Onko hienoissa ravintoloissa jotain kirjoittamattomia etikettejä mistä olisi hyvä tietää?
Kommentit (247)
Kaffepulla kirjoitti:
Voihan noin tehdä, jos on hirveä roiskuttelija ja epäilee jo etukäteen, että ei onnistu ruokailemaan tiputtamatta ruokaa syliinsä. Itse en tekisi noin.
Kyllä sä nyt olet tässä asiassa väärässä.
Jos on varaa, niin kannattaa ottaa maistelumenuun kuuluva viinipaketti. Silloin saa aina ruokalajille sopivaa juotavaa. Joissakin ravintoloissa on huomioitu myös alkoholittomat juomat paketiksi.
Tarjoilija kattaa aina kullekin aterialle oikeat aterimet, lasit jne. Kertoo, mitä on missäkin ruokalajissa. Itse sanoisin, että hyvin vähällä tietämyksellä itse pääsi maistelumenuiden suhteen, kun kaikki tuodaan valmiina ja ne aterimetkin on valittu valmiiksi.
Hiukan fiinimmin voi pukeutua, mutta esim. edelliskerran paikassa, missä itse kävin, ei kaikki muut pöytäseurueet olleet siihen panostaneet. Farkkuja näkyi jne.
Hienossakin ravintolassa voi päästä pieru, ihmisiähän tässä vain ollaan. Mutta sen sijaan että vain kaasuttelet menemään ja jätät ihmiset miettimään että kuka vittu se oli, niin hienoissa ravintoloissa on tapana nousta seisomaan, ottaa juomalasi ja kilauttaa siihen pari kertaa kuuluvasti haarukalla muiden huomion saamiseksi ja sitten täräyttää itse fanfaari. Näin kenekään ei tarvi kiusallisesti miettiä kuka se oli.
Kaffepulla kirjoitti:
Voihan noin tehdä, jos on hirveä roiskuttelija ja epäilee jo etukäteen, että ei onnistu ruokailemaan tiputtamatta ruokaa syliinsä. Itse en tekisi noin.
Oikein hienoissa ravintoloissa tarjoilija jopa tulee ja laittaa sen liinan asiakkaan syliin..
Vierailija kirjoitti:
Se liina on tosi ruma rutattuna siinä pöydällä. Liinalla myös indikoidaan koska ruokailu on alkanut ja loppunut. Älä toki tee noin, mutta kyllä silloin etiketin tuntevat pitävät sinua junttina.
Se ruttaaminen nimenomaan on rumaa, ja siksi en toimi niin koskaan. Annan lautasliinan olla siististi laskostettuna pöydällä. Ei minulla ole tarvetta sotkea ruualla ja jättää ruokailun päätyttyä pöydälle jotain rutattua ruokaroiskeista lautasliinaa. Mutta kukin toki tavallaan :)
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se liina on tosi ruma rutattuna siinä pöydällä. Liinalla myös indikoidaan koska ruokailu on alkanut ja loppunut. Älä toki tee noin, mutta kyllä silloin etiketin tuntevat pitävät sinua junttina.
Se ruttaaminen nimenomaan on rumaa, ja siksi en toimi niin koskaan. Annan lautasliinan olla siististi laskostettuna pöydällä. Ei minulla ole tarvetta sotkea ruualla ja jättää ruokailun päätyttyä pöydälle jotain rutattua ruokaroiskeista lautasliinaa. Mutta kukin toki tavallaan :)
Sinä se jaksat jankuttaa, vaikka olet totaalisen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vinkki nyt ei sinua ehkä auta jos menette miehen kanssa kahdestaan, mutta kerronpa koska on minua auttanut usein:
Hienoilla illallisilla, kutsuilla tms. tilaisuudessa, jos en ole varma miten toimia, valitsen heti alkuillasta "roolimalliksi" jonkun iäkkäämmän maailmaa nähneen leidin. Katson ensin miten tämä leidi toimii ja matkin sitten. Joukossa on yleensä ainakin yksi sellainen, ja he tietävät
- otetaanko asuun kuuluvat pitkävartiset satiinihanskat pois kätellessä tai syödessä
- mihin pikkulaukku laitetaan ruokailun ajaksi
- syödäänkö jälkiruoka haarukalla vai lusikalla ja kumpi on kummassa kädessä
- miten ostereita tai hummeria syödään
- mitä tahtia on soveliasta viinilasin tyhjentyä. (Huom. monella näistä on yllättävän kova viinapää ;-) jne.Mutta jos tarjolla on vaikka hummeria, voit ihan hyvin kysyä tarjoilijalta miten tätä on tarkoitus syödä. Ei ole yhtään noloa.
Mihin se pikkulaukku muuten laitetaan?
Entä mitä kuuluu sanoa maisteltuaan viiniä ja todettuaan sen sopivaksi?
Pikkulaukku selän taa tai syliin. Viiniin riittää nyökkäys.
Moni käyttää laukkukoukkua.
Vierailija kirjoitti:
Hienossakin ravintolassa voi päästä pieru, ihmisiähän tässä vain ollaan. Mutta sen sijaan että vain kaasuttelet menemään ja jätät ihmiset miettimään että kuka vittu se oli, niin hienoissa ravintoloissa on tapana nousta seisomaan, ottaa juomalasi ja kilauttaa siihen pari kertaa kuuluvasti haarukalla muiden huomion saamiseksi ja sitten täräyttää itse fanfaari. Näin kenekään ei tarvi kiusallisesti miettiä kuka se oli.
Jos pierupuksu tulee, niin voit pelastaa tilanteen. Sano kuuluvalla äänellä vieruskaverillesi: " On mullekin sattunut tuollainen vahinko."
Ihan näitä normaaleja kannattaa pitää mielessä:
- huolittele ulkoasusi käytyäsi wc:ssä
- maksa tasarahalla
- älä oleskele asiattomasti
- ajon aikana keskustelu kuljettajan kanssa on kielletty
- hätätilanteessa riko lasi
- älä käytä sähkölaitetta samanaikaisesti suihkun tai kylvyn kanssa
- älä tallaa nurmikoita
- pyydä lupa ennen kuin kuvaat paikallisia ihmisiä
- älä ruoki eläimiä
- siivoa jälkesi
- tarkista että pelti on auki ennen kuin sytytät tulen takkaan
- pilko ensin vihannekset
- älä sääli itseäsi
- piiloudu, suojaudu, varoita, hälytä apua
- ota mukaan henkilökohtaiset lääkkeesi
- keskustelkaa enemmän
- älä mene ukkosella puun alle
- käytä elekieltä tai piirrä kuva jos yhteistä kieltä ei ole
- tarkista korkin alta oletko voittanut (ehkä myös etiketin takaa?)
- ravista voimakkaasti ennen käyttöä
- valitse 1, jos haluat keskustella asiakaspalvelijan kanssa
- varaa mukaasi lukemista pitkiksi odotusajoiksi
- opettele muutama fraasi maan kielellä
- keskustele lapsesi kanssa
- laita herätyskello soittamaan ajoissa
- väistä oikealta puolelta
- älä käytä avonaisia jalkineita
- tarkista verenpaineesi
- katso silmiin kätellessäsi
- ota hattu päästä sisällä
- älä pukeudu valkoiseen (varattu morsiamelle)
- varaa runsaasti aikaa äläkä etuile
- muista ryhti
- älä masennu vastoinkäymisistä
- muista kerrospukeutuminen
- varo katolta putoavaa jäätä
- älä ole yllätysvieras, soita etukäteen
- pyydä anteeksi, jos olet loukannut toista ihmistä
- vältä tyhjäkäyntiä
- lataa sovellus
- pakkaa mukaan kumipatja ja muuta viihdykettä
- älä poimi uhanalaisia kasveja
- suojaa ihosi
- ilmoita reitistäsi kotiväelle tai ystävillesi
- varo taskuvarkaita
- pese pyykit 40 asteessa
- hiljennä ennen mutkaa
- säästä energiaa ja vettä
- tutustu käyttöohjeisiin
Joku neuvoi laittamaan lautasliinan polville avoin puoli ulospäin. Just väärin! Liina laitetaan avoin taitos sisäänpäin, jotta sillä saa helposti pyyhkäistä suunsa ennen kuin otat juomaa! Suu on aina pyyhkäistävä ennen juomista.
Jos palstaa on uskominen, älä käytä/pyydä/ajattele ketsuppia. Lisäksi mitään lehtipihvi+ranskalaiset ateriaa ei saa syödä, koska muuten on juntti wt. Ranskalaisiakaan älä siis pyydä.
Vierailija kirjoitti:
Joku neuvoi laittamaan lautasliinan polville avoin puoli ulospäin. Just väärin! Liina laitetaan avoin taitos sisäänpäin, jotta sillä saa helposti pyyhkäistä suunsa ennen kuin otat juomaa! Suu on aina pyyhkäistävä ennen juomista.
Taitettuun osaan pyyhkäistään suu, joten lautasliina on niin, että taitos on ruokailijaa kohden ja avoin pää pöytää kohden.
Olen käynyt useammissa Michelin-tähden ravintoloissa, mutta liekö nuo sopivat palststalaisten makuun. Ensimmäinen sääntö on tietenkin odottaa pöytiinohjaamista. Aterinjärjestyksen kaikki ovat kai peruskoulussa oppineetkin; ulkoa kohti lautasta. Näillä nyt yleensä ei ulos heitetä, toki jos on erityisen hieno ravintola niin voidaan edellyttää vaikka haarukka oikein päiin syömistä. Yleensä maksaminen riittää, ja ovat tytyväisiä....
Minustakin mielenkiintoinen ketju! Opin muutamia uusia asioita, kiitos niistä :)
Myös monet huumoriviestit nauratti :)
Vierailija kirjoitti:
Jos pidetään väliä syömisessä, aterimet asetetaan haarukka kello neljään ja veitsi kello kahdeksaan, toistena päälle yläosistaan, ei kuitenkaan sisäkkäin.
Juuri päin vastoin, sillä haarukka kuuluu pitää vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kala on niin pehmeää, että veitsi on pelkkä muodollisuus, sitä in turha ja nimenomaan "junttimaisen hienostelevaa" käyttää.
Herneet yms pitää todella saada haarukan piikkeihin vaikka se olisi vaikeaa. Niitä ei lapata veitsellä haarukkaan ja sitten suuhun!
Ketään ei kiinnosta, vaikka söisi vähän väärin. Keittoakaan ei tarvitse siemailla lusikan pitkältä sivulta vaan saa lappaa kärki edellä suuhun.
Tästä tulikin mieleen, että keittoa syödessä lusikalla "kauhotaan" ja lautasta kallistetaan aina itsestä pois päin.
Vierailija kirjoitti:
Syö oikeaoppisesti haarukalla ja veitsellä. Älä tilaa listan halvinta viiniä. Syö jälkiruoka pienellä haarukalla, älä lusikalla (tai no, riippuu koostumuksesta). Älä ota ravintolaan mukaan huonostikäyttäytyviä lapsia. Ole huomioonottava ja kohtelias henkilökuntaa ja muita asiakkaita kohtaan. Jos olit ruokaan ja palveluun erittäin tyytyväinen, voit jättää pienen tipin. Joskaan se ei ole Suomessa tarpeellista.
Diibadaaba. Ei hienoissa ravintoloissa mitään astiaa ole josta otetaan haarukat, veitset ja lusikat, vaan ne tuodaan eteesi jälkiruoan mukana. Miten se sanonta meneekään, joka torppaa koko tuon väitteesi: "Which spoon to use?" Spoon tarkoittaa lusikkaa englanniksi, ei haarukkaa.
Ja ap:lle sanoisin, että älä vaivaudu menemään hienoon ravintolaan jos et tiedä miten siellä käyttäydytään. Silloin et ole ravintolan tasoinen ja arvoinen, ja olisit muutenkin vain nolo yrittäessäsi olla hieno mitä et todellisuudessa ole matkiessasi varakkaita ihmisiä, joilla ravintolaan on varaa ilman lähes varmaa ulosottoa.
Kuinka monen kuukauden vuokrat lähiöstänne jäävät maksamatta tuon hienostelukeikan takia?
Mistäpä minä mitään tietäisin, kun olen ulkomailla michelin-tähtiravintoloissa työskennellyt.
Toki sinä kiinalaisen ravintolan buffetissa itsesi ähkyyn syövänä olet paremmin perillä etiketistä.