Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Listaa yleisimmät unesi, joissa toistuu aina sama teema / juoni

Vierailija
28.07.2017 |

Siis unet, jotka eivät ole täysin identtisiä, mutta niissä on aina sama idea / ajatus / teema tai juoni.

Itse näen usein unia, joissa olen kotona. Tämä koti saattaa olla joku ihan minulle entuudestaan tuntematon koti, ei siis ole oikeasta elämästä tuttu, mutta unessa se on kotini. Ja aina löydän vahingossa lisää huoneita tai salakäytäviä, joista ilahdun, että kotini onkin hienompi ja isompi mitä luulin ja tutkin innoissani näitä uusia huoneita, käyväviä, ullakoita, kellareita ja katselen maisemia ikkunoista.
Tämä uni toistuu vuodesta toiseen, mutta aina se koti on "uusi".

Sitten on tietty nämä takaa-ajo unet, joissa joku jahtaa ja yritän päästä pakoon.

Sitten on sellaiset unet, joissa en kykene juoksemaan, tuntuu kuin juoksisin upottavassa suossa.

Sitten on paljon lentounia, joissa lähden lentämään. Näihin liittyy selkouni, eli tajuan näkeväni unta ja päätän tietoisesti lähteä lentämään, kun kerran unessa sen voin tehdä. Selkounessa voin myös tietoisesti herättää itseni oikeasti hereille. Vaatii jonkin verran ponnistelua. Mutta onnistuu.

Kommentit (212)

Vierailija
61/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniani on kahdenlaisia. Joko vain olen kavereiden kanssa jossain oudossa tilassa ja vietän vaan aikaa, mutta uni loppu yleensä siihen, että katson televisiota ja se on niin vääristynyt, että ymmärrän nukkuvani tai toinen uni on hulluttelu uni, missä välillä nousen auton ikkumasta auton katolle ja seison siellä tai jotain vastaavaa, mutta ihmeellisesti nämä unet loppuvat aina turvalliseen tilanteeseen ja näitä hullutteluja tehdessä ei juuri pelota, vaan vähän positiivisesti jännittää, vaikka en ole hereillä edes nauti vuoristoradoista.

Vierailija
62/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistuvat unet liittyvät vessaan, ne on julkisia ja törkyisiä. Inhottaa olla niissä, seison nilkkoja myöten kusessa. Pidän tätä aikana suorana vertauskuva eli koen tiedostamatta jonkun oikean elämätilanteen vaikeana eli olen ns."kusessa".

Näen myös talounia, välillä ne on kiehtovia (hienoja allasosastoja, portaita, jotka vievät upeaan puutarhaan), mutta välillä outoja. Yhtäkkiä ulko-ovi saattaa olla auki ja outoa porukkaa pyrkii paikalle, vaikka tiedän sulkeneeni oven. Tämän tulkitsen niin, että olen ollut oikeassa elämässä liian avoin ja kertonut jotain sellaista, joka olisi tullut pitää itsellä ns. "suljettujen ovien takana".

Hampaita on myös irronnut unissa, ahdistavaa. Tosielämässä ei ole tapahtunut mitään erikoista.

Näen myös päivämääräunia, viimeksi synnytin 2.9 (on siis vielä edessä) kuolleen lapsen tai ainakin hän tippui syntyessään maahan.

Lentouni on ollut upein kokemus. Unessa mietin, että miksen ole tehnyt tätä aiemmin ja oikeasti, kun se kerran on mahdollista. Pitää vaan potkaista kunnolla vauhtia toisella jalalla ja uskoa, että siihen pystyy. Olisiko tämä viesti alitajunnalta, että on mahdollista tehdä enemmän, kun vain uskoo itseensä ja kykyihinsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
63/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoneunta olen tulkinnut niin että minulla on elämässä enemmän vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia kuin itse tiedänkään. Tähän sopii se että tunnelma unessa on aina hyvä.

Vierailija
64/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaan unissani myös lapsuuteni maisemiin, jotka nykyään oikeassa elämässä ovat ihan erilaisia. Oikeassa elämässä on kaadettu puita, tehty teitä, purettu taloja ja rakennettu hillittömiä isoja toimistotaloja tilalle - eli ihan erilainen ympäristö nykyään.

Mutta unessani on kaikki kuten lapsuuteni 80-luvulla oli. Kaikki on ennallaan. Monesti vielä lentelen lapsuuteni maisemissa ja katselen paikkoja ylhäältä käsin. Muistan kaikki paikat tarkasti kuten ne joskus olivat.

Vierailija
65/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nään paljon unia missä olen lähdössä jonnekin, mutta joudun jatkuvasti palaamaan takaisin, kun jotain aina unohtuu, enkä pääse ikinä perille. Usein olen lähdössä lomamatkalle ja pakkaan ihan viime hetkillä ja kaikki on hukassa. Yleensä myöhästyn lennolta, mutta joskus kun pääsen koneeseen asti, niin sitten se yleensä käy jossain maantien varrella olevalla bensiksellä tankkaamassa. Pari kertaa olen päässyt etelän lämpöön asti!

Joskus oli sellainen vaihe, että kaikissa unissa missä menin hissiin, niin se hissi joko tippui tai muuten vaan kulki niin nopeasti, että piti takertua kaiteisiin.

Joka kerta jos nukkuessa tulee pissahätä, niin sitten uni muuttuu sellaiseksi, että etsin vessaa, mutten löydä mistään mitään normaalia vessaa, vaan kaikissa on jotain vikaa.

Vierailija
66/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hissiunissa olen hississä ja se vaan menee ylöspäin vaikka kerrokset jo loppui. Uneen liittyy myös se, ettei hissi pysähdy toivomassani kerroksessa.

112-unissa on joku tapahtuma minkä vuoksi mun pitäisi soittaa hätäkeskukseen. Vaikka näppäilen 112, niin ruudulle tulee aina yrityksistä huolimatta väärä numero, vaikka 113. Ja eikun uusi yritys..

Myöhästymiunissa olen lähdössä johonkin, usein kouluun lapsuudessa ja lähdöstä caan ei tule mitään, kello menee eteenpäin, mutta en pääse lähtemään.

Autounissa jarrut ja käsijarru ei toimi ja auto menee hallitsemattomasti.

Näen harvakseltaan nyös sellaisia unia, joissa menen/olen kotona (yksin) eikä mihinlään huoneeseen tule valoa, vaikka kuinka yritän katkaisimesta napsauttaa.

Ai niin ja vielä sellaisia laivaunia, joissa vesireitti tulee tosi kapeaksi ja laiva kaatuu mun ollessa kannella.

Hyi että. Unet näyttää vissiin etten hallitse elämääni ollenkaan.

Jännä, että samoja teemoja on monilla.

Vierailija
67/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa elämässä seurustelin vuosia väkivaltaisen ja ahdistavan kundin kanssa.

Pääsin siitä eroon jo 20 vuotta sitten. Nykyään ihan perheenäitinä olen ja naimisissa enkä ole koskaan pettänyt.

Näen silti usein unta, että herään yhtäkkiä tämän nuoruuden kundikaverin kotoa ja olemme harrastaneet seksiä. Unissa on todella ahdistava tunnelma ja kelaan, että mitä hittoa tässä on tapahtunu, mitä hittoa mä täällä teen taas, mähän pääsin jo tuosta hullusta ajat sitten eroon ja puhelimesta huomaan, että mieheni on yrittäny soittaa mulle. Kauhea paniikki, jos mies saakin tietää. Lähden hiipimään hämärästä huoneesta salaa pois ja ulos. Yleensä lähden karkuun jollain välineellä, löydän pihalta auton tai polkupyörän ja lähden ajaa kovaa poispäin kauhea kuristava ja ahdistava olo päällä. Saatan ajaa kilometritolkulla polkupyörällä niitä vanhoja 90-luvun maisemia pitkin omaan kotiin päin (jotka todellisuudessa taitoin aina autolla). Joskus matkan varrella onkin metroasema, jonka junaan hyppään (oikeassa elämässä tätä metroa ei siinä ole).

Vierailija
68/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on yleistä tuo, että näen unta uudesta kodista joka on todella hieno, ja sieltä avautuu aina jotakin uutta löydettävää.

Takaa-ajo unet ja se, etten pääse juoksemaan.

Lentounista en pidä, koska niissä kiepun holtittomasti ja pelkään korkeita paikkoja. Vaikka saisinkin lentämiseni hallintaan, on mulla aina perimmäinen tavoite päästä takaisin maanpinnalle.

Viime aikoina olen myös alkanut näkemään unia siitä, etten pysty huolehtimaan lapsestani tai hänelle sattuu jotakin. Yksi uni oli sellainen, missä lapseni oli pieni vauva, minulle oli laitettu juoman sekaan huumeita ja tunsin kuinka kontrolli pettää ja itkin lapseni puolesta etten kykenisi huolehtimaan tästä jos olen päihtynyt. Minulla ei ole kokemuksia huumeista oikeasti, pelkään niitä.

Toisen unen näin viikko sitten, jossa olin mökillä laiturin päässä, yhtäkkiä kuulin loiskahduksen ja näin kuinka 3vuotiaani oli joutunut veden varaan ja painui hitaasti pinnan alle. En päässyt liikkumaan pelastaakseni häntä ja säpsähdin samantien hereille.

Vierailija
69/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös nähnyt unta, jossa kuljemme 3vuotiaani kanssa rappukäytävässä. Se on korkea ja kaiteet ovat harvassa. Lapsi roikkuu niissä enkä pysy hänen perässään ja lopulta hän putoaa.

Luulen että nämä unet pohjautuvat pelkooni siitä, että suhteemme lapsen kanssa saatta heikentyä koska isä vaikeuttaa välejämme.

Vierailija
70/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska huomata, että näen ihan samoja toistuvia unia kuin muutkin. Olen lähdössä matkalle ja en saa tavaroita pakattua, en saa kotona valoja päälle tai ne syttyvät vain tosi himmeästi, hampaat lähtevät, ollaan muutettu ja uusi asunto on ihan kamala jne...

Nämä kaikki liittyvät paljonkin nykyiseen elämään, mutta näen myös edelleen yli 10 vuotta lukion jälkeen unia, joissa tajuan unohtaneeni käydä joillain tunneilla ja poissaolokiintiö on jo täyttynyt ja tulee hirveä paniikki, että saanko kurssit suoritettua. Tämä varmaan liittyy kyllä siihen, että jatko-opiskelen, mutta unet tapahtuvat aina lukiossa.

Vierailija
71/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika samoja toistuvia unia, joita monella täällä: Talosta löytyy uusia huoneita. Tai olen muuttanut asuntoon/taloon, joka ei ole niin kiva kuin entinen. Pakkaamisuni, että olen lähdössä reissuun, ja viime hetkellä etsin vielä vaatteita tai sitten kaikki ei mahdu matkalaukkuun. Hissiuni, jossa hissi ei pysähdy, vaan jatkaa matkaa vain viimeisen kerroksen jälkeen. Lentouni, jossa pystyn itse lentämään. Ajan autoa, jonka jarrut eivät toimi.

En lukenut kaikkia viestejä läpi, joten en tiedä onko mainittu jo: Lento-onnettomuusuni, jossa olen itse matkustajana tai kävelen ulkona ja näen lentokoneen tippuvan maahan.

Huvittavaa on, että minulla on ollut tuo matkalle pakkaamisuni niin pitkään kuin jaksan muistan. Uni on nyt kuitenkin viime aikoina muuttunut: Pakkaan reissuun liian vähän tavaraa esim.vain yhdet alushousut, yhden t-paidan ja yhdet rintaliivit arkikäyttöä ja urheilua varten, ja unessa panikoin, mistä saan lisää vaatteita. :)

Vierailija
72/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen hyvin usein muuttounia. Näen kohtalaisen usein myös lentounia. Ikävimmät unet ovat sellaisia, joissa en pysty puhumaan, puhe sotkeutuu, puuroutuu, kurkkuun pistää, tai näkö ei kunnolla toimi, on hämärää.

Vierailija
73/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös nähnyt unta, jossa kuljemme 3vuotiaani kanssa rappukäytävässä. Se on korkea ja kaiteet ovat harvassa.

Tuosta tulikin mieleen yksi usein toistuva teema. Olen erilaisissa valtavissa rakennuksissa, kerrostaloissa, ostoskeskuksissa, hotelleissa, laivoissa tai tehdashalleissa. Kuljeskelen ympäriinsä ihan ihmeellisiä reittejä pitkin. Niille on yhteistä niiden vaarallisuus. Puuttuu kaiteita, portaissa saattaa yhtäkkiä olla aukko, kuljen riippusillan tyylisiä reittejä pitkin, alla valtava pudotus eikä kaiteita. Sitten pitää hankalasti siirtyä toiselle tasanteelle, joka on eri korkeudella ja taas ammottava aukko alla eikä mitään kaiteita missään ja pitää hyppiä niiden aukkojen yli ja välillä roikkua seinissä kiinni. Yritän taiteilla eteenpäin ja kokoajan on sellainen mieletön pelko ja ahdistus ja samalla ihmetys, että miten hitossa näitä mestoja on rakennettu näin vaaralliseksi, että hyi hitto sentään.

Vierailija
74/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen usein unta jossa lähden junalla jonnekin ja sitten junan lähtiessä liikkeelle, se lähtee väärään suuntaan ja olen ihan paniikissa että myöhästyn siitä minne olenkaan menossa. Sitten yhtäkkiä huomaan ikkunasta että suunta on vaihtunut ja olen helpottunut. Junasta ulos astuessani kuitenkin huomaan tulleeni johonkin ihan outoon kaupunkiin ja yhtäkkiä koko juna-asema on kadonnut, enkä pääse pois siitä kaupungista.

Toinen joka toistuu on sellainen, että olen kotona ja yhtäkkiä huomaan, että kotonani on joku villieläin (tiikeri, leijona yms.) ja lukittaudun vessaan piiloon ja odotan että poikaystävä tulisi kotiin, mutta ketään ei tule.

