LUEPA TÄÄ: OPETTAJIEN LOMISTA kateellisille jne
Taas oli täällä tuotu esille, miten opettajilla on pitkät lomat.
Ihan vaan tiedoksi nämä faktat, kun ette edes tiedä mistä puhutte:
Luokanopettajat saavat palkan 9 kuukauden työstä.
-> Se on jaettu 12 kuukaudelle, jotta opettaja saa rahaa myös kesällä. Siksi luokanopettajan palkka kuukautta kohti on niin pieni.
Jos haluat yhtä pitkän loman itsellesi tee näin: Jaa 9kk palkkasi 12:lla, laske erotus ja laita se tuon 9kk ajan säästötilille, pyydä työnantajalta kesävapaata ja käytä sit säästämäsi rahat.
= EI TARTTE OLLA KATEELLINEN
Ja se ei oikeasti ole nimeltään loma (opettajat eivät ole vuosilomalain piirissä) vaan se on KESÄKESKEYTYS.
En ole saanut virkaa eli OLEN KESÄN TYÖTTÖMÄNÄ vaikka minulle kuuluisi yhtälailla se palkka kesäkeskeytyksen ajalta, kun olen kuitenkin sen 9kk ollut töissä ENKÄ SAA LOMAPALKKAA, LOMARAHOJA jne muita mitä yksityisellä puolella saa.
Vieläkö oot kateellinen? Tulkaa ihmeessä apuopeksi tunneilleni, niin näette mitä kuraa työ on ja mihin aika menee, onneksi vielä ainakin toistaiseksi lasten ajoittaiset hymyt korvaavat sen kuran ja pitävät minut alalla, muutakin koulutusta kun löytyy.
Kommentit (204)
Kyllä meillä (alakoulu) jokainen suunnitteli oman lukkarinsa kesäkuussa, wilmaan ne tulevat varmasti koulun alkaessa.
Minusta on mukavaa olla opettajana. Olen saanut riittävästi ylitunteja, joten ei tarvitse kitkutella pelkällä peruspalkalla. Olen ottanut kaikki mahdolliset erityisvastuut, joita on ollut tarjolla, jos niistä maksetaan. Nostan kohtuullisesti myös ns. ikälisiä. Palkka on näin ollen riittävä, lomat on pitkät ja niitä on tasaisesti ympäri vuotta, oppilaat on pääasiassa mukavia. Tykkään opettaa ainetta, johon olen saanut koulutuksen, eli tiedän aina mistä puhun ja osaan vastata oppilaiden kysymyksiin ja perustella asiat. Työpäivät on opetuksen puolesta lyhyet, mutta jos ei halua viedä töitä kotiin, menee kevyesti kahdeksasta viiteen. Toisaalta on mukavaa, jos johonkin pitää päästä jo aiemmin niin loput työt voi tehdä illalla kotona. En osaa sanoa paljonko suunnitteluun, materiaalin keräämiseen, kokeiden laatimiseen tai korjaamiseen käytän aikaa, koska käytän usein vanhojakin pohjia. Niihinkin toisaalta kyllästyy nopeasti ja ammattiylpeys ja mielenkiinto uusiin asioihin ajaa mukavuuden halun ohi ja tulee värkättyä kaikenlaista.
En valita julkisesti työni epäkohdista, koska ne eivät parane valittamalla. Jokaisessa ammatissa on ongelmakohtansa. Selviydyn hankalista tilanteista, kun lokeroin ne omaksi asiakseen, enkä hajoita päätäni sellaisilla asioilla, joille en yksinkertaisesti pysty mitään tekemään. Vaikeat oppilaat ja heidän vaikeat vanhempansa ovat ohimeneviä ilmiöitä, yläkoulussa ketään ei yleensä tarvitse katsoa ja sietää kolmea vuotta pidempään. Mulla on mukavia ihmisiä työkavereina, joilta saa tukea ja ymmärrystä. Moni kollega ei tykkää rehtoristamme, mutta itse tulen hyvin juttuun kaikkien, myös esimiesteni, kanssa.
Tunnistan toki myös toisenlaisia kohtaloita. Joillakin opettajilla on huonot esimiehet, huonot sopimukset, joutuvat opettamaan paljon sellaisia aineita, joihin heillä ei ole mielenkiintoa, koska oman aineen tunneista ei riitä, työt tulee jatkuvasti pätkissä ja kesät saattaa olla palkattomia. Yhtään ylituntia et saa, mistään vastuutehtävistä ei makseta. Omassa aineryhmässä on väsyneitä ja masentuneita kollegoita, opetusryhmissä on liikaa vaikeasti hallittavia lapsia, vanhemmat syyttävät oppilaiden ongelmista opettajaa, työyhteisössä on huono ilmapiiri ja opetuskiinteistössä huono sisäilman laatu. Riittävästi kun näitä huonoja asioita kertyy yhdelle opettajalle, voi äänensävy olla vähän toisenlainen ja herkkyys valittaa asioista, vaikkapa täällä palstalla, on suurempi. Se että joku kehottaa vaihtamaan alaa, ei ole varmaankaan tällaiselle opettajalle mikään uusi juttu, koska sitä miettii muutenkin päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan työssä on isoja etuja joita opettajat eivät tunnu tajuavan. Esim. minulla on velvoite olla työpaikalla 8-16 vaikka työni voisin tehdä kotonakin. En saa itse päättää teenkö taulukon illalla lasten nukkumaan mentyä vai klo 14-16 työnantajan järjestämässä tilassa. Opettaja päättää ihan itse korjaako hän kokeen heti oppituntien loputtua vai illalla kotona. Pidän tätä todella suurena etuna. Opettaja on aina lomalla silloin kuin omat koululaiset. Minä joudun joka vuosi tappelemaan loma-ajoista koska kaikki halua lomailla silloin kuin lapsetkin. Mielihyvin ottaisin 9kk palkan jaettuna 12 kuukaudelle ja tekisin vuodessa töitä 15 viikkoa vähemmän. Mutta kun en saa. En kadehdi opettajia mutta kyllä todella monella on ongelmia töiden priorisoinnin kanssa. Jos on toiminut 10 vuotta 1-2 luokkalaisten opettajan niin ei joka vuosi tarvitse uusia opetusmetodeja opetella.
No itseasiassa aika moni opettaja kannattaa kokonaistyöaikaan siirtymistä, helpottaisi hommaa kummasti.
Itse olen opehommissa kaivannut etätyömahdollisuutta, se kun ei ole mahdollista.
Ja monella muulla alalla ei ole etätyö mahdollista. Nyt en edes puhunut siitä vaan mahdollisuudesta valita itse missä teet työsi. Ok, oppitunnit on pidettävä koululla tai lähiympäristössä mutta kaiken muun tekopaikan ja -ajan opettaja voi valita. Se on merkittävä etu. No entä lomat? Sekä minun että miehen työssä työantaja määrää lomat, meillä esim. on miehen kanssa yhteinen kesäloma joka neljäs vuosi. Minulla aina heinäkuu ja siitä ei ole joustoa. Soisin opettajien ymmärtävän että ei se muilla ole sen helpompaa tai joustavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Siksi luokanopettajan palkka kuukautta kohti on niin pieni."
HAH! :D Hyvä palkainen homma se on, tiedän pari luokkaopee, saavat se noin 3500€/kk. Pieni?? HAH sanon minä!
Jep, tuohon palkkaan pääsee kyllä kun on kaikki ikälisät kasassa, eli joskus 50-vuotiaana. Alkupalkka onkin sitten melkein tonnin pienempi.
Ylitunnit nostaa palkkaa, mutta eivät niitä kaikki saa, ja luokanopet varmaan huonommin kuin aineenopet.
Ylitunnit tarkoittavat, by the way, sitten myöskin lisää töitä. Sinäkin voisit kokeilla - jos se käy työnantajallesi - sellaista, että olet joka ikinen päivä 2-3 tuntia pidempään töissä ja saat näistä normaalin tuntipalkan. Kuin taikaiskusta tilipussiisi paukahtaa 500-1000 e/kk lisää bruttona. Eikö silti iske?
Mä olen himpun vaille 50-vuotias, palkkani on kunta-alalla bruttona 2200e eikä se siitä nouse, ylitöitä ei ole vaikka haluaisi. Loma 38 päivää vuodessa jonka sain 15 työvuoden jälkeen. Teen töitä päivässä 7h 45min lasten parissa.
Aika sitkeässä elää myytti opettajan palkan jakamisesta 12:lla. Ehkä joskus on näin ollutkin, mutta ei ole enää, palkkoja on hilattu ihan mukavasti ylöspäin.
Opettajat saavat lisäpalkkaa jokaisesta pienestäkin puuhasta, jonka suostuvat tekemään opetusvelvollisuutensa lisäksi, on jos jonkinlaista jälkkäri- ja välituntivahtia jne jne. Ja ne pitkät työpäivät :)
Ja ikinä opettajien ei tarvitse taistella muitten opettajien kanssa lomiensa ajankohdasta, lomat on aina parhaaseen loma-aikaan. Paitsi nykyään tietysti, kun koulut aloittavat jo elokuun puolessa välissä.
Opettajan palkka on työn vaativuuteen nähden ihan hyvä. Julkisen sektorin tuottamattomasta työstä ei todellakaan kannata maksaa mitään 4000 euroa kuukaudessa.
Kokoomuksen äänestäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan työssä on isoja etuja joita opettajat eivät tunnu tajuavan. Esim. minulla on velvoite olla työpaikalla 8-16 vaikka työni voisin tehdä kotonakin. En saa itse päättää teenkö taulukon illalla lasten nukkumaan mentyä vai klo 14-16 työnantajan järjestämässä tilassa. Opettaja päättää ihan itse korjaako hän kokeen heti oppituntien loputtua vai illalla kotona. Pidän tätä todella suurena etuna. Opettaja on aina lomalla silloin kuin omat koululaiset. Minä joudun joka vuosi tappelemaan loma-ajoista koska kaikki halua lomailla silloin kuin lapsetkin. Mielihyvin ottaisin 9kk palkan jaettuna 12 kuukaudelle ja tekisin vuodessa töitä 15 viikkoa vähemmän. Mutta kun en saa. En kadehdi opettajia mutta kyllä todella monella on ongelmia töiden priorisoinnin kanssa. Jos on toiminut 10 vuotta 1-2 luokkalaisten opettajan niin ei joka vuosi tarvitse uusia opetusmetodeja opetella.
No itseasiassa aika moni opettaja kannattaa kokonaistyöaikaan siirtymistä, helpottaisi hommaa kummasti.
Itse olen opehommissa kaivannut etätyömahdollisuutta, se kun ei ole mahdollista.
Ja monella muulla alalla ei ole etätyö mahdollista. Nyt en edes puhunut siitä vaan mahdollisuudesta valita itse missä teet työsi. Ok, oppitunnit on pidettävä koululla tai lähiympäristössä mutta kaiken muun tekopaikan ja -ajan opettaja voi valita. Se on merkittävä etu. No entä lomat? Sekä minun että miehen työssä työantaja määrää lomat, meillä esim. on miehen kanssa yhteinen kesäloma joka neljäs vuosi. Minulla aina heinäkuu ja siitä ei ole joustoa. Soisin opettajien ymmärtävän että ei se muilla ole sen helpompaa tai joustavampaa.
Itseasiassa oppituntien lisäksi on paljon sellaista työtä, mikä pitää tehdä koululla.
Meillä ei ole päivän aikana joustoa, päivät ovat niin hektisiä. Toimin ennen asiantuntijatehtävissä srkä yksityisellä että julkisella sektorilla ja koen vahvasti, että silloin oli joustoa enemmän.
Työpäivän aikana pystyi hoitamaan jonkun henk.koht. puhelyn tai asian, opehommissa oken joutunut ottamaan palkatonta, jotta saan asioita virastoaikaan hoidettua. Opehommissa voi vain haaveilla lounastauosta aikuisten kesken tai mahdollisuudesta käydä tuöpäivän aikana vessassa silloin kun on pakko.
Loma-aika on pitkä, mutta suoraan sanoen aiemmissa töissäni pystyin valitsemaan ( tai edes toivomaan) loman ajankohdan, sitä joustavuutta kaipaan edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Siksi luokanopettajan palkka kuukautta kohti on niin pieni."
HAH! :D Hyvä palkainen homma se on, tiedän pari luokkaopee, saavat se noin 3500€/kk. Pieni?? HAH sanon minä!
Jep, tuohon palkkaan pääsee kyllä kun on kaikki ikälisät kasassa, eli joskus 50-vuotiaana. Alkupalkka onkin sitten melkein tonnin pienempi.
Ylitunnit nostaa palkkaa, mutta eivät niitä kaikki saa, ja luokanopet varmaan huonommin kuin aineenopet.
Ylitunnit tarkoittavat, by the way, sitten myöskin lisää töitä. Sinäkin voisit kokeilla - jos se käy työnantajallesi - sellaista, että olet joka ikinen päivä 2-3 tuntia pidempään töissä ja saat näistä normaalin tuntipalkan. Kuin taikaiskusta tilipussiisi paukahtaa 500-1000 e/kk lisää bruttona. Eikö silti iske?
Mä olen himpun vaille 50-vuotias, palkkani on kunta-alalla bruttona 2200e eikä se siitä nouse, ylitöitä ei ole vaikka haluaisi. Loma 38 päivää vuodessa jonka sain 15 työvuoden jälkeen. Teen töitä päivässä 7h 45min lasten parissa.
Ja mikä on koulutustaustasi?
Vierailija kirjoitti:
Opettajan palkka on työn vaativuuteen nähden ihan hyvä. Julkisen sektorin tuottamattomasta työstä ei todellakaan kannata maksaa mitään 4000 euroa kuukaudessa.
Kokoomuksen äänestäjä
koulutus on tärkeää kuten tiedät kokoomuslaisena. Olemme kivasti yläpäässä mitä tulee pidä tutkimuksiin. Lapin ja Itä-Suomen pojat vetää tulosta alas. Täytyy kannustaa vanhempien ja innostaa koulunkäyntiin ja pitää koulua tärkeänä kuten opettajia. Itse tein näin ja hyvää tulosta tuli pojalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen äänestäjä
koulutus on tärkeää kuten tiedät kokoomuslaisena. Olemme kivasti yläpäässä mitä tulee pidä tutkimuksiin. Lapin ja Itä-Suomen pojat vetää tulosta alas. Täytyy kannustaa vanhempien ja innostaa koulunkäyntiin ja pitää koulua tärkeänä kuten opettajia. Itse tein näin ja hyvää tulosta tuli pojalle.
PISA tutkimukseen. Anteeksi painovirhe paholainen.
Kohta alkaa koulut. Opettakaa lapsille käytöstapoja. Ihan konkreettisesti. Ottakaa tosissanne lapsenne koulunkäynti. Kaikkea ei pidä uskoa mitä lapsi kertoo. En ole opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat saavat lisäpalkkaa jokaisesta pienestäkin puuhasta, jonka suostuvat tekemään opetusvelvollisuutensa lisäksi, on jos jonkinlaista jälkkäri- ja välituntivahtia jne jne. Ja ne pitkät työpäivät :)
Välituntivalvonnoista ei tosiaankaan makseta erikseen, ihan kuuluvat normityöaikaan. Eikä haittaa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Aika sitkeässä elää myytti opettajan palkan jakamisesta 12:lla. Ehkä joskus on näin ollutkin, mutta ei ole enää, palkkoja on hilattu ihan mukavasti ylöspäin.
Ja ikinä opettajien ei tarvitse taistella muitten opettajien kanssa lomiensa ajankohdasta, lomat on aina parhaaseen loma-aikaan. Paitsi nykyään tietysti, kun koulut aloittavat jo elokuun puolessa välissä.
Puhut pelkkää paskaa. Palkan jakaminen 12:lla ei ole mikään myytti. Palkka tienataan edelleenkin 9 kuukauden aikana ja maksetaan 12 kuukauden aikana. Miksei palkka olisi noussut niin kuin muissakin ammateissa? Maksetaanko sun alalla samaa liksaa kuin 50-luvulla?
Jälki-istuntovalvonnat eivät ole palkallisia, vaan jokainen opettaja joutuu vähintään kerran vuodessa jälki-istuntovalvontaan normaalin opetuksen lisäksi. Välituntivalvonnoista ei makseta penniäkään ekstraa, ja ne on pakko hoitaa, koska jos jotain tapahtuu valvontasi aikana ja olet jossain muualla, pääset rosikseen vastaamaan.
Lomista ei voi tapella työkavereiden kanssa, koska laki määrää milloin opetusta on ja milloin ei. Onko tämä mielestäsi etu muihin aloihin nähden? Loman pituus menee sulla nyt sekasin sen kanssa, että opettaja saisi muka päättää lomansa ajankohdan. Mistä edes tiedät, että lomat on kaikille juuri parhaaseen aikaan? Eikö tämä ole täysin subjektiivinen mielipide?
Vierailija kirjoitti:
...Opettajat saavat lisäpalkkaa jokaisesta pienestäkin puuhasta, jonka suostuvat tekemään opetusvelvollisuutensa lisäksi, on jos jonkinlaista jälkkäri- ja välituntivahtia jne jne. ...
Juu! Lisäpalkkaa tulee tosi monesta hommasta, ja se on hienoa.
Nämähän ovat koulukohtaisesti sovittavia juttuja, mutta meidän koulussa lisäkorvauksen saa mm. seuraavista:
- kotoa töihin lähtö -korvaus; samoin iltapäivällä kotiinlähtöpalkkio, koskee jokaista työpäivää (viranhaltijat saavat nämä myös vaikka olisivat sairauslomalla, palkatonta virkavapaata tämä ei koske)
- kahvinjuontikorvaus, x € per juotu 2dl kahvia (kertoimella 1,14 jos käyttää maitoa, 1,29 jos lisäksi laittaa kahviinsa sokeria)
- luokan oven avaus x € per kerta
- monistuspalkkio (harjoitusmonisteista yms.), x snt per sivu
- vaatteidenvaihtokorvaus (mm. ulkovaatteiden riisuminen, sisäkenkien jalkaan vaihto); tämän takia ulkovalvonnat ovat kivoja, koska niistä tulee mukavasti palkanlisää
Näitä on niin paljon, ettei kaikkia ole mahdollista edes muistaa. Ei myöskään tarkkoja summia, mutta kyllä niistä tosi kivasti kertyy tilipussiin ekstraa. Se on kans hienoa, että OAJ onnistui neuvottelemaan nämä kaikki verottomiksi, eli tulevat niin sanotusti puhtaana hanskaan.
Itse asiassa odotan innolla koulun alkamista, koska meille tulee uusi etu nyt alkavasta lukuvuodesta lähtien: vessassakäyntipalkkio. Olikohan se nyt 1€ kusella käymisestä ja 3€ paskantamisesta, näin muistelen. Tsekataan sit ekasta tilinauhasta, voin käydä täällä päivittämässä tiedot kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...Opettajat saavat lisäpalkkaa jokaisesta pienestäkin puuhasta, jonka suostuvat tekemään opetusvelvollisuutensa lisäksi, on jos jonkinlaista jälkkäri- ja välituntivahtia jne jne. ...
Juu! Lisäpalkkaa tulee tosi monesta hommasta, ja se on hienoa.
