Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun on vaikea ymmärtää ystäväni lomailua.

Vierailija
21.07.2017 |

Olimme kumpikin Kreikassa kahden viikon lomalla.

Ystäväni loma:
- suora lomalento Helsingistä lomakohteeseen, joka oli pelkkä turistikohde
- bussikuljetus kentältä hotelliin
- kaksi viikkoa hotellissa, makasi joko hotellin uima-altaalla tai oli huoneessaan, söi hotellin ravintolassa
- takaisin samalla tavalla kuin tulikin
- hinta (ystäväni mukaan 1200 euroa per nenä, heitä 2 aikuista ja kaksi lasta)

Meidän loma:
- välilaskullinen lento Ateenaan Frankfurtin kautta
- vuokrattiin auto kentältä, ajettiin Ateenan pohjoispuolelta vuokraamaallemme huvilalle
- käytiin Ateenassa, kierrettiin Akropolikset ja muut nähtävyydet
- ajettiin autolla eteläistä Kreikkaa, käytiin Tripolissa, Korintissa, Kyllinin vuorella ja vaikka missä.
- käytiin saaristoristeilyllä
- syötiin paikallisissa ravintoloissa tai tehtiin ruokaa itse
- nähtiin aivan valtavasti erilaisia paikkoja, koettiin elämyksiä, syötiin kreikkalaista ruokaa jne.
- hinta per nenä 700 euroa (meitä viisi ja tähän laskin siis lennot, majoitus, auto)

Kun sitten Suomessa tavattiin, me kerroimme missä kaikkialla oltiin käyty, mitä koettiin, mitä syötiin. Kun kysyttiin ystäväperheen lomasta, he kertoivat vain olleensa sillä hotellialueella koko kaksi viikkoa. Eivät käyneet edes meressä uimassa, kun lapset eivät tykkää suolavedestä! Eli oikeasti olivat siis lentäneet Kreikkaan ollakseen koko kaksi viikkoa siinä hotellialueella.

Mä en tajua. Tajuatteko te? Te, jotka teette tällaisia matkoja - miksi teette!?! Jos syynä on aurinko, miksette mene yksinkertaisesti halvimpaan mahdolliseen kohteeseen, mitä väliä onko se Romaniassa vai Kreikassa, Espanjassa vai Thaimaassa!

Kommentit (205)

Vierailija
81/205 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi olisi varmaan ollut mieluummin töissä, kuin lähtenyt sinun lomamatkalle. Eipä tämäkään tosin ollut kuin hieman oman egoa nostatusta varten tehty ketju 👍

Vierailija
82/205 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin aiemmin tuollainen, että piti kiertää kaikkialla nähtävyyksiä, paikallisia juttuja jne. päivä altaalla olisi ollut ihan hirveää. Rannalla saatoin just ja just päivän viikon lomasta viettää. Ja ehdottomasti piti joka ilta etsiä uusi ravintola ja erityisesti joku paikallisten suosima paikka.

No, nyt on kolme lasta ja työelämässä työtehtävät vaihtuneet vaativammiksi, arki on aamusta iltaa kiireistä ja aikataulujen perässä juoksemista. Lisäksi jonkin verran joudun matkustamaan työnkin puolesta. Pikkuhiljaa aktiivilomat ovat vaihtuneet ihan päinvastaiseen. Eli nyt viimeiset vuodet on viikon loma lämpimään, samassa AI hotellissa, käytännössä maataan joko altaalla tai rannalla. Lapset uivat ja touhuavat vesipuistossa niin paljon kuin jaksavat. Aivan täydellinen rentoutuminen! Tosin, tiedän, että kahta viikkoa putkeen en tätä jaksaisi, mutta viikko vuodessa, jolloin ei tarvitse ajatella mitään! AI hotellikin on valittu niin, ettei siellä ole kovin tiukkoja ruoka-aikoja (näitäkin on, silloin taas juostaan kellon perässä) vaan syömistä saa silloin kun nälkä tulee.

Joka vuosi kysyn kaikilta perheenjäseniltä, että vieläkö mennään samaan paikkaan vai joko halutaan muuta, niin kaikki haluavat tuonne. Toki käymme pienimmällä lomilla jossain kaupunkikohteissa tai laskettelemassa, mutta tosiasia on, että tämä loma on se ihana nollausloma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/205 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinun miehesi ajoi metrinkin, en arvosta sinua yhtään ystävääsi enempää. Minulla on kolme läheistä ystävää, joista jokainen reissaa pitkin maailmaa kuvailemallasi tavalla. Tämä siis nyt, kun heillä on miehet, jotka jakavat tämän matkustushalun ja toimivat päävastuullisina kuskeina. Heidän ei tarvitse itse miettiä, selviävätkö reitistä, uskaltavatko ajaa jokaisessa vieraassa suurkaupungissa/ tunnelissa/ sillalla/ autobaanalla/ serpentiinitiellä/ vuoristossa jne. Kun me menemme Suomessa päiväretkelle, minä joudun yleensä aina toimimaan kuskina. Että se siitä seikkailunhalusta. Tai sitä halua on, mutta todellista kykyä niinkään ei. 

Mä oon samaa mieltä. Mekin vuokrattiin talo, mutta vain koska mies uskalsi ajaa Italiassa. Hänen ansiota kaikki. Jos minusta olisi ollut kiinni, olisi menty vain minne julkisilla pääsee. Ajan kyllä Pohjoismaissa, mutta Italiaan en uskaltanut.

Samoin hoitiko ap itse kaikki varaukset? On aika työlästä varmistaa että auton saa vielä kun lento saapuu, englantia juuri puhumattoman isännän kanssa että mistä haetaan avain, vuoristossa etsitään talo kun navigaattorin signaalit katoaa. Tätä en myöskään olisi tehnyt pienten lasten kanssa, oli vähällä ettei eksytty ja jouduttu nukkuun autossa.

Jos ap ei ollut yhtään puhki sen reissunsa jälkeen, niin epäilen että mies ollut hänen matkatpimistonsa.

Vierailija
84/205 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kumpaakin tapaa.

Paras argumentti on toisen perheen tyylille se, että jos on stressaava työ ja paljon vastuuta, niin pelkällä hotellimakoilulla voi todellakin ladata akut.

Missä kohtaa AP teillä oli puolison kanssa kahdenkeskistä laatuaikaa tai peitonheiluttelua? Niinpä. Teit lomasta suorituspainotteisen tapahtuman ja itsestäsi kesälomasi projektipäällikön.

Vierailija
85/205 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen lomani yleensä niin, että ostan matkat ja majoitukset ja lentokenttäkuljetukset matkanjärjestäjältä esim. TUI, se on kaikkein helpointa. Perillä vietämme viikosta ehkä aamupäivän tai kaksi altaalla, ja muina päivinä vietämme koko päivän katsomassa nähtävyyksiä. Kyydit ostamme paikallisilta matkanjärjestäjiltä. Tulee halvemmaksi kuin TUI:n retket. Emme syö hotellilla vaan paikallisissa ravintoloissa.

Teidän matkatyylinne kuulostaa todella stressaavalta ja epämukavalta. Toisaalta kaverisi matkatyyli on kieltämättä vähän typerä. Miksi mennä ulkomaille, jos ei ole aikomusta nähdä yhtään mitään muuta kuin se hotelli?

Vierailija
86/205 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn kaveri varmaan ihmettelee, että sä lähdit kreikkaan lomailemaan etkä ollenkaan rentoutunut vaan suoritit. Mikä loma se on!?

Vierailija
87/205 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

--- Ei mikään ympäristöteko lennellä lomilla ulkomaille, näin ilmastonmuutoksen aikoina ---

Vierailija
88/205 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin aiemmin tuollainen, että piti kiertää kaikkialla nähtävyyksiä, paikallisia juttuja jne. päivä altaalla olisi ollut ihan hirveää. Rannalla saatoin just ja just päivän viikon lomasta viettää. Ja ehdottomasti piti joka ilta etsiä uusi ravintola ja erityisesti joku paikallisten suosima paikka.

No, nyt on kolme lasta ja työelämässä työtehtävät vaihtuneet vaativammiksi, arki on aamusta iltaa kiireistä ja aikataulujen perässä juoksemista. Lisäksi jonkin verran joudun matkustamaan työnkin puolesta. Pikkuhiljaa aktiivilomat ovat vaihtuneet ihan päinvastaiseen. Eli nyt viimeiset vuodet on viikon loma lämpimään, samassa AI hotellissa, käytännössä maataan joko altaalla tai rannalla. Lapset uivat ja touhuavat vesipuistossa niin paljon kuin jaksavat. Aivan täydellinen rentoutuminen! Tosin, tiedän, että kahta viikkoa putkeen en tätä jaksaisi, mutta viikko vuodessa, jolloin ei tarvitse ajatella mitään! AI hotellikin on valittu niin, ettei siellä ole kovin tiukkoja ruoka-aikoja (näitäkin on, silloin taas juostaan kellon perässä) vaan syömistä saa silloin kun nälkä tulee.

Joka vuosi kysyn kaikilta perheenjäseniltä, että vieläkö mennään samaan paikkaan vai joko halutaan muuta, niin kaikki haluavat tuonne. Toki käymme pienimmällä lomilla jossain kaupunkikohteissa tai laskettelemassa, mutta tosiasia on, että tämä loma on se ihana nollausloma.

Tuo on juuri ihana vaihtoehto kesämökille. Mökillekin mennään olemaan, ei suihkimaan pitkin maakuntaa.

Parasta on kun ei tarvitse tietää päivämäärää eikä kellonaikaa, eikä mitään aikatuluja.

Vierailija
89/205 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tehköön omilla rahoillaan mitä tykkää!

Vierailija
90/205 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi loma kuulostaa ihanalta. Ehkä itse olisin vähän kierrellyt välillä katsomassa ympäristöä, mutta mikään ei kuulosta juuri nyt ihanammalta kuin kaksi viikkoa aivot narikassa, lukemista ja syömistä! ei mitään arkisia askareita.

Vierailija
91/205 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minäkään ihan tajua, mutta saipahan ap nyt nostettua itsensä jalustalle olemalla parempi lomailija kuin ystävänsä! Haluatko mitalin hienosta lomasuorituksesta?

Vierailija
92/205 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinun miehesi ajoi metrinkin, en arvosta sinua yhtään ystävääsi enempää. Minulla on kolme läheistä ystävää, joista jokainen reissaa pitkin maailmaa kuvailemallasi tavalla. Tämä siis nyt, kun heillä on miehet, jotka jakavat tämän matkustushalun ja toimivat päävastuullisina kuskeina. Heidän ei tarvitse itse miettiä, selviävätkö reitistä, uskaltavatko ajaa jokaisessa vieraassa suurkaupungissa/ tunnelissa/ sillalla/ autobaanalla/ serpentiinitiellä/ vuoristossa jne. Kun me menemme Suomessa päiväretkelle, minä joudun yleensä aina toimimaan kuskina. Että se siitä seikkailunhalusta. Tai sitä halua on, mutta todellista kykyä niinkään ei. 

Mä oon samaa mieltä. Mekin vuokrattiin talo, mutta vain koska mies uskalsi ajaa Italiassa. Hänen ansiota kaikki. Jos minusta olisi ollut kiinni, olisi menty vain minne julkisilla pääsee. Ajan kyllä Pohjoismaissa, mutta Italiaan en uskaltanut.

Samoin hoitiko ap itse kaikki varaukset? On aika työlästä varmistaa että auton saa vielä kun lento saapuu, englantia juuri puhumattoman isännän kanssa että mistä haetaan avain, vuoristossa etsitään talo kun navigaattorin signaalit katoaa. Tätä en myöskään olisi tehnyt pienten lasten kanssa, oli vähällä ettei eksytty ja jouduttu nukkuun autossa.

Jos ap ei ollut yhtään puhki sen reissunsa jälkeen, niin epäilen että mies ollut hänen matkatpimistonsa.

En ole ap mutta normi omatoimimatkailija.

Nautin netissä surffailusta ja  etsin mielelläni kohteita, lentoja, taloja yms. Viimeistään loka-marraskuussa on kesän 3-4 viikon matka purkissa, sitten vain nautiskellaan odotuksesta.

Olemme tehneet matkoja autolla sekä Suomesta laivalla että lento esim Milanoon ja sieltä auto. Mukana 1-4 lasta, 1v3kk on ollut nuorin mukana ollut.

Molemmat ajaa. Minä en aja Saksan motareilla mutta pikkuteillä kyllä ja vuoristossa. Italiassakin nautin ajamisesta (myös motarilla) ja olen siihen vuosien mittaan tottunut.

Euroopan läpi ajaessa varaamme 3 yötä matkaan molempiin suuntiin mutta sen jälkeen olemme aina viikon yhdessä kohteessa ja teemme vain päiväretkiä. Saatamme olla altaalla 8-13, sitten liikkeelle ja lounaalle vaikka naapurikylään, vähän kiertelyä ja taas altaalla klo 17. Illalla taas johonkin hyvään ravintolaan. Tai toisinpäin - aamusta liikkeelle ja klo 15- altaalla. Riittää meille löhöämiseen ja rentoutumiseen oikein hyvin. Kilometrejä tulee lomalla 2000-5000.

Mutta kukin tavallaan, mua ei kyllä hotelliin saa lomailemaan. Saan niistä tarpeekseni työmatkoilla.

Vierailija
93/205 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kesälomamatka. 3,5 vkoa Euroopassa, matkat Wizz illä, Ryan Airilla, Easy Jetillä ympäri ämpäri. Hostelleja 1 tähti parempia, rinkat selässä , max 3 yötä per hotelli, yleensä 1 ja vaihto.

Ok. Näkee paljon. Kokee paljon. Minkä arvoista tai tasoista lomaa se on ? 8 lento, keskihinta alle 10 euroa. Matka tuli maksamaan alle 300 euroa henkilö, ostokset minimissä, koska tietenkin oli vain käsimatkatavarat.

Ps teidän lento ei ollut välilaskullinen lento vaan vaihto. Välilasku tarkoittaa esim Finnair lähtee Helsingistä, lentää Tukholmaan, tankkaa, osa matkustajista nousee pois, lisää tulee sisälle. Ja sama kone jatkaa. Teidän lento ei ollut tälläinen.

Vierailija
94/205 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko perusduunareilla varaa tehdä joka vuosi 3000-4000€:n lomamatkoja? Meillä perheessä kaksi lasta ja kaksi työssäkäyvää aikuista ja saadaan vuodessa just ja just 2000€ säästöön, joka yleensä menee kodinkoneiden uusimiseen, autonremontteihin tai muihin yllättäviin kuluihin.. haaveeksi jää ulkomaanmatkat..

Vierailija
95/205 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkua voi myös julkisilla. Ei ole pakko vuokrata autoa.

Vierailija
96/205 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas rakastan löhölomia, ei kiinnosta mitkään kivirauniot ja museot.

Meressä tosin olisin uinut, mutta ei se pakko oo hei.

Vierailija
97/205 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ystäväsi lomailu on sinulta pois ap? Ilmeisesti jotenkin on, kun jaksoit noin pitkän ja vertailevan viestin kirjoittaa. Mieti, ihmiset ja lomat ovat erilaisia, ehkä ystäväsi ei ole yhtä elämyshakuinen kuin sinä? Kai sitä nyt edelleen saa maata altaalla koko lomansa jos siltä tuntuu? :D Tuntuu, että nykyään pitää elää ja kokea koko ajan jotain.Ja erityisesti laittaa siitä someen hienoja kuvia. Ap:sta huomaa, ettei se kuitenkaan ole tyytyväisyyden tae. Onnelliset ja tyytyväiset ihmiset tuskin kirjoittelevat vastaavaa ystävänsä lomasta nettiin. He ovat tyytyväisiä ystävänsä puolesta, ilman että on tarvetta vertailla.

Vierailija
98/205 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ällöttää että nykyään pitäisi muka lomaillakin "oikein" ja siihen on vain muutama tapa. Ahdasmielisyyttä!

Lisäksi ärsyttää nuo ylimieliset "trävellerit", jotka on niin uniikkia ja spessua porukkaa. Ihan tyhmää kilpailla sillä kuka on matkustanut erikoisimpaan ihmisten hylkäämää paikkaan, koska aina löytyy joku joka on syönyt vielä harvinaisemman liskon friteerattua kikkeliä, vieläkin syvemmällä Vietnamin viidakossa.

Joten herätkää! Aikuiset ihmiset.

Vierailija
99/205 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko perusduunareilla varaa tehdä joka vuosi 3000-4000€:n lomamatkoja? Meillä perheessä kaksi lasta ja kaksi työssäkäyvää aikuista ja saadaan vuodessa just ja just 2000€ säästöön, joka yleensä menee kodinkoneiden uusimiseen, autonremontteihin tai muihin yllättäviin kuluihin.. haaveeksi jää ulkomaanmatkat..

No aika vähän teillä jää, n. 166e/kuukausi kahdelta työssäkävijältä! Pitäisi olla isompi summa.

Vierailija
100/205 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olimme kumpikin Kreikassa kahden viikon lomalla.

Ystäväni loma:

- suora lomalento Helsingistä lomakohteeseen, joka oli pelkkä turistikohde

- bussikuljetus kentältä hotelliin

- kaksi viikkoa hotellissa, makasi joko hotellin uima-altaalla tai oli huoneessaan, söi hotellin ravintolassa

- takaisin samalla tavalla kuin tulikin

- hinta (ystäväni mukaan 1200 euroa per nenä, heitä 2 aikuista ja kaksi lasta)

Meidän loma:

- välilaskullinen lento Ateenaan Frankfurtin kautta

- vuokrattiin auto kentältä, ajettiin Ateenan pohjoispuolelta vuokraamaallemme huvilalle

- käytiin Ateenassa, kierrettiin Akropolikset ja muut nähtävyydet

- ajettiin autolla eteläistä Kreikkaa, käytiin Tripolissa, Korintissa, Kyllinin vuorella ja vaikka missä.

- käytiin saaristoristeilyllä

- syötiin paikallisissa ravintoloissa tai tehtiin ruokaa itse

- nähtiin aivan valtavasti erilaisia paikkoja, koettiin elämyksiä, syötiin kreikkalaista ruokaa jne.

- hinta per nenä 700 euroa (meitä viisi ja tähän laskin siis lennot, majoitus, auto)

Kun sitten Suomessa tavattiin, me kerroimme missä kaikkialla oltiin käyty, mitä koettiin, mitä syötiin. Kun kysyttiin ystäväperheen lomasta, he kertoivat vain olleensa sillä hotellialueella koko kaksi viikkoa. Eivät käyneet edes meressä uimassa, kun lapset eivät tykkää suolavedestä! Eli oikeasti olivat siis lentäneet Kreikkaan ollakseen koko kaksi viikkoa siinä hotellialueella.

Mä en tajua. Tajuatteko te? Te, jotka teette tällaisia matkoja - miksi teette!?! Jos syynä on aurinko, miksette mene yksinkertaisesti halvimpaan mahdolliseen kohteeseen, mitä väliä onko se Romaniassa vai Kreikassa, Espanjassa vai Thaimaassa!

Ymmärrän sen verran, että ystäväsi loma oli hänelle sopiva ja rentouttava, kun taas sinun lomasi ei olisi ollut. Sama toimii myös toisinpäin :D

Sitä taas en ymmärrä, että sinun tunteisiisi nappaa noin lujasti muiden mielestäsi väärät lomatavat.

Itse vältän Kreikan ja muut helleloukot mielelläni ihan kokonaan, itsensä grillaaminen ei ole minun juttuni. Kaupunkilomat taas siedettävissä lämpötiloissa ovat kiinnostavia.

Itse kestän huonosti hellettä ja minulle sekä ap:n että hänen ystävänsä loma olisi ollut kidutusta. Itse lomailen mieluiten ap:n tyyliin, mutta +40C helteessä nähtävyyksien kierteleminen ei kyllä ole rentouttavaa. Silloin mieluiten kyllä viihtyy varjossa tai ilmastoidussa tilassa. Sitä paitsi, eikös vähän aikaa sitten uutisoitu miten Akropolis on jouduttu kuumuuden vuoksi sulkemaan? Siellähän ei pahemmin varjoa ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi