Olen ollut kolme viikkoa ilman sokeria, vehnää ym. muita nopeita hiilihydraatteja
ja olen kuin ei ihminen. Aiemmin juuri muuta jaksanut kuin pakolliset ja lopun ajan sängyllä makoilua. Nyt koetan kokoajan keksiä itselleni tekemistä...olen saanut aiemman tarmoni takaisin.
Toisille ihmisille sokeri ei vaan sovi. Moni masennus voi ehkä johtua vaan nopeista hiilareista...? Suosittelen kokeilemaan elämää tällä ruokavaliolla.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että sinä löysit itsellesi sopivan ruokavalion! En kuitenkaan lähtisi vetämään ihan noin radikaaleja johtopäätöksiä. Siis, että masennus johtuisi sokerista tms. Väsymys ja voimattomuus voikin johtua, mutta masennus on "hieman" eri asia. Se on psyykkinen sairaus, joka ei sokerilakolla parane, vaikka oireet ehkä hieman helpottaisivatkin.
Minä taas en vetäisi noin tarkkoja rajoja, kun ihminen on kuitenkin psykosomaattinen kokonaisuus. Toki on masennusta, joka ei millään ruokavaliolla lähde, mutta esimerkiksi minun kohdallani verensokerin rajut vaihtelut aiheuttivat todella rankkaa ahdistusta ja jopa itsemurha-ajatuksia. Kun tätä jatkui päivästä toiseen, elämä tuntui todella synkältä ja turhalta. En tiedä, laskeeko kukaan tuota "viralliseksi" masennukseksi, ja totta puhuakseni en välitä siitä. Vakavasti masentuneeksi minä itseni tunsin. Elämäni oli pelkkää päivittäistä pelkoa, ahdistusta, väsymystä, itkua ja toivottomuutta.
Ruokavalion parantuessa minusta tuli kuin eri ihminen.
Sairaskertomuksessa lukee; viilsi ranteet auki kun oli syönyt sämpylän, 15 tikkiä.
Ymmärrät varmaan, ettei kyse ollut tuollaisesta, vaan jatkuvasta kierteestä kun verensokeri nousi ja laski nopeasti hyvin alas, sitten elimistö vaati taas jotain makeaa noustakseen siitä suosta, ja sama kävi uudelleen.
Googlaa huviksesi reaktiivinen hypoglykemia. Se minulla oli. Tämä on siis ihan glukoosimittauksella todettu, eikä mitään mutua ja arvailua.
Aika moni kärsii tietämättään insuliiniresistenssistä ja diabeteksen esiasteesta, johon usein tämä reaktiivinen hypoglykemiakin liittyy.
Eli suomeksi ovat läskejä. Totta kai mikä tahansa ruokavalio jolla onnistuu alentamaan painoa auttaa silloin moniin oireisiin ja yleiseen hyvinvointiin.
Itse asiassa en ollut läski vaan hoikka, ja olen hoikka edelleen. Hoikkuudestani huolimatta jos nyt syön sokerikakkua ja suklaata, sama verensokerin mahalasku tapahtuu ja mielialasta tulee sietämätön sen mukana. Ja kierre on valmis, jos huomenna taas syön sokerikakkua ja suklaata.
Usko tai ole uskomatta, minulle se on ihan sama :) Maailma on kummallisia asioita täynnä.
Kuperat peilit kotona?
Sovitaan niin. Rasittavaa jankkausta keskustelu täällä.
Älä välitä, ne on niitä, joilla on ns. henkinen ummetus :D
Olet löytänyt avun sun vaivoihin, noudata sitä. Onhan kumminkin otettu terveysasemalla labrat että sokeri on normaali?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen noudattanut lihatonta, kalatonta, maidotonta, munatonta, gluteenitonta, viljatonta, sokeritonta ruokavaliota jo jonkin aikaa ja voin sanoa, että voin oikein hyvin, paremmin kuin koskaan aiemmin. :) Ruokavalio vaatii vähän suunnittelua, mutta on sen arvoista.
Millaisia aterioita syöt? Uteliaisuudesta kysyn. Maidotonta ja lihatonta olen itsekin alustavasti harkinnut.
Paljon kasviksia ja hedelmiä, riisiä, riisikakkuja, kasvisrasvaa, juomaksi kahvia, teetä, vettä, siideriä, viiniä..... Satunnaisesti herkkuja kuten karkkia, raakasuklaata jne.
Pst. Riisi on vilja... Samoin myös maissi, vaikka siitä ei nyt tässä puhuttukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on aina ne erityisruokavalioita seuraavat, joille on pakkomielle muiden ruokavalioista? Ei normaalia ihmistä KIINNOSTA onko joku muu vegaani, kasvissyöjä, paleo, karppaaja tai vaikka kusimuurahaisdietillä.
Itse asiassa tässäkin ketjussa se ainoa, joka kokoa ajan väheksyy ja lyttää muita, on se sama henkilö - sinä? - joka kehui itse syövänsä normaalisti. Miksi hän sitten edes ketjussa kommentoi jos ei ole erikoisruokavaliolla ja jos asiat eivät häntä kiinnosta?
Kummasti vaan roikkuu roikkumistaan tämä "normaaliruokainen" tässä ketjussa...
Sun logiikalla voitaisiin sanoa että useimmiten erikoisruokvalioasioista trollaavat ovat ns. normaaliruokaisia :D
Heh, itse kirjoitin ketjun alkupuolelle pari viestiä joissa kerroin syöväni normaalisti ja olevani hoikka, terve ja hyväkuntoinen. Sen jälkeen en ole tätä ketjua edes lukenut ennen kuin nyt, monta tuntia myöhemmin. Aika foliohattumeininkiä uskoa, että maailmassa on yksi ainoa ihminen, joka ajattelee näin :D Että muut jälkeeni samanhenkisesti kommentoineet eivät voisi olla eri ihmisiä ja silti samaa mieltä kanssani. Relax! Ja syökää mitä haluatte; niin mäkin teen, tutkimustietoon nojaten ja kroppani on näin 4-kymppisenä kiinteämpi ja timmimpi kuin suurimmalla osalla 15-20 vuotta nuoremmista. Ja flunssassa en ole muuten ollut tänä vuonna vielä kertaakaan.. vatsa toimii hyvin ja nukun yöni sikeästi.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että sinä löysit itsellesi sopivan ruokavalion! En kuitenkaan lähtisi vetämään ihan noin radikaaleja johtopäätöksiä. Siis, että masennus johtuisi sokerista tms. Väsymys ja voimattomuus voikin johtua, mutta masennus on "hieman" eri asia. Se on psyykkinen sairaus, joka ei sokerilakolla parane, vaikka oireet ehkä hieman helpottaisivatkin.
Niinpä niin. Näitä netin syövereistä mousevia mitä ikinä huuhaa projekteja aina. Voihan sitä tietenkin energisemmin kun syö mahdollisimman tuoretta, energiatarvetta vastaavaa ruokaa, totta kai.
Yhtään pidemmälle tätä viestiä eli kakkosta en ehtinyt, loppu tuskin yllättää.
Mä olin kolme kuukautta vähähiilarisella. Muutos vain se, että olin hiton paljon kiukkusempi. Edes läski ei sulanut.
123 kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Näitä netin syövereistä mousevia mitä ikinä huuhaa projekteja aina. Voihan sitä tietenkin energisemmin kun syö mahdollisimman tuoretta, energiatarvetta vastaavaa ruokaa, totta kai.
Kannattaa ottaa suomut silmiltä ja googlata joskus. Voi löytää mielenkiintoista uutta tietoa sen vuonna yks ja kaks koulussa saamasi tiedon tilalle. Nimittäin tutkimus on löytänyt linkin sokerin ja masennuksen välille. Lainaan the Timen artikkelia, jossa kerrottiin tutkimustiedosta (29.6.2015):
"Added sugars—but not total sugars or total carbohydrates—were strongly associated with depression."
Maailma muuttuu, Eskoseni :)
Tämä siis vain yksi esimerkki. Lisäksi tulee sokerin ja korkeaglykeemisen ruoan rooli metaboliassa. Diabetes ja sellaista, olet ehkä joskus kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa suomut silmiltä ja googlata joskus. Voi löytää mielenkiintoista uutta tietoa sen vuonna yks ja kaks koulussa saamasi tiedon tilalle. Nimittäin tutkimus on löytänyt linkin sokerin ja masennuksen välille. Lainaan the Timen artikkelia, jossa kerrottiin tutkimustiedosta (29.6.2015):
"Added sugars—but not total sugars or total carbohydrates—were strongly associated with depression."
Tämä siis vain yksi esimerkki. Lisäksi tulee sokerin ja korkeaglykeemisen ruoan rooli metaboliassa. Diabetes ja sellaista, olet ehkä joskus kuullut.
"Tutkimukset" ovat "löytäneet" aika paljon muutakin shaibaa, millä ei ole mitään totuuspohjaa. Tai sellaista mikä on sovellettavissa korkeintaa yhteen miljardista tapauksesta.
Kaikki ei ole totta, mitä netissä tai lehdissä sanotaan, Ismo hyvä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen noudattanut lihatonta, kalatonta, maidotonta, munatonta, gluteenitonta, viljatonta, sokeritonta ruokavaliota jo jonkin aikaa ja voin sanoa, että voin oikein hyvin, paremmin kuin koskaan aiemmin. :) Ruokavalio vaatii vähän suunnittelua, mutta on sen arvoista.
Millaisia aterioita syöt? Uteliaisuudesta kysyn. Maidotonta ja lihatonta olen itsekin alustavasti harkinnut.
Paljon kasviksia ja hedelmiä, riisiä, riisikakkuja, kasvisrasvaa, juomaksi kahvia, teetä, vettä, siideriä, viiniä..... Satunnaisesti herkkuja kuten karkkia, raakasuklaata jne.
Pst. Riisi on vilja... Samoin myös maissi, vaikka siitä ei nyt tässä puhuttukaan.
Toinen pst. Kasviksissa, hedelmissä, riisissä, riisikakuissa, siiderissä, karkissa ja raakasuklaassa on sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan oikeassa, ilmaisin itseäni väärin ilmeisesti. Oman kokemuksen perusteella olen sitä mieltä, että ruokavaliolla on merkitys mielialaan, ja sen ruokavalion muuttamista kannattaa kokeilla. Itsekin ajattelin ehkä olevani masentunut, tosin mitään diagnoosia mulla ei ole.
Mutta totta, eihän sillä masennusta paranneta, sen syyt on muualla.
Itse asiassa suoliston bakteerikannan ja masennuksen yhteydestä on julkaistu uutta tutkimustietoa hiljattain, eli en pitäisi kovin ihmeellisenä, jos lopulta kävisi ilmi, että sokeri, joka tuhoaa hyvää bakteerikantaa, altistaisi perimmältään myös masennukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tajusin kolmekymppisenä, että kroppa ei vaan enää jaksa vehnällä, rasvalla ja sokerilla. Oli helppo syödä niitä ennen, kun ei lihonut. Muutos ei tapahtunut pysyväksi päivässä tai viikossa, vaan vuosi taisi mennä ruokavaliota muokatessa. Ruokarytmi on muuttunut siihen, että syön 5-6x päivä pienehköjä annoksia (paitsi kun on kuukautiset tai kova treeni, niin annoskoko on isompi-kroppaa pitää kuunnella). Rasvat tulee ruuasta ja pähkinöistä, sokeri hedelmistä ja marjoista ja pastat vaihtui täysjyvään ja leipä ruisleipään/näkkäriin. Puuroa opettelin syömään, ennen en niin välittänyt.Kerran viikossa syön mitä mieli tekee. Vointi on paljon parempi kuin ennen! Moni vetää ruokavalion överiksi ja ajattelee, että kaikesta hyvästä pitää luopua. Hiljaa hyvä tulee:)
Mikä sitten kenenkin mielestä on sitä hyvää. Sun hyvä ei välttämättä ole jonkun toisen mielestä hyvää.
Harmi jos toisen tyytyväisyys hiertää. Toki jokaisen pitää löytää omalle kropalle sopiva tapa. Itse halusin vaan tuoda ilmi, että muutokset on alkuun pieniä ja ruokavalion korjaamisessa menee aikaa. Sopiva ruokarytmi ja sopivat määrät pitää opetella ja kokeilla. Ravintoneuvontakin kannattaa, jos mielikuvitus sopivien ruoka-aineiden kanssa on lopussa tai paino nousee/laskee liikaa. Tai jos riittää mielenkiintoa perehtyä itse, niin sekin on hyvä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tutkimukset" ovat "löytäneet" aika paljon muutakin shaibaa, millä ei ole mitään totuuspohjaa. Tai sellaista mikä on sovellettavissa korkeintaa yhteen miljardista tapauksesta.
Kaikki ei ole totta, mitä netissä tai lehdissä sanotaan, Ismo hyvä :)
Kiitoksia avustuksesta😉!
Ihmisen keho tietenkin muuntuun ympäristöön, mutta toistaiseksi biologia virittää vauvan pitämään miedosta ja makeasta ( se glukoosi = aivot käyvät sillä ). Aikuisen ei tietenkään muuttuneissa olosuhteissa väestömäärällä maailmasta poislukien nälänhätäalueet tule suosia puhdistettua sokeria.
Mutta ihminen ei enää ole luolasta noussut ( elinodote ca. 20 v. ), joten sitä juurta ja lihaa mammutista ei myöskään kannata yliarvioida.
Nämä on tolkuttomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ruokavaliosi on nyt muuten? Itse olen kuin zombi klo 15.00 eteenpäin työpäivien jälkeen enkä jaksa tehdä mitään. Vkl menee palautumiseen, ei ole kovin antoisaa elämää ja ikää vasta 34. Onneksi ei ole lapsia, en jaksaisi hoitaa niitä.
Täällä sama, paitsi oon 28. Ollut tällästä monta vuotta. Työpäivän jälkeen en jaksa mitään, hyvä että ruokaa tehdä ja joskus siivota. Toisaalta, vaikka olisin vapaalla/työttömänä, en välttämättä jaksa siltikään. Täytyy oikeesti kokeilla ruokavalion muutosta. Oon järkyttävässä sokerikoukussa.
Väsymys ja sokerikoukku kielivät mahdollisesti candida albicanis -ongelmasta eli hiivasyndroomasta. Oma elämäni alkaa hiljalleen kääntyä paremmaksi, toivottavasti saan sen pysyvästi kuriin.
Sovitaan niin. Rasittavaa jankkausta keskustelu täällä.
Lisättäköön vielä, että minä en karppaa enkä erityisesti välttele esim. perunaa. Minulle riittää se, että vältän sokeripitoisia ruokia.