Miten te imettävät ravintolassa kävijät ette pysty ajoittamaan vauvan imettämistä mitenkään järkevästi?
Perustelette pakkoimetystä sillä, että vauvalla on nälkä tasan silloin, kun se ruoka tulee eteen. Miksette sano pöytäseurueellenne, mitä haluatte tilata ja poistu sitten odottamaan ruoan valmistumista sinne minne tahansa, jossa imettäminen on toivottavaa (inva-WC, imetystila, lastenhoitohuone, erillinen nurkkaus..) ja imetä vauvaanne tuossa välissä? Ehditte aivan hyvin imettää vauvan rauhassa ja se on sen jälkeen tyytyväinen sen ajan, kun syöt sitä ruokaasi.
Minä olen kolmen lapsen kaupunkilaisäiti, olen imettänyt jokaista lastani pitkään ja koska olemme suhteellisen hyvätuloisia, käymme usein ravintolassa. Kävimme ravintoloissa myös silloin, kun meillä oli pieni vauva. Isommat lapset jätimme hoitoon, sillä on aivan naurettavaa tunkea 2-vuotiaan kanssa ravintolaan, jossa pääruoat maksavat yli 20€. Ne eivät ole taaperoravintoloita!
Ymmärrän, että vauvaa pitää imettää. Maailmassa ei ole kuitenkaan ainuttakaan vauvaa, jota ei pysty imettämään 10-15 minuuttia "etuajassa", jotta voisi syödä ruokansa rauhassa.
En kyllä ymmärrä sitäkään, että väen väkisin pitää änkeä itsensä pieneen, aikuisille suunnattuun ravintolaan imettämään, kun isompia, lapsille ja perheille sopivampia ravintoloita on pilvin pimein joka kylässä.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska mitä järkeä on mennä ravintolaan, jos joutuu yksinään jossain nurkassa istumaan. Seurustelemaanhan ravintolaan tullaan! Löysätkää vähän pipoa imetyksestä pahastujat! :)
Jos minä menen pieneen, vaikkapa 30 asiakaspaikan ravintolaan, oletan voivani seurustella esimerkiksi puolisoni kanssa rauhassa. Jos viereisessä pöydässä on vauva, se ei ole hiljaa, vaan se parhaimmillaan ähisee ja tuhisee, mutta erittäin todennäköisesti 1-2 tunnin ravintolakäynnin aikana se itkee ja kun sitä imetetään, imetys ei tapahdu huomaamatta (kuten moni väittää), vaan imetystapahtumaa joutuu väkisin seuraamaan. Jos minä nimenomaan haluan rauhallisen illan puolisoni kanssa, menen pieneen ravintolaan ja maksan ruoastani paljon. En todellakaan halua silloin ketään imettämään viereiseen pöytään!
Äh, en minäkään halua kuunnella tyhmiä juttujasi ravintolassa. Vaan jos viereisessä pöydässä olette, ei voi valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuijotatteko te imetyksestä ahdistuvat ylipäänsä ravintolassa naapuripöydän Leenan tissejä, paidan läpi siis? Että just siihen osaan on rauhallisella ja sivistyneellä kynttilädinnerillä toljotettava? Kysy tätä vakavasti itseltäsi ja mieti, voisitko suunnata katseesi jotenkin eri tavoin.
Mulle on aivan se ja sama avaako naapuripöydän Leena paitansa imettääkseen vai Lassi housun sepaluksen lepuuttaakseen nakkiansa. En halua nähdä kumpaakaan tapahtumaa, kun olen maksava asiakas ravintolassa. Nakkia ulkoiluttaessa näkyy muuten vähemmän ihoa kuin imettäessä.
Kyllä, keskivertonakkia jos nyt ajatellaan. Siinäkin tapauksessa, että vauva ruokailee KAIKEN peittävän imetysvaatteen kätköissä.
Mutta onko todella, ihosta puheenollen (tuosta syntisestä elimestä), mielestäsi niin että peniksen esittely ja vauvan ruokailu ovat jotenkin rinnastettavissa? Jotenkin ei-ihan-terve näkökulma.
Niin normaalia imettäjää imetyspaitoineen ei edes tajua julki-imettäjäksi. Kolmea lasta olen imettänyt myös julkisilla paikoilla. Tissit ei ole koskaan näkyneet ja kukaan ei ole koskaan tullut valittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuijotatteko te imetyksestä ahdistuvat ylipäänsä ravintolassa naapuripöydän Leenan tissejä, paidan läpi siis? Että just siihen osaan on rauhallisella ja sivistyneellä kynttilädinnerillä toljotettava? Kysy tätä vakavasti itseltäsi ja mieti, voisitko suunnata katseesi jotenkin eri tavoin.
Entä se ällöttävä haju ja ääni? Sä istuisit kynttilädinnerillä korvatulpat korvissa ja minitampaxit nekussa? Ääni nyt tuskin seurusteluravintolassa häiritsee (toisin kuin hiljaisissa kahviloissa) mutta haju, se haju...
Imettävän äidin vaatteet nyt haisevat muutenkin, sen minkä nyt haisevatkaan. Ei se imetystä vaadi, jos kovin hajuherkkä on.
Minä en ainakaan tykkää herättää huomiota imettämällä. Enkä ikinä imetä julkisesti niin, että ihoa näkyy. Itseasiassa en muutenkaan tykkää käyttää avoimia kaula-aukkoja. Sopivasti, kun pitää harsoa suojana niin on mahdotonta tietää onko vauva tavanomaisesti sylissä vai syömässä.
Minusta tässä se varsinainen ongelma ei ole se onko imetys ravintolasalissa kielletty vai ei, vaan se, että asiakas ei tiedä tästä kiellosta päättäessään syödä kyseisessä ravintolassa. Selkeästi kyltti ovelle, että ei saa imettää/ tai jopa ei vauvoja niin asiakkaat voivat jättää tulematta, jos sääntö heille ongelma. Itse en ainakaan imettäisi vessassa, ei muutkaan ihmiset syö siellä. Ihan turha väittää, että on hygieenista. Eivät varmasti saisi lupaa laittaa asiakkaita syömään vessaa, jos muualla olisi täyttä. Asiakkaana, jos olisin erehtynyt tuonne minulle jäisi ainoaksi mahdollisuudeksi lähteä. En mielellään maksaisi ruoasta, jota en olisi voinut nauttia. Jos taas sääntö olisi tiedossa jo etukäteen, niin en tulisi kyseiseen ravintolaan rintaruokitun vauvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska mitä järkeä on mennä ravintolaan, jos joutuu yksinään jossain nurkassa istumaan. Seurustelemaanhan ravintolaan tullaan! Löysätkää vähän pipoa imetyksestä pahastujat! :)
Jos minä menen pieneen, vaikkapa 30 asiakaspaikan ravintolaan, oletan voivani seurustella esimerkiksi puolisoni kanssa rauhassa. Jos viereisessä pöydässä on vauva, se ei ole hiljaa, vaan se parhaimmillaan ähisee ja tuhisee, mutta erittäin todennäköisesti 1-2 tunnin ravintolakäynnin aikana se itkee ja kun sitä imetetään, imetys ei tapahdu huomaamatta (kuten moni väittää), vaan imetystapahtumaa joutuu väkisin seuraamaan. Jos minä nimenomaan haluan rauhallisen illan puolisoni kanssa, menen pieneen ravintolaan ja maksan ruoastani paljon. En todellakaan halua silloin ketään imettämään viereiseen pöytään!
Miltäs muutaman liikaa kipanneet työkaverukset jotka selittävät suu vaahdossa asioitaan, pikkujouluihin suuntaava räväkkä naisporukka, läksiäisiä viettävät maljojen nostelijat, röökillä juokseva toimitusjohtaja hajuvesivaimonsa kanssa ynnä muut ravintoloiden vakiasiakkaat kuulostavat?
Vauvat ja äidit ovat niin masentavan helppo kohde nälvinnälle, vaikka häiriötä tulee kaupungilla ja ravintoloissa monesta tuutista.
Yritä nyt vielä tehdä yksi aloitus lisää hullu. Ehkä se ahdistus sen myötä helpottaa. Ehkä......
Mun pieni oli ainakin semmoinen tisuttelija ä, että ei tiennyt kannattaisiko "ennakoida" ja yrittää syöttää juurikin noin etukäteen vai koittaa josko koko ravintolareissu hoituisi ilman imetystä. "Ennakoinnissa" usein tuntui että vain muistutin vauvaa että maitoakin olis tarjolla ja koskaan ei yhtään ravintolailtaa kokonaan ilman imetystä tapahtunut. Ja siis musta se on niin suloinen näky, pieni kaunis ihmisen alku ruokatauolla ❤ lisää näitä. Kyllä tässä nyt pienestä ihmiset mielensä pahoittavat. Voivathan mielensä pahoittajatkin hoitaa ruokailunsa kotona jos mahdollinen julki-imetys noin paljon ottaa pannuun (:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ikinen kerta, kun olen nähnyt äidin imettävän ravintolassa, se on näyttänyt tältä: https://max-media.imgix.net/transfers/2016/1/25/8ce4f7b252d9b21f0e6842c…
Kyllä, olen varmasti ollut sata kertaa ravintolassa niin, etten ole huomannut, kun joku on imettänyt lastaan. Hän on todennäköisesti tehnyt sen diskreetisti harson alla tai hyvän imetyspaidan suojissa tai imettänyt lastaan jossain erillisessä tilassa. Mutta joka kerta, kun olen tuon kuvan kaltaisen imetyssession nähnyt, ruokahaluni on kadonnut samantein. Luonnollista joo, vauvalla nälkä joo, ei näy nänni ei, mutta kuvottavaa yrittää syödä samaan aikaan, kun viereisessä tai vastapäisessä pöydässä on tuollainen "luonnollinen" näky.
