Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia Opinnäytetyöhön.

Sh-opiskelijat
26.07.2017 |

"Olin 16 kun ensimmäistä kertaa jollain tasolla tiedostin, ettei kaikki ole kunnossa. Syömisen hallinta ei ollut enää hallinnassa ja se tuotti suurta ahdistusta ja itseinhoa ja vihaa. Jostain päähäni oli juuttunut jäykkä pakkoajatus siitä, että pitää olla laiha. Laihuus edusti onnea, onnistumista, hallintaa ja täydellisyyttä. Yksikin repsahdus siitä tarkoitti sitä, että olen läski, epäonnistunut ihmisenä ja elämässä, sekä sitä että olen ihminen jolla ei ole itsekuria. Pidin tästä laihuuskäsityksestä itsepäisesti ja jäykästi kiinni. Nuorisopsykiatrian puolella saamani tuki ei ollut ehkä tarpeeksi tiivistä ja sitoutuminenkin tuntui vaikealta. Tilanne vain paheni, kun ikää tuli ja aika kului. Tulin kyyniseksi ja katkeraksi, kun taas toisaalta en enää tuntenut mitään. Olin 21v kun toisen kerran menin osastolle. Ja siitä alkoikin kunnon sairaalakierre joka päättyi, kun olin 24. Niinä aikoina merkittävimmät muutokset tapahtui ajatuksissa. Ajatukset muuttuivat joustavampaan suuntaan ja samalla ymmärsin kantaa vastuuta itsestä, omista tekemisistäni ja hyvinvoinnistani. Ymmärsin sen, että voin vaikuttaa elämääni, eikä asiat ympärillä vain tapahdu. Pitkä prosessi ja jokaisella on oma polkunsa.” Kokemusasiantuntija

Hei!

Olemme kaksi sairaanhoitajaopiskelijaa Laurea ammattikorkeakoulusta. Teemme opinnäytetyötä itseään vahingoittavien nuorten hoidosta ja ahdistuksesta tunteena.

Kaipaisimme opinnäytetyön tueksi avoimia kertomuksia itseään nuoruusiässä vahingoittaneilta. Avoin kysely on anonyymi, ja kertomuksellinen. Me emme voi selvittää henkilöllisyyttänne millään lailla suurella keskustelufoorumilla.

Pyytäisimme teiltä ainakin näihin kysymyksiin omakohtaisia kommentteja.
Mikä johti itsesi vahingoittamiseen?
Minkälaisia tunteita koit ennen tekoa, teon aikana ja teon jälkeen?
Jos olit vahingoittamisen vuoksi osastohoidossa, niin miten osastolla asiaa käsiteltiin?
Olisitko kaivannut erilaista hoitokeinoa itsesi vahingoittamiseen?
Miten vahingoitit itseäsi?

Itsensä vahingoittamiseen ei aina liity kuolemantoivetta. Nuori voi joskus yrittää itseään vahingoittamalla hallita tuskaansa, jolloin on kyse enemmän pyrkimyksestä säilyä hengissä ja tuntea olevansa elossa. Pitkään jatkuessaan itsetuhoinen käytös voi kuitenkin johtaa myös vakaviin itsemurha-ajatuksiin. Avun hakeminen ajoissa on tärkeää.

Itsehoito-opas viiltelyn lopettamiseksi: https://www.mielenterveystalo.fi/nuoret/itsearviointi_omaapu/oma-apu/va…
Muissakin mielenterveyteen liittyvissä kysymyksissä luotettavaa tietoa löytyy www.mielenterveystalo.fi

Vaikeissa tilanteissa ohjaamme olemaan yhteydessä omaan terveyskeskuksen päivystykseen hoidon tarpeen arviointia varten.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla