Olen ollut kolme viikkoa ilman sokeria, vehnää ym. muita nopeita hiilihydraatteja
ja olen kuin ei ihminen. Aiemmin juuri muuta jaksanut kuin pakolliset ja lopun ajan sängyllä makoilua. Nyt koetan kokoajan keksiä itselleni tekemistä...olen saanut aiemman tarmoni takaisin.
Toisille ihmisille sokeri ei vaan sovi. Moni masennus voi ehkä johtua vaan nopeista hiilareista...? Suosittelen kokeilemaan elämää tällä ruokavaliolla.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole allergioita, voi syödä kaikkea kohtuudella. Ongelmahan on juuri se, että niitä viljoja ja sokereita on pakko mättää tuhottomasti (tai toinen vaihtoehto että ei ollenkaan). Ihminen tulee toimeen oikein mainiosti ja terveesti kolmasosalla siitä kaikesta, mitä suuhunsa laittaa.
Miksi ihmeessä pitäisi syödä kaikkea? Tätä en oikein ymmärrä. Jos kuitenkin saa kaiken tarvitsemansa siitä, mitä syö, vaikka se ei kaikkia ruokia sisälläkään.
Kukaan ei ole täällä sanonut, että PITÄISI syödä kaikkea. On ollut puhe vain siitä, että terve allergiaton VOI syödä kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Monilla väsymys ja voimattomuus tulee vehnän ja sokerin myötä hiivasyndroomasta, mutta lääkärikunta tulee taas jälkijunassa.
Näinpä. Tokihan maallikko tietää kaiken paremmin kuin alan koulutuksen saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole allergioita, voi syödä kaikkea kohtuudella. Ongelmahan on juuri se, että niitä viljoja ja sokereita on pakko mättää tuhottomasti (tai toinen vaihtoehto että ei ollenkaan). Ihminen tulee toimeen oikein mainiosti ja terveesti kolmasosalla siitä kaikesta, mitä suuhunsa laittaa.
Miksi ihmeessä pitäisi syödä kaikkea? Tätä en oikein ymmärrä. Jos kuitenkin saa kaiken tarvitsemansa siitä, mitä syö, vaikka se ei kaikkia ruokia sisälläkään.
Tuo kiihkomielisyys näissä keskusteluissa monesti vähän tökkii. Aiempi postaaja sanoi että voi syödä kaikkea, ei ole pakko. Mutta hurahtaneet näkevät tuollaisetkin viestit omien filttereidensä läpi niin vahvasti, ne ymmärretään niin kuin halutaan ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Olen usein miettinyt, että kuinka isoja määriä sokeria ja vehnää yms. ihmiset yleensä syövät jos pelkästään niiden pois jättämisellä olo muuttuu niin radikaalisti. Itse syön kaikkea, mutta mielestäni niin pieniä määriä, että olisi vaikea kuvitella niiden pois jättämisellä olevan suurtakaan vaikutusta.
Sama. Monesti olen lukenut, että kun jättää sipsit ja karkit pois, niin laihtuu heti. En usko että kerran kuussa syöty karkkipussi noin paljoa vaikuttaa. Se on ainoa sokeri, mitä syön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla väsymys ja voimattomuus tulee vehnän ja sokerin myötä hiivasyndroomasta, mutta lääkärikunta tulee taas jälkijunassa.
Näinpä. Tokihan maallikko tietää kaiken paremmin kuin alan koulutuksen saanut.
Niin no, lääkäri lähestyy asiaa sen mukaan mitä on tieteellisesti pystytty todistamaan tai osoittautunut ainakin parhaaksi vaihtoehdoksi. Toinen puhuu sellaisesta maailmankuvasta, jossa väärien ruokien syöminen on synnin kaltainen teko joka kostautuu sairauksina.
Vierailija kirjoitti:
Kun hurahtaa johonkin ruokavalioon ja omaksuu sen uskontona, näkee kaikki ongelmat seurauksena siitä että ei noudata kyseistä ruokavaliota ja vastaavasti kaikki hyvät asiat seurauksena.
Taidat olla pelkkä trolli. Etkö lukenut ollenkaan ketjua? Miksi yhden naisen lääkäri oli neuvonut välttämään sokeria? Onko se lääkäri mielestäsi "hurahtanut"?
