NYT ALKAA HUHTIKUU!!!!!!!!!!
No niin nyt alkoi vihdoin meidän kuukausi! Illalla, yöllä ja nyt aamulla supistellut taaskivuliaasti, mutta kovin harvakseltaan. Ärsyttävää kun ei tiedä onko jäljellä enää pari päivää vai viikkoa. Viikko vielä niin sitten täälläkin otetaan kaikki ässät käyttöön. Tähän asti olen yrittänyt välttää näitä suppareita.
Meilläkään mies ei kovin paljoa masua huomioi. Ja itseä ahdistaa masun painelu/koskettelu. Esikoisen kanssa mies oli kuitenkin heti synnytyksen jälkeen täysillä mukana vauvan hoidossa. Hoiti ekat kylvyt ja vaipanvaihdot. Itse olin alussa sen verran heikkona, etten pysynyt jaloillani. Kakkosen kanssa isällä oli kädet täynnä esikoisen kanssa ja niin varmaan nytkin.
Jännätään vähän miten lapset pärjää, jos tulee yölähtö. Tunkevat meidän väliin joka yö ja pelkään että kuopus mammampoikana saa raivarit kun äiti onkin poissa. Onneksi apulainen alkaa olla jo tuttu ja turvallinen pojille. Eilen tuli tosin uutispommi; olisi lähdössä pian vauvan syntymän jälkeen takaisin Filippiineille. Nyt pitäisi jotenkin lahjoa/taivutella jäämään vielä toukokuuksi. Miehellä silloin yli viikon kestävä työmatka, jonka jälkeen hänen vanhempansa tulevat kylään. Appivanhemmat ovat sen verran huonossa kunnossa, ettei heistä ole kovin paljon apua, pikemminkin lisää työtä.
Nyt pitääkin lähteä jalkahoitoon. Mies on ulkona pyöräilemässä lasten kanssa.
mymlan 36+3
Kommentit (25)
No niin, nyt se on mammat todella meidän kuukausi!!!! Kaiken järjen mukaan ainakin alkupuoliskon vauvat saadaan maailmaan tämän kuun aikana tavalla tai toisella! Toivottavasti mahdollisimman moni loppukuun vauvakin!
Itsellä nämä hormonit (ja mies) tekevät tepposia... Mies oli eilen illalla työpaikan saunaillassa ja sovittiin sitten että on puhelimen päässä, jos mulle vaikka tulisi lähtö (mistä ei kyllä edelleenkään mitään merkkejä). Neljältä pissareissulla ajattelin että soitan miehelle samalla kun ei vielä kotona näkynyt eikä onneton vastannut puhelimeen. Yritin sitten tunnin verran soittaa kännyyn varmaan 5 min. välein eikä äijä vastaa... Lopulta soitin ensin miehen veljelle että mitä ihmettä teen, ja sitten päätimme että voin soittaa yhteen miehen työpaikan päivystyspuhelimeen, joka on aina päivystävällä työntekijällä kotona. Mulla ei ole nimittäin kenenkään miehen työkaverin (kaikki miehiä) puhelinnumeroa. No, tämä päivystäjä oli alkuillasta ollut saunaillassa ja sanoi lopun porukan lähteneen kaupungille, ja siinä puhuessamme tulikin taksi pihaan ja mies kotiin. Oli sitten unohtanut kännykän äänettömälle!!! NO, saavatpa hauskan jutun töihin, että kyllä sillä on sekopää vaimo... MUTTA IHAN OIKEIN MIEHELLE!!! Sitäpaitsi oli sen verran tuotteessa tuo äijä ettei sitä olisi voinut synnyttämään mukaan ottaa... Eikä jättää esikoisen kanssa kaksin kotiin. Onneksi oli viimeinen juhla ennen synnytystä ja kyllä sen jälkeenkin pitkään aikaan!
Tulipas vuodatus, sorry. Omaan oloon ei muutosta, joten eiköhän mennä pääsiäisen yli...
Ja mies on tosiaan su-ke ruotsissa joten nyt ei saa syntyäkään.
Mutta TSUP TSUP TSUP suppareita kaikille niitä tarvitseville! Olisihan se kiva saada yksi Aprillivauva;)
Lala 38 tasan
ihanaa huomenta kaikille!!! ja varsinkin huhtiksille!!
mulla on takana aivan kamala yö.. vauva möyri ja möyri ja kun vauva oli paikoillaan ja nukkus ni sit tuli kauheit suppareit.. mut mitään ei oo tapahtunu ku täs viel ollaan.. :( tais poitsu kaivaa itellee tunnelia alaspäin.. että osas olla yöl sisäreidet kipeet, ihan ku joku olis hakannu ne mustelmil.. kuinkas kauan siin voi muuten mennä et vauva laskeutuu?? onkos se muuten siitä merkki että vauva laskeutuu kun napa alkaa taas menee kuopalleen eikä pingota ulos??
toivottavasti saadaan heti nyt viikonloppuna paljon nyyttiuutisia!!
t: oskupoitsu ja mamma 36+5
Uusi kuukausi, tasan 37 rviikkoa ja viimeinen viikko masun kanssa, silla ensi viikonloppuna taidetaan kaynnistaa jos ei aikaisemmin tule. Torstaina laakari paattaa kumpana paivana. Hiukan on alkanut jannittaa, se kipupuoli lahinna, mutta muuten ihan positiivinen olo. Olen saanut lahjaksi sen lammitettavan kauratyynyn, oletteko te kayttaneet sellaista ja kuinka synnytyksen aikana ?? Myos muut luomuvinkit, joita voi ihan itse harrastaa kivunlievitykseen olisi tervetulleita....
Tildako mainitsi vatsakivuista ? Mulla samanlaisia kipuja ja nimenomaan illalla. Jogurtti on todella melkein ainoa mita voisin syoda ilman haittaa tai et royhtayttaa seuraavat 2 tuntia. Syy todellakin on sivuun " survottu" vatsalaukku. Oksettavaan oloon on auttanut vasemmalla kyljella makoilu, silloin kun se on mahdollista silla vaavi tykkaa enemman toisella kyljella olosta ja protestoi valilla niin kovin potkuin etta on pakko vaihtaa puolta.
Hassua, etta eilen tosi huonosti nukutun yon jalkeen olin superenerginen, mutta nyt hyvin nukutun yon jaljilta olen ihan naatti. Nyt kuitenkin pitaisi lahtea kaverin luokse leipomaan lohipiirakoita huomista ekobazaaria varten. Paikallinen kansainvalinenkoulu jarjestaa sen ja Suomen edustajina teemme bufee-poytaan jotain suomalaista.
Hyvaa aprillipaivaa kaikille !
Saarad 37rv
No jo oli täälläkin yö....sain nukuttua vain muutaman tunnin. Supisteli, särki paikat, teki pahaa ja maito kasteli sängyn. Muutenkin elimistö on tehnyt jotain ihme tyhjennystä pari päivää, suoli toimii nyt melkein liiankin hyvin.
Ens yönä olis sit tasan samat viikot täynnä kun esikoinen syntyi, eli pitäsköhän tässä alkaa jännittämään....:) Saapa nähdä tuleeko aprillivauva...:) Nytkin kyllä supistelee koko ajan, mutta kaipa se pian taas tyyntyy.
Vähän jännittää nuo supistelut ja niiden välien tarkkailu, esikoisesta kun ei ollut supistuksia vasta kun vesien menon jälkeen synnärillä. Toivon vaan että vedet menis nytkin, niin tietäisi milloin lähteä...
No mutta nyt me aletaan listottamaan olkkaria, joten hyvää viikonloppua kaikille ja onnea niille jotka ovat saamassa aprillivaavia...:)
emiliapemilia 38+3
Harvinaista kyllä, mutta kohtuullisen hyvin nukuttu yö takana. Mahtaa johtua eilisestä siivousvimmasta, väsytin kunnolla itseni... poitsu kyllä huuteli painajaisiaan moneen kertaan ja kolmesti muistaakseni kävinkin ylhäällä. Täällä tulee TAAS lunta taivaan täydeltä, eilen kun ajeltiin mummolaan niin totesin että ei se puoli metriä kovin kaukaa haettu määrä lunta ole - ja lisää lykkää! Tiet on vaan kauheassa kunnossa, täytyy tosiaan toivoa että huomiselta alkavat suojat sulattaa maantiet ensimmäisenä...
Mitään merkkejä lähdön läheisyydestä ei edelleenkään ole. Kaupan täti lohdutti, että eihän se ole vielä aikakaan - ei ei, mutta kun... Saapas nähdä päästäänkö niiden kahden odottajan, jotka tällä paikkakunnalla odottelevat samoihin aikoihin, kanssa samaan aikaan osastolle :)
Mutta nyt puuronkeittoon. Taidetaan päästä tänään taas mökille saunaan vastoin kaikkia odotuksia, mikäli lumi ei aivan ole saartanut koko paikkaa...
eikkuli, 39+3
TAitaa olla monilla jännät hetket käsillä.. itsekin olen alkupään huhtiksia, rv nyt 39+2, mutta mitään merkkejä mihinkään suuntaan ei ole, ei ainuttakaan supistusta ole ollut oikeestaan koko raskausaikana. Vähän jotain pientä jomotusta mutta ei sen kummempaa. Lääkärille kun mainitsin niin hän hekotteli että älä huolehdi kyllä niitä vielä tulee! Olen ilmeisesti niitä joilla ensimmäinen supistus tarkoittaa lähtöä sairaalaan.
No, sitä odotellessa! Toivottavasti saataisiin vauvauutisia jo näin ekaksi päiväksi!
Hyvää aprillipäivää vaan kaikille!
Täälläkin taas huonosti nukuttu yö takana, mutta ei vauvan takia, vaan tämän flunssan! Aarhg!!! Yskittää, nenä aivan tukossa, kurkku kipeä :( Ei paljon naurata mennä tässä kunnossa sektioon, jos ei olo ole parantunut tiistaiksi. Minä olen viimeksi ollut kipeä siloin syksyllä, kun en yskältä saanut nukuttuakaan. Ja nyt sitten, ei voisi olla " parempi" ajoitus!
Ja lunta tosiaan tulee taivaan täydeltä, vielä tuollaista oikein märkää ja raskasta, mutta eipä minusta tässä kunnossa lumitöihin olisikaan, kun pelkkä käveleminen pistää yskittämään. Mies saa sitten hikoilla minunkin puolestani, tällä viikolla onkin noita lumitöitä riittänyt joka päivälle. Viime viikolla juuri talon takana katseltiin, kuinka aurinko oli sulattanut lumet niin, että melkein ruoho näkyi. Eilen kävin heittelemässä palloa koiralle talon takan, ja sain kahlata polvia myöten hangessa!
Ei täällä siis muuta tänään, suppareita toivoville ja huhtivauvoja odotellen,
Eusenia 38+5
Tänään vihdoinkin päästään eroon hoitokoirasta..JEE! Kyllä se oli henkisesti rankka viikko, mut eiköhän tää nyt ala helpottaa.. Huomenna onki sitte perusteellisen kevätsiivouksen aika ja sitte vaan odotellaan vauvan tuloa..
Eilen oli ekaa kertaa semmosta ihan lievää menkkamaista jomotusta alavatsassa hetken aikaa, et jos tääläki alkais jotain tapahtua.. Varmaan toiveajattelua, mut jos ees ihan vähän..
Kovin aktiivinen on masuasukki. Eilen ku oikeen laskeskelin liikkeitä muutamaan otteeseen, ni vaaditut 10 tuli aina noin vartissa..et eiköhän siellä oo kaikki hyvin.
Meillä mies kyllä silittelee mahaa, kokeilee potkuja ja yrittää välillä kuunnella sydänääniä, mut siihen se sit tuntuu jäävän.. Ei häntä tunnu kinnostavan mitkään hankinnat tms. koittaa vaan kiertää kaikki lastentarvikeosastot mahdollisimman kaukaa.. Ja nyt hän odottaa uutta fillariaan enemmän ku vauvan syntymää. Toisaalta eilen hän ehdotti, et oltais menty testaamaan vaunuja ulos ja turvakaukaloa piti testata pehmonallella. Nii ja kirppikseltä oli pakko ostaa kokoa 25 olevat luistimet jo valmiiksi.. Mut eiköhän se siitä sitte ku todellisuus iskee vasten kasvoja..
Hipsu rv 37+6
Huh, minäkin ensimmäistä kertaa aloin tosissani jo epäillä, että lähtö voi olla lähellä, sillä viime yönä heräsin napakoihin supistuksiin. Niitä tuli muutamia (tosin epäsäännöllisesti), ja " väliajat" jomotteli menkkamaisesti alaselkää ja mahaa. Jomottelu oli vain paljon voimakkaampaa, kuin menkkojen aikana, sai ihan kylmän hien pintaan. Supparit kyllä loppuivat melko pian, mutta jomottelu jatkui vielä jonkin aikaa. Epäilin jo lapsivettäkin lirahdelleen vessassakäynnin yhteydessä, mutta kyseessä täytyi olla sittenkin todella vetinen valkovuoto. Litku oli ihan kirkasta, vetistä ja hajutonta. Olen ymmärtänyt, että lapsivesi on vaaleanpunaista ja makeahkoa tuoksultaan. Eikäpä sitäkään sen enempää ole lirahdellut.
Voitte kuitenkin ehkä kuvitella, kuinka täpinöihin tällainen ensisynnyttäjä näistä oireista joutui yöllä..? Eipä uni meinannut jomotusten loputtuakaan tulla enää millään silmään, kun mietin, että alkavatkohan uudelleen. Aamulla on tullut nyt sitten yksi (!) napakka supistus.
Suolentyhjentymistä on ollut täälläkin havaittavissa, viimeisen vuorokauden aikana olen tainnut niissä merkeissä vierailla veskissä jo puolenkymmentä kertaa...
Neuvolan tätihän eilen tuumaili, että vauva voi tulla ihan milloin vain, joten nyt sitten JÄNNITTÄÄ! Ehkäpä jo seuraava supparisarja on lähdön merkkinä? No, voihan tässä tietenkin käydä niinkin, että meidän vauva vain harjoittelee ulostuloa vielä pari viikkoa ja sitten pääsiäisen jälkeen lääkärisetä vähän avustaa käynnistymistä... Elättelen kuitenkin toiveita normaalista lähdöstä viikon sisällä! :)
Suppareita meille kaikille niitä toivoville, ja lumista aprillipäivää!
Kissankello 39+2
Noin ne sormet....hmmm
No ihanaa kuitenkin ajatella että nyt alkaisi tavallaan vimonen kuukausi.Jos ei sitten mene toukokuun puoliväliin asti.
No kovasti yritän kävellä jotta jossain vaiheessa sais jotain tapahtumaan.Tänäänkin lähdin piruttani vesisateeseen käppäilemään.
Teki hyvää ja vauhtikin oli kohtalainen.
Masu antoi nukkua viime yön hyvin eikä isommatkaan lapseni herättäneet minua kukon laulun aikaan niin kuin yleensä. (tosin nykyään vähän harvemmin liekö oppineet tavoille;b)
Vessassakaan ei tarvinnut käydä ku kolme kertaa...jes!!
Nyt sain jo kämppääkin laitettua ja leivottuakin pikkasen.Seuraavaksi ruuan laittoon ja itsensä hoitoon ni sit voi lähteekkin kyläilemään.
Mukavaa päästä pois koti ympyröistäkin hetkeksi.
Mitään kunnon aprillipilaakaan en ole keksinyt kenenkään päänmenoksi joten täytyy lähtee kehittelemään.
Äiti... 36 +1
Onko ketään muuta alkanut pännimään vauvalehtien lukeminen, tutti testit ja rattaiden ostoon vaikuttavat miljoona eri teknistä pulmaa?
Mulla on nyt alkanut jo vähän menemään yli (voi olla siitäkin kiinni, että viikkoja on jo aika paljon). Toinen juttu mikä ottaa päähän on se, että voi vaan käyttää yhtiä housu pareja, toiset äitiysfarkut meni jo pieniksi. Käteen on viimeviikkojen aikana tarttunut Glamour ja Red -englannin kieliset muotilehdet ja huomasin miten onkaan unohtanut miten innostuu naisten " hömppä" jutuista. Kohta pääsee taas ostamaan vaatteita. Osto terapiaan ei oikein nuo vauvojen bodyt toimi :)
Yhden toisen jutunkin olen huomannut, nimittäin nämä erotiikan tappaja imetysrintaliivit. Jos nyt tämmöisenkin tauon jälkeen pitäisi ruveta lämmitteleemään, synnytyksen näkemisen jälkeen shokissa olevaa miestä, niin miten helvetissä se onnistuu kaupoissa olevilla malleilla? Tunnen itsekin itseni enemmän naiseksi ja saan paremman itsetunnon nimen omaan hyvän näköisillä alusvaatteilla. Jep, ei toimi nykyiset mammaliivit ja olen sen kyllä huomaavaisesti aina kaupassa kertonut kun olen jättänyt ostamisen silläkin kertaa väliin. Ei niin mikään ihme, että meistäkin 20 saa raskauden aikaisen masennuksen, itse laitan diapami laskun suoraan rintaliivi firmalle.
Eipä tässä muuta, kirjoittelen taas lisää myöhemmin.
X
S.C
Lapsivedestä sen verran, että se on tavallisesti väritöntä. Vaaleanpunaisessa vedessä on vähän jo verta mukana. Kohdunsuu kun aukeaa, niin siitä tai istukan reunasta vuotaa helposti verta. Samasta syystä limatulppa voi olla veristä tai ruskeaa.
Lapsivesi tuoksuu tavallisesti vienosti makealle. Ei ole kovin voimakkaan hajuista. Sitä ei välttämättä edes haista tai sitten joillain on hajutonta.
Vettä on todella vaikea joskus erottaa laimeasta virtsasta tai vetisestä valkovuodosta. Kannattaa seurailla tai käydä synnärillä tikuttamassa, jos asia vaivaa.
Hyvää synnytystä!
Ei mitään merkkejä supistuksista yms. Päätä särkee toista päivää. Tuntuu että ei enää pysty istumaan kunnolla kun alapäätä särkee ja on turvoksissa. Ulkonakaan ei pystynyt olemaan kun särki silmiä. Toivon mukaan ei mitään raskausmyrkytystä ole tulossa. Poskiontelotkin voi reistailla tai on reistaillut kesästä lähtien. Raskauden jälkeen odotellaan leikkuupöydälle menoa sen tiimoilta. Tai ainakin alustavasti lääkärin kanssa oli puhetta.
Toivon mukaan tämä tulis aikaisemmin kun muut lapset. Muiden kohdalla on mennyt yli lasketun ajan 5-6 päivää. Mä en jaksa toukokuulle odotella tämän ison mahan kanssa.
Täälläkään ei mitään merkkejä näy että kesä olisi tulossa. Eilisen ja tämän päivän satanut lunta. En tiedä pitääkö toppapuku etsiä valmiiksi vauvalle jos tällaisena ilmat pysyy. Tarkoituksena olis vuorellisella fleecepuvulla hakea mutta eipä taida sillä pärjätä ellei paksunpaa vaatetta laita alle. Ongelma tämäkin...
Hyvää viikonloppua kaikille!!
Mari-anna rv 36+1
mä ihmettelin vähän aamulla kun valui jotain ihan kirkasta vetistä nestettä...ja nyt sitä on tullut pitkin päivää..tipottelemalla. se on erinlaista kun valkovuoto. hajutonta ja värintöntä. supitellut on kivuttomasti monesti tänään...ei kai se nyt lapsivettä ole?? jos jatkuu niin pitää soittaa synnärille
peetu 36 tasan
potra poika syntyi 28.3.06 klo:11.54 painoa tasan neljä kiloa ja pituutta 50cm.
koko perhe on onnesta mykkyrällä :)
jaksamista vielä kaikille mahakkaille, käyn kurkkimassa kuulumisianne aina ehtiessäni.
Ei tosiaan minulla tullut pieneen mieleenikään, että lapsivesi voisi olla ihan kirkasta, kun kaikkialla olin kuullut puhuttavan vaaleanpunaisesta tai ongelmatapauksissa vihreästä vedestä. Hyvä, että Nappi vähän valaisi asiaa lisää! Peetullakin kuulosti vastaava " litkua" vuotaneen tänään. Voithan soittaa synnärille, jos asia mieltä painaa.
Minulla ei ole enempää lirahdellut, mutta tarkkailen tilannetta, saattoihan se yöllinen lirahtelu tietenkin näiden uusien tietojen valossa ollakin lapsivettä. Supisteluja ei kuitenkaan ole ilmennyt toistaiseksi lisää. Neuvolasta sanottiin synnärille lähdöstä ohjeeksi, että ellei lapsivedet mene ihan holahtamalla tai samalla tule voimakkaita supistuksia, ei tarvitse heti rynnätä sinne. Voi vähän katsastaa kotona tilanteen etenemistä. Jos vielä tulee lirahteluja, taidan soittaa synnärille ja kysäistä heidän mielipidettään, kannattaako lähteä näytille. Vauva ainakin on liikkunut normaalisti pitkin päivää.
Kissankello tilannetta tarkkaillen yhä...
Nauttikaahan vauva-arjesta ja poikkea kertomassa kuulumisia ennättäessäsi!
Kissankello
meille syntyi 28.3 tyttö. 49cm pitkä ja painoa 3286g.käynnistyksellä lähti tulemaan..ja oli aika raju synnytys kun en kerinnyt saada mitään puudutteita..
laskettu aikahan mulla oisi ollut 8.4 mutta hepatoosin takia oli käynnistys.nyt olen jo onnellisesti kotona! olen vaan aika poikki kun ei ole moneen yöhön saanut nukuttua.mutta eiköhän tämä tästä..tsemppiä kaikille synnytykseen!
Kissankello: Mulla kans lirahtanu muutaman kerran just kuvailemasi näköistä ja hajuista. Neuvolassa sanoivat, että voi olla korkealapsivesi, siis se, että reikä kalvossa jossain ylhäällä mutta se ei kuulemma haittaa mitään. Että sitten kun tulee enemmän niin sitten sairaalaan.
Nuuska-muikku: Muistaakseni sun synnytyssairaalaksi oli merkitty OYS. Oliko siellä ruuhkaa???
Muuten täällä ei kummempaa uutta. Sitä ajoittaista jomottelua vaan. ei tullu tännekään aprillivauvaa.
Supistuksia odotellessa lyyli 40+
Nyt sitä ollaan jo täällä asti! Ja vastahan me alettiin pinoilla?!? Kuinkahan moni tänäkin viikonloppuna hakee nyyttinsä kotia?!=)
Täällä ei minkäänlaisia merkkejä moisesta, supistuksia ei ole tullut lainkaan. Mies kyllä sanoi, että " saisi se hetken vielä siellä vatsassa pysyä" , itse en ole niin varma asiasta..! Tosin tiedän kyllä, että siellä on ja pysyy, vielä useamman viikon.
Olossa ei mitään suurempia muutoksia, vatsakaan ei ole entisesetään laskeutunut. Vauva on jytkänyt potkia tasaisesti silloin tällöin. Itsellä on hiukan huono olo, kun tuntuu, että ei voi mitään syödä ilman et tulee huono olla, ja alkaa vatsaan sattua. Pelkkää jogurttia voisi vain vetää! Illalla paistettiin sämpylöitä iltapalaksi, ja koko yön tuntui, et tulee pois ja nytkin vielä vatsaan sattuu. Ilmeisesti on paikat ahtaalla! Onko muille tuttua?
Täällä on kamala ilma; sataa sellaista jäätihkua aivan valtoimenaan! Ei näytä keväiseltä ei...
Mutta mukavat Aprillipäivää kaikille (eikös se tänään ole?), toivottavasti ette tule pahasti jekutetuksi! ;)
tilda 36+6