Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko elatustuen maksaa alaikäisen (lokakuussa 16 vuotta), kotona asuvan lapsen tilille?

Vierailija
01.08.2017 |

Tuntuu aika oudolta ajatukselta, mutta tietääkö joku ihan faktaa tai miten laissa tästä sanotaan?
Olen yrittänyt googletella, mutta en ole toistaiseksi löytänyt.

Taustana kerrottakoon, että tyttö olisi muuttamassa isänsä luo äidin luota, mutta äiti ei suostu maksamaan elatusapua isän tilille, vaan haluaa maksaa sen tyttären tilille. Josta sitten tytär joutuisi maksamaan osansa asumiskuluista ja ruoasta... huoh.

Kiitos jos joku osaa vastata! :)

Kommentit (108)

Vierailija
1/108 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusmaksu kuuluu vanhemmalle ellei muuta sovita.

Vierailija
2/108 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän elatustuki on nimensä mukaan tuki sen lapsen esitykseen eikä lapsen omaa käyttörahaa.. voihan tonmosesta tietenki sopia mutta kyllähän se lapsi joutuu sit ite ottamaan vastuuta rahankäytöstä ja ostamaan itelle ruuat yms. mikä taas voi olla haastavaa vielä noin nuorelle.. ongelmia tuosta varmasti seuraa teidän kaikkien välille..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/108 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys lastenvalvojaan. Alaikäiden elatus maksetaan pääsääntöisesti lähivanhemman tilille, se kun ei ole tarkoitettu teinin huvituksiin vaan kulujen kattamiseen.

Kuluihin kuuluu asuminen, vakuutukset, lekuri, koulutarvikkeet, ruoka, vaatteet yms eli maksaako teini sitten vuokraa yms  lähivanhemmalle jos etä ei suostu lähin tilille maksamaan?

Vierailija
4/108 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huoh sentään niin, mitäs jos antaisit sen lapsen äidin ja isän sopia tämän ihan keskenään?

Vierailija
5/108 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse en lähtisi moiseen säätöön ellei olisi varmaa että lapsi todella käyttää rahan ruokaansa, tarpeellisiin vaatteisiin jne.

Kuulostaa ei-kadehdittavalta yhteishuoltajuudelta. Mutta mikäs siinä. Onhan meitä.

Vierailija
6/108 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisän voi laittaa lapsen omalle tilille halutessaan. Elarit tulevat vanhemman tilille. Yhteys lastenvalvojaan.

Vierailija
7/108 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusmaksu voidaan maksaa myös 15-vuotta täyttäneen lapsen omalle tilille.

Vierailija
8/108 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti viisainta tässä keskustella lastenvalvojan kanssa ja pyytää hänen olemaan yhteydessä äitiin. Ilmeisesti äidillä ei ole ollut vaikeuksia ottaa isän puolelta elatusmaksua vastaan hänen omalle tililleen?

Vierailija
9/108 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso kiitos vastauksista! Lähinnä tätä mietinkin, että meneepä aika monimutkaiseksi. Olen ymmärtänyt myös, että lapsen tilillä oleva raha on lapsen omaisuutta, eli vanhemmalla ei edes ole oikeuksia koskea siihen? Tietenkin, jos lapsen kanssa sovitaan, että maksat sitten x summan isän tilille joka kk, niin asia on eri. Mutta miten varmistaa, että se summa x aina on siellä tilillä, eikä ole mennyt muuhun.... 16-vuotias on aika nuori hoitamaan itse tuollaisia asioita, mielestäni.

ap

Vierailija
10/108 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että lastenvalvojan tapaaminen on huomenna :).

ap

Vierailija
11/108 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut äidillä vaikeuksia ottaa elatusapumaksua isän puolelta tililleen. Vihaa tosin isää koko sydämestään, joten epäilen, että tämä on se, mikä jäytää.. Harmi vaan, että lapsen asia vaikeutuu tällä säädöllä.

ap

Vierailija
12/108 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No just. Elarit yhdestä lapsesta on joku n.200e. Siinä kiva pikku shoppailuraha/kk.

Vierailija
13/108 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä ikäinen voi myös hakea elatusapua kelalta itse, jos muualla asuva vanhempi ei maksa elatusmaksua.

Vierailija
14/108 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En löytänyt linkkiä nopeasti, mutta tuon ikäiselle on mahdollista maksaa suoraan lapselle. Lapsen on sitten tietenkin hoidettava tuolla rahalla omaa elatustaan. Jos lapsi peruskoulun jälkeen muuttaa opiskelun takia omaan asuntoon, voi hän ongelmatapauksissa jopa haastaa molemmat vanhempansa oikeuteen ja vaatia elatusapua itselleen.

Vierailija
15/108 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just. Elarit yhdestä lapsesta on joku n.200e. Siinä kiva pikku shoppailuraha/kk.

Haluanko, että järkytän vähän lisää? :D Meillä elatusmaksu on per lapsi 500€. Molemmille on maksettu elatusmaksut, sekä äidin vastaava osuus ja lapsilisät lapsen tilille heidän täytettyä 15. Mutta heille on myös opetettu vastuullista rahankäyttöä ja heidän vastuulla on vähän muutakin kuin vain shoppailu.

Vierailija
16/108 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu aika oudolta ajatukselta, mutta tietääkö joku ihan faktaa tai miten laissa tästä sanotaan?

Taustana kerrottakoon, että tyttö olisi muuttamassa isänsä luo äidin luota, mutta äiti ei suostu maksamaan elatusapua isän tilille, vaan haluaa maksaa sen tyttären tilille. Josta sitten tytär joutuisi maksamaan osansa asumiskuluista ja ruoasta... huoh.

Ihan järkevää.

Aion itse siirtää isän maksaman elatusavun suoraan tyttären omalle tilille, kun hän on 16- vuotias.

13-vuotiaalle maksoin puolet lapsilisästä, nyt 15-vuotiaalle menee koko lapsilisä,

ja hieman ennen kuin lapsilisä loppuu (16v 11kk),

tytär saa itselleen elatusavun.

Hän ostaa itse osan vaatteistaan,

maksaa itse harrastuksiaan, sisäänpääsyjä, kännyköiden osamaksuja ja isompana omat koulukirjansa,

ja jonkinverran asumiskuluja, sähkölaskuja ym..

Miten muuten nuori oppii rahankäyttöä ja laskujenmaksamista?

Ei elatusapu ole isää varten (eikä äitiä, jos hän on lähivanhempi), vaan lapsen omiin kuluihin.

Sitten on ehkä eri tilanne, jos lähivanhempi on kädestä suuhun elävä suurvelallinen ja jatkuvassa pulassa hirveiden laskujen kanssa.

Silloin se energia menee elämänhallintaan ja selviämiseen edes jotenkuten,

lapsenkasvatus on silloin toissijaista.

Näin ehkä ap:n tapauksessa?

Vierailija
17/108 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkevää.

Aion itse siirtää isän maksaman elatusavun suoraan tyttären omalle tilille, kun hän on 16- vuotias.

13-vuotiaalle maksoin puolet lapsilisästä, nyt 15-vuotiaalle menee koko lapsilisä,

maksaa itse harrastuksiaan, sisäänpääsyjä, kännyköiden osamaksuja ja isompana omat koulukirjansa,

Ei elatusapu ole isää varten (eikä äitiä, jos hän on lähivanhempi), vaan lapsen omiin kuluihin.

Sitten on ehkä eri tilanne, jos lähivanhempi on kädestä suuhun elävä suurvelallinen ja jatkuvassa pulassa hirveiden laskujen kanssa.

Elatusapu on toisen vanhemman osuus lapsen elatuksesta, ei lapsen kulukorvaus. Elatukseen kuuluu myös se asunto/vesi/pesuaineet/vakuutukset/yms jotka lähivanhempi järjestää. Elatusapu on vanhemman rahaa.

Vierailija
18/108 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ja kiitos jälleen asiallisista vastauksista :).

Meidän perheessä (olen siis isän kanssa naimisissa) eletään kädestä suuhun. Isän tulot ovat 900 euroa kk.  Itselläni toki paremmat tulot ja 3 omaa lasta elätettävänä.

Ihan ok tullaan nyt toimeen, mutta toki mietityttää teini-ikäisen muutto talouteen. Toivottu ja ihana asia tietenkin, mutta luonnollisesti pärjääminen ja äidin haluttomuus elättää tytärtään ihmetyttävät (ei siis aio maksaa elatusta, mikäli ei voi maksaa suoraan tytön tilille..). Siksi tätä täältäkin kyselen, kun mietimme eri vaihtoehtoja.

ap

Vierailija
19/108 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei äiti voi olla maksamatta jos lapsi teille muuttaa. Isän tilille se raha on laitettava jos isä niin haluaa. Jos ei maksa niin kunta maksaa ja se raha sitten otetaan äidiltä ulosoton kautta. Maksettava rahasumma määräytyy tulojen mukaan. Selvittäkää tarkemmin lastenvalvojalla. Ihmeellinen ajatus että se raha pitäisi kierrättää lapsen tilin kautta kun se on kuitenkin kokonaisuudessaan tarkoitettu juuri lapsen elättämiseen. Turha työntää nuorelle vastuuta tuollaisesta asiasta kun se ei hänelle kuulu. Vanhempien vastuulla on huolehtia lapsen elättämisestä ja lapsen pitäisi saada elää sen suhteen ihan huoletonta elämää. Omat käyttörahat lapselle on sitten asia erikseen ja niistä tietysti jokaisessa perheessä sovitaan miten parhaaksi nähdään.

Vierailija
20/108 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkevää.

Sinä olet kyllä ymmärtänyt asian ihan väärin. Molemmille vanhemmille kuuluu vastuu lapsen elatuksesta riippumatta asumisjärjestelyistä joten se raha on maksettava sille vanhemmalle jonka luona lapsi asuu. Hän sitten maksaa sillä rahalla (ja lisäksi omalla rahallaan) lapsen asumisesta, ruoasta, vaatteista ja muista menoista. Omaa käyttörahaa lapselle annetaan harkinnan mukaan ja niillä rahoilla lapsi voi sitten harjoitella rahankäyttöä. Tai kesätöistä tienaamillaan rahoilla tms. Tietenkään elatusmaksut ei ole sitä varten. Sinun logiikallasi se varsinainen elättäminen jäisi ihan kokonaan sen vanhemman harteille jonka luona lapsi asuu. Eihän ydinperheessä asuvat lapsetkaan saa miltään taholta omaa "harjoittelurahaa" vaan ihan niistä vanhempien omista rahoista jotka perheen menojen jälkeen vanhemmat näkevät tarpeelliseksi lapselle antaa voi jotain saada. Tai sitten tosiaan itse tienaamalla. Sehän se parhaiten sitä rahan arvostamista ja käyttöä opettaa.