiden järjestystä siis suomeksi. Itse opetan englantia ja vittuilen aina huolella, jos ja kun joku seiskaluokkalainen ei osaa kuukausia. Muistan aina mainita, että kuukaudet opitaan jo eskarissa tai edes vanhempien opettamana. Kun asia ekan kerran tuli vastaan, luulin minua vedätettävän. Mutta totta oli.

Kommentit (169)

Vierailija
161/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä silmiäavaavasta ketjusta. Toki olen koko ajan ollut tietoinen, että opetusta ja kasvatusta ei voi ulkoistaa koululle/päiväkodille mutta hyvä alkaa miettimään hiukan jo ennakoivasti näitäkin. Oma lapseni on vasta 5-vuotias mutta todellakin osaa sanoa kaikki etunimensä, sukunimensä ja katuosoitteen ilman postinumeroa. Elän ilmeisesti jossakin kuplassa, koska en olisi voinut kuvitellakaan etteivät alakouluikäiset osaa ihan perusjuttujakaan. Oma lapseni on todellakin aivan tavallinen ystäväpiirissämme. Kyllä muutkin samanikäiset osaavat jo vaikka mitä ja tiedän ettei muitakaan ole erityisesti opetettu vaan ihan siinä arjen touhuissa juteltu eri asioista ja siinä samalla on opeteltu vaikkapa kirjaimia ja numeroita.

Tässä lukiessani tuli heti mieleen vaikka mitä muitakin juttuja, joita olisi hyvä alkaa nyt jo leikkiessä opettamaan. Aakkoset ja viikonpäivät nyt ainakin menee tämänikäiselle perille mainiosti laulun avulla. Alkeellista matematiikkaa voi jo hyvin opetella kauppaleikeissä ja kellonaikojakin pitäisi alkaa varmasti opettelemaan.

Vierailija
162/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös opettaja ja ihan samoja asioita tullut vastaan. Opetan myös yläkoulussa. Nyt on jo tottunut, että mitä tahansa saattaa tulla vastaan. Mitään asiaa ei kannata pitää koulussa itsestäänselvyytenä, niin että kaikki osaisivat sen varmasti. Monesti olen miettinyt, miten joku oikein pystyykin elämään vaikka 15-vuotiaaksi, eikä muka tiedä Kööpenhaminan olevan Tanskan pääkaupunki. Tällöin herää ihmetys ja surku oppilasta kohtaan. Mitä muuta täysin perusasiaa hän ei tiedä?

Yläkoulussa tahti on sellainen, että uutta asiaa tulee joka viikko. Emme me voi rajattomasti treenata nyt jotain kuukausia tai maanosia, kun edetäkin pitäisi.

Itse kyllä syytän täysin vanhempia lapsen tietämättömyydestä. Huomaa selvästi, ettei joissain kodeissa todellakaan keskustella mistään tai seurata asioita yhdessä. Näitä vanhempia ei siis kiinnosta opettaa lapsilleen asioita, koska se nyt sitten on koulun tehtävä. Mitä sitten kotona puuhaillaan? Ehkä lapsia on siunaantunut niin hirveät määrät, että aika menee päivästä selviytymiseen, eikä millekään sivistävälle jää tilaa. Ja jos itse on käynyt elämäm koulun, ei voi kyllä odottakaan liikoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä se esikoulu on jos ei valmentamista kouluun? Viskariryhmässä leikin avullla opettaa 5-vuotiaile kirjaimet, numerot. Yms. Esikoulussa viikonpäivät, kuukaudet, lukemisen plus ja miinuslaskut. Liikuntaa. Luistelua, hiihtoa yms.

Vierailija
164/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä se esikoulu on jos ei valmentamista kouluun? Viskariryhmässä leikin avullla opettaa 5-vuotiaile kirjaimet, numerot. Yms. Esikoulussa viikonpäivät, kuukaudet, lukemisen plus ja miinuslaskut. Liikuntaa. Luistelua, hiihtoa yms.

No tässähän se olikin tiivistettynä. Jos todella kuvittelee, että päiväkoti ja koulu hoitaa kaiken opettamisen niin ei ihme, etteivät lapset osaa mitään. Varmasti joku oppii kaiken koulussa mutta valtaosa tarvitsee paljon lisätreeniä kotona.

Vierailija
165/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku alakoulun ope tulla kertomaan, mitä siellä koulussa nykyään opetetaan?

Tottahan noi kellot, ajat, ajan kulumiset, se, että minuutissa on todellakin 60 eikä 100 sekuntia yms, käydään joka vuosi, samoin kalenteri ja kuukaudet. Omassa luokassa on koko ajan kuukaudet sekä viikonpäivät joka päivä tarkastelussa.

Minulla on siis kuudes luokka. Osa oppilaista ei todellakaan osaa esim kertotauluja, kuukausia, viikopäiviä tai kelloa, koska niitä ei vaan kiinnosta. Tai englannin ja ruotsin sanoja, koska Google-kääntäjä. Eivät ole oppineet tukiopetuksessa, leikeillä, lauluilla, koulun jälkeen vanhempien kanssa.. Vanhemmat ovat sitä mieltä, että jos lapsi päättää olla oppimatta niin ei sille mitään voi, ei lasta saa pakottaa tai lapselle tulee paha mieli ja lapsi menee lukkoon. Oppimisvaikeuksista ei siis ole kysymys, pelkstä asenteesta. Kun tieto on kännykässä niin ei vaivauduta opettelemaan.

Toki suurin osa osaa nuo oikein hyvin ja heille jääkin toisinaan ylimääräistä aikaa oppitunneilla esim lautapeleihin, syventävään ohjelmointiin, piirtämiseen, lukemiseen, leikkeihin, askarteluun, robotiikkaan, kemian ja ysiikan kokeisiin... Oman mielenkiinnon mukaan saavat valita puuhaa kun puupäät opettelevat kelloa ja kertotauluja ja valittavat, kun he eivät saa itse valita kyseisen tunnin ohjelmaa.

Kertotaulujen opettaminen pitäisi kieltää laissa. Lapsille pitää opettaa matematiikkaa eikä ulkoaoppimista.

Turha sinä opettajana vanhempia syytät. SINÄ olet se opettaja ja SINUN velvollisuus on opettaa. Jos oppilaat ei osaa kurssin/vuoden lopussa mitä pitää niin ne jätetään luokalle. Sekin on SINUN vastuulla.

Ulkoaopettelu monessa asiassa on jokseenkin turhaa. Matematiikan peruslaskut, kuten kertotaulu on kuitenkin yhtä käytännöllinen ja hyödyllinen taito kun esimerkiksi lukeminen. Jokainen ihminen käyttää matematiikan perusyhtälöitä jokapäiväisessä elämässään. Tottakai voit aina kulkea puhelin kädessä, jossa on laskin ja Google valmiina kertomaan sinulle vastauksia. Kyllä mua hieman säälittää kuitenkin lapset jotka tällaiseen opetetaan. Eihän siinä kehity mielikuvitus, ongelmanratkaisukyvyt tai ylipäänsä ajattelun taito mitenkään, jos mitään ei tarvitse opetella ja edes vähän yrittää. Jos tämä jatkuu samaa rataa mitä tähän asti, niin tulevat sukupolvet ovat varmasti tyhmempiä kuin nykyiset.

Puhdasta paskaa. Meillä on koneet ja laskimet, jotka tekevät meidän puolesta aivojumppaa, joten voimme itse keskittyä tärkeämpiin asioihin, kuten siihen mitä haluamme tehdä vapaa-aikana. Sitäpaitsi meitä on jo liikaa ja älykkyys ei nyt mitenkään korreloi koulumaailman kanssa, kun opettajat eivät edes itse tajua, ettei kaikkia ihmisiä voida opettaa samalla tavalla, koska jokainen ajattelee asiat omalla persoonallisella tavalla. Oikeastaan riittää että osaa jyskyttää siemenet naisen sisälle. Naisilla siis vielä helpompaa kun vähän levittää reikää. Maailma tuhoutuu seuraavassa maailmansodassa.

Mistä luulet, että ne koneet ja laskimet tulevat, tippuvat itsekseen taivaasta vai? Teknologiafirmat tappelevat jo kynsin hampain varsinkin matemaattisten alojen (mikä on laaaaaja alue) huippuasiantuntijoista. Ne, jotka osaavat vain räpeltää muiden tekemiä laitteita ja leikkiä niillä eivät valitettavasti ole minkään lajin osaajia.

Vierailija
166/169 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nippelitietoa ei vaan enää tarvita, kun kaikki löytyy älypuhelimella parissa sekunnissa. Opetuksen pitäisi ottaa tämän haasteena ja nostaa opetusken tasoa tuon nippelikyselyn yläpuolelle. Koulussakin pitäisi saada käyttää nettiä apuna opiskelussa ja tehtävien pitäisi olla soveltavia ja pykälää vaikeampia.

Koulussa tulisi opettaa esimerkisi lähdekriittisyyttä.

Miten opetetaan lähdekriittisyyttä, kun ei ole mitään perustusta sille? Ei tunneta ketjussa puhuttuja ajankäsitteitä, nimiä asioille ja ilmiöille jne. On myös paljon nopeampaa osata ne kuukaudet ulkoa kuin 3 - 5 lähteestä tarkistaa onko kesäkuun jälkeen heinä- vai elokuu. Ja kriittisessä tarkastelussa Wikipedia ei käy lähteenä.

Vierailija
167/169 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei kyllä ikinä eskarissa niitä opeteltu, ekalla tai tokalla luokalla käytiin kerran läpi ja siinä se

Vierailija
168/169 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mantraa on hoettu niin kauan (tammi, helmi, maalis, huhti) etten itsekkään osaa ihan salamana sanoa, että mikä kuukausi on esim ENNEN jotain toista kuukautta. Pitäisi opetella se sama mantra myös toisinpäin.

Jos kysytään mikä kuu on ennen marraskuuta, niin itse alan hokemaan mielesssäni elo, syys, loka..... marras... Lokakuu

Vierailija
169/169 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva lukea näitä juttuja koululaisten tietämättömyydestä. 😄 Lisää tällaista!