Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokranantaja vaatii meitä maksamaan uuden jääkaapin! Neuvoja?

Vierailija
23.07.2017 |

Tulimme reissusta perjantaina ja jääkaappi oli hajonnut, ihan lämmin, samoin pakastin oli sulanut. Eli kyseessä kaappi jossa yläosa on jääkaappi ja alaosa on pakastin. Epäilin jo aiemmin ettei pysy tasaisena lämpötila ja piti erikoista ääntä joskus.

Ilmoitin vuokranantajalle ja hän ilmoitti että tuo uuden sunnuntaina. Sanottiin että ok, pärjätään ilman siihen saakka. Eilen isäni kävi hakemassa vanhan ja vei sen kierrätykseen, hänellä on pakettiauto ja tuli muutenkin käymään meillä, niin ajattelimme että olemme avuksi ja toimitamme itse vanhan pois.

Tänään vuokranantaja tuli, ilman uutta jääkaappia ja sanoi että kannetaan ensin vanha pois. Sanoimme että veimme sen jo, jolloin hän oli ihan ihmeissään ja sanoi ettei tuo uutta tai jos tuo, niin me maksamme sen, ellemme anna vanhaa kaappia hänelle mukaan.

Hänellä ilmeisesti oli siis jo uusi peräkärryssään, mutta ei suostunut jättämään sitä kun emme suostuneet maksamaan. Jääkaappihan kuuluu vuokranantajan vastuulle. Hänen mukaansa ei jos ei saa vanhaa (rikkinäistä!) kaappia. Mitään tällaista ei aiemmin sovittu, sitten emme tietenkään olisi vieneet pois vaan olisi itse saanut raahata.

Voiko mennä näin että meidän pitää itse ostaa jääkaappi? Ja voimmeko sitten ottaa kaapin mukaan kun muutamme pois, jos olemme sen itse ostaneet? Mitä meidän kannattaa nyt vuokranantajalle ilmoittaa?

Kommentit (263)

Vierailija
181/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On oikeus, mutta hän ei ole ilmoittanut haluavansa tarkistaa sitä, vaan ilmoittanut tuovansa uuden. 

No ei varmaan käynyt mielessäkään että hävittäisitte rikkinäisen jääkaapin, joten ei tietenkään osannut sanoa asiasta mitään.

Vuokranantajalla ei ole oikeutta säilyttää omaa omaisuuttaan toiselle ihmiselle vuokraamassaan asunnossa. Ainoastaan niitä tavaroita, jotka kuuluvat asuntoon. Rikkinäinen jääkaappi ei ole asuntoon kuuluva.  

Jääkaappi kuuluu vuokra-asuntoon, et voi hävittää sitä. Vuokrantaja voi vaihtaa sen uuteen tai korjauttaa tai tuoda käytetyn kunnossa olevan tilalle. Päätöksen tekee vuokrantaja, ei vuokralainen.

Niin tekeekin ja tekikin. Hän ilmoitti tuovansa uuden. Eli hyväksyi sen, että vanha on rikki ja rikkinäinen oli ylimääräistä romua, joka hävitettiin. 

Vuokranantaja sanoi tuovansa uuden. Se ei ole lupa hävittää vanha eikä tarkoita sitä etteikö hän voisi korjauttaa vanhaa johonkin muuhun käyttöön tai vähintään haluta tarkistaa sen kunnon ennen uuden toimittamista.

Jos hän olisi oikeasti halunnut tarkistaa sen kunnon, niin hän olisi sanonut, että tulee tarkastamaan tilanteen, todennut rikkinäiseksi, vienyt pois ja tuonut uuden tilalle. Nyt hän tuli suoraan uuden kanssa, joten aika selvästi oletti, että vanha on rikki. Eli ihan itse jätti käyttämättä sen oikeutensa tarkistaa vanhan rikkinäisyys ennen uuden hankkimista. 

Tuo taas perustuu olettamuksiin toisen ihmisen ajatuksista, ja se ei kyllä ole pätevä syy hävittää kenenkään omaisuutta.

