Maku on mennyt totaalisesti Madventures-Rikuun ja -Tunnaan, antaisivat olla jo!
En voi käsittää, miksi ei voi jättää jo julkisuutta. Madventuresilla oli aikansa, olisivat jättäneet sen siihen. Itse kunnioittaisin heitä paljon enemmän, jos olisivat tajunneet lopettaa ajoissa.
MadCook on väkisinväännettyä tylsää huttua, joista paistaa yliyrittäminen ja näiden kahden sankarin suuret kuvitelmat omasta ihmeellisyydestään.
Money talks, bullshit walks?
Kommentit (148)
Onpa hienoja kommentteja täällä, kiitos kaikille!
Olen ilmeisesti sitä faniosastoa, kun kaikki tv-sarjat on tullut katsottua ja kirjojakin löytyy useampi hyllystä. Eli antaa tulla vaan haukkuja! Yritän silti kommentoida ilman turhaa kiihkoa:
Matkailusarjat olivat mainiota viihdettä. Minä ehdin tehdä omat reppureissuni Euroopassa ennen sarjojen katsomista, joten siinä mielessä ne eivät minuun niin vaikuttaneet. Kaukomaille ei ole niin kovasti tehnyt mieli ennen sarjoja, eikä niiden jälkeenkään. Silti on ollut mielenkiintoista nähdä mitä R&T ovat onnistuneet reissuiltaan löytämään.
Docventures on mielestäni parasta, mitä mediassa on viime vuosina keksitty. Se, että Madventures-kaksikko saa omalla persoonallaan useamman kiinnostumaan dokkareiden katsomisesta on vain pieni osa kokonaisuutta (eikä siinäkään minusta ole mitään vikaa). Varsinainen pointti on tuoda dokkareihin vahva sosiaalinen ulottuvuus, jossa leffoja katsotaan yhdessä ja keskustellaan niistä. Etsitään uusia ajatuksia.
Mad Cook on koko paketista viihteellisintä tavaraa. Olin alussa itsekin vähän siinä rajamailla, viitsiikö tätä edes katsoa. Lopulta kaikki jaksot tuli kuitenkin seurattua, ja lähinnä vieraiden ansiosta niistä enimmäkseen nautittuakin. Vastaavan yrittäminen ilman vieraita olisikin tehnyt ohjelmasta aika sietämättömän.
Tietty poliittinen julistaminen on ollut osa Madventures-brändiä alusta asti - konservatiivien provosointi on varmasti vähintään puoliksi tarkoituksellista. Ja hyvinhän se on maaliin osunut, kuten tästäkin keskustelusta voi todeta. Silti kuvittelen, että konservatiivisemminkin ajatteleva älykäs ihminen voisi naureskella R&T:n toilailuille, vaikkei olisikaan samaa mieltä tietystä perusviesteistä. Tämä tietenkin vaatii jonkin verran itseironiakykyä. Mutta onhan Madventures itsekin eräänlainen karikatyyri itsestään. kyllä tämä on aivan helposti nähtävissä sarjaa katsomalla.
Rikun ja Tunnan persoonat voivat tietysti ärsyttää, se on aivan ymmärrettävää. Varsinkin Tunna ärsyttää ajoittain minuakin, vaikka heidän touhuistaan yleisesti diggaankin. Silti sen ärsyttävyyden takaa löytyy yleensä kiinnostavia näkökulmia, ja mahdollisuus omilla aivoilla ajatteluun.
No, miksi he sitten "väkisin" pitävät naamaansa telkkarissa? Asiahan on päivänselvä. Yrittäjä tarvitsee leipää pöytäänsä, ja TV-ohjelmia tekemällä sitä on mahdollisuus saada. On aivan uskomattoman helppoa vaihtaa kanavaa, jos ei nappaa. Miksi siis kitistä?
En ole koskaan kokonaista jaksoa katsonut ja mielestäni se on ollut väkisin vääntämistä alusta asti.
Maku meni jo kun tulivat julkisuuteen. En jaksanut katsoa sitä matkustelu-sarjaansa, koska minua ei kiinnosta kaksi lapsekasta juontajaa ja heidän lärvinsä, jotka olivat koko ajan pääosassa. Muistan lopulta yhden kohtauksen, jossa tyypit katsoo "ei kauhee, täällä on siis turisteja. ja ne on menossa tonne. me ei voida mennä sinne. me ei olla turisteja. me mennäänkin nyt toiseen suuntaan". Oikeet isot tyhmät lumihiutaleet jossain sademetsissä.
Kylläpäs täällä riittää katkeraa porukkaa :D Otan osaa, että te ette ole päässeet koskaan reissaamaan muualla kuin jossain Kreikan lapsiperhehelvettihotelleissa.
Joo..... siis ei jaksais kattoa wanhojen ukkojen naamoja. Sama pätee Duudsoneihin..... yök!
Valaanlihan syöminen oli viimenen niitti mulle.
Vierailija kirjoitti:
Pieni oikaisu, että eka kausi meni nimenomaan herrojen omasta pussista. että sellainen tuotantotiimi.
Ja se lopussa näkyvä olikohan se nyt Garminin mainos oli siellä ihan ilmaiseksi? Vai maksoivatko Kummeli tyyliin madventures pojat siitä?
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä ihan sama miten ihmiset viettävät lomansa, mutta onhan se hieman kummallista, että mennään lomalle johonkin kaakkois-Aasiaan jos se lomailu on kuitenkin sitä, että istutaan hotellin uima-altaalla kiskomassa kaljaa ja mennään illalla ravintolaan syömään. Yhtä hyvin voisi mennä Bulgariaan tai Shotsiin, miksi istua lentokoneessa sen takia kolme kertaa pitempi matka?
Mutta onko se sitä oikeasti vaiko vain sinun kuvitelmissasi?
Jos vaikka tuhannesta turistista (kyllä travellerit ovat myös turisteja) yksi jää sinne hotellin altaalle ja muut menevät omia menojaan niin sinusta näyttää, että ihmiset lomailevat vain hotellilla.
Jotta tiedät ihmisten oleilevan vain siellä hotellin altaalla sinun täytyy itse oleilla siellä jatkuvasti tai muuten olet vain kuulopuheiden varassa :-D
Vierailija kirjoitti:
Fanitin aikoinaan Madventuresia olihan se päräyttävää (!) siihen hetkeen. Sitten en vuosiin edes muistanut heidän olemassa oloaan(docventures mennyt täysin ohi), kunnes Madcook alkoi.
Itse olin ensimmäisen Madventures kauden aikana todella kova fani ja jäi hieman haikeat fiilikset, kun viimeinen jakso loppui. Olin nyt uusintojen alkamisesta innoissani, että pääsen taas näkemään sen ensimmäisen jakson mutta nyt ne pystynyt katsomaan, kuin pari ensimmäistä jaksoa.
Rikun ja Tunnan jutut tuntuivat nyt niin lapsellisilta ja typeriltä, että ihmettelin kovasti olinko tätä sarjaa pitänyt mielenkiintoisena ja hyvänä.
Ehkä olen sitten tullut vanhemmaksi ja Madventures jutut uppoavat vain alle 25v nuorisoon en tiedä mutta toivon etten olisi Madventuresin uusintoja katsonut niin olisi saanut mielikuva sarjasta pysyä parempana.
Tosin on Madventures silti paras suomalainen matkailuohjelma kautta aikojen joka tosin kertoo enemmän suomalaisista ohjelmista, kuin Madventuresista =(
Vierailija kirjoitti:
Ei pointti ollut siinä, että olisi hienompaa matkustaa halvalla ja surkeasti. Pointti oli ja on edelleen turismi vs. travellaus, eli näiden kahden ero.
Joka sinun mielestäsi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi hauska huomio Rikusta ja Tunnasta on sekin, että ohjelmiaan tehdessä ylistivät vain sitä "travellausta" oikeaksi tavaksi matkustaa ja haukkuivat kaikki jotka matkustivat eri tavalla, kuin he.
Nyt sitten esiintyvät mediassa suvaitsevaisina hyväntekijöinä joiden mielestä kaikkia pitää suvaita ja auttaa.
Mielestäni ovat vain kaksinaamaisia ja ahneita tapauksia jotka nyt vain rahastavat unelmalla, kun sitä kautta saa helposti rahaa. Niin juuri sitä samaa rahaa jota vihasivat ohjelmissaan ja ylistivät, kuinka on hienompaa matkustaa halvalla ja surkeasti toisin, kuin ne tyhmät toiset jotka maksavat enemmän.
Eivät kai he väittäneet, että olisi väärää tapaa matkustaa. Vaan että jos haluaa tutustua eri maiden aitoon kulttuuriin ja ihmisiin, ei kannata mennä pakettimatkalle lomaparatiisiin, jossa länsimaalaisuus kukoistaa. Uskon, että useimmat reppureissaajat ovat asiasta samaa mieltä, vaikka itse en ole matkustellutkaan.
Tässäpä se ydin.
Jokaisen kannattaisi kokea edes yksi reppureissu. :)
Tässä se taitaa olla se travellauksen tyypillisimpiä esimerkkejä eli ollaan ihan varmoja siitä, että travellaus on parempi tapa matkustaa ja sitten kuitenkin "vaikka itse en ole matkustellutkaan" eli tiedot ovat täysin madventuresin varassa.
Teille jotka ette selvästikkään ole matkustelleet niin tiedoksi, että se kauhea pakettimatka ja se parempi travelleri matka saattavat erota toisistaan vain siinä, että pakettimatkailija yöpyy hotellissa ja travelleri hostellissa. Ei se maa tai ne ihmiset muutu siitä miksikään miten olet paikalle tullut tai missä yövyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ensimmäinen kirja, seikkailijan opas oli ihan ok hauskaa luettavaa. Nyt oli ilmestynyt tovi sitten joku Tunnan edelleen Madventuresin leimalla ilmestynyt filosofiakirja, missä pohdittiin menestystä ja rahaa ja mitävielä. Oli kyllä niin hirveää rahastushuttua, että hävetti lukea. Jäi kesken...
Siinä ensimmäisessä kirjassa oli vain se pieni vika, että jokainen joka on käynyt viroa pidemmällä matkalla tiesi jo 99% sen kirjan annista. Kirja tuli luettua nopeasti läpi ja jälkeenpäin tuli vain ajatus, että miksi näistä tutuista asioista on pitänyt kirjoittaa kirja?
Se, että sinä olit reppureissannut jo aiemmin, ei poista sitä faktaa, että Madventures innosti lukuisia nuoria lähtemään ensimmäisille reppureissuilleen, eli toisin sanoen ohjelma ja kirja tavoittivat heitä, joille reppureissaaminen ei ollut vielä tuttua. Heille kirja oli loistava apuväline.
Kirja voi toki innostaa ja siitä saada hieman alkeisiin kuuluvia juttuja tietoonsa mutta toivon todellakin, että he jotka ovat näille reissulle lähteneet ovat hakeneet tietoa myös muualta, kuin tuosta kirjasta.
Vierailija kirjoitti:
Kaarnaveneidea pilasi totaalisesti noiden maineen, naurettavia ja halveksittavia pellejä!
Kaarnavene toisaalta näytti sille hitaimmallekkin ihmiselle miten kaukana todellisuudesta esim. Riku on ja, kuinka vakavasti hänen neuvojaan kannattaa noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pointti ollut siinä, että olisi hienompaa matkustaa halvalla ja surkeasti. Pointti oli ja on edelleen turismi vs. travellaus, eli näiden kahden ero.
Joka sinun mielestäsi on?
Niiden ero on se, että nk. traveller luulee olevansa jotenkin parempi matkailija ja kokemansa jotenkin aidoimmin asioita.
Todellisuudessa moni nk traveller tekee todella hallaa kestävän kehityksen näkökulmasta. Jos he etsiytyvät johonkin paikkaan, joka on säilynyt turismilta, he yleensä ovat alku sille, että paikasta vähitellen kehittyy turistikohde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa teitä oravanpyörässä koko elämänsä olleita vaan ärsyttää, kun jotkut ovat uskaltaneet elää ja nähdä maailmaa
Tämä mielipide taisi olla suoraan Madventuresin ensimmäisen kauden ensimmäisistä jaksoista?
Hyvin ovat pojat aivopesseet yksinkertaisimmat katsojansa.
Mä oon käynyt parilla säälittävällä reissulla ja sain kyllästymiseen asti kuunnella sitä lätinää, että "pääsispä itsekin" "on sitä rahaa" "hyvähän se on tuossa elämäntilanteessa" jne. Sillon kävi mielessä, että ärsyttikö kyseisiä henkilöitä oma elämä ja oravanpyörä, vai oliko nuo sellaisia "kunhan lämpimikseen sanoin"-kommentteja. Sanomattakin selvää, että jokaisella noista kommentoijista olisi mahdollista lähteä, jos haluaisi ja ei olisi ainakaan rahasta kiinni.
Uskoisin, että kyseessä oli vain sosiaalista kanssakäymistä jolla esitettiin kiinnostunutta vaikka todellisuudessa ei oltu (kun ei kerran oltu lähdetty itse reissuun).
Minusta Madventuresin ensimmäistä ja toista tuotantokautta on hauska katsoa joskus vieläkin, vaikka en ihan samalla lailla reissaakkaan. Mulle on ihan sama miten muut matkustaa, mutta osalle muista ei tunnu olevan ihan sama miten minä matkustan. En intoile reppureissaamisesta ihmisille, jotka eivät ole siitä kiinnostuneet. Enkä jaksa niitä keskusteluja, että kukas on todellinen backpacker ja kuka flashpacker :D
Madcook nyt ei kauheasti jaksa kiinnostaa, Docventuresistakin katsoin yleensä vaan itse dokkarit.
Vierailija kirjoitti:
Monien on vielä tänä päivänäkin vaikea tajuta, että ihmiset tykkää erilaisista asioista. Tehdä asioita eri tavalla. Tykkää matkustaa eri tavalla. Jos iltasanomissa kerrotaan, että Harri ja Kerttu myivät omaisuutensa, irtisanoutuivat ja lähtivät vuodeksi reissaamaan, niin lukekaapa niitä kommentteja. Mistä muusta ne voi kertoa kuin (tyhmyydestä) kateudesta?
Olet oikeilla jäljillä tosin lopussa käännyit risteyksestä väärään suuntaan.
Jokainen saa reissata kuten haluaa (siksipä Rikun ja Tunnan samsonite turistien dissaaminen on typerää) ja tykätä erilaisista asioista. Itse tykkään matkustaa omalla tavallani eikä sen tarvitse olla erilainen tapa kuten sinulla. Joskus matkustan kuten suurinosa ihmisistä matkustaa ja joskus en sillä se on minulle on samantekevää miten muut matkustavat.
Lopussa sinulla menee pieleen siinä, että oletat automaattisetsi muiden olevan sinulle kateellisia.
Ehkä se eivät olekaan kateellisia vaan he ovat niitä jotka haluavat vain matkustaa eri tavalla, kuin sinä?
Jostain syystä vain pakettimatkailijoiden dissaaminen on sallittua ja jos tilanne on toisinpäin niin travellereiden mielestä muut ovat vain kateellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa teitä oravanpyörässä koko elämänsä olleita vaan ärsyttää, kun jotkut ovat uskaltaneet elää ja nähdä maailmaa
Tämä mielipide taisi olla suoraan Madventuresin ensimmäisen kauden ensimmäisistä jaksoista?
Hyvin ovat pojat aivopesseet yksinkertaisimmat katsojansa.
Mä oon käynyt parilla säälittävällä reissulla ja sain kyllästymiseen asti kuunnella sitä lätinää, että "pääsispä itsekin" "on sitä rahaa" "hyvähän se on tuossa elämäntilanteessa" jne. Sillon kävi mielessä, että ärsyttikö kyseisiä henkilöitä oma elämä ja oravanpyörä, vai oliko nuo sellaisia "kunhan lämpimikseen sanoin"-kommentteja. Sanomattakin selvää, että jokaisella noista kommentoijista olisi mahdollista lähteä, jos haluaisi ja ei olisi ainakaan rahasta kiinni.
Uskoisin, että kyseessä oli vain sosiaalista kanssakäymistä jolla esitettiin kiinnostunutta vaikka todellisuudessa ei oltu (kun ei kerran oltu lähdetty itse reissuun).
Niin voi olla. Kyllä minäkin kommentoin muiden matkoja, että "ai vitsi, kuulostaa ihanalta", vaikken itse kyseiselle matkalle lähtisikään. Mutta on niitäkin, joista se katkeruus on luettavissa rivien välistä. Että muuten lähtisin, mutta kun vakityö ja perhe.
Vierailija kirjoitti:
Kirjaa myytiin valtavasti, mutta omassa kaveripiirissäni pienellä paikkakunnalla travellausinto ei näkynyt, eli onhan reppureissaaminen aina ollut vain pienen osan, ei todellakaan koko sukupolven juttu.
Itse uskon, että tämä travellaus oli enemmän puheissa, kuin todellisuudessa.
Eli moni dissasi Madventuresin oppien mukaisesti sillä väärällä tavalla matkustelevia jotta olisivat katu-uskottavia mutta todellisuudessa vain harva heistä oikeasti matkusteli. Täälläkin oli aikaisemmin eräs joka oli niin varma, että travellaus on se parempi tapa vaikka ei itse matkustellutkaan.
He ketkä ovat matkustelleen ennen Madventuresia jatkoivat sitä sen jälkeenkin samalla tavalla, kuin aikaisemminkin.
Rikun antisemitismi sai mut vihaamaan madventuresia..ärsyttää, kun hän on nyt olevinaan joku joka asian asiantuntija