***ELOmassukoiden la-su***
Kommentit (32)
PAINAJAISISTA kaikkien raskauksien aikana olen nähnyt painajaisia tai muuten ahdistavia unia! Sama linja jatkuu viimeyönä näin kamalaa unta. Esikoisen kanssa meillä oli kissoja ja näin unta kuinka ne raateli vatsani auki kun nukuin karseeta mitä raskaus teettää pääkopassa. Kuopuksen kanssa kamalin uni oli, kun löysin hänet unessani lavuaarista hukkuneena...=( heräsin huutooni. Nyt olen nähnyt läheisilleni käyvän kamalia asioita varsinkin pojilleni.. Tieto siitä, että tämä menee ohitse helpottaa, mutta yöllä kun herää hiestä märkänä sydän syrjällään se ei lohtua tuo...
Jaksuja kaikille... 21+3
Painattijaisista: mie olen ja nähny kaikenmoisia unia, yhdenkin missä löysin esikoiseni kuolleena :( se oli aivan kamala uni ja saa vieläkin itkun silmään. Muutenkin unet ovat levottomia ja niitä on paljon enemmän, kuin ennen raskautta.
No höh, nyten sitten enää muuta muistakaan, mitä pitikään...no sitten odotan sitä kuuluisaa ahaa-elämystä tulevaksi :D voipi vaan olla, että saan odotella raskauden loppuun asti ;D
eri & taateli rv. 20+3
Tänään tulikin aamusta löhöttyä sängyssä kun lapset katsoivat lasten ohjelmia nätisti. Mitä nyt kuopus kävi vähän väliä tarkistamassa että nousisko äiskä jo.
Äsken tultiin lasten kanssa pieneltä kävely lenkiltä. Laitoin kuopuksen nukkumaan ja isommat jäivät ulos leikkimään kun ei oo ihan niin hirveen märkää.
Pumpulille pinnäsängyistä. Meijän kuopus on syntynyt tammikuussa 05 ja nukkuu tällä hetkellä matkasängyssä kunnon patjalla. Sieltä ei ainakaan pääse pois heti kiipeämään. Vauvalle on pinnasänky odottamassa. Tavallinen jatkettava sänky löytyy myös mutta en aatellut ottaa käyttöön sitä vasta kun sitten kun kuopus on lähempänä kahta. Meijän kuopus on sellainen kiipeilijä. kiipeilee nytkin isompien sisarusten kerrossänkyjen alasänkyyn ja yleensä tulee päälleen alas niin aattelin ihan oman mielen rauhankin säilyttämiseksi pitää vielä matkasängyssä. Meillä ainakin esikoinen kun siirtyi 1v6kk jatkettavaaan sänkyyn niin tuli kymmeniä kertoja pois sängystä. Aattelin päästä elokuussa helpommalla kun pidän kuopuksen vielä matkasängyssä.
Jotain muutakin piti kommentoida mutta nyt ei muistu mieleen. Täytyy lähteä laittamaan tuokaa kun mies pääsee tunnin päästä töistä niin opn ruoka valmiina.
puuhis ja lauma 97,99,00,02,05 ja masukirppu 20+3
Kai se aurinko jossain paistaa, täällä sitä ei ainakaan ole näkynyt. Päästiin kuitenkin tänään ulos pihalle, sekin sentään jotain. Nyt poika onkin jo nukkumassa päiväuniaan. Ihmeellistä kuinka sitä pitää kiukutella ja rutista kun päiväunille pitäisi käydä jos unet jäävät väliin niin siitä vasta rutinaa ja kiukuttelua seuraakin.. Suo siellä, vetelä täällä.
Hipsuhiiri: sitä se vuorotyöläisen elämä on :) Aikoinaan kun asuin kerrostalossa sain kerran oikein kunnon siivousfiilikset ja kannoin matot pihalle tampattaviksi. Urakan ollessa loppusuoralla, aloin ihmettelemään minkätakia jotkut talon vanhemmista rouvasihmisistä tuijottelivat minua paheksuvasti. Kotiin kun pääsin niin tajusin etteivät kaikki oikein hyväksy siivoamista pitkänäperjantaina... Hupsista
Pumpuli: Me ajattelimme siirtää pojan (08/04) kevään aikana lastensänkyyn. Pikkuhiljaa pinnis on käynyt pieneksi. Mua jännittää kuinka poika alkaa vaeltamaan kun huomaa, että reunat uupuu. tosin aijomme nukkua kaikki samassa huoneessa jatkossakin joten karkuun kaveri ei pääse.
Nyt taidan mennä kylvämään ohrat kasvamaan niin saamme vihreätä pääsiäiseksi ja jos kissakin jättäisi mun viherkasvit rauhaan (penteleen katti...)
pubu ja Unski rv20+2
Käytiin pitkällä kävelylenkillä koko perhe pitkästä aikaa. Yllättäen ei tullut supistuksia ollenkaan. Mutta toisaalta taas lihaskipuja kyllä eri puolille vatsaa ja alapää tietenkin vähän " vihoitteli" . Mentiin tosi hiljaa, kun 4-vuotiaskin käveli koko matkan. Nyt kun pulkkakelit on ohi, niin ollaan sovittu, että hän tästä lähin kävelee aina itse. Että ei oteta rattaita mukaan enää edes varoiksi (niin tehtiin vielä syksyllä). Hyvin meni koko parin tunnin lenkki. Tosin puolimatkasta käytiin ostamassa pienet suklaapatukat ja vesipullo lapsille.
PIA:lle kiitos kommentoinneista. Että ei toivottavasti tarvi alkaa pelätä tässä kohdun valahtamista pöksyihin ;) Entistä tiukemmin minäkin vain jumppaan noita lihaksia. En haluaisi enää koskaan uudelleen kohdunlaskeumaa enkä niitä inhottavia pidätysongelmia synnytyksen jälkeen. Silloin olisi niin paljon muutakin mietittävää.
Isojen SÄNGYISTÄ piti sanomani: Tuttava siirsi poikansa 1-v synttäreiden jälkeen heti pois pinniksestä. Hyvin on mennyt. Ensimmäiset kuukaudet heillä oli vielä sängyn vieressä paksu patja, jos poika sattuisi tipahtamaan. Yhtenä aamuna kun olivat menneet herättämään poikaa, oli hän nukkunut siinä lattiapatjalla. Liekö yöllä siirtynyt vai tipahtanut. Omat lapset me on siirretty vähän yli 2-vuotiaina isoon sänkyyn. Esikoisen sängyssä oli laidat. Nyt nuo tytöt nukkuvat kerrossängyssä, joten nuoremmalla ei ole koskaan ollut laitoja isossa sängyssä. Meillä oli myös alkuun lattialla patja ja sängyn reunan ja patjan välissä muutamia tyynyjä taitettuina, jolloin patjasta muodostui niin korkea ylämäki, että meidän tyttö ainakin on siellä hyvin pysynyt. Nyt tietty ei enää tarvisikaan, mutta edelleen siinä on varmistukseksi yksi tyyny. Ehkä enemmän meitä vanhempia varten. Vaeltelusta en osaa sanoa sen kummemmin, kun meillä nuo tytöt aina ovat huutaneet jos ovat heränneet. Eivät jostain syystä koskaan ole itse tulleet meidän viereen tms.
Jamssa rv21+1
En ole muutamaan päivään ehtinyt koneelle, joten nyt tulin luettua myös perjantain pinon - olipas pitkä :) Viime päivinä on ollut synttäreitä ja muskareita ja vaikka mitä esikoisen ohjelmassa, että olemme olleet poikkeuksellisen kiireisiä. Onneksi ei ihan joka viikko ole samanlaista aikataulua. Olen sen tyylinen ihminen, että nautin runsaasta kotona vietetystä ajasta, ihan vain ilman mitään erityisiä tekemisiä.
LAINAVAATTEISTA: minua harmitti se, että tuttuni palautti suurimman osan vaatteista pesemättöminä, siis ruokatahraisina (jotka kyllä lähtivät pois, kun MINÄ ne pesin). Hänen lapsensa on tasan vuoden omaani nuorempi, joten olen lähes kaikki vaatteet hänelle lainannut tähän asti, mutta nyt en taida viitsiä. Osassa vaatteista oli maitotahroja, joita en saanut pois, mutta siihen olin kyllä varatunutkin, että niin voi käydä. Sain itsekin aikoinani paljon vaatteita lainaan muilta, joten ajattelin laittaa hyvän työn kiertoon.
OMISTA VAATEOSTOKSISTA: olen myös ostanut sellaisen neulotun boleromallisen neuletakin (ei edes nappeja), josta tykkään tosi paljon. Se ei ole äitiysvaate, mutta tosi monikäyttöinen eri toppien kanssa, sekä kesällä varmasti viileämpinä päivinä mekkojen kanssa. Suosittelen. Olen etsinyt kevät-kesätakkia myös, mutta taidan jättää ostamatta ja käyttää mieheni pusakkaa, on sopivan väljä, eikä liian pitkä. Rintaliivit ovat kaikki jääneet pieniksi, käytän toistaiseksi entisiä hyviä imetysliivejä, mutta liiviostoksille pitäisi lähteä pikapuoliin. En tykkää useimmista imetysliiveistä, mutta käytin viimeksikin imetyksen aikana edestä avattavia kevyesti topattuja ristiolkaimisia liivejä. Toimivat hyvin minulle, kun minulla ei ole yli C-kupin rinnat edes imettäessä.
TUKILIIVISTÄ: ajattelin hankkia sellaisen, kun on lonkat ja alaselkä kipeinä melkein joka ilta. Siitä on kai apua kyseiseen vaivaan?
RUOISTA: minulla oli ekat neljä kuukautta tässä raskaudessa ihan mieletön kokkausinto. Ruokalista oli suunnilleen jääkaapin seinässä, enkä voinut odottaa, että saisin kaikki ruokamielitekoni toteutettua. Nyt kyseinen oire on alkanut helpottaa, mieheni suree sitä, että innokas keittäjä lähtee... Hän kyllä kokkaa itsekin kiitettävästi. On vain kuulemma nauttinut vaihtelevista tarjoilusta, kun se ei ole tavallista tässä talossa. Viimeksi meillä on syöty tonnikala-pastavuokaa, broileri-pestowrappeja, tandoorikanaa, uunikalaa ja strifrynoodeleita (hyvä ja vaihtelua tuova yhdistelmä), sekä spagettia.
MIEHEN ISYYSLOMASTA: meillä mies käyttää 4 viikkoisen vuosilomansa vauvan synnyttyä. Yhden viikon aiomme lomailla heinäkuun alussa, kun vielä on mahdollista yhden lapsen perheenä suht helposti - mitä nyt mahani voi olla vähän tiellä ja hidastaa tahtia :) Miehen loma koostuu 3 viikon vuosilomasta ja 2 viikon ylitöistä kerätystä lomasta. Ihanaa, että suostuu pitämään ns. lomaa vauvan synnyttyä, siinä ei taida meistä kukaan lomailla. Esikoinen on varmasti taivaassa, kun saa olla isin kanssa paljon - ja helpottaa minun rutiineihin pääsyä uuden vauvan kanssa. Anoppi sanoi myös, että voisi pitää osan kesälomastaan vauvan syntymisen jälkeen ja tulla apuun esikoisen kanssa. Mikä ihana tarjous!
ULTRA: taisikin olla viime maanantai - tiistaiyö, kun viimeksi olin netissä, koska kirjoittelin meneväni silloin ultraan. Ultrassa näkyi rauhallinen vauva, joka imeskeli peukaloaan ja käänti vain hieman kylkeään. Esikoinen oli aikoinaan ultrassa niin vilkas, että oli kuin nyrkkeilyottelua olisi seurannut. Tämä vauva on muutenkin rauhallisemman oloinen, muistaakseni esikoinen oli jo näillä viikoilla (18+5) paljon voimakkaampi potkuissaan. Ehkä olen vain unohtanut, miten hentoja liikkeet aluksi voivat olla. Tai sitten tämä muksu tulee rauhalliseen isäänsä!
Tammikukka, Rv 18+5
Eipähän mennyt meidän viikonloppu ihan suunnitelmien mukaan. Mä sain perjantaiyönä tytön jäljiltä vatsataudin monta kertaa kamalampana ja aamulla olin aivan poikki kaikesta valvomisesta ja oksentamisesta. Mies joutui puolestaan yöllä valvomaan tytön takia, joka itseskeli vatsakipua (tai sitten se pelästyi mun oksentelua). Siispä, mies ei lähtenyt reissuun ja hyvä niin, koska en eilen kyennyt yhtikäs mihinkään, kuumettakin piti ja nukuin kolmet päiväunet. Huh, onneksi tauti on nyt takana ja pitää toivoa, ettei se tartu mieheen!
Ensin masuvauvan VÄRINÄSTÄ: mä muistan kuulleeni siitä jo esikoista odottaessani, mutta ihmettelin aina millaista se oikein on kun en sitä koskaan tuntenut. Tässä raskaudessa noita värinöitä on silloin tällöin ollut ja uskokaa tai älkää, mutta lukemani perusteella monet sanoivat, että kun poikavauva pissaa, se aiheuttaa värinää. Mä periaatteessa allekirjoitan tämän, koska esikoinen oli tyttö ja nyt masussa taitaa olla poila. Toisaalta luin myös Vauva-lehdestä sen jutun, jossa värinä oli vain jonkun (tyttö)vauvan tapa värisyttää jalkaansa.
KUMMIT: meillä on vielä yllin kyllin hyviä vaihtoehtoja kummeiksi. Ei olla niistä vielä keskusteltu lainkaan, mutta luulisin, että valitaan joko minun tai mieheni veli ja ehkä yksi ystäväpariskunta. Esikoisella on 3 kummia, eiköhän tämäkin saa joko 3-4 kummia.
LIIKKEET: just kun valitin, että en ole tuntenut pariin päivään kunnon liikkeitä, niin Onni innostui ja on jumpannut eilen ja tänään ihan aktiivisesti (onneksi, kun pelkäsin että mahatauti saa senkin flegmaattiseksi). Tänä aamuna mieskin tunsi ekan kerran liikkeet mahan päältä.
Jaahas, esikoinen ei ole nukkunut tänään lainkaan päiväunia. Katsotaanpa, niin neiti nukahtaa autoon alta aikayksikön kun lähdetään peliä katsomaan. Siispä päätän tähän & toivottelen hyvää sunnuntaipäivän jatkoa.
KK ja Onni rv 19+5
Täällä meillä paistaa arska, pitäski lähtee ulkoileen..
PUMPULI: meillä ajatus siirtää tyttö " isojen" sänkyyn heti kun se vaan saadaan hyvinkäältä :). Sänky siis saatiin siskon kaverilta ihan ilmatteeks, mutta se on vielä siellä systerilläni kun ei olla ehditty hakemaan (ei viittis yhen sängyn takia monta sataa kilsaa ajella). Meillä tyttö kiipeilee ja osaa tulla (ainakin pääsääntösesti) jalat edellä alas, joten ei sinällään hirvitä tuo sängyn vaihto. Tyttö nukkuu meidänkin sängys ilman valvontaa, kun herää niin huutaa että tullaan hakemaan. Hoidossa nukkuu patjalla lattialla ja sillonkin huutaa jonkun hänet sieltä " nostamaan" pois :), hassu.
PAINAJAISIA näen kyllä. Viimekin yönä oli joku ihme sota-panttivanki hässäkkä :)...
SEKOAVATKO ÄIDIT keskustelu on joo tuolla hyvin mielenkiintoinen, tai huvittava kyllä lähinnä mun mielestä :)... Siitäpä sitten GALLUPPI pystyyn:
LÖYTYYKÖ TEILTÄ SEONNEEN ÄIDIN PIIRTEITÄ?? JA MITÄ LÖYTYY? JA MIKÄ TEITÄ " HUVITTAA" MUIDEN MAMMOJEN HÖSSÖTYKSESSÄ? ja tätä siis ihan hyvillä mielin vaan kysyn, ei saa kukaan loukkaantua, jookos???
- Itse kyttään KAIKKIEN vastaantulevien naisten mahoja (ja rattaita) :) ja vertailen tietysti omaani ja kaikesta huomioimastani pitää tehdä selonteko miehelleni, jota ei siis vois vähempää kiinnostaa (miksiköhän?).
- Muissa " naurattaa" jatkuva mahan hipellys ja silittely ja mahalle lepertely, itse kun en tätä " osaa" tehdä, ihan oikeesti :), ehkä olenkin vain vähän kade :).
ja sitten ulkoilemaan kun ei taaskaan muista mitä muuta piti sanomani...
hanneli ja natikka tasan 22 (ja hirveä melske käy masussa)
eipä kummosta kuulumisia,käytiin keilaamassa oli aika kivaa pitkästä aikaa,hyvin tärppikin on mukana...;) varovasti otin..
kohta saan kirjolohikiusausta :P ja sitte loppu ilta lepoo,kyllä tää on ollu parempi ku saa levätä kun siltä tuntuu..mut nyt lepäilee ennen murkinaa:p
jaksuja kaikille!!
k.h.p ja tärppi tänään tasan 19
Minäkin taas kerkeen pinoon, kun on ollut koko ajan kiire, talonrakennus pistää kiireeksi=)
Sunnuntai on nyt pyhitetty lepoon, vaikka sormet syhyää hääräämään!
Olen aika alamaissa kun en tunne liikkeitä. On tosi turhauttavaa kun koittaa maata paikallaan ja mitään ei tunnu.
Keskiviikkona on rakenneultra, joten sen jälkeen en enää ole huolissani. Kaikenlaista sitä mielessä liikkuu, esim. jos sillä ei olekkaan jalkoja joilla potkia...
No, kaipa tämä tästä.
Paljon kaikenlaista keskustelua olette käyneet ja osan vasta kerkesin lukemaan.
Meillä isukki on yksityisyrittäjä, mutta siinä onnellisessa asemassa olemme, että ei juurikaan ole itse töissä muualla kuin kotona. Isyyslomaa kannattaa pitää, mutta on siis kyllä kotona paljon muutenkin, joten voi olla että tullaan hulluksi jos ollaan liikaa yhdessä=)
Talonrakennus kyllä pitää puuhassa, eikä missään tapauksessa ole valmis vielä syksyllä, eli vauva taitaa viettää ekat kuukautensa vaunuissa rakennustyömaalla!
Kammottava oli katsoa synnytystä tv:stä ja heti alkoi kauheat viluväreet kiertää, minä en tuosta puuhasta pidä, taatusti en!! =)
Työn tuloksen takia se kai on kuitenkin tehtävä, ja ihan pian, aika nimittäin lentää, ainakin täälläpäin.
Jatkan pinon lukua ja kommentoin sitten aina sitä mitä muistan!
Lilli rv 18+6
Palasimme lomalta tosin jo muutama päivä sitten mutta nyt vasta ehdin koneelle. Ihana loma, mutta nyt sitten paluu arkeen ja töihin huomenna.
PAINOSTA:kävin juuri aamulla vaaassa ja tosin kiloja kertyneen tähän mennessä 4. Eli saman verran näillä viikoilla kuin ekassa raskaudessa jossa kiloja kertyi yhteensä 12.
Olen käynyt np ja rakenneultrissa, mutta nyt uteliaisuus voitti ja tilasin vielä 4D ultran joka on sitten pääsiäisen jälkeen. Turhaahan tuo, kun sukupuolenkin jo tiedän, mutta olen niiiiiin utelias=)
VAATEISTA: Ostin aiemmin Kappahlin mammavalikoimista farkut, mutta niissä on niin kireä kumilanka joka tulee kummasti keskelle mahaa jotten voi niitä käyttää (varsinkaan töissä, kun joudun istumaan) Minusta niissä on suunnitteluvirhe....no nyt pitäisi sitten löytää uudet farkut taidan lähteä läheiseen isompaan kaupunkiin ja katsastaa Lindexin ja Hm:n.
Mukavaa sunnuntain jatkoa kaikille!
Aika kulkee siivillä... On sitten vierähtänyt aikaa kun täällä olen käynyt.. Samoja asioita minäkin pääsäni pyöritän.
VAATTEISTA mä en ole löytänyt mitään ihanaa=( kaikki jotka masusta mahtuu niin reisistä ylisuuret en tosiaankaan käytä pillihousuja.. Ihan normaaleita housuja etsin. Lappuhaalarit on, mutta ne ei sovellu mulle vetää niskat jumiin...
TUKIVYÖ ehdoton lemppari. Hoitoallalla kun olen niin tukee ihanasti selkää ja alapäätä viittaan turvotukseen jota esiintyy mulla ja suonikohjuja kanssa siis siellä?! Toisen raskauden aikana ilmesty pelästyin kun en tiennyt mitä oli, mutta lääkäri selvensi neuvolassa. Häviävät synnytyksen jälkeen ainakin tähän asti lähteneet... paikat on kipeät painetta alhaalla makuuasento auttaa.. ei karkailua ..
KUMMIT apua! Ollaan ajateltu mieheni pikkuveljeä ja kihlattua ei olla keskusteltu heidän kanssaan, mutta tiedetään, että olisivat hyvinkin kiinnostuneita.. Sisko ja kaverit käytetty edellisen kanssa. Esikoisellani ei ole kummeja vaan kummitus hänellä oli nimijuhlat kirkkoon ei kuulu. Kuopus kuuluu kirkkoon ja tulevakin kastetaan=)
SYÖN hyvin usein ja pieniä määriä hedelmiä mielellään.. Vielä ei ole noita kiloja alkanut kertyä liiaksi, mutta näillä ruokahaluilla se olisi mahdollista!!! Nälissäni olein usein mennyt nukkumaan, kun yritän välttää kasvamistani.. Ihan kuin masun kokoon voisi vaikuttaa, mutta siitä tulee iso! nyt jo valtava ja kysymyksiä herättävä oikein pännii välillä.
OSTANUT olen paljon kaikkea vaikka omistankin poikien vaatteita vinon pinon(ihan liikaa) tyttöä toivotaan, joten asia hillitsee ostovimmaani kun ei tiedä kumpi tuleepi. Meillä on korisänky makkarissa missä pikkuinen nukkuu ensikuukaudet. Alhaallakin korisänky tosin kevyempi versio, koska alussa pikkuinen nukkuu paljon, niin hyvä olla samassa kerroksessa kun muutkin...Vaunut on hankittu, turvaistuin ja Kanga. niillä pärjätään ja vaateostoksille lähden viivana jos tulee tyttö=) tosin kavereilla vaan tyttöjä eli sieltä saan ihania vaatteita. Kuluisipa aika nopeasti...
LAULAMISESTA illalla laulan pojilleni 6 ja 3 vuotiaat, vaavi oppii siinä samalla. Kummankin lapsen kanssa minun silloinen musiikkimaku vaikuttanut myös heihin. Odottaessani esikoista tanssin viimeiseen asti ja poikani tunnisti musiikin ja nautti siitä. Kuopuksen kanssa sama juttu. Pojistani tulee vielä lavatähtiä ;)
rutinan la 9.8.06 rv 21+3 <-