Vierailija
182/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaaminen maksaa muutaman euron.

Tämä juuri. Minä korjasin jääkaapin 30 eurolla. Ei itse halvalla osalla korjattua voi jättää vuokralaiselle, mutta omaan käyttöön sopii loistavasti. Olen näperrellyt kaikenlaista pientä korjausta moneen omaan elektroniikkaan (esim. vanhat pelikonsolit) kun on alaan liittyvä koulutus ja tiedän mitä teen. Parhaimmillaan saan jostain muuten rikkinäisestä laitteesta osia johonkin muuhun projektiin. En halua täyttää maailmaa jätteellä joten haluan uusiokäyttää ja kierrättää kaiken minkä voin. Vuokralaiseni tehtävä ei ole tarkistaa että mikä osa jääkaapista ei toimi ja miten sen voisi korjata, vaan ainoastaan ilmoittaa siitä minulle ja käyn hakemassa, sitten päätän oman omaisuuteni jatkokäytöstä.

Muistakaapa sitten kylmäluvat ja sähköpätevyydet kun korjailette sähkölaitteita ettei tule kalliiksi.

Sähkölaitteita saa rakennella ja korjailla itselle harrastuksena ilman mitään lupia tai pätevyyksiä. Niiden perään kysellään vasta jos alkaa liikkua rahaa, eli sitä tehdään työksi tai muille.

Joo mutta et saa korjata jääkaappia jos sitä käyttää vuokralainen vuokra asunnossa ilman s3 lupaa. Itse olen sähkäri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On oikeus, mutta hän ei ole ilmoittanut haluavansa tarkistaa sitä, vaan ilmoittanut tuovansa uuden. 

No ei varmaan käynyt mielessäkään että hävittäisitte rikkinäisen jääkaapin, joten ei tietenkään osannut sanoa asiasta mitään.

Vuokranantajalla ei ole oikeutta säilyttää omaa omaisuuttaan toiselle ihmiselle vuokraamassaan asunnossa. Ainoastaan niitä tavaroita, jotka kuuluvat asuntoon. Rikkinäinen jääkaappi ei ole asuntoon kuuluva.  

Jääkaappi kuuluu vuokra-asuntoon, et voi hävittää sitä. Vuokrantaja voi vaihtaa sen uuteen tai korjauttaa tai tuoda käytetyn kunnossa olevan tilalle. Päätöksen tekee vuokrantaja, ei vuokralainen.

Niin tekeekin ja tekikin. Hän ilmoitti tuovansa uuden. Eli hyväksyi sen, että vanha on rikki ja rikkinäinen oli ylimääräistä romua, joka hävitettiin. 

Koita nyt vatipää tajuta että sinä et voi hävittää toisten omaisuutta vaikka se olisi rikki.

Koita nyt vatipää tajuta, että sinä et voi säilyttää omaisuuttasi asunnossa, jonka omistusoikeutta myyt jollekin toiselle. 

Höpönlöpön. Tässä kysymys oli asunnon vuokraamisesta ja asunnonomistusoikeus siirtyy vain kauppakirjalla ja varainsiirtoveron maksamisella.

Ja kuka tahansa voi vuokrata asuntoaan, oletko kuullut sellaisesta kuin alivuokralainen tai kalustettu huoneisto.

Monet vuokraavat kotejaan esim. opiskelun tai työntakia, jolloin huoneistossa on omistajan hen.koht.tavarat, eikä vuokralaisella ole niihin mitään oikeutta.

Ja miten tuossa jääkaappi jutussa toimisi, jos vuokranantajalla jääkaappi menisi takuuseen tai kotivakuutukseen, jos vuokralainen on ehtinyt sen tuhota.

Vierailija
184/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehehe, oma typerä virhe, mutta minun tietääkseni nämä saa laittaa kaikki verovähennykseen, että periaatteessa ei vuokranantaja menetä mitään? Mieluusti aina pitää ensin kysyä että säästetäänkö vanha, näin mekin tehtiin wc pöntön kanssa kun tarvi uuen ja käytettiin tietenkin taloyhtiön asentajia eikä alettu itse vääntämään

Vierailija
185/263 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkaapin termostaatti hajoaa helposti. Kannattaa ensin tarkistaa sen toimivuus. Ei kannata sen takia uutta kaappia ostaa.

Vähinkin osaava säästää helposti satoja euroja. Googlettamalla löytyy ohjeita joilla pääsee alkuun. Vuokranantaja voi myös tilata korjaajan paikalle jos ei itse osaa.

Vierailija
186/263 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa näkee miten ahneita vuokranantajat ovat. Joku 200e maksanut 5v vanha jääkappi itkettää, kun vuokratuloja on 10000 vuodessa. Hei ketä kiinnostaa...

Ilmeisesti kuvittelet että vuokra menee nettona vuokranantajan taskuun.

Ensinnäkin se asunto on pitänyt hankkia ja rahoittaa, niistä maksetaan vastikkeet, niitä pitää kunnostaa jne jne. Välillä ne seisovat tyhjillään ja aiheuttavat kustannuksia.

Yhtiövastike 210 €, lainanlyhennys 350 €, vuokra maksaa 610 €/kk. Eli kuukaudessa tulee 50 € josta maksan vielä verot. Tämän lisäksi ne hajonneet jääkaapit, liedet, mahdolliset remontit ja niin edelleen. Tappiolla ollaan mutta vielä enemmän olisin

tappiolla jos asunto olisi tyhjillään. Tarkoitus oli asua itse mutta työpaikka siellä oli pelkkää kyykyttämistä ja sainkin hyvän työtarjouksen toiselta paikkakunnalta. Kylläpäs sitä tuntee itsensä ahneeksi porvariksi kun saa kuukaudessa 30 €.

Käteen saat tuon 30€ /kk mutta kyllähän sä vuodessa jo nettiot aika hyvin rahaa mikä tosin on kiinni asunnossa. Mutta onhan se sun omaisuutta.

Vierailija
187/263 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin autovuokraamosta hakemassa Mersun itselleni kesälomamatkan ajaksi. Siihen tuli reissun aikana joku ihme vika ja vein se sitten romuttamolle murskattavaksi. Nyt ne ei anna vuokraamosta minulle uutta autoa! Vaativat saada sen vanhan nähdä vaikka sehän oli rikki! Tein vuokraajalle palveluksen kun kävin viemässä rikkinäisen pois. Eihän parkkipaikalla saa mitään romuautoa säilyttää edes.

Kun haastan oikeuteen niin kuinka paljon voin saada vahingonkorvauksia?

Vierailija
188/263 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta kuin korvata jääkaappi ja ottaa opiksi.

Vierailija
189/263 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtiövastike 210 €, lainanlyhennys 350 €, vuokra maksaa 610 €/kk. Eli kuukaudessa tulee 50 € josta maksan vielä verot. Tämän lisäksi ne hajonneet jääkaapit, liedet, mahdolliset remontit ja niin edelleen.

Kylläpäs sitä tuntee itsensä ahneeksi porvariksi kun saa kuukaudessa 30 €.

Etkös sinä saa tuon lainanlyhennyksenkin 350€ itsellesi, vaikka se menee sinne pankkiin..

Vierailija
190/263 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkaapin termostaatti hajoaa helposti. Kannattaa ensin tarkistaa sen toimivuus. Ei kannata sen takia uutta kaappia ostaa.

Vähinkin osaava säästää helposti satoja euroja. Googlettamalla löytyy ohjeita joilla pääsee alkuun. Vuokranantaja voi myös tilata korjaajan paikalle jos ei itse osaa.

Ei näin. Mitätöit takuun ja/tai virhevastuun ja vakuutusyhtiöllä on sanansa sanottavana onnettomuustilanteessa. Parhamissa tapauksissa ollaan saatu jääkaapin runko jäniteelliseksi. 240V  AC ei tee hyvää sydämelle. 