Vierailija
75/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimella soittaminen ei yksinkertaisesti onnistu. En muista numeroita, jotka oikeasti muistan. Koko ajan näppäilen väärin numeron. En vain kykene näppäilee oikeaa numeroa. Enkä just hätäkeskukseen pysty soittaa ollenkaan, koska koko ajan menee joku numero väärin.

Vierailija
76/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska huomata, että näen ihan samoja toistuvia unia kuin muutkin. Olen lähdössä matkalle ja en saa tavaroita pakattua, en saa kotona valoja päälle tai ne syttyvät vain tosi himmeästi, hampaat lähtevät, ollaan muutettu ja uusi asunto on ihan kamala jne...

Nämä kaikki liittyvät paljonkin nykyiseen elämään, mutta näen myös edelleen yli 10 vuotta lukion jälkeen unia, joissa tajuan unohtaneeni käydä joillain tunneilla ja poissaolokiintiö on jo täyttynyt ja tulee hirveä paniikki, että saanko kurssit suoritettua. Tämä varmaan liittyy kyllä siihen, että jatko-opiskelen, mutta unet tapahtuvat aina lukiossa.

Kirjoitin jo yhden viestin tähän ketjuun, siitä jäi puuttumaan nuo koulunkäyntiin liittyvät unet. Tajuan, että minulla on ala-asteella, yläasteella tai lukiossa jäänyt kursseja suorittamatta, kenties kokonainen lukuvuosi väliin, ja joudun palaamaan siihen lapsuusajan kouluun. Tosi stressaavaa ja turhauttavaa tajuta, että joutuu kertaamaan jotain 5. luokkaa, vaikka olenkin todellisuudessa jo yliopistossa. Näissä unissa usein vielä törmään niihin ihmisiin, joiden kanssa kävin aikoinaan koulua. Hämmentävää.

77/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana näin toistuvasti unta että menin väärän miehen kanssa naimisiin. Unessa kävelen alttarille syvästi ahdistuneena, en rakasta sulhasta. Mietin että voisinko vastata papille "en tahdo". Yleensä tulen lopputulemaan etten kehtaa aiheuttaa hämminkiä, vaan päätän että laitan heti maanantaina eroprosessin liikkeelle.

Sulhanen on useimmiten entinen oikea sulhaseni, josta erosin liki 25 v. sitten. Joskus unisulhanen on joku muu tuttu, joskus ventovieras.

Uni päättyy aina syvään ahdistukseen josta herään, ja suureksi onnekseni vieressä nukkuu rakas aviomieheni, jo 22 v. ajan. Olen niin huojentunut että yleensä silitän ja suukotan miestäni hetken aikaa. Ja tosiaan tämä uni toistuu vielä nykyäänkin aina silloin tällöin.

Vierailija
78/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen myös unia, joissa olen taas koulun penkillä ja just on jotain tekemättä, koe tai joku essee tai muu. Uni ei siis ole mukava, vaan ahdistava, että miten mä taas olen koulussa ja kaikki on kesken.

Vierailija
79/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä3895 kirjoitti:

Nuorempana näin toistuvasti unta että menin väärän miehen kanssa naimisiin. Unessa kävelen alttarille syvästi ahdistuneena, en rakasta sulhasta. Mietin että voisinko vastata papille "en tahdo". Yleensä tulen lopputulemaan etten kehtaa aiheuttaa hämminkiä, vaan päätän että laitan heti maanantaina eroprosessin liikkeelle.

Sulhanen on useimmiten entinen oikea sulhaseni, josta erosin liki 25 v. sitten. Joskus unisulhanen on joku muu tuttu, joskus ventovieras.

Uni päättyy aina syvään ahdistukseen josta herään, ja suureksi onnekseni vieressä nukkuu rakas aviomieheni, jo 22 v. ajan. Olen niin huojentunut että yleensä silitän ja suukotan miestäni hetken aikaa. Ja tosiaan tämä uni toistuu vielä nykyäänkin aina silloin tällöin.

Mäkin näen näitä naimisiinmenounia, vaikka olen naimissa ollu jo 12 vuotta.

Usein mulla on samat häät kahteen otteeseen samana päivänä. Usein sulhanen on mies, jonka kanssa olen oikeasti naimisissa. Mutta näihin yhdistyy siis tuo, että on kiire ja ei millään ehdi meikata. Että nyt pitäis lähteä ja katson peilistä, että meikki puuttuu vieläkin. Yleensä uni loppuu tuohon.

Vierailija
80/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähtenyt peiton kanssa kaupungille ja sehön on tosi noloa, mutta en voi sitä jättääkään.

Kenkien kadottaminen jossain julkisessa tilaisuudessa. Eli olen ottanut kengät pois, jättänyt ne jonnekin naulakkoon, ja sitten yhtäkkiä olen unohtanut ottaa ne mukaan enkä löydä niitä enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän