Mun on vaikea ymmärtää ystäväni lomailua.
Olimme kumpikin Kreikassa kahden viikon lomalla.
Ystäväni loma:
- suora lomalento Helsingistä lomakohteeseen, joka oli pelkkä turistikohde
- bussikuljetus kentältä hotelliin
- kaksi viikkoa hotellissa, makasi joko hotellin uima-altaalla tai oli huoneessaan, söi hotellin ravintolassa
- takaisin samalla tavalla kuin tulikin
- hinta (ystäväni mukaan 1200 euroa per nenä, heitä 2 aikuista ja kaksi lasta)
Meidän loma:
- välilaskullinen lento Ateenaan Frankfurtin kautta
- vuokrattiin auto kentältä, ajettiin Ateenan pohjoispuolelta vuokraamaallemme huvilalle
- käytiin Ateenassa, kierrettiin Akropolikset ja muut nähtävyydet
- ajettiin autolla eteläistä Kreikkaa, käytiin Tripolissa, Korintissa, Kyllinin vuorella ja vaikka missä.
- käytiin saaristoristeilyllä
- syötiin paikallisissa ravintoloissa tai tehtiin ruokaa itse
- nähtiin aivan valtavasti erilaisia paikkoja, koettiin elämyksiä, syötiin kreikkalaista ruokaa jne.
- hinta per nenä 700 euroa (meitä viisi ja tähän laskin siis lennot, majoitus, auto)
Kun sitten Suomessa tavattiin, me kerroimme missä kaikkialla oltiin käyty, mitä koettiin, mitä syötiin. Kun kysyttiin ystäväperheen lomasta, he kertoivat vain olleensa sillä hotellialueella koko kaksi viikkoa. Eivät käyneet edes meressä uimassa, kun lapset eivät tykkää suolavedestä! Eli oikeasti olivat siis lentäneet Kreikkaan ollakseen koko kaksi viikkoa siinä hotellialueella.
Mä en tajua. Tajuatteko te? Te, jotka teette tällaisia matkoja - miksi teette!?! Jos syynä on aurinko, miksette mene yksinkertaisesti halvimpaan mahdolliseen kohteeseen, mitä väliä onko se Romaniassa vai Kreikassa, Espanjassa vai Thaimaassa!
Kommentit (205)
Joku kyseli auringosta ja rasvaamisesta. Lapsen ollessa pieni niin meillä oli hattu tai huivi, aurinkolasit ja vaalea pitkähihainen body, jalat rasvattiin apteekin suojavoiteella. Myöhemmin uikkarit, isohko valkoinen t-paita ja huivi, käsivarret ja jalat rasvattiin. Oltiin rannalla tai altaalla pari tuntia kerrallaan, välillä syömään tai unille. Mutta siis tuon t-paidan kanssa pystyi hyvin olemaan vedessä.
Muutenkin on ollut enemmän vauva kainaloon ja menoksi -mentaliteetti kuin viisi muumikassillista tavaraa ja tunniksi rannalle -tyyli. Alakoululaisen kanssa tehtiin kahdestaan viikon reissu etelään yhdellä alle 15 kg laukulla ja ihan hyvin sujui :)
Me ollaan reissattu lasten kanssa heidän vauvaiästään lähtien ja on tehty kaikenlaisia reissuja. Viime vuodet menneet omassa talossa Thaimaassa: ollaan altaalla, rannalla, golfataan, kierrellään nähtävyyksiä jne. Nyt on suunnitteilla reissu Roomaan, golfia, nähtävyyksiä ja hyvää ruokaa. Nykyään lapsetkin on jo isompia, joten mukana raahattava tavaramääräkin on pienempi
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan reissattu lasten kanssa heidän vauvaiästään lähtien ja on tehty kaikenlaisia reissuja. Viime vuodet menneet omassa talossa Thaimaassa: ollaan altaalla, rannalla, golfataan, kierrellään nähtävyyksiä jne. Nyt on suunnitteilla reissu Roomaan, golfia, nähtävyyksiä ja hyvää ruokaa. Nykyään lapsetkin on jo isompia, joten mukana raahattava tavaramääräkin on pienempi
Thaimaa minuakin suuresti kiinnostaisi, mutta sen ongelma itselläni on ne pitkät lennot. Tai no, ei lennot sinällään, vaan se, että pitäisi olla vähintään 2 viikkoa perillä, että tuntuu lomalta. Muutenhan lentoihin menisi jo viikon lomasta pari päivää...
Itsellä vaan oma yritys ja aika työllistetty olen, niin parin viikon irrottaminen lomailuun on aika hankalaa. Niin, ellen sitten noita oikeudenkäyntejä siirrä kollegoille ja itse lomailen. Sekään ei ole mielekäs vaihtoehto, sillä minullehan ne asiakkaat ovat tulleet ja tuntuu asiakkaan pettämiseltä, että itse en hoitaisikaan juttua, vaan siirrän toiselle.
Mutta. Sen verran Thaimaa kiinnostaa, että kai se on jossain vaiheessa mentävä.
asianajaja, N53
Vierailija kirjoitti:
En tajua. Lomalla pitää kokea ja seikkailla!
Lomalla ei pidä yhtään mitään.
Lomalta toivon rentoutumista irti arkirutiineista. Jos lomaa on vaan viikko, niin siihen löhöloma on itselle paras. Aurinkoa, uima-allasta, kirja ja pitkä aamiainen. Kesälomalla on 4 viikkoa lomaa, niin siinä junaillaan usein Euroopassa, tänä vuonna Saksasa ja Itävallassa. Mukana puoliso ja 3 teiniä. Autonvuokraus on meille ehdoton ei, autoilu on stressaavaa ja parkkien löytäminen helvettiä.
Me oltiin rantalomalla lasten kanssa, ja lapsilla oli toki pitkähihaiset uv-uikkarit, samoja on käytetty Suomessakin. Aurinkotuolit varjoilla, ja usein itse istuin pyyhe hartioilla uintien välissä. Uitiin aamulla ja iltapäivällä, keskipäivän kuumimmat ajat oltiin hotellihuoneessa pelailemassa ja lueskelemassa sekä syömässä lounasta/välipalaa.
Uima-altaalla ja meressä snorklailtiin, ihasteltiin kauniita kiviä, heiteltiin palloa, pelattiin pelikorteilla ja ulkoshakilla.
Aamupala oli hotellin buffetista, lounas kevyempänä rantabaarista, omassa huoneessa tai eväitä. Illalla kylille syömään.
Käytiin parilla päiväretkellä viikon aikana, mutta hotellilla kiireettömänä olo oli kyllä mukavan rentoa. Ehdin lukea kolme kirjaa ja pelata lasten kanssa niin paljon kuin he halusivat.