***ELOmassukoiden la-su***
Kommentit (32)
Mietin täällä itsekseni jotain hyvää aprillijuttua, mutta täytyy sanoa ettei polla kyllä säteile yhtään...Nostan samalla pinoa ettei hävitä maisemista...
Opemamma taas
jos rustais muutaman sanasen ennenkuin rupeen siivoomaan. Ei kauheesti huvittais kun katsoo ikkunasta ulos kun on tollanen harmaan märkä ilma. Piti lakanat vaihtaa mutta ei tunne saa petivaatteita tuulettuu kun ne kastuu vaikka nyt ei varsinaisesti vettä sadakkaan. Märän kostee ilma. No siivota täytyy. Mies pääsee kahdelta töistä niin siihen mennessä pitäis olla valmista ja ruoka tehtynä niin päästään kauppaan ja kyläilemään.
Kummiasia on meillä kans ihan auki. Kaikki sukulaiset ja hyvät ystävät käytetty. Pari pariskuntaa olis mutta toisella on jo ainakin 5 kummilasta. Toisella ei niin montaa mutta on kumminkin ja muutenkin ollaan tosi vähän tekemisisä heidän kanssaan. No on tässä hetki aikaa miettiä.
Illalla olikin hemmottelua. Oli saunavuoro. Saunominen ei tee mulle ainakaan huonoa. ihan raskauden alussa tuli äkkiä pyörryttävä olo vaikka vaan istui lauteilla. Olin ostanut jätskiä tehtii oikein kunnon annokset kermavaahtoa ja katiketta. ai että oli ihana katsoa lasten säteileviä saunasta punoittavia naamoja kun söivät jäätelö annoksiaan. Lasten mentyä nukkumaan mies hieroi vielä selän ja niskat. Ai että oli autuaallinen olo kun tuntu että kädet liikkuukin johonkin.
onnittelut hyvistä ultrauutisista niille jotka ultrassa kävivät. Itellä on vasta ens viikolla plääh! Tää aika menee tosi hitaasti.
Nyt siivouksen pariin.
Puuhis ja lauma 97,99,00,02,05 ja masukirppu 20+2
Lauantaita,
Onpas sateinen yö ollut...
No kevät tulee nopeasti kun vettä sateleepi.
KUMMIT:
Mä olen miettinyt, että meidän ultrassa tytöksi arvioidulle
pienokaiselle tulisi kummiksi meidän molempien veljet. Harmi
kun sisko ei kuulu ev.luterilaiseen kirkkoon eikä muutenkaan
pääse paikalle ulkomailta, koska
olisi kiva mahdollisella tyttösellä olla naispuolinenkin
kummi. Mutta tutustuuhan vauveli sitten veljien tyttöystäviin
eli se varmasti riittää :)
SAUNOMISESTA:
Makasin eilen jonkin aikaa saunan lauteilla ja sen jälkeen meni
pari kertaa päässä pimeäksi ja piti päätä laittaa alemmaksi
eli ei taida se saunominen oikein mullekaan sopia. Selällään olossa
kun sohvalla/sängyllä ei tietty kauaa viihdy mutta kuitenkaan ei
tunnu pahalta ollenkaan.
Opemamma: Hyvä kun uudet sukat helpottaa oloa, mullakin tukivyö
on ihan ehdoton jos haluaa yhtään jossain kävellä. Kesällä voi
tosiaan yhden sun toisen olo olla vähän vähemmän hehkeä jos
tukisysteemejä vielä koittaa käyttää :)
Opettelin vauvalle kaksi kehtolaulua ja harjoittelin niitä tänään :) Koska
luin jostain, että viikolla 24 pitäisi kuulon olla jo kehittynyt täysin.
Pia rv:lla 23
Olipas eilen tosiaan vilkasta keskustelua! Kävin vasta lukemassa eiliset loput visteit kun en ilalla ehtinyt koneelle. Perjantai-ilta meni sitten lasten kanssa Prismassa ruokaostoksilla, kun mies oli illan ja yön töissä ja jääkaappi tyhjä, ja anoppi tuli aamulla hoitamaan lapsia minun töiden ajaksi. Laitoin illalla vielä yhdeksän aikaan ruokaa valmiiksi tälle päivälle..
Nyt kun noista ruoista on ollut puhetta, niin tein juustoista broilerkasaria (maustamattomia br.suikaleita, persikkaa, ruokakermaa, viherpippuri-sulatejuustoa) ja riisiä. Tein illaksi valmiiksi myös lihapullataikinan ja tzatziki-kastikkeen, lihapullataikinan joukkoon murensin reilusti fetajuustoa. Saas nähdä mitä siitä tulee=)
KUMMEISTA Meillä myös jo kahden ensimmäisen kummeiksi käytetty läheisimmät sukulaiset ja parhaat ystävät (miehen molemmat veljet, minun ainoa siskoni, sekä kaksi läheisintä ystäväämme). Nyt ei ole mitään ajatusta ketä voisimme pyytää. Esikoisella on 4 kummia, toisella 3 ja tälle haluaisimme myös enemmän kuin kaksi. Omien serkkujeni kanssa en ole juurikaan tekemisissä, eikä ole suurta halua ollakaan - sitten olisi aika vaivaantunutta kun pitäisi kutsua syntymäpäiville yms.
