Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinkiläiset ei koskaan sano Hesa

Vierailija
25.07.2017 |

...eivätkä myöskään kerro asuvansa Stadissa. Stadissa asuu pelkästään junantuovat "ylimieliset helsinkiläiset", joita oikeiden helsinkiläisten keskuudessa on tosi vähän. Helsinkiläinen saattaa olla "stadissa", jos helsinkiläinen frendi soittaa landelta ja kysyy onko helsinkiläinen vielä mökillä. Helsinkiläinen esittelee aina kotikaupungikseen myöskin Helsingin tai ruotsiksi Helsingforsin. Helsinkiläiset eivät myöskään kuvittele Helsingin olevan mikään isonluokan metropoli, vaan iloitsevat kotikaupungistaan joka on tarpeeksi suuri urbaaneille mukavuuksille, mutta samalla myös kotoisan pieni. Kuten totesin, "ylimielisiä helsinkiläisiä" ovat tosiasiassa lähinnä junantuomat ulkopaikkakuntalaiset, jotka lapsen tavoin luulevat tietyssä kaupungissa (Stadissa, huom. ei Helsingissä) puoli vuotta asumisen tekevän heistä jotenkin ihmeellisiä, mitä he kotona käydessään mainostavat kovaan ääneen. Ihan vain yleissivistäväksi tiedoksi.

terv. helsinkiläinen

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

stadilainen on murresana (slangia), helsinkiläinen kirjakieltä, hesalainen yleiskieltä.

Vierailija
42/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöndet ei koskaan brassaile muiden jutuil, ne kaivaa ite omat pottunsaki peltsust ja on turpa kii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole noloa. Kyllä mun puolesta kuka tahansa saa korostaa olevansa vaikka viidennen sukupolven savolainen, jos haluaa. Saa vaikka keksiä sille oman terminkin. En koe uhkaavan omaa omantunnonarvoani...

AP

NIinpä. Sukujuuristaan saa kaikki muut olla ylpeitä, paitsi stadilaiset ne luulee, että asuvat suurkaupungissa ja lesottavat muutenkin typerästi.   ;)

Et tainnut lukea aloitusta ollenkaan?

AP

Luin. Ja luin myös tuon kommentin johon vastasin. Sarkasmia tavoittelin, siksi lisäsin silmää vinkkaavan hymiön perään.

Vierailija
44/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon neljännen polven helsinkiläinen(kantis) ja käytän Hesa ja Stadi sanoja. Puhun myös ratikasta, vaikka pitäisi puhua raitsikasta.

Onkohan mä sielultani pönde?

Vierailija
45/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kolmannenpolven stadilainen ja voin kyllä käyttää myös Hesaa. En kuitenkan koskaan sanoisi olevani hesalainen.

Vierailija
46/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin Helsingissä töissä, mulla kesti vähän aikaa tajuta mitä työkaveri, syntyperäinen helsinkiläinen, tarkoittaa sillä ettei "asu kaupungissa". Niin siis Itä-Helsinkihän ei ole "kaupunkia".

Vierailija
47/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin Helsingissä töissä, mulla kesti vähän aikaa tajuta mitä työkaveri, syntyperäinen helsinkiläinen, tarkoittaa sillä ettei "asu kaupungissa". Niin siis Itä-Helsinkihän ei ole "kaupunkia".

Niin siis Helsingissähän käydään kaupungilla, kun mennään keskustaan. Itä-Helsinki kuuluu toki Helsingin kaupunkiin, mutta ei sitä enää keskustaksi voisi kutsua niin, että voisi sanoa menevänsä kaupungille mentäessä Itä-Helsinkiin...

Vierailija
48/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä asut lähiössä, muttet ymmärrä ette asu "kaupungilla"?

Kun asuin (omistusasunnossa) kurvissa, niin lähdettiin silti "kaupungille".