Vierailija
191/263 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

gu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näin. Mitätöit takuun ja/tai virhevastuun ja vakuutusyhtiöllä on sanansa sanottavana onnettomuustilanteessa. Parhamissa tapauksissa ollaan saatu jääkaapin runko jäniteelliseksi. 240V  AC ei tee hyvää sydämelle. 

Eiköhän edellinen vastaaja puhu tilanteesta, jossa kyseessä on esim. 5-10 vuotta vanha jääkaappi, jossa ei ole takuuta tai virhevastuuta valmistajalla. En ymmärrä miten termostaatin vaihtamisella voi saada rungon jännitteiseksi, jos se uuden termostaatin kytkee kuten vanha oli.

Ja offtopiccina yleisesti:

Suomessa on kovin kummallinen suhtautuminen kaikkeen mitä itse tehdään. Omassa kämpässäni vaihdoin keittiöön himmentävän valokatkaisijan ja kytkin itse uuden astianpesukoneen kiinni. Isännöitsijä sai hepulin, kun kuuli, että olen nuo itse tehnyt. Nyt on kuulemma riski vesivahingosta ja tulipalosta. Soitin piruttani sähkärille ja putkarille, että mitä nuo olisivat maksaneet. Sähkäri olisi ottanut 200e ja putkari 150 euroa. Ei mitään järkeä hinnoittelussa. Kummallakin pelkästään paikalla käynti maksoin 80-100 euroa ja tähän vielä työpäälle. Itsellä töihin taisi mennä noin 30 minuuttia. Puolet ajasta meni siihen, kun etsin putkipihtejä.

Vierailija
192/263 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kerran vuokralainen, joka lopetti vuokranmaksun. Haastoin asunto-oikeuteen, kun ei vapaaehtoisesti lähtenyt. Tämä nilvake oli saanut ILMAISEN asianajajan yhteiskunnalta ja perusteena, että jääkaappi on rikki ja en ole toimittanut uutta, joten vuokra on hyvityksenä puuttuvasta jääkaapista. Meinasin takapuolelleni lentää. Ensinnäkin jääkaapin rikkoutumisesta ei ollut kuulunut mitään + ei siitä koko vuokraa oma-aloitteisesti lyhennetä. Oli se kyllä rikki tarkastettaessa, mutta en tiedä, koska on rikkoutunut. Väitti, että siitä, kun lopetti vuokran maksamisen. Ja tämmöiseen pelleilyyn puliporukalle maksaa yhteiskunta juristin. Siellä oli pari päihdeongelmaista todistamassa oikein, että jääkaappi on ollut rikki ja "muka" ollut muhun yhteydessä.

Oikeus määräsi häädön ilman mitään hyvityksiä jääkaapista, koska ei pitänyt henkilön ja kavereidensa päihtyneitä horinoita luotettavina. Jäin vaan miettimään, että oikeastiko tämmöiseen käytetään yhteiskunnan rahoja...

Vierailija
193/263 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

m85 kirjoitti:

ehehe, oma typerä virhe, mutta minun tietääkseni nämä saa laittaa kaikki verovähennykseen, että periaatteessa ei vuokranantaja menetä mitään? Mieluusti aina pitää ensin kysyä että säästetäänkö vanha, näin mekin tehtiin wc pöntön kanssa kun tarvi uuen ja käytettiin tietenkin taloyhtiön asentajia eikä alettu itse vääntämään

Laskepa itse, käytetään esimerkkinä veroprosenttia 30 ihan vain demostraation vuoksi;

Tuotto 1000 €

- vero  300€

Netto tuotto 700 €

Jääkaapin korvaustilanne

Tuotto 1000 €

-jääkaapin hinta 400€

Veronalainent tuotto 600€

-vero 180 €

Nettotuotto 420€

Kyllä minusta alemmassa on hävitty rahaa ylempään nähden. Vai onko 420 yhtäsuuri tai isompi kuin 700€?

Vierailija
194/263 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kauppa toi uuden jääkaapin ja vei vanhan samalla pois. Vuokranantaja maksoi, eikä edes käynyt paikalla mokoman asian takia.

nimenomaan,  vei vanhan pois! Jos sinulla ei olisi ollut sitä vanhaa, niin olisi tullut ongelmia.

Monessa on sopimuksen tiettyihin kauppoihin ja niissä lukee uus taloon, vanha ulos

Joo kauppa vei vanhan kaappini kierrätettäväksi, eli ei vuokranantaja sitä saanut. Ajattele jos joku olisi myynyt vanhan kaapin, niin miten sun elämä olisi enää voinut jatkua, mutta kun meni kiertoon niin hyvä on.

Niin. Kukahan sen kaupan sinne tilasi vaihtamaan kaapin? Kauppa edusti vuokranantajaa asiassa. Missä kohtaa tämä on vaikea ymmärtää?

Vierailija
195/263 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerästi toimitte, mutta ei vuokranantajalla ole mitään nokan koputtamista jos viestittely on mennyt niin kuin sanoit. Jos hän on ilmoittanut tuovansa uuden, niin on aika luonnollista olettaa, että hän uskoo vanhan olleen romua. Jos olisi halunnut itse ensin tarkistaa vanhan kaapin kunnon, niin hänen olisi pitänyt ilmoittaa se jotenkin viestissään. Toki jos hän olisi itse halunnut korjata kaapin, niin silloin tavallaan menetti jotain, mutta ette ole hänelle velkaa kuin rikkinäisen jääkaapin hinnan. 

Ei kenenkään tarvitse siitä erikseen mainita, että älkää viekö omaisuuttani jäteasemalle. Kyllä vastuu on sillä, joka noin menee tekemään. Ei taida moinen toiminta olla aivan laillistakaan.

Jos vuokranantaja ilmoittaa tuovansa uuden koneen, niin silloin hän samalla hyväksyy sen, että vanha on viallinen ja se lakkaa olemasta asuntoon kuuluva osa. Asuntoon kuulumatonta laitetta ei ole mitään velvollisuutta säilyttää vuokraamassaan asunnossa, vaan sen voi hävittää.  

Sähän oot oikea mestari keksimään shaibaa omasta päästä :D Miten viallinen laite yhtäkkiä lakkaa olemasta asuntoon kuuluva osa? :DDDD huutonaurua :DD

Vuokrasopimuksessa lukee mitä asuntoon kuuluu. Jos laite ei ole toimiva, niin silloin se ei enää ole tuote, joka asuntoon kuuluu, vaan se on vuokranantajan romua, jota ei ole pakko asunnossaan säilyttää. 

Ja missähän näin lukee, että "kun laite lakkaa toimimasta, se lakkaa olemasta asunnon osa ja vuokranantajan omaisuutta"? :) Kyllä se jääkaappi on vuokranantajan omaisuutta, oli se sitten rikki tai ei, ja toisen omaisuutta ei hävitetä ilman lupaa :) Kyllä se vuokranantaja tekee asialle jotain kun hänelle siitä ilmoittaa :) Hän nimittäin tuo uuden tilalle ja vie vanhan mennessään, ehkäpä jopa korjaa sen vanhan halvalla ja ottaa sen itselleen esim. mökkijääkaapiksi.

Jos vuokrasopimuksessa mainitaan mitä asuntoon kuuluu, niin luonnollisesti niiden kuuluu olla toimivia. Toimimattomia kodinkoneita ei voi velvoittaa ketään säilyttämään. Jos hän haluaa itse viedä tavaran pois, niin hänen tulee se sanoa. Jos sanoo vain tuovansa uuden, niin silloin ei voi olettaa toisen osapuolen säilyttävän rikkinäistä konetta. 

Mitä hiton säilyttämistä se on, kun se jääkaappi on ollut toimivana siinä tietyssä kohtaa asuntoa, niin mitä väliä vaikka se rikki mennyt jääkaappi sitten olisi siinä samassa kohtaa siihen asti kunnes uusi jääkaappi tulee tilalle? :D Eihän se rikki mennyt jääkaappi vie yhtään sen enempää tilaa asunnosta kuin mitä se vei ollessaan toimiva :D Sitten jos vuokranantaja velvoittaa sinua säilyttämään rikki mennyttä jääkaappia sen jälkeen kun uusi on jo tuotu tilalle, niin sitten saat ihan aiheesta älähtää :D

Tottakai jääkaappi vie tilaa. Tuota tilaa voi käyttää johonkin järkevämpään kuin vuokranantajan jätteiden säilyttämiseen. 

Öh, oletkohan sä jotenkin.. älyllisesti vajaa? Miksi se samainen jääkaappi ei sitten sinun mielestäsi vienyt tilaa silloin kun se oli toimiva? Miksi se yhtäkkiä alkaa viemään tilaa sillä sekunnilla kun se menee rikki? Miksi et voi odottaa sitä hetkeä kun vuokranantaja tulee uuden jääkaapin kanssa ja vie vanhan mennessään? Vaikka hän ei olisi sanonut mitään vanhan pois viemisestä, niin se on aikalailla itsestäänselvyys ja vain sinunlaiset tampiot ei tajua sitä, että toisen omaisuutta ei hävitetä. Ja sitten kun vanha jääkaappi on viety pois ja uusi tuotu tilalle, niin miten ihmeessä tämä uusi jääkaappi ei sinun mielestäsi vie tilaa? Et sinä joudu yhtäaikaa säilyttämään sitä vanhaa ja uutta jääkaappia! :D

Kysytkö tosissasi, että miten toimiva jääkaappi ja rikkinäinen jääkaappi eroavat hyödyllisyydeltään toisistaan?  Ensimmäinen on olennainen osa asuntoa ja jälkimmäinen on pelkkä tilaa vievä iso kodinkone. 

Niin kauan kuin sulla ei ole uutta toimivaa jääkaappia asunnossa niin se on helvetin se ja sama onko se rikkinäinen jääkaappi siinä samassa vitun kohdassa kuin aiemminkin :D Se ei vie yhtään enempää vitun tilaa ollessaan siinä samassa vitun kohdassa kuin aiemminkin :D Sitten kun sulla on se uusi jääkaappi eikä vuokranantaja tee elettäkään tehdäkseen rikkinäiselle jääkaapille mitään, niin sitten sinä avaat sen kauniin suusi ja kysyt, että mitä helvettiä sille jääkaapille tehdään, että heitätkö sinä vai heitänkö minä sen mäkeen.

Älä hermostu. Elektroniikkaromua ei tarvitse säilyttää omassa KODISSA.

Se ei ole romu ennenkuin se on todettu korjauskelvottomaksi.

Niin ei tarvitse OMASSA kodissa. Sinä oletkin vuokralla, etkä OMASSA kodissa. Tämä tarkoittaa sitä, että mitään et TOISEN omistamasta kodista hävitä ilman omistajan lupaa.

Vierailija
196/263 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette osta jääkaappia. Ottakaa yhteyttä Vuokralaiset yhdistykseen tai vastaavaan. Tai kysykää vuokra-asuntoja välittävältä kiinteistönvälittäjältä. Olen melko varma, että ei tarvitse maksaa. Sanokaa, muutatte pois, jos se oikeasti mahdollisuus. Tai, jos teillä on rahaa, ostakaa kaappi, mutta sen viette sitten mukananne. Ei voi pitää vakuutta, koska teillä kuitti kaapista.

Parasta olisi ettette osta edes omaa, vaan otatte selvää lainsäädännöstä. Olen lähes varma, että vuokralainen ei ole valtuutettu ostamaan kaappia.

Googlatkaa netistä. Kuluttajayhdistys ja vuokralaiset yhdistys jne.

Vierailija
197/263 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantaja sanoi tuovansa uuden. Se ei ole lupa hävittää vanha eikä tarkoita sitä etteikö hän voisi korjauttaa vanhaa johonkin muuhun käyttöön tai vähintään haluta tarkistaa sen kunnon ennen uuden toimittamista.

Jos hän olisi oikeasti halunnut tarkistaa sen kunnon, niin hän olisi sanonut, että tulee tarkastamaan tilanteen, todennut rikkinäiseksi, vienyt pois ja tuonut uuden tilalle. Nyt hän tuli suoraan uuden kanssa, joten aika selvästi oletti, että vanha on rikki. Eli ihan itse jätti käyttämättä sen oikeutensa tarkistaa vanhan rikkinäisyys ennen uuden hankkimista. 

Aha. Seuraavan kerran, kun näen jonkun jättävän hyvännäköisen takin tuolin selkänojalle vaikkapa kahvilassa vessaan lähtiessään, voin hakea tuon takin itselleni. Ilmeisesti henkilö kun ihan itse jätti käyttämättä oikeutensa selittää, että takki ei ole siinä kenen tahansa otettavaksi. Samoin toimin lompakkojen kanssa, jotka lasketaan hetkeksi kädestä kassalla. Jokaisella lienee oikeus toimia toisten omaisuuden kanssa miten tahtoo, elleivät käytä koko ajan oikeuttaa selittää, että heidän omaisuuttaan ei saa ottaa/hävittää?

Vierailija
198/263 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakekaa pois se kaappi sieltä minne sen veitte. Tai sopikaa että isännöitsijä hakee kaapin.

Vierailija
199/263 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gonamies kirjoitti:

Niin. Rehelliselle ihmiselle ei tule mieleenkään, että joku voisi myydä ehjän omiin nimiinsä ja vaatia vuokraisännältä sitten uuden. Sitten, jos erehtyy olemaan avulias, niin...

Ajalta, jolloin olin vielä itse vuokralainen, erehdyin kerran olemaan hyväsydäminen vuokraisännälle ja se oli viimeinen kerta. Talon kattokaivot olivat menneet tukkoon ja seurasi massiivinen vesivahinko. Vuokraisäntänä oli vanha pariskunta, joka voivotteli ansionmenetystä. Hellyin ja sanoin, että kotivakuutukseni kyllä korvaa minulle väistötilan vuokran ja muut kulut, joten pidetään sopimus voimassa.

Vaan ei mennyt kuten Strömsössä. Kuivausurakka venyi ja ilmoitin, että urakan valmistuttua en muuta enää takaisin. Sitten vakuutusyhtiö ilmoitti, ettei korvaa mitään, koska taloyhtiön olisi pitänyt huolehtia kattokaivoista paremmin.

No sain kyllä väännettyä rahani isännöitsijältä. Sain myös raivopäisen soiton vuokraisännältä. Kuivausurakka oli sitten valmistunut ja isäntä oli käynyt katsomassa. Pinnoilla oli ollut piikkauspölyä, eteisessä nippu ilmaisjakelulehtiä, ikkunan aukaisukahva oli hävinnyt. Uhkasi haastaa oikeuteen ja haukkui pataluhaksi.

Siis äijän mielestä minun olisi pitänyt käydä siivoamassa remonttipölyt, keräämässä ilmaisjakelut ja remonttimiesten matkaan lähtenyt ikkunankahvakin oli minun varastamani.

Että siinä kiitos, kun suostuin tappelemaan pariskunnalle kahden kuun vuokrarahat. Olisi pitänyt vain vaatia vuokrasopimuksen purkua heti ja sen kuun ylijäämän palauttamista sekä jättää mulkut itkemään vuokranmenetyksiään.

Toivottavasti se Eteläkatu yhden paskiainen kuoli hitaan ja vittumaisen kuoleman, vaikka tosiaan antoikin hyvän opetuksen: älä koskaan ryhdy avuliaaksi. Äläkä missään nimessä ajattele, että tämä varmaan ilahduttaa ja helpottaa vuokraisännän elämää. Mitään et voita, mutta paskaa voit saada niskaan.

Oiskohan pitäny jättää vakuutuspetos tekemättä?

Vierailija
200/263 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkaappi ei ollut teidän joten teillä ei ollut oikeutta hävittää sitä ilman lupaa. Asiassa ei ole mitään epäselvää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän