Olen ollut kolme viikkoa ilman sokeria, vehnää ym. muita nopeita hiilihydraatteja
ja olen kuin ei ihminen. Aiemmin juuri muuta jaksanut kuin pakolliset ja lopun ajan sängyllä makoilua. Nyt koetan kokoajan keksiä itselleni tekemistä...olen saanut aiemman tarmoni takaisin.
Toisille ihmisille sokeri ei vaan sovi. Moni masennus voi ehkä johtua vaan nopeista hiilareista...? Suosittelen kokeilemaan elämää tällä ruokavaliolla.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Mä tajusin kolmekymppisenä, että kroppa ei vaan enää jaksa vehnällä, rasvalla ja sokerilla. Oli helppo syödä niitä ennen, kun ei lihonut. Muutos ei tapahtunut pysyväksi päivässä tai viikossa, vaan vuosi taisi mennä ruokavaliota muokatessa. Ruokarytmi on muuttunut siihen, että syön 5-6x päivä pienehköjä annoksia (paitsi kun on kuukautiset tai kova treeni, niin annoskoko on isompi-kroppaa pitää kuunnella). Rasvat tulee ruuasta ja pähkinöistä, sokeri hedelmistä ja marjoista ja pastat vaihtui täysjyvään ja leipä ruisleipään/näkkäriin. Puuroa opettelin syömään, ennen en niin välittänyt.Kerran viikossa syön mitä mieli tekee. Vointi on paljon parempi kuin ennen! Moni vetää ruokavalion överiksi ja ajattelee, että kaikesta hyvästä pitää luopua. Hiljaa hyvä tulee:)
Mikä sitten kenenkin mielestä on sitä hyvää. Sun hyvä ei välttämättä ole jonkun toisen mielestä hyvää.
Itse en kannata mitään totaalikieltäytymistä ellei ole kyse allergiasta tai sairaudesta, joka siihen pakottaa. Terve allergiaton ihminen voi syödä käytännössä mitä vain kunhan määrät ovat kohtuullisia ja ruokavalio on kokonaisuutena monipuolinen.
Jokainen saa toki elää niin kuin haluaa. Tuo vain minun näkemykseni.
Vierailija kirjoitti:
Itse en kannata mitään totaalikieltäytymistä ellei ole kyse allergiasta tai sairaudesta, joka siihen pakottaa. Terve allergiaton ihminen voi syödä käytännössä mitä vain kunhan määrät ovat kohtuullisia ja ruokavalio on kokonaisuutena monipuolinen.
Ei ole järkeä syödä ihan mitä vain. Ei kroppa sellaista kestä.
Olen usein miettinyt, että kuinka isoja määriä sokeria ja vehnää yms. ihmiset yleensä syövät jos pelkästään niiden pois jättämisellä olo muuttuu niin radikaalisti. Itse syön kaikkea, mutta mielestäni niin pieniä määriä, että olisi vaikea kuvitella niiden pois jättämisellä olevan suurtakaan vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen usein miettinyt, että kuinka isoja määriä sokeria ja vehnää yms. ihmiset yleensä syövät jos pelkästään niiden pois jättämisellä olo muuttuu niin radikaalisti. Itse syön kaikkea, mutta mielestäni niin pieniä määriä, että olisi vaikea kuvitella niiden pois jättämisellä olevan suurtakaan vaikutusta.
Jos on candidan liikakasvu noiden käymistuotteet aiheutavat krapulankaltaisen tilan.
Enkä voi tajuta, mikseivät kaikki ole mensatasoa, joillain rillit ja joskus katkennut luu. Aika vajaita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuudella kestää. Jokaisella sitten aines- ja tapauskohtaisesti se oma kohtuullinen määrä. Liika ehdottomuus se vasta kehon ja ennen kaikkea mielen sekoittaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuudella kestää. Jokaisella sitten aines- ja tapauskohtaisesti se oma kohtuullinen määrä. Liika ehdottomuus se vasta kehon ja ennen kaikkea mielen sekoittaakin.
Sanopa vakavasti kala- tai pähkinäallergiselle, että kohtuudella voit syödä mitä vaan...miten voi olla niin vaikea tajuta, että kaikki ei vaan sovi kaikille.
Ja turha nyt alkaa jankkaamaan että vakavat allergiat on eri asia, allergioita kun voi olla monen laisia.
Minä voin joo syödä kananmunaa, mutta sitten kärsin migreenistä seuraavan päivän tai pari. Voihan sitä napautella vasaralla näpeilleenkin, jos haluaa, mutta harva kuitenkaan oikeasti haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanopa vakavasti kala- tai pähkinäallergiselle, että kohtuudella voit syödä mitä vaan...miten voi olla niin vaikea tajuta, että kaikki ei vaan sovi kaikille.
Ja turha nyt alkaa jankkaamaan että vakavat allergiat on eri asia, allergioita kun voi olla monen laisia.
Luepa kunnolla alkuperäinen viestinen totaalikieltäytymisestä niin ymmärrät paremmin
Ap vielä jatkaa...minulla on PCO myöskin ja lapsettomuutta. Gynekologini ohjeisti minua vuoden yrittämisen jälkeen välttämään ainakin sokeria, näin tein ja muutaman kuukauden kuluttua olin raskaana. Unohdin jutun sen jälkeen mutta nyt pitkään jatkuneen alakulon ja aloitekyvyttömyyden jälkeen ajattelin taas aloittaa, ja niinpä olen taas saanut avun. Hormonitoimintaan on siis mun kohdalla tällä selkeästi vaikutusta, sanokaa mitä sanotte :)
Vierailija kirjoitti:
Minä voin joo syödä kananmunaa, mutta sitten kärsin migreenistä seuraavan päivän tai pari. Voihan sitä napautella vasaralla näpeilleenkin, jos haluaa, mutta harva kuitenkaan oikeasti haluaa.
Niin kuin täällä todettiin sairaudet ja allergiat ovat oma lukunsa. Migreeni on sairaus, joten kuuluu tuohon ryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin täällä todettiin sairaudet ja allergiat ovat oma lukunsa. Migreeni on sairaus, joten kuuluu tuohon ryhmään.
Allergioissa on erilaisia oireita, toisille voi tulla migreeni, toisille väsymys, kolmannelle sitten taas jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että sinä löysit itsellesi sopivan ruokavalion! En kuitenkaan lähtisi vetämään ihan noin radikaaleja johtopäätöksiä. Siis, että masennus johtuisi sokerista tms. Väsymys ja voimattomuus voikin johtua, mutta masennus on "hieman" eri asia. Se on psyykkinen sairaus, joka ei sokerilakolla parane, vaikka oireet ehkä hieman helpottaisivatkin.
Olet ihan oikeassa, ilmaisin itseäni väärin ilmeisesti. Oman kokemuksen perusteella olen sitä mieltä, että ruokavaliolla on merkitys mielialaan, ja sen ruokavalion muuttamista kannattaa kokeilla. Itsekin ajattelin ehkä olevani masentunut, tosin mitään diagnoosia mulla ei ole.
Mutta totta, eihän sillä masennusta paranneta, sen syyt on muualla.
Olet lähellä totuutta. Tutki mitä gluteenin ja masennuksen yhteydestä tiedetään...
Jos ei ole allergioita, voi syödä kaikkea kohtuudella. Ongelmahan on juuri se, että niitä viljoja ja sokereita on pakko mättää tuhottomasti (tai toinen vaihtoehto että ei ollenkaan). Ihminen tulee toimeen oikein mainiosti ja terveesti kolmasosalla siitä kaikesta, mitä suuhunsa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap vielä jatkaa...minulla on PCO myöskin ja lapsettomuutta. Gynekologini ohjeisti minua vuoden yrittämisen jälkeen välttämään ainakin sokeria, näin tein ja muutaman kuukauden kuluttua olin raskaana. Unohdin jutun sen jälkeen mutta nyt pitkään jatkuneen alakulon ja aloitekyvyttömyyden jälkeen ajattelin taas aloittaa, ja niinpä olen taas saanut avun. Hormonitoimintaan on siis mun kohdalla tällä selkeästi vaikutusta, sanokaa mitä sanotte :)
Eikä raskautuminen pidempään jatkuneen lapsettomuuden jälkeen ja synnytyksen jälkeiset mahdolliset alakulot tai lapsen aiheuttama unenpuute ja äitiyden tuomat hormonivaihtelut mitenkään ole osallisena mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vaan ei ymmärrä, että ruoka vaikuttaa kaikkeen kehossa, myös niihin hormoneihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole allergioita, voi syödä kaikkea kohtuudella. Ongelmahan on juuri se, että niitä viljoja ja sokereita on pakko mättää tuhottomasti (tai toinen vaihtoehto että ei ollenkaan). Ihminen tulee toimeen oikein mainiosti ja terveesti kolmasosalla siitä kaikesta, mitä suuhunsa laittaa.
Miksi ihmeessä pitäisi syödä kaikkea? Tätä en oikein ymmärrä. Jos kuitenkin saa kaiken tarvitsemansa siitä, mitä syö, vaikka se ei kaikkia ruokia sisälläkään.
Kun hurahtaa johonkin ruokavalioon ja omaksuu sen uskontona, näkee kaikki ongelmat seurauksena siitä että ei noudata kyseistä ruokavaliota ja vastaavasti kaikki hyvät asiat seurauksena.
Mä tajusin kolmekymppisenä, että kroppa ei vaan enää jaksa vehnällä, rasvalla ja sokerilla. Oli helppo syödä niitä ennen, kun ei lihonut. Muutos ei tapahtunut pysyväksi päivässä tai viikossa, vaan vuosi taisi mennä ruokavaliota muokatessa. Ruokarytmi on muuttunut siihen, että syön 5-6x päivä pienehköjä annoksia (paitsi kun on kuukautiset tai kova treeni, niin annoskoko on isompi-kroppaa pitää kuunnella). Rasvat tulee ruuasta ja pähkinöistä, sokeri hedelmistä ja marjoista ja pastat vaihtui täysjyvään ja leipä ruisleipään/näkkäriin. Puuroa opettelin syömään, ennen en niin välittänyt.Kerran viikossa syön mitä mieli tekee. Vointi on paljon parempi kuin ennen! Moni vetää ruokavalion överiksi ja ajattelee, että kaikesta hyvästä pitää luopua. Hiljaa hyvä tulee:)