Sinkkumies

Vierailija
49/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vittu sä sitten ap sanot olevasi???? Olen hesalainen ja olen aina sanonut olevani hesalainen. Saatana. En ole koskaan puhunut stadista, koska sukumme ei ole mitään säälittävän surkeaa työväenluokkaa eikä edes isäni suku keskiluokkaa vaan eliittiä/ylempää keskiluokkaa. Ei heillä kotona saanut bamlata stadin slangia. Joten miksi olisin koskaan puhunut sitä? Ymmärrän kyllä.

Vierailija
50/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläiset on mulkkuja.

t. Sinkkumies

Vierailija
51/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen aito espoolainen enkä helsinkiläinen, niin ei tarvitse vaivata päätä tuollaisilla asioilla.

Vierailija
52/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja me espoolaiset puhumme kaupungista kun tarkoitamme Helsinkiä ja lähinnä keskustaa. Mennään huomenna kaupunkiin!

Vierailija
53/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos se junantuoma on tullut autolla?

Vierailija
54/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän lähes aina stadia. Hesaa käytän lähinnä provoillessa ap:n kaltaisille ihmisille, jotka välittävät mitättömistä turhuuksista ja vetävät herneitä nenään.

Olen muualta muuttanut eli varmaankin bönde. Vanhempani muuttivat maalle ja synnyin siskoni kanssa siellä. Kaikki 1900-luvulla syntyneet sukulaiset kuitenkin ovat syntyneet stadissa ja asuneet täällä koko ikänsä. Oikeastaan töölössä ja ruoholahdessa on koko suku asunut aina. Tässäkin suhteessa olen itse poikkeus, asun kannelmäessä. Eikä vaimoni ole stadilainen vaan böndeltä tullut.

Stadi on kuitenkin ollut luontevin nimi. Olen niin paljon viettänyt lapsuudessani aikaa stadissa, joten nimitys on jäänyt käyttöön.

Mitenkäs hesari? Itse käytän sitä sanomalehdestä sekä helsinginkadusta.

Vierailija
55/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen helsinkiläinen ja sanon Hesa.

Tämä. Olen syntynyt kättärillä ja minäkin sanon joskus Hesa. Voin myös puhua centteristä jos mennään keskustaan ym.

Se vain kuullostaa naurettavalta, kun sanoo Hesa savon murteella :) Anteeksi vain.

Sinkkumies

Joo, se tulee jotenkin oudosti [h'essaa]. Mut minkäs he raukat sille voivat.

Vierailija
56/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa, joka käyttää kirjakieltä? Yleensä aina sanon: "Olen kotoisin Helsingistä". Ehkä joskus chattiin sanonut Stadista, mutta muulloin aina Helsingistä. Niin ja olen ensimmäisen polven helsinkiläinen. Sukujuuret tuolta maalta molemmilta vanhemmilta.

Vierailija
57/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntyperäinen helsinkiläinen eikä siinä ole mitään ihmeellistä. En ajattele olevani mitenkään parempi kuin kukaan muu.

Kotimaassa matkaillessa on hämmästyttänyt, kuinka automaattisesti pidetään ylimielisenä ja on kohdeltu jopa vihamielisesti. Siis ihan vain kun olen kysyttäessä maininnut mistä olen.

Vierailija
58/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntyperäinen helsinkiläinen eikä siinä ole mitään ihmeellistä. En ajattele olevani mitenkään parempi kuin kukaan muu.

Kotimaassa matkaillessa on hämmästyttänyt, kuinka automaattisesti pidetään ylimielisenä ja on kohdeltu jopa vihamielisesti. Siis ihan vain kun olen kysyttäessä maininnut mistä olen.

Tätä samaa minäkin olen miettinyt. Muistan kun menin leirille maalle ja siellä vähän hämmästeltiin että ihan oikeen Helsingistä oli tullut lapsi tänne korpeen. Siinä se on kaupunki missä moni muukin on, mitä ihmeellistä siinä on?

Vierailija
59/59 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran töissä joku maalainen puhui Hesasta ja me revettiin aivan täysillä kaikki tahattomasti, ei pahuuttaan. Hetken punasteltuaan alkoi sitten kyselemään meiltä, että onko se sitten Hessa. (ei tajunnut oikein koko asiaa)

Sinkkumies

Tässä ap:lle ylimielisiä helsinkiläisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä