Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te imettävät ravintolassa kävijät ette pysty ajoittamaan vauvan imettämistä mitenkään järkevästi?

Vierailija
25.07.2017 |

Perustelette pakkoimetystä sillä, että vauvalla on nälkä tasan silloin, kun se ruoka tulee eteen. Miksette sano pöytäseurueellenne, mitä haluatte tilata ja poistu sitten odottamaan ruoan valmistumista sinne minne tahansa, jossa imettäminen on toivottavaa (inva-WC, imetystila, lastenhoitohuone, erillinen nurkkaus..) ja imetä vauvaanne tuossa välissä? Ehditte aivan hyvin imettää vauvan rauhassa ja se on sen jälkeen tyytyväinen sen ajan, kun syöt sitä ruokaasi.

Minä olen kolmen lapsen kaupunkilaisäiti, olen imettänyt jokaista lastani pitkään ja koska olemme suhteellisen hyvätuloisia, käymme usein ravintolassa. Kävimme ravintoloissa myös silloin, kun meillä oli pieni vauva. Isommat lapset jätimme hoitoon, sillä on aivan naurettavaa tunkea 2-vuotiaan kanssa ravintolaan, jossa pääruoat maksavat yli 20€. Ne eivät ole taaperoravintoloita!

Ymmärrän, että vauvaa pitää imettää. Maailmassa ei ole kuitenkaan ainuttakaan vauvaa, jota ei pysty imettämään 10-15 minuuttia "etuajassa", jotta voisi syödä ruokansa rauhassa.

En kyllä ymmärrä sitäkään, että väen väkisin pitää änkeä itsensä pieneen, aikuisille suunnattuun ravintolaan imettämään, kun isompia, lapsille ja perheille sopivampia ravintoloita on pilvin pimein joka kylässä.

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä teillä on päässä vikaa, jos vauvat ja imetys häiritsevät noin paljon. Tiedostamattomia ongelmia suhteessa omiin tarpeisiin. Ehkä jotain, mitä eivät itse koskaan saanut. Hei häiritsevätkö teitä yhtä paljon kehitysvammaiset tai hyvin vanhat ihmiset, jotka saattavat sotkea tai maiskuttaa syödessään tms.? Veikkaan, että kyllä näitä ihmisiä myös nämä häiritsevät Hienoissa Paikoissa, mutta kuka kehtaisi mennä ravintoloitsijalle valittamaan vammaisista tai dementikoista, että voisivatko nuo kehottaa jättämään kotiin tai siirtää jonnekin takahuoneeseen syömään, koska häiritsevät?

Minkä takia juuri vauvoihin ja äiteihin saa kohdistaa tällaista rankkaa syrjintää, ts. ensinnäkin että imettäminen häiritsee niin paljon ja toiseksi että siitä valittamista ei pidetä yhtä idioottimaisena kuin esim. yllä mainittujen muiden ihmisten syrjintää.

Oletteko te lapsettomia ja salaa kateellisia tai yksinkertaisesti kokemus ja käsitys vauvavaiheesta puuttuu kokonaan, vai mistä kiikastaa? Ja ei - minulla ei ole vauvaa ollut enää moneen vuoteen, joten asia ei ole henk.koht. ajankohtainen.

Vammaisia ja dementikkoja mässyttämässä hienoissa ravintoloissa :D Veikkaan, että hieman vähemmän kuin niitä, joiden imetys on häirinnyt muita asiakkaita.

Elämme kulttuurissa, jossa rinnat on seksualisoitu. Sille ei voi mitään. Kun kuulen ravintolassa sanat "haluatko tissiä?", alkaa jo etoa. 

Vierailija
102/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on aivan naurettavaa tunkea 2-vuotiaan kanssa ravintolaan, jossa pääruoat maksavat yli 20€.

Aha. Ette sitten olekaan hyvätuloisia vaikka niin väitit. Päätä jo.

Ei hyvätuloisuus tarkoita samaa kuin tuhlaavainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle puolivuotiaan vauvan imettämisen ymmärrän julkisesti ymmärrän. Ison lapsen en missään nimessä. Se on muutenkin ällöttävää. Taapero tissillä, yök. Se ei ole enää normaalia vaan äidin pakkomielle.

Kannattaa tutustua aiheeseen ennenkuin alkaa jauhaa ton kaltasta soopaa. Maito on alle vuotiaan pääravinto, onko siis mielestäsi parempi vaihtaa korvikkeeseen vauvan täytettyä puoli vuotta ? Maailman terveysjärjestö suosittelee imetystä vähintään 2-vuoden ikään, sillä on paljon terveyshyötyjä niin äidille kuin lapselle. Pitkä imetys vähentää mm. rintasyöpäriskiä. Ihmislapsen luonnollinen vieroittumisikä on tutkitusti n.2-7vuotta ja lapsen imuote katoaa viimeistään rautahampaiden puhjettua. Myös isomman lapsen imetys on täysin normaalia ja sallittua, vaikka se sinua ällöttäisikin.

Ei helvetti. Joku imettää kouluikäistä? Ihan pimeää. Mistä vetoa poikalapsi. Tyttöjen äitejä harvemmin näkee isojen lasten imettäjinä.

Vierailija
104/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ha, ei meidän toista lasta saanut syömään etukäteen tai tankkaamaan pidemmäksi ajaksi. Kesällä saattoi vauvallekin tulla ihan jano milloin tahansa, on se maito myös janon sammuttaja eikä vain nälän taltuttaja. Ja kaikki vauvat eivät huoli tuttia, niin mieluummin kai antaa vauvalle rintaa kuin antaa sen huutaa?

En vastusta julkista imetystä. Omia lapsia olen imettänyt julkisesti vain neuvolassa (vessaan ei olisi kuullut th:n kutsua, lääkäriä oltiin odoteltu jo 1,5h). Itse koen imettämisen kotioloissakin hankalaksi, ei tee yhtään mieli lähteä ravintolaan testaamaan miten homma onnistuisi ahtaassa tilassa.

Vierailija
105/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää keskustelu kyllä viihdyttävää. Imetys on ihan kauheeta hui!!. Ja samalla joutuu katselemaan naisia varsinkin kesäaikaan joilta pursuaa rinnat liiveistä ja topeista ulos niin että joutuu pelkäämään milloin todellakin pulpahtaa ulos.

Ja läskitkin pursuaa samoin liian pienissä ja tiukoissa vaatteissa.

Siinä sitä olisi työsarkaa saada muutos aikaan.

Imettämistä näkee toooosi harvoin ainakin jos vertaa tuohon edellä kuvailemaani.

Imetys on täysin luonnollista eikä tarvitse tuijottaa. Se on sivistymatöntä.

Näitä makkarankuoriin pukeutuneita naisia on vaikea välttää kun jos kääntää päänsä niin siellä toisessa suunnassa on toinen ja kolmas jne.

Vierailija
106/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe lienee lähinnä lapsettomien ongelma. Aihe, jota ei tunneta, herättää ennakkoluuloja.

Vierailija
107/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa jo olla.

Tätä taistoa on nyt käyty jo useampi päivä ja ratkaisua ei ole tulossa, koska osapuolilla on niin suuri näkemysero.

Käyttäkää aikanne paremmin.

Vierailija
108/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin kyllä ilta-aikaan äitejä imetettävien vauvojen kanssa näkee paremmissa ravintoloissa. Lounasaikaan välillä kyllä. Ei sillä, että kumpikaan häiritsisi pätkän vertaa, mietin vaan onko kovinkin yleistä, että jonkun kahdensadan euron kynttiläillallinen nyt menisi totaalisen läskiksi jonkun imetyksen vuoksi?

Mitä vauva tekee kahdensadan euron kynttiläillallisella mukana? "Minulla on oikeus"?

Vierailija
109/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole samanlaisia vauvoja kuin sinulla. Toiset vauvat syö ja syö ja syö. Ja 15min päästä haluaa syödä vähän lisää. Etenkin ravintolassa, jossa voi olla erilainen äänimaailma ja vauva hakee äidistä turvaa. Se rinnalla olo kun voi olla paljon muutakin kuin nälkää.

Miksi hitossa viet vauvasi ravintolaympäristöön missä vauvan pitää hakea turvaa äidistä rintaa imemällä :o Ja ,kyllä olen itsekin imettänyt molempia lapsiani pitkään.

Vierailija
110/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta tää keskustelu on iltapulussa :D

Vierailija
111/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle puolivuotiaan vauvan imettämisen ymmärrän julkisesti ymmärrän. Ison lapsen en missään nimessä. Se on muutenkin ällöttävää. Taapero tissillä, yök. Se ei ole enää normaalia vaan äidin pakkomielle.

Kannattaa tutustua aiheeseen ennenkuin alkaa jauhaa ton kaltasta soopaa. Maito on alle vuotiaan pääravinto, onko siis mielestäsi parempi vaihtaa korvikkeeseen vauvan täytettyä puoli vuotta ? Maailman terveysjärjestö suosittelee imetystä vähintään 2-vuoden ikään, sillä on paljon terveyshyötyjä niin äidille kuin lapselle. Pitkä imetys vähentää mm. rintasyöpäriskiä. Ihmislapsen luonnollinen vieroittumisikä on tutkitusti n.2-7vuotta ja lapsen imuote katoaa viimeistään rautahampaiden puhjettua. Myös isomman lapsen imetys on täysin normaalia ja sallittua, vaikka se sinua ällöttäisikin.

Ei helvetti. Joku imettää kouluikäistä? Ihan pimeää. Mistä vetoa poikalapsi. Tyttöjen äitejä harvemmin näkee isojen lasten imettäjinä.

Jopa wikipediasta löytyy tämä ihmislapsen luonnollinen vieroittumisikä 2-7vuotta :) Ei se lapsen sukupuoli kyllä määritä sitä imetyksen kestoa.Toki on niitä perverssit jotka kuvittelevat, että äiti imettää silkasta seksuaalisesta imosta sitä lasta. (Mistä lie itse päättelet, että poikia imetettäisiin pidempään.) Hohhoijaa :D

Vierailija
112/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista että moni haluaisi eristää lapset ja äidit muusta yhteiskunnasta.

Syöttäminen ravintolassa johtuu melko varmasti siitä että halutaan pitää vauva tyytyväisenä, jolloin siitä on vähemmän häiriötä kuin pää punaisena huutaessa.

Ja kyllä se on näin päin että imettämisestä pahastuvat ovat niitä itsekkäitä minä minä ihmisiä. Aika monikin on korostanut että haluaa olla ravintolassa rauhassa koska on maksanut ruuastaan, mitäpä luulette, onko se imettävä äiti maksanut ruuastaan?

Kukaan ei ole äityleitä yhteiskunnasta eristämässä.

Teiltä kuitenkin voisi odottaa edes jonkinlaisia käytöstapoja ja muiden huomioimista.

Vierailija
113/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maksaa kynttiläillallinen 200€?????!!!!!!

Vierailija
114/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan äitylit vaan tuppaa olemaan jotain pilalle hemmoteltuja prinsessoja minäminäminuntahtoni-asenteineen. MINÄ saan tehdä mitä MINÄ haluan, viis muista. Ja sitten sitä lasta käytetään tekosyynä ja argumenttina omalle itsekkäälle perseilylle.

Surullista.

Vierailija
115/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopa wikipediasta löytyy tämä ihmislapsen luonnollinen vieroittumisikä 2-7vuotta :) Ei se lapsen sukupuoli kyllä määritä sitä imetyksen kestoa.Toki on niitä perverssit jotka kuvittelevat, että äiti imettää silkasta seksuaalisesta imosta sitä lasta. (Mistä lie itse päättelet, että poikia imetettäisiin pidempään.) Hohhoijaa :D

Juu ei paljoa tarvitse ihmetellä, jos mukulaa kiusataan koulussa, jos äiti tunkee edelleen tissiä suuhun. Opetelkaa ruuanlaittoa..

Vierailija
116/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teidän mielestänne kuuluu hyviin tapoihin ja muiden huomioon ottamiseen?

Perseen paljastavat shortsit ja hameet? Tissitopit ilman liivejä? Läpinäkyvät leggarit? Suttuinen meikki? Kamelinvarpaan näkyminen?

Haukkuminen, pilkkaaminen, nolaaminen, tuijottaminen; kuuluvatko nekin hyviin tapoihin?

Kuinkas on niiden omien käytöstapojen ja muiden huomioon ottamisen laita?

Vierailija
117/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt ainoastaan niitä imettäjiä jotka vetävät tavallisen paidan kauluksen alas, nostavat tissin ulos, sitten vauva siihen ja aloitetaan ympärilleen pälyily. Tämän operaation aikana tietenkin kiekuminen kovaan ääneen miten Jecce-Tsenimiinanko tekee mieli tissiä, otahan nyt tissiä, tissi sitä ja tissi tätä. Monet imettäjät taas ovat menneet täysin huomaamatta koska heidän tarkoitus ei ole tehdä siitä showta. Uskon että juuri nämä huomionhakuiset shown pitäjät ovat juuri niitä jotka ottavat yhteyttä iltalehteen kuinka nyt oli syrjintää, minulla on oikeus, rinnat eivät ole seksuaalinen osa kehosta, MINULLA ON OIKEUS!!1 Tavallisessa ravintolassa tai kahvilassa en usko että kukaan imetyksestä pahastuu jos sitä ei huomaa. Tarkoitus on julkisilla paikoilla vain ja ainoastaan siirtää vauvan nälkää myöhemmäksi, ei tehdä siitä äidin egoa hivelevää hyvä ihminen sinappikoneineen maailman keskipisteessä -showta. Hyvin, hyvin harvat tekee mutta he jäävätkin huomaamatta. Ne tissit tiskissä olevat kyllä huomataan ja pahastutaan.

Viralliseen juhlatilaisuuteen tai selkeästi aikuisille suunnattuun paikkaan (Michelin-ravintolat, vaikka kalliit ravintolat joissa ei ole lastenlistaa tai syöttötuoleja yms.) sitä lasta ei oteta mukaan, tarvittaessa tilaisuudesta jäädään pois. Puolisoni karonkan aikaan kuopus oli 3 kk ja kyllä meillä oli karonkan ajan hoitaja. En missään tilanteessa olisi ottanut lapsia sinne mukaan. En myöskään omaan kurssijuhlaan silloin kun esikoinen oli 5 kk vanha, vaan vauva sai sinä aikana pullosta maitoa ja oli kotona. Samoin silloin kun ruokailun hinta on sieltä 100 € ylöspäin, lapset jää kotiin hoitajan kanssa tai sitten jompi kumpi meistä jää lasten kanssa kotiin. Ruokailua, ravintolassa käyttäytymistä ym. harjoitellaan sitten suvun illallisilla, Rosso-tason paikoissa ja vaikka siellä abc:llä. Samoin se imetys tehdään huomaamatta sellaisissa paikoissa, ei missään pienessä selkeästi aikuisille suunnatussa ravintolassa. Ihmisellä on vapaus valita, hän voi sen Musta Lammas-ravintolan sijaan mennä sinne Rossoon jos on lapset pakko ottaa mukaan. Kotiin ei tarvitse jäädä, mutta joka paikkaan ei tarvitse tulla lasten kanssa.

Terveisin kolme lasta suositusten mukaan imettänyt, joka julkisilla paikoilla hätätilanteessa imetti vaikka vessassa (ei tarvitse mennä edes koppiin asti) tai harson ja imetyspaidan kanssa. En usko että kovin moni huomasi minun imettävän. Joidenkin imetyksen pointti taas tuntuu olevan juuri se että huomataan.

Vierailija
118/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi. Paljon porua tästä aiheesta.

Mutta selkeästihän tässä on (taas) äitien ajojahti menossa. Äidit tekevät aina väärin jonkun mielestä, tekivät he sitten mitä tahansa.

