Miten te imettävät ravintolassa kävijät ette pysty ajoittamaan vauvan imettämistä mitenkään järkevästi?
Perustelette pakkoimetystä sillä, että vauvalla on nälkä tasan silloin, kun se ruoka tulee eteen. Miksette sano pöytäseurueellenne, mitä haluatte tilata ja poistu sitten odottamaan ruoan valmistumista sinne minne tahansa, jossa imettäminen on toivottavaa (inva-WC, imetystila, lastenhoitohuone, erillinen nurkkaus..) ja imetä vauvaanne tuossa välissä? Ehditte aivan hyvin imettää vauvan rauhassa ja se on sen jälkeen tyytyväinen sen ajan, kun syöt sitä ruokaasi.
Minä olen kolmen lapsen kaupunkilaisäiti, olen imettänyt jokaista lastani pitkään ja koska olemme suhteellisen hyvätuloisia, käymme usein ravintolassa. Kävimme ravintoloissa myös silloin, kun meillä oli pieni vauva. Isommat lapset jätimme hoitoon, sillä on aivan naurettavaa tunkea 2-vuotiaan kanssa ravintolaan, jossa pääruoat maksavat yli 20€. Ne eivät ole taaperoravintoloita!
Ymmärrän, että vauvaa pitää imettää. Maailmassa ei ole kuitenkaan ainuttakaan vauvaa, jota ei pysty imettämään 10-15 minuuttia "etuajassa", jotta voisi syödä ruokansa rauhassa.
En kyllä ymmärrä sitäkään, että väen väkisin pitää änkeä itsensä pieneen, aikuisille suunnattuun ravintolaan imettämään, kun isompia, lapsille ja perheille sopivampia ravintoloita on pilvin pimein joka kylässä.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Koska minäminäminä ja minunvauvani ovat paljon tärkeämpiä kuin kaikki muut ravintolassa ruokailevat ihmiset.
"Kaikki muut" eivät suinkaan pahastu. Vain ja ainoastaan se minäminäminä-asiakas siellä toisella puolella. Suurin osa ei huomaa/ole kiinnostunut/ota kantaa ja keskittyy omaan elämäänsä.
Lapsikin on yksilö, joka syö miten näläntunne häntä säätelee. Kolmen lapsen äitinä aloittaja varmasti on kokenut tilanteita, joissa lapsi on kieltäytynyt rinnasta, mutta hetken päästä ollutkin jo nälkäinen.
Ei nämä tilanteet ole mitään äitien huomionhakuisuutta, vain pahansuopainen ihminen ajattelee niin!
Lapsen ruokkiminen on sitä, että lapsi saa tarvitsemansa ravinnon silloin kuin sen tarve on. Ja kaikki pysyy näin tyytyväisinä -tai niin sitä luulis!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa. Meidän vauva sai jäätävät raivarit jos tarjosin rintaa liian aikaisin. Mutta hyvä jos sulla on ollut noin helppoa, kaikilla ei. Kannattaisi varmaan ottaa se pää pois perseestä ja muistaa että sinun kokemat asiat eivät ole fakta.
Lisäksi en myöskään usko, että vanhemmat menevät ravintolaan varta vasten imettämään niin kuin tuossa kirjoitit. Itse menen ravintolaan syömään. Vauvallekin saattaa tulla nälkä, hui kauhistus.MIKSI imetys on niin kamalan ahdistava asia?
Ahaa. Vauvasi saa siis jäätävät raivarit, jos tarjoat rintaa "liian aikaisin", mutta on hiljainen enkeli kaikkina muina aikoina? En ylipäätään veisi sellaista vauvaa tasokkaaseen ravintolaan, jonka mahdollisia jäätäviä raivareita joutuisin pelkäämään.
Tämä maa on täynnä aikuisia vauvoja, jonka pahastumisia ja tunteenpurkauksia joutuvat muut kestämään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en pidä lapsista, varsinkaan vauvoista. Jos menen mieheni kanssa viettämään spesiaalia iltaa ravintolaan, mun ilta menee oikeasti pilalle viereisen pöydän tissin heiluttelusta, vauvan imetyksen hajusta ja korvia vihlovasta rääkynästä.
Kaikilla on oikeus tehdä ihan mitä lystäävät, mutta kyllä imetys ronskisti siinä pöydässä kertoo siitä, että muita ei haluta ottaa huomioon. Ei mua ja mun kaltaisia rauhallista ravintolakokemusta toivovia ainakaan oteta huomioon. Kyllä v*tuttaa maksaa ahdistavasta ruokakokemuksesta.
Mites minä hajuherkkänä kun sun karmea hiuslakka ja parfyymi pilaa mun kalliin ravintolaillan? Niinpä, minä sopeudun mutta sinä valitat palstalla. Tajuatko että jos olet itse noin rajoittunut että kun vietät miehesi kanssa kaksin iltaa voi kaiken pilata yksi vauva ravintolassa niin silloin teidän pitää viettää aikaa kahdestaan kotona. Jos ravintolalla ei ole mitään äitejä ja vauvoja vastaan ja he pääsevät sisään niin silloin sinun on turha itkeä.
Hah, ihan kuin vauva tajuaisivat mikä logoissa on "etukäteen syömisessä" :D Vauvat toimivat vain ja ainoastaan aistimustensa pohjalta ja kommunikoivat sen mukaan.
On tainnut mielensä pahoittajat unohtaa että ilman omaa äitiään heitäkään ei olisi ja ovat mahdollisesti saaneet enemmän tai vähemmän rintamaitoa suoraan tissistä. Jotkut kun eivät ole saaneet tissiä ollenkaan (mikä voisi myöskin selittää sen miksi pahoittaa mielensä imetyksestä?)
Oletteko miettineet sitäkin että teitäkin on mahdollisesti voitu imettää julkisilla paikoilla?
Vai missä kuplassa teidät on oikein kasvatettu vai onko teidät viskottu maailmalle jostain perämettän kellarista?
Who:n imetyssuositus on 2v, koska äitejä on muuallakin kuin Suomessa. Koskee siis enemmän kehitysmaita, missä ruoka on mitä on, jos sitä on, ja terveydenhoito muutenkin niin ja näin.
Suomen suositus on kai edelleen 6 kk täysimetys ja osittaisimetys 12 kk ikään saakka.
Joskus oli aika, jolloin puhelimen käyttö ruokapöydässä oli todella huonoa käytöstä....Sehän ei teitä kuitenkaan haittaa, vaikka viereisessä pöydässä pirisisi puhelin koko ajan? Siltä ei voi edes suojautua.
Marynen kirjoitti:
Täällä kysytään miksi pitää katsoa ja mikä siinä on niin ällöttävää... itse todella toivoisin, että kyseinen tapahtuma ei olisi niin helvetin vastenmielinen että karvat nousee pystyyn, ihan aidosti toivoisin sillä elämä helpottuisi kummasti.
Verratakseni tuntemuksia, äiti voisi yhtälailla harrastaa seksiä siinä viereisessä pöydässä, yhtä etova tuo tilanne on. Ei siinäkään näy juuri mitään osia jos akti on päällä, lätinä ja tuhina kuuluu vain ja liikkeestä huomaa että nyt tapahtuu. Vaikka kuinka sanottaisiin että "älä katso, miksi häiritsee", niin kyllä se ajatuskin vain vieressä sekstailevista häiritsee. Tämä tuntemus on täysin sama imetyksen lähellä, aivan kamala unohtua, eikä sitä voi kukaan lähteä kritisoimaan jos asia todella etoo.Yritä siinä sitten itse syödä 30e pihvisi kun mieli tekisi oksentaa :( eivät nämä kuulu ravintolaan ja on käsittämätöntä miten suuren numeron imettäjät itsestään saavat tehtyä..... maailmassa on muitakin kuin he ja heidän supertärkeä vauvansa. Nenän kaivaminenkin on luonnollista, mutta en silti halu katsoa sitä syödessäni.
Miksi imetys herättää sinussa noin vahvoja negatiivisia tunteita? Että sinun tekee mieli oksentaa? Se on oikeasti melko poikkeuksellista. Tekeekö sinun mieli oksentaa jos olet kylässä vauvaperheessä ja näet äidin imettävän sohvannurkassa?
Ihan kulttuurinen kysymyshän sitten on se, mitä ns. soveliaaseen julkiseen käytökseen kuuluu, eikä näiden määrittelyyn liity luonnollisuus millään tavalla. Meillä julkinen seksin harrastaminen kuuluu ns. sopimattomiin asioihin ihan sakon uhalla, kun taas esimerkiksi kädestä pitämistä kukaan ei noteeraa, eikä edes pieniä pusuja. Enemmistön mielestä imetys (=vauvan syöttäminen) ei ole asia jonka tarvii tapahtua piilossa katseilta ja ihan hyvä niin. Se, että kiellon perusteena pidetään rinnan liittymistä asiaan, on kyllä seksuaalisuudella kyllästetyissä länsimaissa kaksinaismoralismin huippu.
Vierailija kirjoitti:
En minääkään imettänyt lastani kertaakaan julkisesti. Lapsen voi imettää ennen ravintolaan menoa. Ku kaikesta pitää tehdä niin v**un vaikeeta.
Tai sitten vaan imettää syödessään, se ei ole v..tun vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Who:n imetyssuositus on 2v, koska äitejä on muuallakin kuin Suomessa. Koskee siis enemmän kehitysmaita, missä ruoka on mitä on, jos sitä on, ja terveydenhoito muutenkin niin ja näin.
Suomen suositus on kai edelleen 6 kk täysimetys ja osittaisimetys 12 kk ikään saakka.
Itseasiassa kehitysmaissa WHO suosittaa jopa vähintään 3-vuotiaaksi imetystä, muissa maissa vähintään 2v. Perehdy ennenkuin puhut.
Ja kyllä, THL suosittaa täysimetystä 6kk, sekä osittaista imetystä vähintään vuoden ikään.
Häiritseekö teitä ne tissit uimahallissa, kylpylöissä, telkkarissa, lehdissä, somessa yhtä paljon kuin äiti joka lastaan imettää?
Entäs sitten läskit joilla ne hinkit roikkuvat ilman liivejä ja ne vasta haiseekin pahalle?
Ja olen äiti enkä haise koska osaan peseytyä ja minulla on hyvä ja laadukas pyykinpesukone ;)
No kun nyt kärjistetään kerran ja lihaviinkin verrataan (oikeasti?), kyllä se nenänkaivaminen ja vaikka rään syöminen huomattavasti vähemmän itseä etoo kun vauva maiskuttamassa tissiä. Miten niin nenän kaivaminen ei ole luonnollista? Siinä sentään omia eritteitä. Jos aletaan toisten räkää syömään niin sitten ollaan jo samoilla ällötysasteilla. Jos äiti vaikka itse söisi tissiään niin sekin olisi helpompaa, ei kyse ole nyt paljaan pinnan pelkäämisestä. Minulle on ainakin yksi hailee inhotuksen kannalta onko sitä tissiä imemässä vauva vai iso mies, tilanne on vain todella ikävän tuntuinen, ja en oikein meinaa ymmärtää miksi nämä niin "suvaitsevaiset" imettäjäihmiset eivät kestä kuulla että minä ja moni muu aivan aidosti voidaan tuosta pahoin vaikka emme haluaisi. Sitten täällä moititaan jos erehdyt kertomaan.
Ikinä en ole kieltänyt ketään imettämästä, ketään en ole kieltänyt mihinkään tulematta tai haukkunut sen puolesta että tämä homma halutaan väkisin toteuttaa ihmisten ilmoilla, vain ja ainoastaan vastannut kysymykseen: "mikä siinä oikein inhottaa". Tästä seuraakin sitten aina kamala paskamyrsky, koska kuten moni on todennut, äidit ovat maailman napa ja kaiken yläpuolella, ja äitiyttä on niin siistiä korostaa aina kun voi, vedoten kaikessa siihen "et no mutku tää vauva". Maailmassa on edelleen muitakin kun sun vauva vaikka susta ei siltä tunnu.
Hieno ravintola ei ole jonkun mainitsema amarillo tai pancho villa, ne menee pikemminkin mäkkärityyliseen kastiin, mutta ei se sielläkään muiden ruokailun oheen kuulu katsoa lutkutustouhua mielestäni. Ne kumminkin ovat lapsille suunnattuja ravintoloita joissa voi olettaa näkevänsä tätä ja siten itse pysyä poissa jos häiritsee, tai ainakaan ei voi valittaa. Mihin tämä ei vain kuulu on ne paremmat ravintolat. Vinkki - jos siellä ei ole lasten listaa, ei se ole imetyspaikka.
Luulisi että ne muksut olisi kivempi ottaa mukaan ja rauhassa imettää imetyshuoneessa kun jäädä kotiin tai tietoisesti aiheuttaa ihmisille ikävää oloa ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli aika, jolloin puhelimen käyttö ruokapöydässä oli todella huonoa käytöstä....Sehän ei teitä kuitenkaan haittaa, vaikka viereisessä pöydässä pirisisi puhelin koko ajan? Siltä ei voi edes suojautua.
Ei sille voi mitään, mutta oma puhelin on aina äänettömällä tai autossa. Jokainen on itse vastuussa toisten huomioimisesta. Minäminä kulttuuri on henkilökohtainen valinta.
