Vuokranantaja vaatii meitä maksamaan uuden jääkaapin! Neuvoja?
Tulimme reissusta perjantaina ja jääkaappi oli hajonnut, ihan lämmin, samoin pakastin oli sulanut. Eli kyseessä kaappi jossa yläosa on jääkaappi ja alaosa on pakastin. Epäilin jo aiemmin ettei pysy tasaisena lämpötila ja piti erikoista ääntä joskus.
Ilmoitin vuokranantajalle ja hän ilmoitti että tuo uuden sunnuntaina. Sanottiin että ok, pärjätään ilman siihen saakka. Eilen isäni kävi hakemassa vanhan ja vei sen kierrätykseen, hänellä on pakettiauto ja tuli muutenkin käymään meillä, niin ajattelimme että olemme avuksi ja toimitamme itse vanhan pois.
Tänään vuokranantaja tuli, ilman uutta jääkaappia ja sanoi että kannetaan ensin vanha pois. Sanoimme että veimme sen jo, jolloin hän oli ihan ihmeissään ja sanoi ettei tuo uutta tai jos tuo, niin me maksamme sen, ellemme anna vanhaa kaappia hänelle mukaan.
Hänellä ilmeisesti oli siis jo uusi peräkärryssään, mutta ei suostunut jättämään sitä kun emme suostuneet maksamaan. Jääkaappihan kuuluu vuokranantajan vastuulle. Hänen mukaansa ei jos ei saa vanhaa (rikkinäistä!) kaappia. Mitään tällaista ei aiemmin sovittu, sitten emme tietenkään olisi vieneet pois vaan olisi itse saanut raahata.
Voiko mennä näin että meidän pitää itse ostaa jääkaappi? Ja voimmeko sitten ottaa kaapin mukaan kun muutamme pois, jos olemme sen itse ostaneet? Mitä meidän kannattaa nyt vuokranantajalle ilmoittaa?
Kommentit (263)
Vierailija kirjoitti:
Ihme porukkaa täällä. Jääkaappi kestää ehjänä 5-10 vuotta, jos sillä on ikää, niin tottakai hankitaan uusi tilalle ilman vanhaa kaappia. Kuka nyt säilyttelee jotain risaa kaappia tallessa.
Meidän nykyinen jääkaappi on 15 vuotta vanha. Meidän mistään asunnosta ei ole koskaan hajonnut jääkaappi, siis niin että se olisi lakannut toimimasta. Lapsuuden kodissa jääkaappi meni vaihtoon joskus 20 vuoden ikäisenä siksi että se alkoi murentua sisältä muoviosistaan.
Vela - 72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme porukkaa täällä. Jääkaappi kestää ehjänä 5-10 vuotta, jos sillä on ikää, niin tottakai hankitaan uusi tilalle ilman vanhaa kaappia. Kuka nyt säilyttelee jotain risaa kaappia tallessa.
Ei sitä vanhaa kaappia säilytetä tallessa vaan se viedään samaa aikaa pois kun vuokranantaja tuo uuden tilalle. Se vanha pitää tarkistaa että se on rikki.
Ei ole pakkp tarkistaa jos tietäö että kaapilla on ikää ja luottaa vuokralaisen sanaan. Minä loukkaantuisin jos tultaisi kyttäämään ja etsisinuuden asunnon. Hyviä vuokralaisia on vaikea löytää.
Ei tietenkään ole pakko tarkistaa, mutta ei vuokralainen siltikään ilman vuokranantajan suostumusta saa rikkinäistä kodinkonetta pois viedä. Sitten on eri asia, jos vuokranantajan kanssa sovitaan, että asukas toimittaa sen vanhan pois, mutta ei tätä omin lupinensa saa mennä tekemään.