Samoin miehen sukulaisista, hänen serkkunsa (17v) olisi ainoa vaihtoehto, mutta olisiko hullua pyytää myös hänen pikkusiskonsa, asuvat molemmat vielä kotona eivätkä seurustele, pikusiskon rippijuhlat on sopivasti kesällä ennen ristiäisiä??
Nyt töiden pariin, palaan iltapäivällä uudelleen!
RTiina ja viuhti 18+3
Ikävän kostee ja loskanen keli ulkona... =( Ja vielä pitäs kaverin kanssa kaupungille lähtee...! Enpä taida vaivautua hirveästi itseäni ehostamaan, kun tuolla ilmassa meikit kuitenkin vaan suttaantuu...! No josko sitä köytäs ees kaupoista pikkuiselle jotain pientä kivaa! =)
UNET: Unista oli tossa jossain vaiheessa puhetta(jäi itellä ainakin sillon kommentoimatta...)... Mä olen alkanut näkemään aivan kauheita painajaisia! =( Ja muutenkin ihan pimeitä unia...! Kuuluko kenties sitten asiaan... Kamala vaan öisin herätä niihin painajaisiin, kun ne vielä on ensin tosi todentuntuisia! Mutta ehkä ne siitä jossain vaiheessa lakkaa...
KUMMIT: Meidän tulokkaalle on jo kummit päätetty ja kysytty! =) Valinta oli suhteellisen helppo, ainoo ongelma oli, että ei meinattu kaikista mahdollisista osata päättää niitä muutamaa! =) Mutta nyt on hyvät kummit lapselle tulossa!
Oma napa: Meidän pikkunen oikein pelästytti mut eilen illalla ennen kuin nukahdin! Ensimmäisen kerran lapsukainen liikahti oikein niin, että tunsin mahan päältä oikein kunnon töytäisyn! =) Olin ihan onneni kukkuloilla(harmi vaan, että isukki oli jo siinä vaiheessa nukahtanut)! Olen kyllä aikaisemminkin tuntenut ihan pieniä liikahduksia, mutta nyt ei pikkunen jättänyt enää arvailtavaa, että oliko se nyt vauva vai joku muu liikahdus! =)
Mutta eipä tässä taas muuta... Kai se tarttee mennä valmistautuun kaupungille lähtöön! =)
-Mömmeli06 rv22+1-
on taas mun pinoutumisesta pari päivää... ainakin...Syynä ihan tuon meitin tytön leikkaus mikä oli siis eilen. Kyllä otti mulla aika koville kun katsoin tytön nukutuksen vierestä. Anestesialääkäri kysyi pariin kertaan että onko äidillä huono-olo, minä vaan pudistin päätä ja pidätin kyyneleitä. Fyysisesti olo oli hyvä mutta henkisesti se otti aika koville katsoa miten toinen yritti pyristellä vastaan ja lääkäri vaan pitää maskia napakasti naamalla, onneksi nukahtaminen oli kuitenkin suht nopea... Silmiin en voinu tyttöö katsoa lainkaan. Mutta nyt on kitarisa veks ja putket korvissa, toivotaan että sairastelutkin sitten loppuvat!
SAUNOMINEN: mie en esikon odotusaikaan saunonu paljoo yhtään, en muutenkaan tykkää saunoa, mut nyt on tullu tavaks mennä tytön kaa saunaan ja lekotan siel jonkun hetken. Ei ole tehny vielä pahaa.
LIIKKEET: pariin päivään ei mulla tuntunu liikkeitä lainkaan ja olin jo aika huolissani, mutta toissapäivänä alko sitten ihan hirmunen myllerrys masussa. Liikkeet tuntuu jo tosi selvinä ja miltei aina päällepäin.
VAATTEISTA olette täällä puhunu.. Mie haluisin kesäksi muutaman semmosen paidan mikä levenee helmasta (ymmärtääköhän kukaan), eli menis nyt ja sit raskauden jälkeen, en vaan ole löytäny täältä mistään semmosia... mut vissiin pitää jotkut caprit ostaa, ei sitä kesää jaksa näillä mammasammareilla ja lappuhaalareilla.
Sitten mie taas siirryn tähän alapää asiaan.... viimeyönä sattui jotain aika ällöä. Tuo mun alapää turvotus alkaa jo olla jotain ihan hirveetä, tuntuu jo ikävästi peräsuolessakin ja tytön kantaminen on välillä tuskaa. Viimeyönä lähdin juomaan vettä, tunsin et rakko on melko täynnä mut ajattelin et juon eka ja sitten veskiin. Keittiöön päästyäni huomasin et reittäpitkin valuu jotain, eiku äkkiä vessaan ja kun pöntön näin ei enää mitkään lihakset pitäny virtsaa rakossa :(. Ja en siis tuntenu lainkaan sitä kun pissi alko valua, tuo turvotus vie kaiken muun tunnon alhaalta. Siis ihan kamalaa, vielä pahimmassa tapauksessa 20 viikkoa raskautta jäljellä ja jo nyt on tämmöset ongelmat! Vauvakin tuntuu olevan tosi alhaalla, odotan vaan et nousis ylemmä jos se vähän helpottas... Tosi kiva alkaa käyttää tenoja jos ei homma helpotu :S....
RUOKAA: en muuten tiedä et mitä meillä on tarjolla, taisin ostaa jotain kanajuttuja, mut ei harmainta aavistustakaan et minkä kanssa me niitä syödään :).. eilen illal tehtiin miehen kaa hampurilaisia, namskis, ja samaan aikaan katottiin suurinta pudottajaa :) mun perjantai-illan ohjelmanumero :)..
Kukas se kirjotti NIRSOISTA lapsista?? en muista... se vaan piti sanomani et minä olen semmonen joka yökkää helposti jos ruoka on semmosta mitä en voi sietää (ja olen melkoisen nirso).. Ja monet maitopohjaiset ruuat saa mun olon aivan kamalaksi. Esim tavan maitoa en ole voinu juoda varmaan 14 vuoteen ihan vaan siksi et sen jälkeen alkaa oksettamaan ihan hirmuisesti. Tytölle kyllä syötän kaikkee mahdollista, toivotaan ettei tule äitiinsä näissä ruokajutuissa, tällä hetkellä kyllä näyttää melkein kaikki maistuvan.
Mutta nyt lauantain viettoon... ois vieläkin ne yhdet verhot ompelematta.. argh!
hanneli ja natikka rv 21+6
Ei olla vielä kummeja pyydetty, mutta valmiiksi ne on mietitty.. eli pyydetään miehen pikkuveljeä ja minun pikkuveljeä ja hänen avovaimoaan... Luulen et molemmat suostuukin ihan mielellään... Tytöllä on kummeina mun isosisko ja sen mies, sekä mieheni serkku avovaimoineen.. Jos neljä lasta meinaan saada niin sitten loppuvat kummit kesken, mutta kolmannelle on siis vielä jäljellä... :)
Tänään olemmekin pojan kanssa keskittyneet imurointiin ja paikkojen siistimiseen. Ulkona on tullut niin reilusti vettä, ettei ole edes mielessä käynnyt että ulos nenäänsä pistäisi.
Eilinen ultra meni hyvin. Meille sattui mukava kätilö joka jutteli niitä näitä ja jaksoi kertoilla mitä näki ultrassa. Kautta rantain yritin kysellä kumpaa sorttia olisi tulossa. Kätilö tuumasi ettei sillä ole mitään väliä, että toista sorttia tulisi joka tapauksessa. Sitä paitsi vauva ei sitä teille edes halua kertoa kun niin nätisti laittoi jalat ristiin ja kädet eteen. Oli mukava huomata että vauva on pirteä ja liikkuu runsaasti vaikken tunnekkaan kaikkia liikkeitä. Kätilö kehui tulokasta pirteäksi ja reippaaksi ja sekös lämmitti äidin mieltä :)
Mies kysyi kotona josko minä nyt lopettaisin stressaamisen vähäksi aikaa.. lupasin harkita asiaa ;)
Kummeista. Niinpä niin, kyllä tuntuu hankalalta miettiä ketä pyytäisi. esikoisella on kummeina molempien isoveljet. Tulevalle vauvalle olemme miettineet jos pyytäisi miehen serkkua ja minun pikkuveljeä. Veljeni eivät kuulu kirkkoon joten he ovat haltija-kummeja tai kuten kastepappi kutsui aikuisiaystäviä. Jos joskus meille kolmas olisi tulossa niin taitaa kummiehdokkaat olla vähissä :(
Tänään oikein pysähdyin miettimään kuinka nopeasti tämä raskaus on kulunut. Puolivälissä mennään tai mun tapauksessa olen jo yli puoli välin. Eilen kätilö sanoi, että koko arvio ratkaisee mutta hän uskoo ettei mun raskautta jatketa 40 viikkoon asti. Esikoinen oli iso vauva ja tästä tulevastakaan ei ainakaan kovin paljon pienempää odoteta. Joten voi olla etä alkavat joko käynnistelemään tai sitten kokoarviossa mietitään sektio päivää.
Nyt ei oikein lanttu leikkaa joten vetäydyn takaalalle.
pubu ja Unski rv20+1
Hyvä Opemamma, että sukista on ollut apua. Munkin pitäis se tukivyö käydä hakemassa jostain. Piti tänä lauantaina lähteä käymään ostoksilla, mutta en jaksa mennä nyt mihinkään. Pieni kierros kylän Prismassa jo sai taas mahan viiltelemään. Jätin sen vuoksi tanssitunninkin väliin.
Hannelille: mulla myös alapää jotenkin oudon turvoksissa, sellainen " pulleampi" kuin yleensä. En tiedä liittyykö johonkin lisääntyneeseen verenkiertoon ja vaan hormonijuttuihin. Lisäksi alapäätä usein särkee. Esimerkiksi kyykyssä ei voi olla ollenkaan, kun tuntuu, että jotain hajoaa... Mutta (vielä) tähän ei liity mitään virtsanpidätysjuttuja tai muita. Mulla on samanlaista kipua myös kuukautisten aikaan, siksipä aina välillä vähän mietityttääkin, että miksi on sellaisia kipuja tässä raskauden vaiheessa.
Oletko Hanneli jaksanut tehdä nuita jumppaharjoituksia? Mulla ne on tepsineet aikoinaan tosi hyvin kohdunlaskeumaan ja virtsaongelmiin. Nytkin teen niitä joka päivä. Lääkäri joskus sanoi, että normaalissa kunnossa olevia kohdunpohjan lihaksia pitää pystyä puristamaan tiukasti yhteen menoon vähintään 30 sek. Ja lisäksi kyetä tekemään sekä nopeita että hitaita puristuksia useita kymmeniä peräjälkeen. Sitä mä nykyään pidän itselleni perusvaatimuksena ;)
Musta muuten tuntuu, että mun kohdunsuu ja siis kohtukin on tosi alhaalla. Toisen synnytyksen jälkeen tuli kohdunlaskeuma, mutta se parani sitten ihan pelkällä jumppaamisella. Mutta välillä siis alkaa miettimään, että käykö nyt samalla tavalla, ja kenties sitten jo todella pahasti. PItää kai seuraavaksi lääkärillä käydessä sitten joskus kuukauden parin päästä kysyä, että onko se kohtu jo nyt tosiaan kauhean alhaalla. Ja voiko siitä olla raskaudessa jotain haittaa? Esim. lisääkö jotain ennenaikaista synnytystä tai KAUHUSKENAARIO=valahtaa ulos kokonaan!!! Siis vielä ennen kun vauvan pitäisi syntyä. Voiko niin käydä???
Jamssa rv21
Ei juokse ajatuksen ajatusta mun päässä. Toissayönä olimme mummulassa poikien kanssa ja yöllisen vesskäynnin jälkeen en saanutkaan enää unta. Pari tuntia valvoskelin, mikä ei todellakaan ole munlaiselle nukkumatille tyypillistä. Jos kotona yllättää joku yöherääminen, nukahdan kyllä mihen kainaloon nopeati, mutta kun nyt ei ollut mieskään paikalla. Kyllä ärsytti! Tuntuu, etten vieläkään ole palautunut tosta parin tunnin univajeeta, vaikka oon koittanut ottaa päivätirsoja. Ei vaan tule uni silmään päivällä.
KUMMIasia vaivaa mua aika lailla. Meillä on ollut miehen kanssa sellainen ajatus, että lapsilla on hyvä olla paljon aikuisia ympärillään ja näin ollen ollaan valittu kummit kaveripiiristä ja minun serkuistani. Meidän sisarukset kun kuuluvat " automaattisesti" lapselle läheisiin aikuisiin ilman kummin virkaakin. Meillä on pari pariskuntaa mietittynä kummeiksi, mutta päätöstä ei olla vielä tehty. Mä oon vielä jotenkin liian vaativainenkin kummien suhteen, mun mielestä kumminkin tulee olla aktiivinen lapsen suhteen. Lahjoja en odota vaan aikaa ja aitoa ihmissuhdetta.
HANNELILLE ja tytylle mun piti viikolla lähettää paljon tsemiä leikkaukseen, mutta niin vaan unohdin... onneksi kaikki meni hyvin ja nyt toivotan pikaista toipumista! Mulla teki jo lukiessa tiukkaa ajatella pientä siinä makaamassa nukutusmaski naamalla, joten en ihemttele, että on vieressä ollut vaikea seurata. Sitten tothon ikävään alapäävaivaan. Mulla tuli tässä vaiheessa joulutäteä odottaessa tuo painontunne ja jonkinsortin turvitus ja niihin auttoi vain ja ainoastaan lepo. Vauva pääsi nousemaan ylemmäs, kun itse makasin eikä painovoima valuttanut vauvaa alemmas.
TE, JOILLA ISOMPI VIELÄ PINNIKSESSÄ: meinaatte ostaa lapselle isojen sängyn vai vauvalle uuden pinniksen? Mä taistelen tän asian kanssa. Tuntuu, ettei tuo meidän joulutähti ole mitenkään valmis pinnattomaan sänkyyn, mutta toisaalta en raaskisi enää lyhyeksi aikaa ostaa toista pinnistä. Meillä oli pojilla alkuun molemmilla pinnikset, kun esikoinen oli vasta sen 1v2kk kuopuksen syntyessä, mutta meidän piti antaa toinen lainapinnis jo uuteen käyttöön. No, tämä joulutähtihän nukkui kyllä rippumatossa alkuun, saas nähä, mitä tämän kolmosen kanssa keksitään.
Pitiköhän mun kommentoida jotain muutakin? No, palaan taas jos pää alkaa tältä väsymykseltä toimia.
Pumpuli
Poika nukahti pitkän ulkoilun jälkeen olkkarin lattialle.. ei ehtinyt vissiin sänkyyn asti. En raaskinut siirtää pientä, kun näytti niin levolliselta ja olisi takuu varmasti häiriintynyt mun ähellyksestä.
Piti sitten tulla kommentoimaan..
Muumu: Siitä vauvan värinästä. Meidän esikoinen värisi myös masussa ja niin tekee tämä toinenkin. Neuvolassa puhuivat juurikin vauvan haukottelusta tai pissimisesta jne. normaalia on. Ja ei meidän poika ainakaan syntymänsä jälkeen värissyt enää.. se kuului masuelämään. Tämä toinen saattaa väristä pitkiäkin aikoja välillä, tuntuu kuin olis vibraattori masussa.
ISYYSVAPAISTA: Meillä mies jää elokuun alusta pari viikkoa isyysvapaalle, sikäli vauva sitten syntyy suht ajallaan. Parempi ois syntyä, ettei menisi isillä vapaat hukkaan :)
SAUNA: Me saunotaan aina lauantaisin ja olen ihan ahkera saunoja. Nyt olen jättäytynyt sinne alalauteille pojan kanssa, kun välillä tuntunut epämiellyttävältä se kuumuus.
ALAPÄÄ: Täälläkin pullistelee ja tuntuu ikävää paineen tunnetta. Todella epämiellyttävää. Meinasin jo siirtyä lääkitsemään itseäni kipulääkkeillä, kun niin sattuu. Mutta hammasta purren tästä yritetään oppia hyväksymään tämä tunne. Tukivyön olen huomannut auttavan jonkinverran tuohon. Luulen, että loppuajasta tulee aika tuskasta, kun on nyt jo näin kipeenä.
VAATTEET: Meiltä löytyy myös liikaa vauvan vaatteita.. pistin jo keräykseen pari äippäavustuspakkauksellista, kun en todella niitä ikinä ehtinyt pojallakaan käyttää ja en jaksaisi kaikkia pestä. Vähemmälläkin pärjää. Pieniä potkareita on ihan äärettömän monet, pieniä bodeja ja paitoja... valinnanvaraa ainakin. Äippäavustuksen otan nyt siis ehdottomasti rahana.
KUMMIT: Ei olla päätetty miehen kanssa mitään tästä aiheesta, mutta yhtenä iltana alustavasti pohdittiin ja huomattiin, että eipä ole niin helppoa. Ystäviä ja sukulaisia riittää, mutta sopivia kummiehdokkaita aika vähän. Monella on jo useampi kummilapsi. Vissiin nyt eka sijalla sylikummiksi on mun rakas siskoni. Muut hakusessa.
NIMI: Mulla vahva poikafiilis .. ja pojalle nimi meillä onkin suht valmiina. Tytöllekin muutama mietintämyssyssä. Ehtiihän noita vielä pyöritellä ja muuttaa sitten, kun oman pienokaisen näkee.
AuroraM 22+5 ja värinät
Huomaa että on viikonloppu, kun on taas näin hiljasta. Tosi mälsä ilma. Ollaan oltu sisällä koko päivä. Ajankuluks tehtiin lasten kanssa loput virpomavitsat ja laadittiin synttärivieraista ja lahjatoiveista listoja. Iltapäivällä käytiin sukuloimassa ja lapset sai masut täyteen herkkuja ja äitikin oman osuutensa!
PUBU. Mukavaa huomata,että joku muukin siivoaa viikonloppuna. Miekin äsken siivoilin, kun alko olla kaikki nurkat täys villakoiria. Vuorotyöläisillä ei oo tiettyjä siivous- tai saunapäiviä. Meillä saunottiin eilen.
HANNELI. Meidän pojalta on kans kitarisat leikattu. Muistan sen kun poika taisteli kaikin keinoin nukahtamista vastaan ja yritti koko aika nousta seisomaan ja aina jalat petti alta. Silti miusta oli vielä rankempaa nähdä lapsi niin surkeen näkösenä naama vähän turvoksissa ja verisenä sen leikkauksen jälkeen. Toivottavasti lapset ei joudu koskaan mihinkään suurempaan leikkaukseen.
Levenevähelmaisia paitoja mie löysin Lindexiltä.
Täällä myös kärsitään turvonneesta alapäästä. Tosin se vaivaa lähinnä vessareissujen ja kyykkimisen jälkeen eikä onneks aiheuta vielä mitään virtsankarkailuja. Pitäis kai yrittää tehdä niitä jumppaliikkeitä.
Onks muilla närästystä? Minuu alko närästys vaivaamaan ekaa kertaa eilen illalla ja nytkin tuntuu. Oon kyllä syöny salaattia missä oli sipulia ja suolakurkkua. Yöllä heräsin siihen et miul oli tosi paha olo. Luulin jo saaneeni mahataudin. Sain kuitenkin uudestaan unen päästä kiinni ja aamulla huono olo oli poissa. Voikohan se johtua närästyksestä? Toivottavasti ens yönä ei tuu samanlaista herätystä.
Huomenna pitäis mennä taas kokeilemaan miten työnteko sujuu. Alapää ja ristiselkä on nytkin aika kipeet. En kuitenkaan halunnu mennä päivystykseen. Jos huomenna oon työpäivän jälkeen tosi kipee niin sit varaan ajan lääkärille.
Hipsuhiiri ja Pipana 21+6
Jamssa:
Kohdun laskeumasta. Olen lueskellut tästä asiasta ja kysynyt mm.
Bruno Cacciatorelta ja siis
raskauden aikainen laskeuma on tosi harvinaista siis näillä
meidän viikoilla ainakin, koska
kohtu kuitenkin tulee niin isoksi sieltä alaosastaan ettei
sieltä mahdu laskeutumaan. Yleensä
siis vasta synnytyksen jälkeen.
Joskus raskauden alussa pitäisi olla varovaisempi liikkuessa
ettei se kohtu silloin kun on pieni ja alkaa painamaan niin lähde
laskeutumaan,
mutta kun olet tähän mennessä selvinnyt hyvin niin enpä olisi kovin
huolissani.
Ja jos kyseisiä ongelmia alkaisi olemaan niin se olisi
sitten vuodelepoa...niinkuin melkein kaikkeen ennenaikaisuuden
uhkaan.
Itsekin olen painontunteen takia näitä vaihtoehtoja miettinyt, että
voisiko mulla olla kohdun laskeumaa, mutta ei siltä
lääkärissä ole näyttänyt
mutta mullakin tuntuu olevan kohtu jonkinverran alhaalla.
Pia rv:lla 23
Vaikka on harmaata ja vettäkin aina välillä tihuttaa olen jotenkin niin iloinen tästä märästä. Saapi nuo lumet lähtemään näköjään aika nopsaa. piha on kyllä kuin iso lammikko eikä voitu pojan kanssa tänään kauheesti ulkoillakaan, kun pitäisi maanantaina hakea kunnon varusteet. Tuon pienen protestoijan kanssa on vähän hankalaa ja nyt jotenkin itsekin tuntuu niin voimattomalta enkä jaksa tapella.
ruokailusta oli puhetta ja myös minulla ruoka on aamusta iltaan mielessä. välillä jopa unissani syöpöttelen. Neuvolaan on vielä parisen viikkoa, joten saa nähdä, miten painon on käynyt. Kotivaaka näyttäisi aloituspainoon tulleen jo 6kg lisää...kauhistus. Ja tuntuu muuten täälläkin tuo alapää turvonneen kummasti. Kaipa pitää jumppailla kovasti vaikkei vielä vahinkoa ole sattunutkaan. Sitä ei vaan muista koskaan.
Me taidetaan olla hieman erilaisia tuon kummien suhteen, kun ei tarvitse stresata. Kummeja ei siis tule. Pojalle ei ollut aikanaan nimiäisiäkään. Porukka kävi omassa tahdissaan tervehtimässä tulokasta ja niin varmaan tälläkin kertaa.
Niin ja ultrassa käyneille onnittelut. Meillä olisi viikon päästä, mutta taidan yrittää siirtää hieman eteenpäin, jos vaan onnistuu. Tietysti silloin haluaisin, mutta mies ei pääsisi. Häntä ei kuulemma niin haittaa, mutta minuapa haittaakin. Saa nähdä, miten saisin asiat järjestymään.
k.h.p. :lle rentoja lepohetkiä vaikkakin joudut kärvistelemään kipujen kanssa. Toivottavasti auttaa tuo lepäily.
Muumulle tervetuloa mukaan pinoilemaan.
Kivaa, että nuo ei niin nätit hoitosukat ovat olleet avuksi sulle Opemamma. miehen äiti aina jaksaa muistuttaa, että heitäpäs jalat kattoa kohti ja anna miehen hoitaa hommat... Jos vaan ehtisi.
Saunominen on täällä maistunut suht entiseen tahtiin eli kerta viikossa. Atoopikko kun olen, niin eipä sinne ole useammin asiaa tai muuten olen ihan ruvella koko ajan.
Hannelin kertomus tytsyn leikkauksesta sai tässä jo kyyneleen vierähtämään poskelle. Toivotaan, että tuosta leikkauksesta on kovasti apuja!
Pumpulille piti sanoa tuosta sänkyhässäkästä. Me siis jo ostettiin tuolle rämäpää joululapsoselle lasten sänky. Vielähän tuo ei osaa edes kiipeillä eli ei nyt vielä edes kokeilla siihen. Kesällä ajateltiin laittaa vaan pojan huoneeseen ja katsotaan sitten, että miten siitä eteenpäin. Olisi unelma, jos syksyn/talven aikana oppisi siinä nätisti nukkumaan, mutta nuo äidin ajatukset ei aina toteudu... Juu ja sitten tuo ravaaminen huoneesta toiseenkin varmaan alkaa. Nyt kun herättyään leikkii itsekseen siellä sängyssä hetken. Masuasukille ajateltiin ensimmäisiksi 3-4kk ajaksi hommata sellainen vuokrasänky, kun oli tosi hyvä pojallekin. Tuo pinnis tuntui niin mahdottoman isolta, että vauva " hukkui" siihen. Mutta aika näyttää...
Hipsuhiirikö mainitsi närästyksestä. Viimeksi taisi lla loppuraskauden vaiva. Nyt tällä viikolla on ollut iltasella ihan kumma tunne ja tänään otin sitten Rennien, kun tuntui toooosi ällölle ja auttoihan se. Siispä niitä taas popsimaan.
Taidanpa lopettaa jaarittelun ja mukavaa loppuviikkoa kaikille!
Air + masu 18+1 + poika 12/04
itse olen kokenut ongelman sen verran ikävänä, että vietän suurimman osan päivästä vaakatasossa :(
Mulla kun tulee särkyjä ja kipujakin paineen tunteen lisäksi seisomisesta ja istumisesta ja nykyään tulee vielä joskus supistuksiakin ja kun on kaksi km:a ja rankkoja hoitoja takana niin yritän jaksaa ottaa varman päälle tämän asian kanssa.
Mutta ehkäpä tämä lepo on pikkasen auttanut ja kohtu ehkä snadisti noussut, koska nyt on ollut ehkä helpompi täällä kotona olla.
Pia
Herätys tuli tänä aamuna jo klo viisi ja silmät ristissä täällä vaellettiin pari ekaa tuntia. Nyt alkaa elämä hiljalleen voittaa.
Luin tuossa aamulla pinoa, jonka joku oli aloittanut eilen tulevien äitien sekoilemisesta. Kyllä minua nauratti...Taidan olla juuri sellainen hössöttäjä, vaikken mukamas olekaan...Juttelen vatsalle ja silittelen sitä, liikkeet ja sydänäänet saavat minut liikuttumaan. Näin ei ollut kyllä asian laita kahden ensimmäisen kanssa. Olen töissä paikassa, jossa liiasta empaattisuudesta on vain haittaa ja olenkin aina pitänyt itseäni sellaisena " Golgatan-Olgana" siis aika kylmänä ihmisenä, mutta niin on vain ikä ja elämä itsessään tehneet tehtävänsä. Kanaemoa minusta ei vieläkään saa tekemälläkään, olen sellainen rationalisti, mutta raskausaika saa minut jotenkin herkemmäksi. Minä olen kokenut sen suurena rikkautena, kun en muuten paljon tunteita näytä. Olen oppinut antamaan tunteillekin tilaa enemmän arkielämässä. Minusta jokaisella on oikeus kokea raskaus juuri itselleen sopivalla tavalla. Toisille se välttävä paha ja toiset nauttivat täysin siemauksien. Meitä on niin moneen junaan. Minä tunnen kokevani jotain ainutlaatuista ja arvokasta. Tämä pino on ainoa paikka, jossa puran kaikkia raskauteen liittyviä asioita, sillä minulla ei ole vertaistukea omassa piirissä. Viides raskaus on tehnyt kaikista läheisistä immuneeja raskausasioille, heitä ei kiinnosta. Kunnioitan heidän päätöstään, vaikka se joskus harmittaakin.
Minusta on mukava lukea teidän muidenkin kokemuksia raskaudestanne joten minun puolestani jokainen saa hössöttää ihan niin paljon kuin haluaa! Jos joku ei halua hössöttää suotakoon se hänelle ihan samalla tavalla. Kukin omalla tavallaan!
No tulipas paapatettua heti aamusta. Pääasia taisi kuitenkin olla se, että mukavaa kun olette siellä jossain! Hauskaa päivää kaikille!
Ai niin, Pubulle onnittelut ultra-uutisista!
" Vaaleanpunainen hössöttäjä" Opemamma ja pieni vimpula rv 18+5
Pitää vähän hössöttääkin. Minä tunsin eilen ensimmäistä kertaa potkut vatsan päältä, ihanaa. Rakenneultraan meno on edessä vasta 12. päivä, joten vauvan liikkuminen reippaammin, helpottaa hiukan stressiä.
Nyt menen hössäämästä. Terveisin se sama vaaleanpunaisin lasein maailmaa katseleva Opemamma
tässä taas aamutuimaan odotan os vaikka aurinko jaksaisi tänään näyttäytyä...... minä kun olen kevään innokas odottaja niinkuin varmaan moni muukin.....
päivät kuluuuu...ja hyvä niin!!!!
minttu rv 21
Harmaata, mutta hyvää, sunnuntaita kaikille! =) Sais kyllä ees vähän aurinko pilkistää... On niin masentava ilma taas...!
NÄRÄSTYS: Närästyksestä on ollu taas puhetta... Oon kyllä varmaan jo jossain vaiheessa kommentoinu asiaa omalta kohdaltani, mutta eipä kai tuo haittaa...! =) Mulla siis on kans närästystä ja tulee millon mistäkin! Novellen ja rennien oon todennut tepsivän ainakin omalla kohdallani asiaan! =)
PAINOSTA: Painon noususta on kans ollu paljon puhetta... Itselläni painoa ei ollut rakenneultraan mennessä(sillon viikkoja tasan 21) tullut kuin jonkun verran alta kaks kiloo! Tästä olinkin aivan riemuissani, sillä sitä painoa oli entuudestaan hieman ylimääräistä! Laihikselle piti alkaa vuoden vaihteessa, mutta enpäs sitten alkanutkaan! =) Täytyy katsoa asiaa uudestaan imetyksen loputtua! =)
Nyt lihapullien tekoon ja tiskien kimppuun! =)
-Mömmeli06 rv22+2-
Kylläpä oli eilisellä pinolla mittaa, taisi olla ennätyspitkä. Keskustelua käytiin monestakin asiasta, ruoka taisi olla melkein kaikilla mielessä. Sitä se keskiraskus teettää. Minusta tuntuu, että koko ajan mietin mitä sitä seuraavaksi söisi. Taidan välillä elää syödäkseni enkä syödä elääkseni...:)
Kummit oli aiheena eilen. Meillä on kamala ongelma, kun kaikki lähisukulaiset ja parhaat ystävät on nyt " käytetty" neljälle edelliselle lapsukaiselle. Meillä ei ole pienintäkään hajua vielä miten kummiasia hoidetaan. Kaipa se sitten ratkeaa ihan issekseen ajan kuluessa.
Ultrauutisista onnittelut:Pialle,Peevelille ja Jmille
k.h.p.:Koitahan saada levättyä ja nautittua kotona olosta kaikesta kivusta huolimatta.
Hipsuhiiri: Mukavaa kun kauppareissulta löytyi jotain sinullekin.
MrsKole:Onnea puolimatkaan pääsystä.
Muumu: Tervetuloa mukaan!
Kerttukasperi: Toivottavasti lapsukaisesi jo kunnossa, että saatte nautittua viikonlopusta yhdessä.
Pepper: Minä lainaan lastenvaatteita sisareni kanssa ristiin. Se on toiminut, sillä pidämme vaatteista toista ajatellen hyvää huolta. Olemme sopineet ettemme lainaa vaatteita muualle ja se on varmaan järkevä juttu, muuten vaatteista ei olisi enää mitään jäljellä. Joukossa on paljon tunnearvolla varustettuja vaatekappaleita, joita vanhempani ovat tuoneet Ranskasta ja lahjaksi saatuja ihania asukokonaisuuksia. Ymmärrän siis hyvin raivosi, minä saisin sätkyn, jos osa vaatteista häviäisi. Minä olen nimittäin ajatellut säästää lapsilleni kaikki parhaat ja tunnerikkaimmat vaatteet. Joukossa on mm. pienenpieniä toppapukuja, joita vanhempani kuskasivat Pariisista ja sen kokoisia on vaikea löytää Suomesta.
Hoitosukista on ollut apua, sillä jalat ovat olleet iltaisin paljon paremmassa kunnossa. Kesä näiden paksujen sreisien yläosaan asti ulottuvien sukkien kanssa kyllä saa minut voimaan ajatuksenakin jo huonosti....
Nyt on pakko mennä, poika lähtee pelireissulle ja aamiainen on vielä kaapissa ja minä näytän aivan riihen seinältä revityltä (voipi joku ajaa ojaan, kun ajan vastaan jos en tee jotain:)).Palaan. Siis ihanaa lauantaita itse kullekin!
Opemamma ja vimpula rv 18+4