Äidit eivät saa ruokkia lastaan julkisesti, koska he eivät osaa tehdä sitä oikein. Äitien täytyy pysytellä pois (oikeiden) ihmisten parista niin kauan kun heillä on imetettävä lapsi. Ja myöhemminkin, jos eivät saa lapsilleen hoitajaa.

Äidit eivät saa olla kotona hoitamassa jälkikasvuaan, koska se on verovaroilla löhöilyä.

Äidit eivät saa olla töissä, koska silloin he siirtävät lapsenhoitovastuun yhteiskunnalle.

Äidit ovat maailmankaikkeuden itsekkäin ryhmä, ja jos muuta kehtaavat väittää, ovat valehtelijoita. Koska ovat siis äitejä. Eli siis itsekkäitä.

Äidit eivät saa ylipäätään tulla äideiksi, koska äiti-ihmiset ovat yhteiskunnan uhka nro 1. Mikään, siis mikään, ryhmä ei ole niin parjattu kuin äidit. Eivät edes maahanmuuttajat.

Mihin äitejä sitten tarvitaan?

Sylkykupeiksi tietenkin. Nyt äidit, ryhdistäytykää! Teette tärkeää työtä suomalaisten mielenterveyden parissa. Ajatelkaapa näitä poloisia, mihin he muuten purkaisivat kaiken vihansa ja pahan olonsa, jos eivät teihin?

Ja kaikenlainen julki-imettämisen puolustaminen on turhaa. Eivät he halua kuulla eivätkä ymmärtää. Ihan sama, miten asiasi perustelet, mielipiteesi on väärä. Koska a) olet äiti ja jo se on lähtökohtaisesti epäilyttävää; tai b) kehtaat tunnustautua julki-imettäjäksi (koska ihan sama miten vakuuttelet olevasi hienotunteinen julki-imettäjä, niin olet väärässä).

Eli sama kuin tuuleen huutaisi -ei vaikutusta. Älkää siis edes yrittäkö.

Antakaa vaan koirien haukkua ja karavaanin kulkea...

Vierailija
119/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko että tämä päivälehdessä ollut äiti olisi mitenkään huudellut että hänpä rupiaa ny imettämään. Oli käyttänyt harsoa suojana.

Enkä ole tosiaan itse nähnyt missään imetys-showta ikinä. Tai sit en vain kiinnitä tarpeeksi huomiota muihin ihmisiin kun siihen omaan seurueeseeni ja keskusteluihimme.

Missä näitä show-äitejä on muualla kun instassa ja blogeja kirjoittelemassa, eli nettimaailmassa?

Multa on mennyt sitten paljonkin ohi kun olen keskittynyt siihen omaan tekemiseeni ja ystäviini :D

Vierailija
120/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska mitä järkeä on mennä ravintolaan, jos joutuu yksinään jossain nurkassa istumaan. Seurustelemaanhan ravintolaan tullaan! Löysätkää vähän pipoa imetyksestä pahastujat! :)

Jos minä menen pieneen, vaikkapa 30 asiakaspaikan ravintolaan, oletan voivani seurustella esimerkiksi puolisoni kanssa rauhassa. Jos viereisessä pöydässä on vauva, se ei ole hiljaa, vaan se parhaimmillaan ähisee ja tuhisee, mutta erittäin todennäköisesti 1-2 tunnin ravintolakäynnin aikana se itkee ja kun sitä imetetään, imetys ei tapahdu huomaamatta (kuten moni väittää), vaan imetystapahtumaa joutuu väkisin seuraamaan. Jos minä nimenomaan haluan rauhallisen illan puolisoni kanssa, menen pieneen ravintolaan ja maksan ruoastani paljon. En todellakaan halua silloin ketään imettämään viereiseen pöytään!

"imetystapahtumaa joutuu väkisin seuraamaan" - kuule, kyllä se on ihan sinun oma valintasi jos päätät SEURATA sitä tapahtumaa. Katso muualle, nauti ruoasta, tai keskity siihen puolisoosi eikä vieraan naisen tisseihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi