Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita aikaisin lukemaan oppineita, jotka eivät koe olevansa kovin välkkyjä?

Vierailija
01.08.2017 |

Itse opin nelivuotiaana. Ei minulla toki oppimisvaikeuksia ole ollut, mutta en ole juuri missään keskinkertaista parempi. Ysin eteen koulussa piti tehdä jo paljon töitä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kysymys tuo on? Eihän varhain lukemaan oppiminen korreloi lainkaan koulumenestyksen kanssa. Neljävuotiaina lukevat ovat tutkimusten mukaan 2.luokan alussa samalla viivalla muiden lasten kanssa. Lukeminen on opittu taito siinä missä juokseminen ja puhuminenkin. Ei aikaisin kävelemään lähteminen tai puhuminen ennusta taitoja siinä myöhemmin.

Vierailija
2/11 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, mutta jostain syystä jotkut olettavat, että sillä on jotain tekemistä älyn kanssa. Oppiihan osa älyllisesti kehitysvammaisistakin lukemaan. ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama.

Vierailija
4/11 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin ennen koulun alkua 6-vuotiaana. Olen kielellisesti aika välkky, mutta muuten en mitenkään erityisen.

Vierailija
5/11 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opin ennen koulun alkua 6-vuotiaana. Olen kielellisesti aika välkky, mutta muuten en mitenkään erityisen.

Olet siis oppinut lukemaan myöhään, et aikaisin.

Vierailija
6/11 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opin lukemaan myös kun olin 4 mutta en muuten ole hyvä Suomen kielessä. Englannissa olen todella loistava. Matikassa olen keskivertoa huonompi dyskalkulian takia. Olen todella hyvä muistamaan nippeli ja nappeli tietoa mutta en vuosilukuja edellämainitun ongelman takia. Olen aikalailla niin että ne missä olen hyvä olen loistava ja ne missä huono olen todella huono.

Vierailija
7/11 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa. En sanoisi että myöhään, en toki mitenkään poikkeuksellisen aikaisin. Luokallani oli lisäkseni vain pari, jotka osasivat lukea koulun alkaessa. Pitääkö nykyään osata lukea jo ennen koulun alkua, tai muuten syrjäytyy?

Vierailija
8/11 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin aikaisin lukemaan, mutta olenkin kyllä aika välkky.

Vierailija
9/11 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun se alle kouluikäisenä lukemaan oppiminen ei ole mikään osoitus muita suuremmasta äkykkyydestä.

Vierailija
10/11 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni lukee. On 3 vee.

Vierailija
11/11 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin kolme ja puolvuotiaana. Oon välkky, joko sen takia tai siitä huolimatta :D

Lukemaan oppiessa aivoissa kytkeytyy päälle linkki/alue, joka yhdistää silmän tunnistamat kuviot äänteisiin. Toi linkki on kehittynyt ihmselle aika myöhään. Joillakin, ts. lukihäiriöisillä, toi linkitys ei aktivoidu tai kehity ikinä, ja mahdollisesta älykkyydestä huolimatta henkilö ei opi ikinä lukemaan sujuvasti. Loistavan älykäs kaveri on lukihäiriöinen, joten aiheeseen on tullu tutustuttua.