Nämähän ovat koulukohtaisesti sovittavia juttuja, mutta meidän koulussa lisäkorvauksen saa mm. seuraavista:
- kotoa töihin lähtö -korvaus; samoin iltapäivällä kotiinlähtöpalkkio, koskee jokaista työpäivää (viranhaltijat saavat nämä myös vaikka olisivat sairauslomalla, palkatonta virkavapaata tämä ei koske)
- kahvinjuontikorvaus, x € per juotu 2dl kahvia (kertoimella 1,14 jos käyttää maitoa, 1,29 jos lisäksi laittaa kahviinsa sokeria)
- luokan oven avaus x € per kerta
- monistuspalkkio (harjoitusmonisteista yms.), x snt per sivu
- vaatteidenvaihtokorvaus (mm. ulkovaatteiden riisuminen, sisäkenkien jalkaan vaihto); tämän takia ulkovalvonnat ovat kivoja, koska niistä tulee mukavasti palkanlisääNäitä on niin paljon, ettei kaikkia ole mahdollista edes muistaa. Ei myöskään tarkkoja summia, mutta kyllä niistä tosi kivasti kertyy tilipussiin ekstraa. Se on kans hienoa, että OAJ onnistui neuvottelemaan nämä kaikki verottomiksi, eli tulevat niin sanotusti puhtaana hanskaan.
Itse asiassa odotan innolla koulun alkamista, koska meille tulee uusi etu nyt alkavasta lukuvuodesta lähtien: vessassakäyntipalkkio. Olikohan se nyt 1€ kusella käymisestä ja 3€ paskantamisesta, näin muistelen. Tsekataan sit ekasta tilinauhasta, voin käydä täällä päivittämässä tiedot kyllä!
Ai että nyt oon kyl kade, ei meillä vaan oo mitään tollasta.
Vierailija kirjoitti:
Paras pala on, että viranhaltija nostaa jopa sijaisen tekemistä ylitöistä viipaleen kesältä.
Siis: Opettajan palkkakausi on 1.8.-31.7. Opetustunteja vaikka hurjat 30 ja opetusvelvollisuus 24 luokanopena. No, onneksi se nostaa mukavasti palkkaa. Sijainen vetää kamalaa tuntimäärää koko talven ja saa toki siitä sen ylituntipalkan, mutta kun työsuhde päättyy kesäkuun alusta, niin viranhaltija saa saman 30 tunnin mukaan palkan koko kesän. Eli sen sijaisen tekemistä ylitöistäkin vielä osuutensa. Onko kohtuullista? EI OLE!.
FAKTAT kuntoon ennen kuin aloitat itkemisen..
Loma-ajaksi palaavalle maksetaan tasan tarkkaan peruspalkkaa ovt tuntien mukaan vaikka sijaisella olisi ollut 35 viikossa!!!
Ootko koskaan kysynyt mitä opettajan lomalle käy, jos aloitetaan äitiysloman 2. kesäkuuta??? No se häviää tuhkana tuuleen. Toimistotyypillä se siirtyy vanhempainvapaan jälkeiseen elämään...
Tätä samaa aloittajan virttä kesäajan palkasta olen kuullut monta kertaa, mutta kaikille se on sitten omalla kohdalla kelvannut.
Ja vielä, kukaan ei kiellä maksamasta sijaiselle kesäajan palkkaa. Moni koulu palkkaa nykyään 30.6 asti tai 31.7 asti.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen äänestäjä
Ohi aiheesta, mutta pakko kommentoida Kokoomuksen äänestäjälle, opettajan työ tuottaa sivistystä, eikä suinkaan ole tuottamatonta. Itse työskentelen julkisessa terveydenhuollossa, ja tuotan työkseni terveyttä, ts. ihmiset palaavat pitkiltä sairauslomilta takaisin työhön, pärjäävät sairaalahoidon sijaan avohoidossa, potilaiden perheen tuentarve hoidon edetessä vähenee jne. Tuotan työnantajallani noin viisinkertaisesti oman vuosipalkkani edestä tuloja.
Kuinka monet teistä ovat jo saaneet lastensa lukujärjestyksen Wilmaan?
Alakoulussa lukujärjestykset saatiin n. viikon kuluttua koulun alkamisesta, ei yhtään aikaisemmin. Eli ei niitä ollut taidettu paljon kesällä suunnitella :).
Hämmästykseni oli suuri, kun yläkoulussa kaikkien jaksojen lukujärjestykset napsahtivat wilmaan heinäkuun lopussa! Eli siellä tosiaan on rehtori ym hoitaneet hommansa