Miten te imettävät ravintolassa kävijät ette pysty ajoittamaan vauvan imettämistä mitenkään järkevästi?
Perustelette pakkoimetystä sillä, että vauvalla on nälkä tasan silloin, kun se ruoka tulee eteen. Miksette sano pöytäseurueellenne, mitä haluatte tilata ja poistu sitten odottamaan ruoan valmistumista sinne minne tahansa, jossa imettäminen on toivottavaa (inva-WC, imetystila, lastenhoitohuone, erillinen nurkkaus..) ja imetä vauvaanne tuossa välissä? Ehditte aivan hyvin imettää vauvan rauhassa ja se on sen jälkeen tyytyväinen sen ajan, kun syöt sitä ruokaasi.
Minä olen kolmen lapsen kaupunkilaisäiti, olen imettänyt jokaista lastani pitkään ja koska olemme suhteellisen hyvätuloisia, käymme usein ravintolassa. Kävimme ravintoloissa myös silloin, kun meillä oli pieni vauva. Isommat lapset jätimme hoitoon, sillä on aivan naurettavaa tunkea 2-vuotiaan kanssa ravintolaan, jossa pääruoat maksavat yli 20€. Ne eivät ole taaperoravintoloita!
Ymmärrän, että vauvaa pitää imettää. Maailmassa ei ole kuitenkaan ainuttakaan vauvaa, jota ei pysty imettämään 10-15 minuuttia "etuajassa", jotta voisi syödä ruokansa rauhassa.
En kyllä ymmärrä sitäkään, että väen väkisin pitää änkeä itsensä pieneen, aikuisille suunnattuun ravintolaan imettämään, kun isompia, lapsille ja perheille sopivampia ravintoloita on pilvin pimein joka kylässä.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Te ootte ihan naurettavia. Jos vauva on mukana, niin eiks oo parempi, että se on hiljaa rinnalla kuin, että se huutaa. Mä en oikeasti ymmärrä, mikä trauma aiheuttaa imetysinhon.
Imetys on luonnollista, mutta minä henkilökohtaisesti en halua nähdä muiden naisten rintoja ruokaillessani. Minusta olisi järkyttävän epäkohteliasta imettää jo kyläillessäkin toisten ruokapöydässä, joten miten se eroaa ravintolasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa. Meidän vauva sai jäätävät raivarit jos tarjosin rintaa liian aikaisin. Mutta hyvä jos sulla on ollut noin helppoa, kaikilla ei. Kannattaisi varmaan ottaa se pää pois perseestä ja muistaa että sinun kokemat asiat eivät ole fakta.
Lisäksi en myöskään usko, että vanhemmat menevät ravintolaan varta vasten imettämään niin kuin tuossa kirjoitit. Itse menen ravintolaan syömään. Vauvallekin saattaa tulla nälkä, hui kauhistus.MIKSI imetys on niin kamalan ahdistava asia?
Ahaa. Vauvasi saa siis jäätävät raivarit, jos tarjoat rintaa "liian aikaisin", mutta on hiljainen enkeli kaikkina muina aikoina? En ylipäätään veisi sellaista vauvaa tasokkaaseen ravintolaan, jonka mahdollisia jäätäviä raivareita joutuisin pelkäämään.
Kyllä, vauvani on tyytyväinen silloin kun hänen tarpeisiinsa vastataan ajallaan, mikä tarkoittaa myös sitä että imetän häntä silloin kun hänellä on nälkä. Meillä ei ollut mitään ongelmaa käydä ravintolassa, mun ei tarvinnut "pelätä raivareita" kun tiedän miten ne vältetään...
Vierailija kirjoitti:
En minääkään imettänyt lastani kertaakaan julkisesti. Lapsen voi imettää ennen ravintolaan menoa. Ku kaikesta pitää tehdä niin v**un vaikeeta.
Oletko todellakin niin v**un tyhmä että luulet kaikkien vauvojen olevan samanlaisia kuin sinun?
Jotkut vauvat syö useammin ja kaikki ei asu viiden metrin päässä siitä ravintolasta jotta voisivat syöttää 5 min ennen sinne menoa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä onkaan herkullisempi näky, kuin jättikokoinen tissi, jossa prinssinnakin kokoinen maitoa valuva nänni. Vesi herahtaa kielelle ja veri jonnekin muualle.
T. Irstasmies
Se nänni on imetettäessä siellä vauvan suussa.
Juuri tämän takia en ymmärrä imetyksestä monkujia. Ette ole koskaan edes imetystä nähneet kun luulette että siinä tissit paljaana heilutaan.
"Koska minäminäminä ja minunvauvani ovat paljon tärkeämpiä kuin kaikki muut ravintolassa ruokailevat ihmiset."
:D mitä? Niin, minun seurueeni on tullut sinne ravintolaan syömään ihan kuten sinäkin. Me kaikki olemme kuule ihan yhtä tärkeitä. Outoa lytätä muita tuolleen. Rauhaa hei <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te ootte ihan naurettavia. Jos vauva on mukana, niin eiks oo parempi, että se on hiljaa rinnalla kuin, että se huutaa. Mä en oikeasti ymmärrä, mikä trauma aiheuttaa imetysinhon.
Imetys on luonnollista, mutta minä henkilökohtaisesti en halua nähdä muiden naisten rintoja ruokaillessani. Minusta olisi järkyttävän epäkohteliasta imettää jo kyläillessäkin toisten ruokapöydässä, joten miten se eroaa ravintolasta?
Ymmärrät varmaan että imetettäessä se rinta on vauvan pään takana piilossa?
Eli voitko selittää mikä siinä vauvan päässä on niin vastenmielistä?
"Ehditte aivan hyvin imettää vauvan rauhassa ja se on sen jälkeen tyytyväinen sen ajan, kun syöt sitä ruokaasi."
Lol tällekin. Itse tein (kotona kylläkin, en käy ravintoloissa) aina vauvan kanssa niin että imetin ruokapöydässä samalla kun itse söin. Sai syödä rauhassa kun siinä on toinen käsi vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä onkaan herkullisempi näky, kuin jättikokoinen tissi, jossa prinssinnakin kokoinen maitoa valuva nänni. Vesi herahtaa kielelle ja veri jonnekin muualle.
T. IrstasmiesSe nänni on imetettäessä siellä vauvan suussa.
Juuri tämän takia en ymmärrä imetyksestä monkujia. Ette ole koskaan edes imetystä nähneet kun luulette että siinä tissit paljaana heilutaan.
Öö rinta on mun mielestä myös muuta kuin pelkkä nänni? En halua nähdä sitä ympäröivääkään osaa ruokaillessani. Muutenhan vierustoveri voisi vetäistä tähtitarrat nänneissä ilman paitaa sitä pihviä viereisessä pöydässä, jos se nännien näkyminen olisi se juttu.
Joka ikinen kerta, kun olen nähnyt äidin imettävän ravintolassa, se on näyttänyt tältä: https://max-media.imgix.net/transfers/2016/1/25/8ce4f7b252d9b21f0e6842c…
Kyllä, olen varmasti ollut sata kertaa ravintolassa niin, etten ole huomannut, kun joku on imettänyt lastaan. Hän on todennäköisesti tehnyt sen diskreetisti harson alla tai hyvän imetyspaidan suojissa tai imettänyt lastaan jossain erillisessä tilassa. Mutta joka kerta, kun olen tuon kuvan kaltaisen imetyssession nähnyt, ruokahaluni on kadonnut samantein. Luonnollista joo, vauvalla nälkä joo, ei näy nänni ei, mutta kuvottavaa yrittää syödä samaan aikaan, kun viereisessä tai vastapäisessä pöydässä on tuollainen "luonnollinen" näky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vauvat nyt on ylipäätään vastenmielisiä, ei vaan pää. Itseäni ällöttää itse näkyä enemmän se elttaantuneen maidon lemu ja lussutusäänet. Tykkään istua rauhallisemmissa kahviloissa lukemassa kahvin kera, vaikka katse on kirjassa/lehdessä niin pilaantuneen maidon löyhkä ja lussutus paljastaa kyllä viereisen pöydän imettäjän, yök. Miten te voitte itse olla haistamatta sitä ällöttävää hajua?
Vaihtoehtoja on paljon, jos suostuu jättämään sen minäminä-asenteen hetkeksi sivuun:
1) Voi viettää rauhallista aikuisten aikaa menemällä rauhalliseen ravintolaan ilman lapsia. Myös sen imetysikäisen voi jättää 1-2 tunniksi tutun hoitajan, esim. isovanhemman hoiviin. Ellei voi, vauva on vielä liian pieni, ja ravintolailtaa voi siirtää muutamalla kuukaudella.
2) Jos isovanhempia ei ole saatavilla, mutta aikuisten ravintolaan on päästävä, lapselle voi palkata hoitajan.
3) Voi valita sellaisen ravintolan, jossa on syöttötuolit ja lasten lista. Tällaisiin ravintoloihin myös imeväisikäiset ovat tervetulleita.
4) Monet vauvat osaavat syödä pullosta. Äidinmaitoa on mahdollista pumpata valmiiksi pulloon. Jos vauva tarvitsee ihan välttämättä rintamaitoa sinä aikana kun äiti ruokailee, niin äiti joko valitsee perheravintolan tai ruokailee jossain muualla kuin ravintolassa, esim. kotona, ystävien luona, sukulaisten luona, perhekerhossa, perhekahvilassa tms.
Tuijotatteko te imetyksestä ahdistuvat ylipäänsä ravintolassa naapuripöydän Leenan tissejä, paidan läpi siis? Että just siihen osaan on rauhallisella ja sivistyneellä kynttilädinnerillä toljotettava? Kysy tätä vakavasti itseltäsi ja mieti, voisitko suunnata katseesi jotenkin eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka pienet rinnat teillä on ja kuinka järkyttävän isoja teidän vauvojen päät ovat?
