Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinkiläiset ei koskaan sano Hesa

Vierailija
25.07.2017 |

...eivätkä myöskään kerro asuvansa Stadissa. Stadissa asuu pelkästään junantuovat "ylimieliset helsinkiläiset", joita oikeiden helsinkiläisten keskuudessa on tosi vähän. Helsinkiläinen saattaa olla "stadissa", jos helsinkiläinen frendi soittaa landelta ja kysyy onko helsinkiläinen vielä mökillä. Helsinkiläinen esittelee aina kotikaupungikseen myöskin Helsingin tai ruotsiksi Helsingforsin. Helsinkiläiset eivät myöskään kuvittele Helsingin olevan mikään isonluokan metropoli, vaan iloitsevat kotikaupungistaan joka on tarpeeksi suuri urbaaneille mukavuuksille, mutta samalla myös kotoisan pieni. Kuten totesin, "ylimielisiä helsinkiläisiä" ovat tosiasiassa lähinnä junantuomat ulkopaikkakuntalaiset, jotka lapsen tavoin luulevat tietyssä kaupungissa (Stadissa, huom. ei Helsingissä) puoli vuotta asumisen tekevän heistä jotenkin ihmeellisiä, mitä he kotona käydessään mainostavat kovaan ääneen. Ihan vain yleissivistäväksi tiedoksi.

terv. helsinkiläinen

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä aamuna oli aamu tv:ssä Raumalta kotoisein oleva HesaÄijä, oli aina halunnut muuttaa Hesaloihin, ihan kuin Nykiin tai Losiin.

No nyt asuu Hesassa, on muuten Arttu Wiskarin biisien sanoituksiakin tehnyt.

Jokainen sanoo omalla tavallan.

Vierailija
22/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sori, unohdit yhden tärkeän asian. Stadilainen.

Mä oon vanha stadin starbu ja bamlaan stadia. Ajat muuttuu ja havut stadissa lisääntyy. Se käy mulle hyvin, kylä kasvaa.[/quote]

Totta puhut.

Stadilainen = vähintään kolmannen polven helsinkiläinen. Ainut, joka voi puhua asuvansa Stadissa.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon Hesa ihan vain siksi, että joku hiiltyy siitä.

Ennemminkin on vaikea pidätellä pokkaa, jos se tulee jonkun bönden suusta ;)

Sinkkumies

Vierailija
24/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hese = Helsinki

Hesa = Hesburger

Vierailija
25/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vanha stadin starbu ja bamlaan stadia. Ajat muuttuu ja havut stadissa lisääntyy. Se käy mulle hyvin, kylä kasvaa.

Totta puhut.

Stadilainen = vähintään kolmannen polven helsinkiläinen. Ainut, joka voi puhua asuvansa Stadissa.

AP

Mä en kyllä ymmärrä miksi jotkut hakee krediittiä itselleen vanhempien tai jopa isovanhempiensa tekemisistä. 

Mun mielestä se on jotenkin noloa. Olisiko se vielä kovempi Stadilainen, jos isoisä olisi asunut vaikka Rio de Janeirossa pari vuotta välissä?

Vierailija
26/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on 40-luvulla syntynyt paljasjalkainen larulainen ja sanoo olevansa hesalainen. Stadi on keskusta ja Laru ei ole keskustassa. En tiedä, puhuuko landepaukuista, kuulostaa hieman....erikoiselta.

Vierailija
27/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole noloa. Kyllä mun puolesta kuka tahansa saa korostaa olevansa vaikka viidennen sukupolven savolainen, jos haluaa. Saa vaikka keksiä sille oman terminkin. En koe uhkaavan omaa omantunnonarvoani...

AP

Vierailija
28/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie oon Lappeenrannasta ja lyhyempi matka meiltä on isoon cityyn kuin Hesasta. Miettikääpä sitä peräkyläläiset.

Vierailija
29/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on noloa selittää olevansa x polven stadilainen. Ihan kuin siinä olisi suurikin saavutus. Tai ehkä joskus 60-luvulla olikin kova juttu. Heh heh.

Vierailija
30/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitten Hertsiga ;)

Sinkkumies

Vierailija
31/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on noloa selittää olevansa x polven stadilainen. Ihan kuin siinä olisi suurikin saavutus. Tai ehkä joskus 60-luvulla olikin kova juttu. Heh heh.

Etenkin kun saavutukset ei ole omia. Mä en leveilis muiden saavutuksilla.

Vierailija
32/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vanha stadin starbu ja bamlaan stadia. Ajat muuttuu ja havut stadissa lisääntyy. Se käy mulle hyvin, kylä kasvaa.

Totta puhut.

AP

Mä en kyllä ymmärrä miksi jotkut hakee krediittiä itselleen vanhempien tai jopa isovanhempiensa tekemisistä. 

Mun mielestä se on jotenkin noloa. Olisiko se vielä kovempi Stadilainen, jos isoisä olisi asunut vaikka Rio de Janeirossa pari vuotta välissä?

Sä et oikein tajua mistä on kysymys. Kyse on syntyperästä, ei krediitistä. Sä oot sitä mihin sä kasvat.

Ja ton brassiolkiukon voit tunkea hanuriis. Daijju.

Vierailija
33/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida monia kiinnostaa "Hesa", mutta aika nopeasti on tää keskustelu lähteny kuitenki liikkeelle. Ihmeellistä katkeruutta ja vihaa näidenkin kommenttien takana.

Vierailija
34/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mie oon Lappeenrannasta ja lyhyempi matka meiltä on isoon cityyn kuin Hesasta. Miettikääpä sitä peräkyläläiset.

Huoh ;( Eikä tartte viisumia ja perilläkin on jo melkein tänään. Kieli ja kirjoituskin saattaa vähän häiritä :)

Sinkkumies

Vierailija
35/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole noloa. Kyllä mun puolesta kuka tahansa saa korostaa olevansa vaikka viidennen sukupolven savolainen, jos haluaa. Saa vaikka keksiä sille oman terminkin. En koe uhkaavan omaa omantunnonarvoani...

AP

NIinpä. Sukujuuristaan saa kaikki muut olla ylpeitä, paitsi stadilaiset ne luulee, että asuvat suurkaupungissa ja lesottavat muutenkin typerästi.   ;)

Vierailija
36/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

NIinpä. Sukujuuristaan saa kaikki muut olla ylpeitä, paitsi stadilaiset ne luulee, että asuvat suurkaupungissa ja lesottavat muutenkin typerästi.   ;)

Et tainnut lukea aloitusta ollenkaan?

AP

Vierailija
37/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä et oikein tajua mistä on kysymys. Kyse on syntyperästä, ei krediitistä. Sä oot sitä mihin sä kasvat.

Ja ton brassiolkiukon voit tunkea hanuriis. Daijju.

Oletko sä jotenkin enemmän kasvanut siellä, jos otat krediittejä isoisältäsi? 

Vierailija
38/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmannen polven stadilainen, ja todellakin sanon stadi.

Vierailija
39/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Vantaalta kotoisin ja mua ärsytti lapsena ihan älyttömästi, kun kaikki maalaiset sanoivat mun olevan helsinkiläinen. Enpäs!! Vaan vantaalainen. No nyt asun tyytyväisenä maalla. ❤️

Ja, muistaakseni me puhuttiin aina keskustassa käymisestä, kun käytiin keskustassa, eli Hesassa tai Stadissa tai Helsingissä. Kaikkia muitakin ilmaisuja taisi tulla jossain määrin käytettyä. Vantaalaisslangi oli samaa kuin perushelsinkiläisten slangi. Ei sellaista, mitä 50-luvulla puhuttiin vaan ns. normaalia paikallismurretta: mutsi, faija, dösä, bööna, deeku, snaijata jne. Faija kutsui itseään iskaksi, siis a:lla. Se oli varmaan jotain vanhempaa perua.

Vierailija
40/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni perusteella kantaperäiset helsinkiläiset nimenomaan puhuvat stadista. Muualta muuttaneet usein puhuvat Hesasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan