Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pian taas nähdään klassikko: yläkoululaiset eivät kaikki osaa kuukausia!

Vierailija
01.08.2017 |

Parin viikon päästä alkaa koulu ja uudet seiskat saapuvat. Taas kerran huomataan se tosiasia, etteivät kaikki 12-13-vuotiaat osaa kuukausia tai niiden järjestystä siis suomeksi. Itse opetan englantia ja vittuilen aina huolella, jos ja kun joku seiskaluokkalainen ei osaa kuukausia. Muistan aina mainita, että kuukaudet opitaan jo eskarissa tai edes vanhempien opettamana. Kun asia ekan kerran tuli vastaan, luulin minua vedätettävän. Mutta totta oli.

Kommentit (169)

Vierailija
141/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukausien nimet voisi muuttaa "ykköskuu", "kakkoskuu", jne. Ainakin japanin kielessä tehdään näin, uskoakseni myös kiinassa ja varmaan Itä-Aasiassa yleisemminkin.

Samaten viikonpäivät voisi muttaa "ykköspäivä", "kakkospäivä", jne. Ainakin viron kielessä käytetään tällaista tyyliä neljän ekan päivän nimissä.

Ei tarvisi opetella ulkoa mitään helvetin nimiä ja niiden järjestyssuhdetta, kun vaan numerojärjestelmän oppii.

Näin juuri.

Tammikuu kuulostaa oudolta. Helmikuu kuulustaa oudolta. Mikä vittu on maaliskuu? Mikä vittu on huhtikuu? Mitä tarkoittaa touko-poukokuu? Kesäkuu on jees. Heinäkuu on jees, paitsi ei jupit kaupungissa tajua sitäkään. Elo ja syyskuutkiin ymmärtää. Loka-marras on siansaksaa. Joulukuu on järkevä. Ihan joutavia jorinoita opetetaan se 9 vuotta ja vasta sitten puoliväkisin lähetetääb oppilaat lukemaan ihan joutavia "luovia" aloja, joista ei valmistu kuin kortistoon. Haulikko peräaukkoon ja kravaatti auton oven väliin.

Vierailija
142/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin kuukausi järjestyksen vasta 4 lk. Opettajan tyyli on jo tuolloin ollut syyllistävä, onko joku joka ei vielä osaa? Nyt on viimeistään opeteltava. Kotona ei opetettu juuri mitään, en ainakaan muista, että eskarissakaan olisi opetettu kuukausien järjestystä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osasin kyllä kuukaudet - ruotsiksi - kouluaikoina, mutta unohtui sitten nekin, kun ei ole ollut käyttöä. Minulla on kalenteri niin monessa paikassa että uudelleen ulkoaoppimiselle ei ole noussut tarvetta. 

Vierailija
144/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukausien nimet voisi muuttaa "ykköskuu", "kakkoskuu", jne. Ainakin japanin kielessä tehdään näin, uskoakseni myös kiinassa ja varmaan Itä-Aasiassa yleisemminkin.

Samaten viikonpäivät voisi muttaa "ykköspäivä", "kakkospäivä", jne. Ainakin viron kielessä käytetään tällaista tyyliä neljän ekan päivän nimissä.

Ei tarvisi opetella ulkoa mitään helvetin nimiä ja niiden järjestyssuhdetta, kun vaan numerojärjestelmän oppii.

Entäpä sitten, kun teinin ja vanhempiensa mielestä on ihan turhaa opetella laskemaan kolmea pidemmälle? Annetaanko viikonpäiville sitten vaikka sellaiset nimet kuin öörg, äärgh, öyh, röyh jne? Vai osoitetaanko sormella puhelimen näyttöä?

Oon kyllä todella huolestunut ihmiskunnan tulevaisuudesta.

