Millainen on lastesi maailma ?
Sota, digitaalisuus, sukupuolettomuus? Millaiseen maailmaan lapset syntyvät, millaisessa maailmassa he kasvavat ja mitkä ovat heidän elämänarvto? Miten käy suomen?
Hurjia ajatuksia, joita varmasti moni on miettinyt. Tänään 6.1. Iltalehdessä tulevaisuudentutkija Ilkka Halava kertoo oman käsityksensä ja siellä on monia pelottavia, mutta myös toivoa antavia ajattelun tuloksia. On toki lukijan tehtävä miettiä, mitä uskoo ja mitä ei. Lue artikkeli ja kerro mielipiteesi, millainen on tänä vuonna syntyvien lasten tulevaisuus.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/20b423e2-991e-4828-9146-4ae43b750228
Kommentit (10)
Minua mietityttää erityisesti kohta aivan alkupäässä, se kertoo suomen tulevaisuudesta paljon:
"Lapsuusvuosia saattaa varjostaa suuri eurooppalainen sota.
Sitä Halava pitää selvänä, että Suomen valtion velaksi eläminen loppuu tavalla tai toisella, ja se muuttaa paljon. Jos ja kun poliitikot eivät pysty suuntaa muuttaviin päätöksiin, toinen vaihtoehto on romahdus."
Eli romahdus on tulossa, koska elämä pyörii rahan ympärillä. Olen samaa mieltä, se on väistämättä edessä. Tutkija kertoo että n 10 vuodessa tapahtuu nyt paljon, mutta mielestäni suomessa valtion rakenteet estävät näin nopeat muutokset, siksi tuo 20 vuotta on todennäköisempi vaihtoehto.
Varmaa on, että vuonna 2050 olemme kokeneet sodan ja elämme aivan toisenlaisessa yhteiskunnassa kuin nyt. Onko suomea enää olemassa, sitä emme tiedä, mutta suomalaiset kyllä ovat olemassa.
Höh, joku oikeiston ennustajaeukko.
Vierailija kirjoitti:
Höh, joku oikeiston ennustajaeukko.
Parempi sekin kuin joku punikkioraakkeli.
Tätä sotaa rummutetaan nyt mediassa koko ajan, mutta mihin se oikein perustuu? Muistetaan nyt kuitenkin, että Nato on ollut olemassa 76 vuotta, eikä sitä vastaan ole hyökätty kertaakaan. Suomi on Natossa. 1+1=?
Olen takavarikoinut kaikki lasten lelut ja pelit koska ne saattavat tavalla tai toisella halventaa mustaa miestä.
M23 kirjoitti:
Tätä sotaa rummutetaan nyt mediassa koko ajan, mutta mihin se oikein perustuu? Muistetaan nyt kuitenkin, että Nato on ollut olemassa 76 vuotta, eikä sitä vastaan ole hyökätty kertaakaan. Suomi on Natossa. 1+1=?
Ei Naton varaan kannata paljoa laskea. Trump väläytti jo edellisellä kaudellaan, että Yhdysvallat voi jättää Naton. Siinä me sitten istutaan männyn alla ihmetellen idästä voimistuvaa rytinää... Ei, kyllä meidän on itse ryhdyttävä toimiin turvallisuutemme varmistamiseksi, turha ruikuttaa jonkun epävakaan poliitikon suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
M23 kirjoitti:
Ei Naton varaan kannata paljoa laskea. Trump väläytti jo edellisellä kaudellaan, että Yhdysvallat voi jättää Naton. Siinä me sitten istutaan männyn alla ihmetellen idästä voimistuvaa rytinää... Ei, kyllä meidän on itse ryhdyttävä toimiin turvallisuutemme varmistamiseksi, turha ruikuttaa jonkun epävakaan poliitikon suuntaan.
Ihan ymmärrettävää joo, mutta edelleen, vaikka Natossa tapahtuisi yhtä sun toista, mihin tämä sotarummutus perustuu? Onko itärajalle jo rahdattu rautaa, vai huudetaanko tässä nyt sutta niin että kurkkuun sattuu?
Tässä ollaan nyt siirtymäajassa, paha sanoa mitä on lopputulos, mutta muutos on varma. Jotain viitteitä antaa se, että jenkeissä ennätysmäärä ihmisiä irtisanoutunut työstään ja elättää itsensä muulla tavoin. Jotkut sanoo tämän kertovan siitä, että ollaan irtaantumasta maskuliinisesta maailmasta, jossa raha johtaa lampaita. Siirrytään feminiinisempään, jossa muiden auttaminen, yhteistyö ja empatia saa enemmän jalansijaa. Teknologia auttaa tässä tekemällä raskaimmat työt, vaikka työpaikkoja edelleen tulee olemaan. Aikaa omalle itselle, intuitiolle ja taiteille tulee olemaan enemmän. Onhan tätä oravanpyörää jo tullut nähtyäkin. Itse opettaisi lapsiani olemaan hyvää pataa muiden kanssa, ei niinkään rahan perässä juoksemassa. Koen, että sillä tavalla pääsee parhaiten siitä muutoksesta yli uuteen aikaan.
Ei kai sitä voi muuta kuin opettaa lapsen pitämään puolensa ja kannustaa opiskelemaan niin pitkälle kuin mahdollista, muuten on muiden heiteltävänä ja potkittavana.
Digitaalisuus oli jo meidän Z-sukuisten arkea myöhäislapsuudesta asti.