Onko ihan pakko tuijottaa sitä imetystilannetta? Miksi te jäätte tuijottamaan ylipäätänsä?
On epäkohteliasta tuijotella ihmisiä pitkiä aikoja ja vieläpä teette sen aivan estoitta. Olette kyllä kuvottavia tirkistelijöitä... hyi teitä
Vierailija kirjoitti:
Onko ihan pakko tuijottaa sitä imetystilannetta? Miksi te jäätte tuijottamaan ylipäätänsä?
On epäkohteliasta tuijotella ihmisiä pitkiä aikoja ja vieläpä teette sen aivan estoitta. Olette kyllä kuvottavia tirkistelijöitä... hyi teitä
Onneksi mammat eivät tunnu suosivan etnisiä ravintoloita, joten touhu on kuulopuheiden tasolla. Mutta ellei ruoka olisi jo pöydässä, vaihtaisimme ravintolaa.
Hankin jo arsenaalin tuttipulloja jos imetys ei onnistukaan. Ainoa pelkoni onkin rintatulehdus. Kivulias vaiva ja nännini vuosivat verta. Jo pelkkä paitakin tuotti tuskaa pitää päällä.
Ja taidan ulkoistaa kaupassa käynnit ja koiran ulkoilutukset kokonaan miehelle, itse eristäydyn vauvan kanssa kotiin ettemme pahoittaisi muiden mieltä olemassa olollamme ;)
Vierailija kirjoitti:
on aivan naurettavaa tunkea 2-vuotiaan kanssa ravintolaan, jossa pääruoat maksavat yli 20€.
Aha. Ette sitten olekaan hyvätuloisia vaikka niin väitit. Päätä jo.
Vierailija kirjoitti:
Tuijotatteko te imetyksestä ahdistuvat ylipäänsä ravintolassa naapuripöydän Leenan tissejä, paidan läpi siis? Että just siihen osaan on rauhallisella ja sivistyneellä kynttilädinnerillä toljotettava? Kysy tätä vakavasti itseltäsi ja mieti, voisitko suunnata katseesi jotenkin eri tavoin.
Kysyt varmaan niiltä hesalaisilta yleisen saunan naisiltakin, miksi niiden on pakko tuijottaa niitä itseään hiplaavia ukkoja. Ihan hyvin voi katsella muualle, niin ei varmasti häiritse.
Paljasteluimettämisestä: Jos tiedät, että vieressäsi on häiritsevä asia, on työlästä esittää välinpitämätöntä. Ei se ole mikään "älä katso" -komennolla hoituva asia.
Kahviloissa ja ns. perherafloissa saa puolestani imettää (muttei silloinkaan tietenkään niin kuin tuossa yhdessä linkatussa kuvassa), pienissä intiimeissä puljuissa ei. Syyn kerroin edellä.
Missä päin Suomea tämä hirveä ongelma sijaitsee, paitsi turkulaisessa pubissa, joka juuri avasi ovensa. Ja onko tämä jokin homobaari? Yleensä naisten tissit ovat homoille ongelma.
Työni puolesta olen kymmeniä vuosia syönyt ravintolassa ja muissa ruokapaikoissa ympäri Suomea ja käynyt kahvilla, enkä ole nähnyt ainuttakaan äitiä imettämässä, joka olisi ollut tissit paljaana tai en ole ainakaan huomannut, vaan ovat imettäneet rinnat peitettynä. Ja sekin yleensä kesäisin, kun perheet matkustavat lomalla.
Onko tämäkin aloitus ja lukemat muut turkulaisen pubin osa markkinointikamppanjaa, jolla haetaan huomiota ja asiakkaita. Tuskin äitien imetys voi olla heillä ongelma, kun juuri on avannut ja Turussa on erittäin kova kilpailu ravintola-alalla. Ja kyseinen paikka on pubi, ei ravintola, johon ei edes hakeuduta syömään, vaan nauttimaan olutta.
Ehkä tämä Aune-pubi, vaatii täyskieltoimetyken lisäksi, naiset peittämään hiuksensa huivilla tai käyttämään purkaa, sillä mitä ilmeisemmin monet naiset pukeutuvat paljon paljastavammin, kuin imettävät äidit. Monethan käyttävät hyvin avaria kaula-aukkoja ja joskus näkee, kuinka tissit eivät millään pysy rintsikoissa, vaan yrittävät valahtaa ruokalautaselle.