Mun on vaikea ymmärtää ystäväni lomailua.
Olimme kumpikin Kreikassa kahden viikon lomalla.
Ystäväni loma:
- suora lomalento Helsingistä lomakohteeseen, joka oli pelkkä turistikohde
- bussikuljetus kentältä hotelliin
- kaksi viikkoa hotellissa, makasi joko hotellin uima-altaalla tai oli huoneessaan, söi hotellin ravintolassa
- takaisin samalla tavalla kuin tulikin
- hinta (ystäväni mukaan 1200 euroa per nenä, heitä 2 aikuista ja kaksi lasta)
Meidän loma:
- välilaskullinen lento Ateenaan Frankfurtin kautta
- vuokrattiin auto kentältä, ajettiin Ateenan pohjoispuolelta vuokraamaallemme huvilalle
- käytiin Ateenassa, kierrettiin Akropolikset ja muut nähtävyydet
- ajettiin autolla eteläistä Kreikkaa, käytiin Tripolissa, Korintissa, Kyllinin vuorella ja vaikka missä.
- käytiin saaristoristeilyllä
- syötiin paikallisissa ravintoloissa tai tehtiin ruokaa itse
- nähtiin aivan valtavasti erilaisia paikkoja, koettiin elämyksiä, syötiin kreikkalaista ruokaa jne.
- hinta per nenä 700 euroa (meitä viisi ja tähän laskin siis lennot, majoitus, auto)
Kun sitten Suomessa tavattiin, me kerroimme missä kaikkialla oltiin käyty, mitä koettiin, mitä syötiin. Kun kysyttiin ystäväperheen lomasta, he kertoivat vain olleensa sillä hotellialueella koko kaksi viikkoa. Eivät käyneet edes meressä uimassa, kun lapset eivät tykkää suolavedestä! Eli oikeasti olivat siis lentäneet Kreikkaan ollakseen koko kaksi viikkoa siinä hotellialueella.
Mä en tajua. Tajuatteko te? Te, jotka teette tällaisia matkoja - miksi teette!?! Jos syynä on aurinko, miksette mene yksinkertaisesti halvimpaan mahdolliseen kohteeseen, mitä väliä onko se Romaniassa vai Kreikassa, Espanjassa vai Thaimaassa!
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Auringon ottaminen ja auringon UV-säteilyn ihannoiminen on idiotismia. Auringonotto ja ihon ruskettaminen on yhtä syöpävaarallista kuin tupakointi.
Kaikki pisteet aloittajalle! Löhöilyä eli makaamista kaksi viikkoa jossain klooriveden äärellä voi harrastaa kai Suomessakin.
Mä matkailen. Mä lähden matkalle näkemään, aurinkohattu ja iho suojattuna, esim. kulttuurikohteita. Katsomaan sitä, miten ennenkin on eletty - ihmisen toimia. Mikäli "kivikasat" (toinen idiotismi) eivät kiinnosta, niin sitten teen sitä mikä huvittaa sillä hetkellä.
Matkailu on taitolaji. Toiset tyytyvät vähään.
Lomailu ja matkailu ovat kaksi eri asiaa. Toiset eivät voi mistään hinnasta (eivät osaa) rentoutua kotonaan työpaineista. On opittu käytösmalli, että vain klooriveden äärellä auringossa lojuminen ON rentouttavaa. On opittu, että vain lähtemällä jonnekin kodista, esim. ulkomaille, voi rentoutua. Halpa viina on eräs tekijä.
Ihon ruskettaminen, klooriveden ihannointi, yms. on liian yksinkertaista - ja hemmetin tylsää - touhua. Ihmettelen, miksi suomalaiset eivät ui merivedessä.
Just noin. Ei mikään ole tylsempää ja älyttömämpää kuin mennä ulkomaille lojumaan jonkin hotellin uima-altaalle. Ja sitten kehutaan, että käytiin lomalla Espanjassa tai Kreikassa ja oli niin avartava reissu.
Luin vain aloituksen; eipä ole matkailu ainakaan ap.n mieltä avartanut ymmärtämään muitakin kuin omaa tapaansa.
Vierailija kirjoitti:
Olimme kumpikin Kreikassa kahden viikon lomalla.
Ystäväni loma:
- suora lomalento Helsingistä lomakohteeseen, joka oli pelkkä turistikohde
- bussikuljetus kentältä hotelliin
- kaksi viikkoa hotellissa, makasi joko hotellin uima-altaalla tai oli huoneessaan, söi hotellin ravintolassa
- takaisin samalla tavalla kuin tulikin
- hinta (ystäväni mukaan 1200 euroa per nenä, heitä 2 aikuista ja kaksi lasta)Meidän loma:
- välilaskullinen lento Ateenaan Frankfurtin kautta
- vuokrattiin auto kentältä, ajettiin Ateenan pohjoispuolelta vuokraamaallemme huvilalle
- käytiin Ateenassa, kierrettiin Akropolikset ja muut nähtävyydet
- ajettiin autolla eteläistä Kreikkaa, käytiin Tripolissa, Korintissa, Kyllinin vuorella ja vaikka missä.
- käytiin saaristoristeilyllä
- syötiin paikallisissa ravintoloissa tai tehtiin ruokaa itse
- nähtiin aivan valtavasti erilaisia paikkoja, koettiin elämyksiä, syötiin kreikkalaista ruokaa jne.
- hinta per nenä 700 euroa (meitä viisi ja tähän laskin siis lennot, majoitus, auto)Kun sitten Suomessa tavattiin, me kerroimme missä kaikkialla oltiin käyty, mitä koettiin, mitä syötiin. Kun kysyttiin ystäväperheen lomasta, he kertoivat vain olleensa sillä hotellialueella koko kaksi viikkoa. Eivät käyneet edes meressä uimassa, kun lapset eivät tykkää suolavedestä! Eli oikeasti olivat siis lentäneet Kreikkaan ollakseen koko kaksi viikkoa siinä hotellialueella.
Mä en tajua. Tajuatteko te? Te, jotka teette tällaisia matkoja - miksi teette!?! Jos syynä on aurinko, miksette mene yksinkertaisesti halvimpaan mahdolliseen kohteeseen, mitä väliä onko se Romaniassa vai Kreikassa, Espanjassa vai Thaimaassa!
No kyllä on upeeta. Välilaskullinen lento ateenaan ja ihan frankfurtissa tää välilasku. Ihan huippua!
Hienosti on ap suorittanut lomaansa. Sieltä palaa varmasti oikeaoppisesti rentoutuneena suorittamaan muuta elämää. Ymmärtää kyllä hyvin, miksi ap:lla menee tunteisiin nämä mitättömät ja tyhmät tyypit, jotka ei suorita. Kaikkien pitää suorittaa ja sitten odottaa joku palkinto. Joku tunne-elämys vaikka. Tai joku.
Uskomatonta kyttäämistä sulta. Miksi et anna toisten elää tavallaan? Mitä ihmettä toisten lomanviettotyyli sinulle kuuluu?
Jos olisit mun kaverini, katkaisisin aika äkkiä välini tollaseen kyttääjään. Loma on henkireikä monelle ihmiselle raskaan arjen keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus vaan kaipaa lepoa ja rentoutumista, toisinaan elämyksiä. Kumpikin loma ok.
On toki ok ja kyllä mekin rentouduttiin. Meidän huvilalla oli oma uima-allas ja siellä uitiin joka päivä.
En vain mitenkään jotenkin ymmärrä sitä, että säästetään koko vuosi sitä varten, että ollaan vain hotellialueella. Eihän siinä näe tai koe mitään muuta kuin sen auringon. Hotelliruokakaan ei ole mitenkään paikallista. Tai heidän mukaansa ainakaan ei ollut, hampurilaisia ja ranskalaisia lapset söivät joka päivä.
Ymmärrän kiireettömän löhöloman, mutten sitä, ettei kahden viikon aikana tee yhtään mitään jos on sentään Kreikassa. Omassa päässäni kuulostaa samalta kuin lentäisi New Yorkiin, mutta istuisi kaksi viikkoa ikkunattomassa hotellihuoneessa katsomassa telkkaria.
ap
Siinähän sen jo sanotkin, et vain mitenkään ymmärrä sitä että säästetään koko vuosi hotellialueellla lomailua varten. Ystävällesi tämä on kuitenkin oikein toivottu, ansaittu ja odotettu loma, joten mitä siitä. Et sinä siinä kärsi, jos he eivät menekään käymään paikalliissa nähtävyyksissä. Et kärsi myöskään siitä, että he haluavat käydä sekä Rhodoksen, Kreetan, Kreikan että Kosin hotelleissa - ja lukemattomissa muissa - näkemättä päivääkään paikallista kulttuuria.
Eniten ihmetyttää, miksi tämä sinua häiritsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä loman tavoitteena on koko perheen viihtyminen ja lomasta nauttiminen.. 3-vuotiaan kanssa johonkin kukkulan huipulle kiipeäminen taas... no, kenelle se olisi mukavaa? Tässä elämäntilanteessa hotellin uima-altaalla polskiminen on se, mistä lapset saavat eniten riemua irti, koska kotona siihen ei ole mahdollisuutta.
Voisit hämmästytä, jos kapuaisit kolmevuotiaasi kanssa vuorelle. Meidän kaksosiin (3 v) retki vuorille teki lähtemättömän vaikutuksen. Meressä pulikoiminen (ne aallot) voitti altaalla uimisen mennen tullen. On se vähän vanhemmistakin kiinni, mistä lapset nauttivat.
No meillä vaikuttaisi asiaan ihan jo aikataulutus, sillä 3-vuotiaamme tarvitsee vielä päiväunet. Käytännössä kävisimme siis joko jossain vuoren juurella vähän tallailemassa 3-vuotiaan tahdissa, tai vaihtoehtoisesti hän nukkuisi osan matkasta jossain kantorinkassa. Todella lähtemätön vaikutus varmasti. Paljon mieluummin lähdemme tuollaiselle retkelle sitten, kun lapsi on sen ikäinen ja kokoinen, että jaksaa itse kävellä koko matkan järkevässä ajassa.
En jaksa lukea vastauksia, mutta ei sun tarvitse ymmärtää jonkun toisen lomailua! Joskus rentouttavaa on se ettei tarvitse pinnistellä eikä tehdä mitään ylimääräistä, do you understand it?
Täsä ap sinulle kaksi mitalia! Ensimmaisen mitalin saat siitä, kuinka loistava "ystävä" olet. Parempaa ystävyyttä kuin sinun osoittamasi toiminta arvosteluineen ei olekaan!
Toisen mitalin voimme ojentaa siitä hyvästä, että olet suorttanut koko lomasi aktiivisesti ja muistanut juosta pää kolmantena jalkana ympäriinsä lomallasi. Toivottavasti koko perheenne nautti aktiivilomastanne yhtä paljon kuin sinä, teillä varmasti lapset ovat niin kulturellia jo vauvasta olleet etteivät osaisi ajatellakaan hotellin turistirysässä uima-altaalla leikkimistä ja siellä kavereitte hankkimista nautintona.
Ylimääräisen pokaalin haluan ojentaa siitä hyvästä, miten upealla tavalla säästitte rahaa aktiivilomallanne - teillä mitä ilmeisimmin on rahasta huomattavasti tiukempaa kuin "ystävälläsi", joten on upeaa, että onnistuitte saamaan rahaa sen verran kokoon että lomalle kuitenkin pääsitte.
Mulle alkoi myös kerran yksi ap:n tapainen Oikeita Asioita Harrastava saarnata siitä, miten kehtaan viettää aikaani hotelleissa lomalla. Ainoat Oikeat Tavat viettää lomaa ovat tietysti joko kaikkien nähtävyyksien ymppääminen neljään päivään, reppureissaus, ruokien ostaminen pelkästään katukeittiöistä, halpa kylmä hostelli, vuokra-autolla edestakaisin sahaaminen 500 km päivässä, jotta ehtii nähdä mahdollisimman paljon ja kaikkien kohteen hiekkarantojen koluaminen.
Minä vietän mielelläni lomaa näin: katson kohteen, jossa on kaunis sää, viihtyisän hotellin, jossa on kunnon aamupala ja terveellistä ruokaa tarjoava ravintola tai huoneessa keittiö, uima-allas, mielellään myös kuntosali. En vuokraa autoa, vaan käyn tutkimassa lähiseutua kävellen. Yhdellä rannalla lepäily ja kirjan lukeminen riittää, Suomessa ei kuitenkaan ole koskaan hyvä sää ruskettua silloin, kun siihen olisi aikaa. Kadulta ostan korkeintaan kevyttä lounasta tai jäätelöä. En ota paineita siitä, etten näe yhdellä reissulla koko valtion kaikkia kuuluisia kohteita vaan katselen lähistöllä olevia pienempiä museoita tai nähtävyyksiä. Olen tehnyt esimerkiksi tehnyt kivat reissut Pariisiin jonottamatta Eiffel-torniin pääsyä ja Lontooseen käymättä Buckinhamin palatsin tai Big Benin luona. Ehkä käyn niissä joskus toisilla reissuilla.
Miksi menitte tylsästi vain risteilylle? True Kreikan matkaaja viettää kaksi viikkoa hyppimällä saarelta toiselle eikä istumalla laivassa muiden turistien kanssa.
Minä en ymmärrä ap sinua. Kuka viitsii mennä Kreikkaan, katsomaan raunioita ym. Itse menen kaupunkikohteisiin, suosikkini on Lontoo. Käyn musikaaleissa, teen ostoksia, Lontoossa on maailman parhaat museot. Kaikki mitä kaipaan, siihen ei kuulu rannalla makaamista.
Itse olen "pakettimatkailija" :D kun lähden lomalle haluan todella rentoutua, joten tahdon että kaikki on järjestetty valmiiksi ja saan vain makoilla auringossa "turvallisessa"paikassa. :)
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuollaiset pakettilomat ole sellaisille lähinnä eläkeläisille, jotka eivät itse osaa / uskalla varata matkoja ja tehdä siellä määränpäässä sitten mitään? Kieli voi olla, tai onkin, outoa jne. Pelätään että varas hyökkää tai joutuu hukkaan tai muuta kamalaa. PArempi siis ottaa koko paketti ja olla siellä hotellilla koko ajan.
Niin tai sitten matkanjärjestäjiltä saa koko paketin samaan hintaan kun itse varaisi hotellin. Me käytiin Tuin kautta Malediiveilla keväällä ja itse varattuna hotelli olisi maksanut 12900€/kaksi henkeä/14vrk kun Tuilta saatiin lennot, kuljetukset pääsaarelta hotelliin ja hotelli hintaan 11900€.
Riippuu aivan paikasta, jonnekin kannattaa mennä matkanjärjestäjän kautta ja jonnekin omatoimisesti.
Kukin tyylillään. Me ollaan oltu Kreikassa varmaan yli kymmenen kertaa, ollaan vuokrattu auto ja ajeltu ympäriinsä, syöty vaikka missä, nähty raunioita ja palatseja yms yms. Silti edellinen loma vietettiin pitkälti rannalla, altaalla ja huoneessa dekkareita lukien. Syötiin naapuriravintoloissa (aina samoissa). Oli tosi kiva loma ja yläkoululainenkin tykkäsi. Varmisteli jo, että mennäähän ensi kesänä SAMAAN PAIKKAAN... saapa nähdä.
Eikö kreikassa ollut hirveät helteet? En kestäisi hellettä yhdessäkään kaupungissa, minusta ap kuvailema loma pitää tehdä viileällä ilmalla, joskus marraskuussa kun turistilaumat eivät kansoita acropolista. Mutta kiva teille jos suoritette mieleisenne rentouttavan loman saaden samalla kulttuuria.
Kreikkalainen ruoka on niin maailmalle levinnyttä, että varmasti viininlehtikääryleitä tarjotaan jokaisen allinc hotellin ruokalassa kreikassa.
Lisäksi joskus ihminen ansaitsee helpon loman, matkan paikasta a paikkaan b suoraan muutamalla näpytyksellä, lämmintä ilmaa, viileää allasvettä, valmista ruokaa, läheiset lähelle, crocsit jalkaan, kaljaa jäiseen tuoppiin, lepoa ja lämpöä, aivot narikkaan.
Lomailkoon jokainen niinkuin tahtoo, eikä pidä pitää omaansa parempana.
D-vitamiinia ei pidä aliarvioida. Kyllä se olossaan tuntee, että aurinko tekee hyvää. Ihoa ei silti tarvitse polttaa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus vaan kaipaa lepoa ja rentoutumista, toisinaan elämyksiä. Kumpikin loma ok.
ei oo totta, vaan että kirjoittajan ystävä on urpo. miksi olet tuollaisen ystävä? en kestäisi yhtään uima-allaslomailijoita. mulla ei kerta kaikkiaan voisi olla mitään yhteistä tollaisen kanssa.
Toiset ostaa mökin tehdäkseen siitä työleirin, toiset hommaa mökin löhöilyyn. Sama lomailussa ulkomailla. Välillä sitä jaksaa könytä kaikka paikat läpi ja välillä haluaa vain olla, maata ja syödä.
Lähtemätön vaikutus, jonka 3-vuotiaat on unohtaneet jo ensi kuussa...Uimataito sen sijaan pysyy, ja allas on paljon merta turvallisempi niin pienille, varsinkin aallokolla. Ole ensi kerralla varovainen, matalakin meren aalto nappaa nimittäin sekunneissa tavarat ja taaperot.