Aivan ala-arvoinen kommentti, jonka tarkoitus oli vaan haukkua muita, muttei keskustella eikä lisätä tietoa tai ymmärrystä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen usein miettinyt, että kuinka isoja määriä sokeria ja vehnää yms. ihmiset yleensä syövät jos pelkästään niiden pois jättämisellä olo muuttuu niin radikaalisti. Itse syön kaikkea, mutta mielestäni niin pieniä määriä, että olisi vaikea kuvitella niiden pois jättämisellä olevan suurtakaan vaikutusta.
Sama. Monesti olen lukenut, että kun jättää sipsit ja karkit pois, niin laihtuu heti. En usko että kerran kuussa syöty karkkipussi noin paljoa vaikuttaa. Se on ainoa sokeri, mitä syön.
Valehtelet, että se on ainoa syömäsi sokeri.
Miksi se on aina ne erityisruokavalioita seuraavat, joille on pakkomielle muiden ruokavalioista? Ei normaalia ihmistä KIINNOSTA onko joku muu vegaani, kasvissyöjä, paleo, karppaaja tai vaikka kusimuurahaisdietillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelet, että se on ainoa syömäsi sokeri.
Ja mistähän noin päättelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun hurahtaa johonkin ruokavalioon ja omaksuu sen uskontona, näkee kaikki ongelmat seurauksena siitä että ei noudata kyseistä ruokavaliota ja vastaavasti kaikki hyvät asiat seurauksena.
Taidat olla pelkkä trolli. Etkö lukenut ollenkaan ketjua? Miksi yhden naisen lääkäri oli neuvonut välttämään sokeria? Onko se lääkäri mielestäsi "hurahtanut"?
Aivan ala-arvoinen kommentti, jonka tarkoitus oli vaan haukkua muita, muttei keskustella eikä lisätä tietoa tai ymmärrystä mitenkään.
Selvä selvä, hyvä ettet ota aihepiiriä mitenkään liian vakavasti ja kiihkomielisesti.
Syön itse lautasmallin mukaisesti ja aika pitkälle virallisesten suositusten mukaan. Hoikka, terve ja energinen olen. Muut saa syödä puolestani ihan miten lystäävät.
Jostain syystä muutamalle tutulle on hirveän tärkeää että muuttaisin ruokatapani täysin. Olen kuulemma rasvakammoinen 🙄
Kaiken lisäksi nämä pari tuttua kantavat itse ihan merikelpoista pelastusrengasta vyötäröllään koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole täällä sanonut, että PITÄISI syödä kaikkea. On ollut puhe vain siitä, että terve allergiaton VOI syödä kaikkea.
Mulla ei ole löydetty allergiaa tai esim. keliakiaa ja olen terve, mutta pienestäkin leipäpalasta tai vaikkapa pasta-annoksesta tulee turvotusta pariksi päiväksi ja väsynyt, raskas olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole löydetty allergiaa tai esim. keliakiaa ja olen terve, mutta pienestäkin leipäpalasta tai vaikkapa pasta-annoksesta tulee turvotusta pariksi päiväksi ja väsynyt, raskas olo.
Sitten sulle ei varmaan sellaiset sovi. Miten, siis oikeasti, joku voi tulkita nuo kommentit niin että sinun kaltaisesi olisi pakko sitten syödä? Enemmän kuin ruokavalion suhteen kiinnostaa tämä ketjun tendenssi nähdä asiat värittyneesti. Ihan kuin jotain ideologiakeskustelua seuraisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että sinä löysit itsellesi sopivan ruokavalion! En kuitenkaan lähtisi vetämään ihan noin radikaaleja johtopäätöksiä. Siis, että masennus johtuisi sokerista tms. Väsymys ja voimattomuus voikin johtua, mutta masennus on "hieman" eri asia. Se on psyykkinen sairaus, joka ei sokerilakolla parane, vaikka oireet ehkä hieman helpottaisivatkin.
Olet ihan oikeassa, ilmaisin itseäni väärin ilmeisesti. Oman kokemuksen perusteella olen sitä mieltä, että ruokavaliolla on merkitys mielialaan, ja sen ruokavalion muuttamista kannattaa kokeilla. Itsekin ajattelin ehkä olevani masentunut, tosin mitään diagnoosia mulla ei ole.
Mutta totta, eihän sillä masennusta paranneta, sen syyt on muualla.
Olet lähellä totuutta. Tutki mitä gluteenin ja masennuksen yhteydestä tiedetään...
Kuin joku X-Filesin tyyppi, the truth is out there 😂
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on aina ne erityisruokavalioita seuraavat, joille on pakkomielle muiden ruokavalioista? Ei normaalia ihmistä KIINNOSTA onko joku muu vegaani, kasvissyöjä, paleo, karppaaja tai vaikka kusimuurahaisdietillä.
Itse asiassa tässäkin ketjussa se ainoa, joka kokoa ajan väheksyy ja lyttää muita, on se sama henkilö - sinä? - joka kehui itse syövänsä normaalisti. Miksi hän sitten edes ketjussa kommentoi jos ei ole erikoisruokavaliolla ja jos asiat eivät häntä kiinnosta?
Kummasti vaan roikkuu roikkumistaan tämä "normaaliruokainen" tässä ketjussa...
Sun logiikalla voitaisiin sanoa että useimmiten erikoisruokvalioasioista trollaavat ovat ns. normaaliruokaisia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tässäkin ketjussa se ainoa, joka kokoa ajan väheksyy ja lyttää muita, on se sama henkilö - sinä? - joka kehui itse syövänsä normaalisti. Miksi hän sitten edes ketjussa kommentoi jos ei ole erikoisruokavaliolla ja jos asiat eivät häntä kiinnosta?
Sun logiikalla voitaisiin sanoa että useimmiten erikoisruokvalioasioista trollaavat ovat ns. normaaliruokaisia :D
On pikkaisen paranoiaa taas ilmassa. Osallistuin itse ketjuun vasta vähän aikaa sitten. Mutta viestisi osoittaa taas sen, että erityiset näkevät kaiken mikä ei ole heidän mielipiteensä kanssa linjassa hyökkäämisenä. Rauhoitu nyt hyvänen aika, kyse on ruoasta. Vai osuiko joku siellä aiemmin oikeaan, että kyse onkin juuri uskonnon kaltaisesta jutusta.
Nyt en taas tajua mihin suuntaan tämäkin ketju on ajautunut. Ap kertoo että on saanut avun tietynlaisesta ruokavaliosta, täysin omakohtainen mielipide, mutta kannustaa muita kokeilemaan. Tästä kokeilustahan ei mitään terveydellistä haittaa ole kellekään vai onko? (onvatko sokeri ja vehnä ihmiselle välttämättömiä).
Mutta silti täällä jankataan että ei voi mitenkään olla mahdollista, että ap on saanut avun mainitsemastaan ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On pikkaisen paranoiaa taas ilmassa. Osallistuin itse ketjuun vasta vähän aikaa sitten. Mutta viestisi osoittaa taas sen, että erityiset näkevät kaiken mikä ei ole heidän mielipiteensä kanssa linjassa hyökkäämisenä. Rauhoitu nyt hyvänen aika, kyse on ruoasta. Vai osuiko joku siellä aiemmin oikeaan, että kyse onkin juuri uskonnon kaltaisesta jutusta.
Miksi haluat vähätellä ruokaa ja sen vaikutusta kehon toimintaan ja hyvinvointiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei allergiaa ole löydetty, ei tarkoita, ettei sitä olisi olemassa. Minullekin siitepölyallergiatestit näyttivät täyttä nollaa, mutta silti silmät kutisevat ja nenä vuotaa siitepölyaikaan. Tästä olen ihan itse päätellyt, että olen allerginen siitepölylle. En tarvitse siihen mitään virallista diagnoosia. Jos joku asia aiheuttaa ihmiselle tavallisesta poikkeavia oireita, jokainen normaalilla järjellä varustettu ymmärtää ilman diagnoosejakin, että on tietyllä tavalla allerginen tuolle aineelle. Kutsutaan sitä sitten vaikka yliherkkyydeksi, jos sanaa allergia ei uskalla ominpäin käyttää. Samasta asiasta kuitenkin käytännössä kyse.
Lisäättäköön vielä vakuudeksi, että ihan allergialääkäri sanoi minulle, etteivät kaikki allergiat näy testeissä. Hänkin kehotti seurailemaan omaa tilannetta ja toimimaan sen mukaan.
Mun kuopus on 10-vuotias :D
-ap