Vierailija kirjoitti:
Joka ikinen kerta, kun olen nähnyt äidin imettävän ravintolassa, se on näyttänyt tältä: https://max-media.imgix.net/transfers/2016/1/25/8ce4f7b252d9b21f0e6842c…
Kyllä, olen varmasti ollut sata kertaa ravintolassa niin, etten ole huomannut, kun joku on imettänyt lastaan. Hän on todennäköisesti tehnyt sen diskreetisti harson alla tai hyvän imetyspaidan suojissa tai imettänyt lastaan jossain erillisessä tilassa. Mutta joka kerta, kun olen tuon kuvan kaltaisen imetyssession nähnyt, ruokahaluni on kadonnut samantein. Luonnollista joo, vauvalla nälkä joo, ei näy nänni ei, mutta kuvottavaa yrittää syödä samaan aikaan, kun viereisessä tai vastapäisessä pöydässä on tuollainen "luonnollinen" näky.
Hyi miksi klikkasinkaan linkkiä. Mut just toi näky toistuu ihan liian usein, suonikas hinkki uhmakkaasti esillä. Pari päivää sitten viimeksi bussissa niin, että mamma istui lastenvaunupaikalla vartavasten kasvokkain peräosan yleisön kanssa, että varmasti mahdollisimman moni näkee. Hyi stna nyt oikeesti...
Vierailija kirjoitti:
Tuijotatteko te imetyksestä ahdistuvat ylipäänsä ravintolassa naapuripöydän Leenan tissejä, paidan läpi siis? Että just siihen osaan on rauhallisella ja sivistyneellä kynttilädinnerillä toljotettava? Kysy tätä vakavasti itseltäsi ja mieti, voisitko suunnata katseesi jotenkin eri tavoin.
Entä se ällöttävä haju ja ääni? Sä istuisit kynttilädinnerillä korvatulpat korvissa ja minitampaxit nekussa? Ääni nyt tuskin seurusteluravintolassa häiritsee (toisin kuin hiljaisissa kahviloissa) mutta haju, se haju...
Vierailija kirjoitti:
Mulle on aivan se ja sama avaako naapuripöydän Leena paitansa imettääkseen vai Lassi housun sepaluksen lepuuttaakseen nakkiansa. En halua nähdä kumpaakaan tapahtumaa, kun olen maksava asiakas ravintolassa. Nakkia ulkoiluttaessa näkyy muuten vähemmän ihoa kuin imettäessä.
Koska joskut draamamammat nyt vaan tarvitsee draamaa elämäänsä ja sitä tissiä mennää revittämään kaikkien nähtäville vaikka Michelin ravintolassa, jotta voitaisiin sen jälkeen mennään mehustamaan feispuukkiin, että voi että kun vielä vuonna 2017 ollaan näin rajoittuneita ja vanhollisia kun paheksutaan imettämistä ruokapöydässä, kamalaa käytöstä, saa ja pitää jakaa yms. Näiden mammojen on vaan pakko yrittää rikkoa kaikki tabut ja olla se modernin maailman ääni ja kaikkitietävä messias.
Vierailija kirjoitti:
Koska mitä järkeä on mennä ravintolaan, jos joutuu yksinään jossain nurkassa istumaan. Seurustelemaanhan ravintolaan tullaan! Löysätkää vähän pipoa imetyksestä pahastujat! :)
Mitä järkeä on mennä parempaan ravintolaan, jos joutuu närppimään ruokansa yhdellä kädellä, kun toinen käsi kannattelee tississä roikkuvaa vauvaa? Huonolla tuurilla joutuu vielä jättämään sen ruoan välillä kesken vaipan vaihdon takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi miksi klikkasinkaan linkkiä. Mut just toi näky toistuu ihan liian usein, suonikas hinkki uhmakkaasti esillä. Pari päivää sitten viimeksi bussissa niin, että mamma istui lastenvaunupaikalla vartavasten kasvokkain peräosan yleisön kanssa, että varmasti mahdollisimman moni näkee. Hyi stna nyt oikeesti...
Niin. Luulen, että suuri osa näistä paheksutuista on nimenomaan niitä äitejä, jotka suurieleisesti repäisee rinnan esiin tyyliin "Näettekös nyt, kun olen nykyäiti enkä häpeä imettää lastani julkisesti, näettekö, kuinka hyvä äiti olenkaan!". Ne, jotka osaavat ja haluavat imettää diskreetisti, jäävät huomaamatta kokonaan, koska tekevät sen niin taiten.
No minkä hemmetin takia tuollaisen tississä roikkuvan kanssa on pakko mennä tasokkaaseen ravintolaan? Eikö tuossa tapauksessa voisi mennä toisenlaiseen ravintolaan ja jättää nuo pienet, tunnelmalliset, rauhalliset, aikuisille suunnatut ravintolat heille ja teille siihen aikaan, kun vauvanne on kasvanut isommaksi ja kotiin jätettäväksi?