Vierailija
145/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oppilaat ei osaa esim kuukausia tai ilmansuuntia niin eikö vika ole silloin koulussa jossa nämä olisi pitänyt opettaa 🤔 Ainakin minun nuoruudessa kaikki osasi yläasteelle mentäessä kuukaudet kun niitä ala-asteen alussa niin paljon jankatiin että varmasti jäi kaikkien mieleen. Äidinkielessä harjoiteltiin järjestyksessä kuukausien kirjoittamista, kuvaamataidossa askarreltiin kuukausiin ja vuodenaikoihin liittyviä juttuja yms.. Tottakai kuukausista kotonakin puhuttiin mutta koulussa touhuttiin kaikkea niihin liittyvää jotta kaikki oppisivat ne sillä omalla tavallaan. Kaikille ei jää asiat päähän lukemalla tai kuuntelemalla ja tämä on erittäin tärkeää huomioida pienten lasten kohdalla ja jos samalla luokalla on monta jotka eivät osaa tiettyjä juttuja kertoo se opettajasta todella paljon.

Vierailija
146/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat aika mulkulta jos tarvii oppilaille vittuilla. Oli ne sitten kuinka tyhmiä hyvänsä.

Vierailija
147/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parin viikon päästä alkaa koulu ja uudet seiskat saapuvat. Taas kerran huomataan se tosiasia, etteivät kaikki 12-13-vuotiaat osaa kuukausia tai niiden järjestystä siis suomeksi. Itse opetan englantia ja vittuilen aina huolella, jos ja kun joku seiskaluokkalainen ei osaa kuukausia. Muistan aina mainita, että kuukaudet opitaan jo eskarissa tai edes vanhempien opettamana. Kun asia ekan kerran tuli vastaan, luulin minua vedätettävän. Mutta totta oli.

Eihän nykyisin peruskoulussa saa enää mitään vaatiakaan oppilailta vaan poliittisesti korrektisti pitää teeskennellä etteivät lapset eroa toisistaan mitenkään mitä lahjakkuuteen ja osaamiseen tulee. Kaikki asiaopetus ja numeroarvosanojen antaminen täytyy vähin ääniin lakaista pois ja tilalle laitetaan "elämysoppimista", jotta yksilöiden väliset erot eivät vahingossakaan nouse esiin kun ei kukaan mitään enää opi. Arvioinnit saa olla vain sanallisia ja kohta pitää niissäkin pyrkiä siihen, että jokaisesta sanotaan vain jotain positiivista. Näin saadaan mitään osaamattomien alempien sosiaaliluokkien vanhempien sekä luku- ja kirjoitustaidottomien maahanmuuttajavanhempien lasten tason mukaan vesitetty peruskoulu. Jokainen joka uskaltaa ehdottaa, että lahjakkaammille lapsille olisi erillisiä ryhmiä tai jopa kouluja saa tiedostavan ja suvaitsevaisen kansanosan vihat päällensä. Tulevaisuudessa onkin sitten ikäluokkia, jotka eivät osaamiseltaan ole millään tavalla korkeakoulukelpoisia. Kun tähän yhdistetään korkeasti koulutettujen koko ajan kiihtyvä aivovuoto Suomesta, niin Suomen koulutuksen ja tieteen tulevaisuus on aika lailla game over.

Vierailija
148/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä sitten, kun teinin ja vanhempiensa mielestä on ihan turhaa opetella laskemaan kolmea pidemmälle? Annetaanko viikonpäiville sitten vaikka sellaiset nimet kuin öörg, äärgh, öyh, röyh jne? Vai osoitetaanko sormella puhelimen näyttöä?

Oon kyllä todella huolestunut ihmiskunnan tulevaisuudesta.

Mä oon myös huolestunut. Turha opetella mitään oikeastaan, eikö kaikki vaan vois maata kotona, juoda kahvia ja matkustella? Kun se on niin paljon kivempaa kun opiskella tai tehdä töitä. Kun puhelimesta kuitenkin näkee kaiken. En jotenkin kestä sitä että jengi oikeesti ajattelee noin, että mitäpä sitä opettelemaan viikonpäiviä tai kellonaikoja kun ne näkee puhelimesta :D

Vierailija
149/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertotauluja ei tarvitse mihinkään. Pitää vain osata laskea. 

Kertotaulu on matematiikassa suorastaan rasite eikä hyöty.

Kertotaulu (ja ainakin auttava päässälaskutaito) ovat välttämättömiä yläkoulun matikassa pärjäämiseen.

Esimerkiksi murtolukujen yhteenlaskussa pitää etsiä yhteinen nimittäjä: 2/5 + 3/4 = 8/20 + 15/20 = 23/20 =1 3/20.

Aika usein algebrassa tuskaillaan yksinkertaisten kertolaskujen kanssa, Esim. 3(4x-5). Jos ei tiedä 3:n kertotaulua, vastaus 12x-15 ei löydy.

Tiedättekö muuten miksi meillä on edelleen käytössä vanha babylonialainen 60-järjestelmä kellonajoissa? Luku 60 voidaan jakaa osiin monella tavalla: 60=2*30=3*20=4*15=5*12 jne. Luku 12 voidaan sekin jakaa kätevästi pienempiin osiin. Jos meillä olisi 10 kuukauden vuosi, mm. neljännesvuositilinpäätöksiä olisi vaikea tehdä.

Eräs matikan ope

Vierailija
150/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nykyisin peruskoulussa saa enää mitään vaatiakaan oppilailta vaan poliittisesti korrektisti pitää teeskennellä etteivät lapset eroa toisistaan mitenkään mitä lahjakkuuteen ja osaamiseen tulee. Kaikki asiaopetus ja numeroarvosanojen antaminen täytyy vähin ääniin lakaista pois ja tilalle laitetaan "elämysoppimista", jotta yksilöiden väliset erot eivät vahingossakaan nouse esiin kun ei kukaan mitään enää opi. Arvioinnit saa olla vain sanallisia ja kohta pitää niissäkin pyrkiä siihen, että jokaisesta sanotaan vain jotain positiivista. Näin saadaan mitään osaamattomien alempien sosiaaliluokkien vanhempien sekä luku- ja kirjoitustaidottomien maahanmuuttajavanhempien lasten tason mukaan vesitetty peruskoulu. Jokainen joka uskaltaa ehdottaa, että lahjakkaammille lapsille olisi erillisiä ryhmiä tai jopa kouluja saa tiedostavan ja suvaitsevaisen kansanosan vihat päällensä. Tulevaisuudessa onkin sitten ikäluokkia, jotka eivät osaamiseltaan ole millään tavalla korkeakoulukelpoisia. Kun tähän yhdistetään korkeasti koulutettujen koko ajan kiihtyvä aivovuoto Suomesta, niin Suomen koulutuksen ja tieteen tulevaisuus on aika lailla game over.

Tämä on kyllä typerintä ikinä, yrittää jotenkin silotella ja tasoitella oppilaiden osaamista. Mitä sitten jos Pertti on huonompi matematiikassa kun Lissu? Lissu sitten taas on huonompi historiassa kun Pertti. Niin se nyt vaan yleensä on, että joku on jossain hyvä ja jossain huono. Täysin yksilöllistä ja mukautuvaa opetusta on näillä resursseilla mahdotonta tarjota. Ei elämä muutenkaan ole mitään tasapaksua ja et voi aina olla kaikessa paras tai edes hyvä. Kyllä lapsikin pitää totuttaa ajatukseen että ihmiset ovat erilaisia ja aina ei voi onnistua, ja että ilman yrittämistä et voi saada menestystä.

Vierailija
151/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapset ole se ongelma, vaan opettajat! Opettajathan näitä merkityksettömiä sanallisia arvioita antavat. Opettajat opettavat lapsille perusasiat. Opettajat voivat myös vaatia ulkoaopettelua jos haluavat. Opettajat ovat laiskoja.

Olen täysin varma, että minulle opetettiin koulussa 80-luvulla ulkoa ei vain kuukausien nimet, vaan myös Pohjanmaan joet, Jaakobin pojat, saksan akkusatiivi- ja datiiviprepositiot ja kymmeniä muita litanioita, joista kaikkia ei varmasti ole myöhemmin tarvittu, mutta osaanpa ne silti. Ulkoa opetettiin myös maakuntalauluja, virsiä yms. Kirjoitin aikanaan viisi ällää omasta mielestäni lähinnä muistini avulla, ja sitä muistia oli treenattu ihan eka luokalta asti.

t. N43

Vierailija
152/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on "opettajia", jotka kutsuvat itseään muka opeiksi, just joo, ja samoin käyttävät sanaa vittuilla, ja vaikka mitä muuta. Voi ei.

Vierailija
153/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään kahdella kielellä opitaan kuukaudet jo ihan pienenä, joten miten mahdollista?

Vierailija
154/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa, että ap on pikkuhiljaa kyllästynyt siihen, että heikkolahjaisia roikotetaan väkisin samoissa ryhmissä kuin kympin oppilaita. Kaikkien edun mukaista olisi opiskella oman tason mukaisissa ryhmissä. Mutta näin ei voida tehdä, koska tasa-arvoinen peruskoulu.

Vierailija
155/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen neljäsluokkalainen ei tiedä tai osaa omaa SUKUNIMEÄÄN? Ei saatana mitä porukkaa nykyään normaaliluokalla on! Onko tuollainen todellakin muka normaalin äön puitteissa?

Vierailija
156/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle puolet näistä osaamattomista voi luokitella heikkolahjaisiksi. Muut ovat ihan tavallisia talliaisia. He eivät vaan ole viitsineet opetella pyydettyjä asioita.

Oppilailta ei voi huoltajien mielestä enää vaatia ulkoa opettelua. Se aiheuttaa stressiä ja ahdistusta!

Vierailija
157/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisteri laittaa vuosikalenterin luokan seinälle, suomeksi ja englanniksi, niin oppivat ne, jotka  ovat oppiakseen.

Vierailija
158/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapset ole se ongelma, vaan opettajat! Opettajathan näitä merkityksettömiä sanallisia arvioita antavat. Opettajat opettavat lapsille perusasiat. Opettajat voivat myös vaatia ulkoaopettelua jos haluavat. Opettajat ovat laiskoja.

Olen täysin varma, että minulle opetettiin koulussa 80-luvulla ulkoa ei vain kuukausien nimet, vaan myös Pohjanmaan joet, Jaakobin pojat, saksan akkusatiivi- ja datiiviprepositiot ja kymmeniä muita litanioita, joista kaikkia ei varmasti ole myöhemmin tarvittu, mutta osaanpa ne silti. Ulkoa opetettiin myös maakuntalauluja, virsiä yms. Kirjoitin aikanaan viisi ällää omasta mielestäni lähinnä muistini avulla, ja sitä muistia oli treenattu ihan eka luokalta asti.

t. N43

Oletko kuullut opetussuunnitelmista? Ne ovat opettajia sitovia. Luepa se uusin.

Vierailija
159/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. N43

Kukahan ne opetussuunnitelmat laatii? Eivät ainakaan lasten vanhemmat.

Ja olen täysin varma, että esim. kieliä ei ole mahdollista oppia ilman ulkolukua.

Vierailija
160/169 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On

t. N43

Kukahan ne opetussuunnitelmat laatii? Eivät ainakaan lasten vanhemmat.

Ja olen täysin varma, että esim. kieliä ei ole mahdollista oppia ilman ulkolukua.

Niitä laativat poliittisessa ohjauksessa Opetushallituksen ja - ministeriön virkamiehet jotka eivät ole itse kentällä viihtyneet. Heidän mielestään oppilaat ovat uutta tietoa luovia itseohjautuvia pikkututkijoita, jotka kyllä itse tietävät, mitä kannattaa tavoitella ja motivoituvat etsimään itse tietoa olennaisista asioista. Opettajat lähinnä ihmettelevät näitä oppeja, koska ne ovat todella kaukana siitä, millainen on ihan elävä murrosikäinen. Joka tapauksessa opettajalla on virkavelvollisuus seurata opsia. Uusimmassa ei edes käytetä sanaa opettaa tai opettaminen.