Hyi miksi klikkasinkaan linkkiä. Mut just toi näky toistuu ihan liian usein, suonikas hinkki uhmakkaasti esillä. Pari päivää sitten viimeksi bussissa niin, että mamma istui lastenvaunupaikalla vartavasten kasvokkain peräosan yleisön kanssa, että varmasti mahdollisimman moni näkee. Hyi stna nyt oikeesti...
Niin. Luulen, että suuri osa näistä paheksutuista on nimenomaan niitä äitejä, jotka suurieleisesti repäisee rinnan esiin tyyliin "Näettekös nyt, kun olen nykyäiti enkä häpeä imettää lastani julkisesti, näettekö, kuinka hyvä äiti olenkaan!". Ne, jotka osaavat ja haluavat imettää diskreetisti, jäävät huomaamatta kokonaan, koska tekevät sen niin taiten.
Ja se huomio käännetään imetykseen jo ennen kuin tissi on rehvakkaasti isketty tiskiin, kun ensin alkaa kovaääninen lässytys vauvalle: "Voooi, pitääkö sinun saada vähän TISSIÄ"... Ei ikinä puhuta maidosta, tai vauvan ruokkimisesta, vaan siitä tissistä.
Harvoin kyllä ilta-aikaan äitejä imetettävien vauvojen kanssa näkee paremmissa ravintoloissa. Lounasaikaan välillä kyllä. Ei sillä, että kumpikaan häiritsisi pätkän vertaa, mietin vaan onko kovinkin yleistä, että jonkun kahdensadan euron kynttiläillallinen nyt menisi totaalisen läskiksi jonkun imetyksen vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Mä en tainnut imettää lastani kertaakaan julkisesti. Repikää siitä. Syynä ei tosin ollut häveliäisyys.
Minulla taas syynä nimen omaan oli häveliäisyys, koska estradi-imetys olisi jättänyt maidon herumatta, eikä minusta muutenkaan kuulu pilata toisten ateriointia pulautetun maidon hajulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hm. Täytyy kommentouda, että koko 55-vuotisen elämäni aikana en vielä ole kertaakaan joutunut seuraamaan vieraan ihmisen imetystapahtumaa. Vaikka olen paljon liikkunut kaupungilla ja ravintoloissakin on tullut käytyä. Onkohan näössäni vikaa.
Enemmän minua hajuherkkää häiritsee ravintoloissa ihmisten tapa läträtä hajuvettä/partavettä aivan överisti. Saatan jopa saada niin kovan päänsäryn, että joudun oksentamaan. Siksi aika pitkälle joudun välttelemään kovin tiiviitä ravintoloita. Toki jos imettävä nainen on kovin lähellä, haistan siitäkin sellaisen makean hajun, mutta se ei ole ollenkaan samalla tavalla pistävä. Plus että ainakin silloin kun itse imetin, se haju oli rintsikoissa, paidoissa jnejne, eikä lähtenyt pesussakaan täysin. Että eipä tuo haju vaadi sitä imetystapahtumaa sinänsä.
Kyllä teillä on päässä vikaa, jos vauvat ja imetys häiritsevät noin paljon. Tiedostamattomia ongelmia suhteessa omiin tarpeisiin. Ehkä jotain, mitä eivät itse koskaan saanut. Hei häiritsevätkö teitä yhtä paljon kehitysvammaiset tai hyvin vanhat ihmiset, jotka saattavat sotkea tai maiskuttaa syödessään tms.? Veikkaan, että kyllä näitä ihmisiä myös nämä häiritsevät Hienoissa Paikoissa, mutta kuka kehtaisi mennä ravintoloitsijalle valittamaan vammaisista tai dementikoista, että voisivatko nuo kehottaa jättämään kotiin tai siirtää jonnekin takahuoneeseen syömään, koska häiritsevät?
Minkä takia juuri vauvoihin ja äiteihin saa kohdistaa tällaista rankkaa syrjintää, ts. ensinnäkin että imettäminen häiritsee niin paljon ja toiseksi että siitä valittamista ei pidetä yhtä idioottimaisena kuin esim. yllä mainittujen muiden ihmisten syrjintää.
Oletteko te lapsettomia ja salaa kateellisia tai yksinkertaisesti kokemus ja käsitys vauvavaiheesta puuttuu kokonaan, vai mistä kiikastaa? Ja ei - minulla ei ole vauvaa ollut enää moneen vuoteen, joten asia ei ole henk.koht. ajankohtainen.
Joka kerta, kun olen nähnyt jonkun imettävän imetyspaidalla, he kiskovat sieltä raosta koko ohuiden rintaliivien verhoaman pitkän tissinsä esiin, ja sitten avaavat liivin kupin ja vetävät tissin kokonaan liivistä esiin. Mutta ilmeisesti tämän voisi tehdä niinkin, että raottaisi paitaa vain sen verran, että nänni paljastuu, jonka näkymisen lapsi sitten peittäisi? Ja nämä näkemäni tapaukset ovat tahallaan tehneet asiasta numeron ja esitelleet ylimääräisiä aivan huvikseen? Mielenkiintoista oppia uutta tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hm. Täytyy kommentouda, että koko 55-vuotisen elämäni aikana en vielä ole kertaakaan joutunut seuraamaan vieraan ihmisen imetystapahtumaa. Vaikka olen paljon liikkunut kaupungilla ja ravintoloissakin on tullut käytyä. Onkohan näössäni vikaa.
Hei, täällä kirjoittelee kaksi ihmisryhmää. Toiset ovat ne rennot, aikuiset ihmiset jotka oikeasti kuluttavat kaupunkikulttuuria ja ravintoloita ja ymmärtävät ihan omakohtaisen kokemuksen perusteella että tässä vouhkataan aivan tyhjästä. Kaikenlaista mahtuu ravintolakäynteihin, vauvat ja äidit pisarana itämeressä. Toiset ovat ne kahdesti vuodessa Juvan aabeeseellä syövät, iltalehtiin raportoivat mammat, jotka eivät todellisuudessa ole koko asiaa noteeranneet, eivätkä oikeastaan ole koskaan rossoa hienommin syöneetkään mutta mesoavat jonkun kuvitteellisen hurmosmamman käytöksestä jollaisia hienoissa ravintoloissa varmasti kulkee tissit levällään muiden mieltä järkyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, täällä kirjoittelee kaksi ihmisryhmää. Toiset ovat ne rennot, aikuiset ihmiset jotka oikeasti kuluttavat kaupunkikulttuuria ja ravintoloita ja ymmärtävät ihan omakohtaisen kokemuksen perusteella että tässä vouhkataan aivan tyhjästä. Kaikenlaista mahtuu ravintolakäynteihin, vauvat ja äidit pisarana itämeressä. Toiset ovat ne kahdesti vuodessa Juvan aabeeseellä syövät, iltalehtiin raportoivat mammat, jotka eivät todellisuudessa ole koko asiaa noteeranneet, eivätkä oikeastaan ole koskaan rossoa hienommin syöneetkään mutta mesoavat jonkun kuvitteellisen hurmosmamman käytöksestä jollaisia hienoissa ravintoloissa varmasti kulkee tissit levällään muiden mieltä järkyttäen.
Unohdit vielä me, jotka olemme sitä mieltä, että missä hyvänsä sitten aterioikin, kuuluu käyttäytyä huomaavaisesti muita kohtaan.
Itse en enää imetä, mutta tuntuu ihan käsittämättömältä millaisia vihan tunteita lapsen ruokkiminen voi toisissa aiheuttaa. En vaan ymmärrä mikä ihmiskunnassa on vikana. En ole ikinä nähnyt että kukaan imettäisi julkisesti tissit tiskiin -metodilla, toki sitä voi tapahtua en sitä kiellä. Oma kuopus ei huolinut tuttia ja pulloa ja kyllä julki-imetys oli se mikä auttoi pysymään järjissään, muuten olisi pitänyt pysyä kotona tyyliin ensimmäinen vuosi. Ja ylikin. Veikkaan että moni ei edes huomannut kun imetin mm. Ikean kassajonossa, ravintolapöydässä, uima-altaalla lomamatkalla jne.
Mä en pidä lapsista, varsinkaan vauvoista. Jos menen mieheni kanssa viettämään spesiaalia iltaa ravintolaan, mun ilta menee oikeasti pilalle viereisen pöydän tissin heiluttelusta, vauvan imetyksen hajusta ja korvia vihlovasta rääkynästä.
Kaikilla on oikeus tehdä ihan mitä lystäävät, mutta kyllä imetys ronskisti siinä pöydässä kertoo siitä, että muita ei haluta ottaa huomioon. Ei mua ja mun kaltaisia rauhallista ravintolakokemusta toivovia ainakaan oteta huomioon. Kyllä v*tuttaa maksaa ahdistavasta ruokakokemuksesta.
Mutta kun sitä tissiä ei imetyspaidasta näe. Suurin osa teistä ei taida tietää, millainen vaate se on. Useimmista naisten paitojen normaaleista kaula-aukoista ei-imettäjillä tissejä näkyy enemmän.