Hyvä vuokralainen ymmärtää kysyä vuokranantajalta tällaisista asioista ja ymmärtää myös sen, että kyse ei ole kyttäämisestä, jos vuokranantaja haluaa itse huolehtia siitä vanhasta kodinkoneesta parhaaksi katsomallaan tavalla. Kuten joku sanoi, vuokranantaja saattaa haluta vaikka yrittää korjata vanhan kodinkoneen esim kesämökkikäyttöön, vaikka vuokralaiseensa luottaisikin.
Tai jos jääkaapilla on takuu tai se menee vuokranantajan vakuutuksen piikkiin, niin ensiksi yritetään korjata se. Ei niitä noin vain vaihdeta vanhoja koneita uuteen, jos korjaus tulee halvemmaksi.
Ja kyllä liikkeet ja vakuutusyhtiöt haluavat itselleen rikkinäisen koneen, ennen kuin maksavat uuden koneen.
Itsekkin olen korjannut jääkappeja pelkällä ranneliikkeellä. Kaveri oli tietämättään tai huolimattomuuttaan painanut sulatuspainikkeen päälle, eikä tiennyt siitä eikä osannut laittaa takaisin normaaliin käyttöasentoon. Tietysti vuokrantantaja haluaa todeta että jääkaappi todellakin on rikki ja mahdollisesti käyttää vielä kodinkonekorjaajalla arviossa että kannattaako korjata.
Kyllä rikkinäisen jääkaapin voi hävittää. Periaatteessa voisit vaatia edes bensa rahat jäteasemalle viennistä. Jos ette tästä rahasta sopineet niin sitten se on vupkranantajasta kii korvaako. Hyvä vuokranantaja arvostaa reippaita vuokralaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tätä keskustelua lukiessa tulee väistämättä mieleen ihmisten uusavuttomuus. Ei yhtään ymmärretä miten elämässä normaalisti toimitaan. Ja vielä ap:n isäkin on noin tietämätön toimintatavoista. Meille on kasvamassa totaalisen tyhmä sukupolvi.
En yhtään ihmettele, että joku kommentoija kertoi, että Kampissa kämpät tyhjillään.
Samoilla linjoilla itsekin. Vuokraan kämpän ( Hertsikka ), firmalle ja firma vastuussa, jos duunarinsa törttöilee. Aina kaikki sujunut hyvin ja vuokra tulee täsmälleen. Raksaporukkaa ovat asukit ja pyrin siihen, että ovat suomalaisia. Virolaisiakin on ollut, ei ongelmia.
Jaa, minulle tulee kyllä tätä keskustelua lukiessani mieleen, että ovatko kaikki ihmiset nykypäivänä näin kriminaaleja, että ensimmäinen ajatus ko. tapauksessa on huijausyritys.
Mä olen 44 v ja asunut koko aikuisen ikäni vuokralla. Olen hoitanut omat asiani 16 vuotiaasta asti, toimin vaativassa asiantuntijaduunissa isolla omalla budjetilla, olen itse koonnut suurimman osan nykyisen asuntoni huonekaluista jne jne eli en varmasti ole millään tavalla uusavuton tai ymmärtämätön siitä, miten elämässä toimitaan.
Olen hyvin rehellinen ihminen ja suhtaudun kunnioituksella niin omaani kuin muiden ihmisten omaisuuteen, eikä minulle tullut AP:n viestistä mieleenikään, että olisivat myyneet vanhan kaapin ja sitten huijanneet uuden tilalle. Ystävä-/tuttavapiiriini kuuluu useita vuokralla asuvia ja myös muutama vuokranantaja (mm. oma äitini ja siskopuoleni), enkä ole ikinä kuullut, että kukaan vuokralaisista olisi toiminut näin.
Miesystäväni vuokra-asunnosta hajosi jääkaappipakastin noin kolmisen vuotta sitten. Hän soitti vuokranantajallee, joka käski käydä Gigantista hakemassa uuden ja vähentämään summan seuraavan kuukauden vuokrasta. Vanhasta kaapista ei ollut mitään puhetta.
Missään vuokrasopimuksessani (8 kpl) ei ole koskaan ollut mainintaa kodinkoneiden hävittämisestä. Rehelliselle normaalille ihmiselle ei siis tule ensimmäisenä mieleen, että ei saa itse hajonnutta tavaraa hävittää, koska muuten häntä epäillään huijauksesta ja jos siitä ei ole mainintaa sopimuksessa, eikä asunnon omistaja ole asiasta sanonut, kun aiheesta on keskusteltu, voi hyvin käydä noin kuin AP:lle.
Valitettavasti mitään ei taida olla tehtävissä eli jos ei vuokranantaja usko, ettekä pysty todistamaan, että vanha kaappi on kierrätyskeskukseen toimitettu, joudutte maksamaan uuden kaapin ja sen myös asuntoon jättämään, kun poismuutto aikanaan on edessä. Kalliit oppirahat ja iso harmi, mutta ei mikään maailmanloppu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä rikkinäisen jääkaapin voi hävittää. Periaatteessa voisit vaatia edes bensa rahat jäteasemalle viennistä. Jos ette tästä rahasta sopineet niin sitten se on vupkranantajasta kii korvaako. Hyvä vuokranantaja arvostaa reippaita vuokralaisia.
Kyllä vuokranantajan on korvattava kulut jotka teille tuli tästä. Älä ap usko näitä vuokranantajien trolleja! Vuokranantajan paska kaappi hajosi ja te vette sen pois. Eli vuokranantaja on TEILLE VELKAA.
Miten ihmeessä ihmiset menee aina tähän provoon :DDDDD Tää on ollut täällä jo varmaan kolme kertaa aiemmin :DDD
Selvitä AP onko vuokranantajalla lapsia. Jos on niin tee LASU, oppii pelle hyppimään vuokralaisen silmille. Puhdasta kiusantekoa vuokranantajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa
Vuokra asunnossamme jaakaappi vuodelta 1986.
Omassa vuodelta 2004
vanhemmilla vuodesta 1979
mokilla jostain 88 tai 89
Yhtaan ei olla vaihdettu kun ei rikki ole menneet. Mitenkohan tehdaan eritavalla
Jääkaapeissa on tapahtunut huomattava muutos niiden käyttöiässä aikoinaan tehtiin laitteet kestämään. Nykyään kaikki tehdään myyntiä varten jolloin pitkäikäinen laite ei ole se kaupallisin tuote.
En lukenut kuin ensimmäisen sivun ensimmäiset postit, mutta joskus se on henkilöstä kiinni. Oma jääkaappini hajosi alle vuosi sitten ja soitin vuokraemännälle asiasta. Hän totesi vain, että "Asia selvä, paljonko uusi maksaisi?". Olin jo katsellut sopivan mallin valmiiksi, ilmoitin hinnan ja hän pyysi vain laittamaan kuitin postitse ja vähentämään summan seuraavan kuukauden vuokrasta. Toki aina löytyy näitä typeryksiä, jotka kokeilevat kepillä jäätä myydessään jotain pois ja hankkivat uuden.
Tuossa on nyt vaikea saada massit pois vuokranantajalta. Itse tekisin niin että jättäisin maksamatta yhden kuun vuokran hyvityksenä vittuilusta. Sen jälkeen jos ei kaappia ala olla kämpässä niin toinen ilmainen kuukausi. Tuo LASU toimii tietenkin myös. Tärkeintä on saada nyt vuokranantaja kärsimään tilanteesta koska on toimillaan tämän aiheuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä keskustelua lukiessa tulee väistämättä mieleen ihmisten uusavuttomuus. Ei yhtään ymmärretä miten elämässä normaalisti toimitaan. Ja vielä ap:n isäkin on noin tietämätön toimintatavoista. Meille on kasvamassa totaalisen tyhmä sukupolvi.
En yhtään ihmettele, että joku kommentoija kertoi, että Kampissa kämpät tyhjillään.
Samoilla linjoilla itsekin. Vuokraan kämpän ( Hertsikka ), firmalle ja firma vastuussa, jos duunarinsa törttöilee. Aina kaikki sujunut hyvin ja vuokra tulee täsmälleen. Raksaporukkaa ovat asukit ja pyrin siihen, että ovat suomalaisia. Virolaisiakin on ollut, ei ongelmia.Jaa, minulle tulee kyllä tätä keskustelua lukiessani mieleen, että ovatko kaikki ihmiset nykypäivänä näin kriminaaleja, että ensimmäinen ajatus ko. tapauksessa on huijausyritys.
Mä olen 44 v ja asunut koko aikuisen ikäni vuokralla. Olen hoitanut omat asiani 16 vuotiaasta asti, toimin vaativassa asiantuntijaduunissa isolla omalla budjetilla, olen itse koonnut suurimman osan nykyisen asuntoni huonekaluista jne jne eli en varmasti ole millään tavalla uusavuton tai ymmärtämätön siitä, miten elämässä toimitaan.
Olen hyvin rehellinen ihminen ja suhtaudun kunnioituksella niin omaani kuin muiden ihmisten omaisuuteen, eikä minulle tullut AP:n viestistä mieleenikään, että olisivat myyneet vanhan kaapin ja sitten huijanneet uuden tilalle. Ystävä-/tuttavapiiriini kuuluu useita vuokralla asuvia ja myös muutama vuokranantaja (mm. oma äitini ja siskopuoleni), enkä ole ikinä kuullut, että kukaan vuokralaisista olisi toiminut näin.
Miesystäväni vuokra-asunnosta hajosi jääkaappipakastin noin kolmisen vuotta sitten. Hän soitti vuokranantajallee, joka käski käydä Gigantista hakemassa uuden ja vähentämään summan seuraavan kuukauden vuokrasta. Vanhasta kaapista ei ollut mitään puhetta.
Missään vuokrasopimuksessani (8 kpl) ei ole koskaan ollut mainintaa kodinkoneiden hävittämisestä. Rehelliselle normaalille ihmiselle ei siis tule ensimmäisenä mieleen, että ei saa itse hajonnutta tavaraa hävittää, koska muuten häntä epäillään huijauksesta ja jos siitä ei ole mainintaa sopimuksessa, eikä asunnon omistaja ole asiasta sanonut, kun aiheesta on keskusteltu, voi hyvin käydä noin kuin AP:lle.
Valitettavasti mitään ei taida olla tehtävissä eli jos ei vuokranantaja usko, ettekä pysty todistamaan, että vanha kaappi on kierrätyskeskukseen toimitettu, joudutte maksamaan uuden kaapin ja sen myös asuntoon jättämään, kun poismuutto aikanaan on edessä. Kalliit oppirahat ja iso harmi, mutta ei mikään maailmanloppu.
Kyllä normijärkinen rehellinenkin ihminen tajuaa, ettei toisen omaisuutta saa ominpäin hävittää. Siihen on muitakin syitä kuin huijausepäily, kuten tuo täällä jo moneen kertaan mainittu mahdollisuus korjata ja viedä jääkaappi esim. mökille. Jos taas hävittää toisen omaisuutta pelkkää tyhmyyttään tai ajattelemattomuuttaan, niin silloin on ihan yksiselitteisesti korvausvelvollinen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lopettanut vuokraamisen ajat sitten, ja minulla kaksi tyhjää asuntoa Kampissa, jätän ne perinnöksi kahdelle lapselle, nyt 6 ja 8 vuotiaat.
Hyviä vuokralaisia ei ollut yhtään 2008 jälkeen, 2012 lopetin koko homman, pidän myös kesämökkinä näitä.
Kampissa on vielä asukkaita, mutta kaverilla on sijoitusasunto Kaivarissa, sen rapussa on kaikki asunnot tyhjiä käytännössä ja koko talossakin on vain muutama 24/7 asuva.
Kaivarin (ja ehkä Kampin) tyhjät asunnot johtuu siitä, etteivät omistajat halua vuokrata niitä siihen hintaan, jonka ihmiset olisivat valmiita maksamaan. Mummollani on esimerkiksi tyhjillään 110 neliön asunto Ullanlinnassa ja toinen Punavuoressa. Kukaan tervejärkinen ei maksa niistä sellaista vuokraa, jota mummoni haluaa tai hänen kannattaisi asunnoista pyytää. Noissa asunnoissa vuokra kun olisi jo jotain 3000-5000€ välillä kuussa.
Mitä tulee jääkaappiin, niin kertonee varmaan ap:stä jotain, että vuokranantaja epäili heti vedätystä.
Nyt on typerä vuokranantaja. Vuokralaisena voit aiheuttaa niin paljon kuluja ja kustannuksia että oikein hirvittää. Nyt on tärkeintä että pistät rahahanat kiinni, yhtään vuokraa et maksa ennenkuin asia on selvillä. Tässä on vuokranantajalla vain hävittävää.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on nyt vaikea saada massit pois vuokranantajalta. Itse tekisin niin että jättäisin maksamatta yhden kuun vuokran hyvityksenä vittuilusta. Sen jälkeen jos ei kaappia ala olla kämpässä niin toinen ilmainen kuukausi. Tuo LASU toimii tietenkin myös. Tärkeintä on saada nyt vuokranantaja kärsimään tilanteesta koska on toimillaan tämän aiheuttanut.
Eli häätö ja vuokranantaja pitää takuuvuokrat korvauksena maksamattomista vuokrista. Mahdollisesti oikeusjuttu päälle. Mikäs siinä jos ei elämässä ole muuta sisältöä.
Pitäisi ottaa vuokralaisen etsintään mukaan työelämästäkin tuttu käytäntö, että hakemukseen liitytään parin edellisen vuokranantajan tiedot mukaan jotta voidaan tarkistaa ettei ole ollut juuri tämän tyyppisiä ongelmia.
Tämä on kyllä jo eeppisen pitkä jankkausketju, vaikka kaikki argumentit käytettiin jo ekalla sivulla...
Vierailija kirjoitti:
Nyt on typerä vuokranantaja. Vuokralaisena voit aiheuttaa niin paljon kuluja ja kustannuksia että oikein hirvittää. Nyt on tärkeintä että pistät rahahanat kiinni, yhtään vuokraa et maksa ennenkuin asia on selvillä. Tässä on vuokranantajalla vain hävittävää.
Pitäisi olla joku rekisteri jonne kirjataan tämän tyyppiset sekopäät. Sitten kun on oikeusteitse häädetty ei tarvitsisikaan enää vuokra-asuntoja katsella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla joku rekisteri jonne kirjataan tämän tyyppiset sekopäät. Sitten kun on oikeusteitse häädetty ei tarvitsisikaan enää vuokra-asuntoja katsella.
Siinä vissiin taas joku ahne porvari. Ehdottomasti vuokranmaksu jäihin kunnes sopu syntyy. Ei todellakaan tule mitään oikeushommaa. Siihen saa olla puoli vuotta maksamatta ja tuskin kukaan vuokranantaja sellaista haluaa jonkun jääkaapin takia. Kunhan saa tässä asiat selväksi niin tietenkin maksetaan ne puuttuvat vuokrat taksi. Ehdottomasti nyt kova kovaa vasten. Tosiaan tässä pelissä ei ole kuin yksi häviäjä.
Verovähennys ei todellakaan tarkoita sitä että tavarat ovat ilmaisia.
Jos vuokraisäntä tienaa 500€, niin hän maksaa siitä 150€ veroa, eli käteen jää 350€.
Jos hän ostaa vuokra-asuntoon tuolla tienatulla rahalla uuden jääkaapin, joka maksaa 500€, niin hän saa sen vähennykseen eikä näin olleen joudu maksamaan tuota 150€:n veroa, mutta käteen hän ei saa mitään, eli tappiota tulee 350€.