Mun on vaikea ymmärtää ystäväni lomailua.
Olimme kumpikin Kreikassa kahden viikon lomalla.
Ystäväni loma:
- suora lomalento Helsingistä lomakohteeseen, joka oli pelkkä turistikohde
- bussikuljetus kentältä hotelliin
- kaksi viikkoa hotellissa, makasi joko hotellin uima-altaalla tai oli huoneessaan, söi hotellin ravintolassa
- takaisin samalla tavalla kuin tulikin
- hinta (ystäväni mukaan 1200 euroa per nenä, heitä 2 aikuista ja kaksi lasta)
Meidän loma:
- välilaskullinen lento Ateenaan Frankfurtin kautta
- vuokrattiin auto kentältä, ajettiin Ateenan pohjoispuolelta vuokraamaallemme huvilalle
- käytiin Ateenassa, kierrettiin Akropolikset ja muut nähtävyydet
- ajettiin autolla eteläistä Kreikkaa, käytiin Tripolissa, Korintissa, Kyllinin vuorella ja vaikka missä.
- käytiin saaristoristeilyllä
- syötiin paikallisissa ravintoloissa tai tehtiin ruokaa itse
- nähtiin aivan valtavasti erilaisia paikkoja, koettiin elämyksiä, syötiin kreikkalaista ruokaa jne.
- hinta per nenä 700 euroa (meitä viisi ja tähän laskin siis lennot, majoitus, auto)
Kun sitten Suomessa tavattiin, me kerroimme missä kaikkialla oltiin käyty, mitä koettiin, mitä syötiin. Kun kysyttiin ystäväperheen lomasta, he kertoivat vain olleensa sillä hotellialueella koko kaksi viikkoa. Eivät käyneet edes meressä uimassa, kun lapset eivät tykkää suolavedestä! Eli oikeasti olivat siis lentäneet Kreikkaan ollakseen koko kaksi viikkoa siinä hotellialueella.
Mä en tajua. Tajuatteko te? Te, jotka teette tällaisia matkoja - miksi teette!?! Jos syynä on aurinko, miksette mene yksinkertaisesti halvimpaan mahdolliseen kohteeseen, mitä väliä onko se Romaniassa vai Kreikassa, Espanjassa vai Thaimaassa!
Kommentit (205)
HOIDA VAAN OMAT LOMAMATKASI
Vierailija kirjoitti:
Olimme kumpikin Kreikassa kahden viikon lomalla.
Ystäväni loma:
- suora lomalento Helsingistä lomakohteeseen, joka oli pelkkä turistikohde
- bussikuljetus kentältä hotelliin
- kaksi viikkoa hotellissa, makasi joko hotellin uima-altaalla tai oli huoneessaan, söi hotellin ravintolassa
- takaisin samalla tavalla kuin tulikin
- hinta (ystäväni mukaan 1200 euroa per nenä, heitä 2 aikuista ja kaksi lasta)Meidän loma:
- välilaskullinen lento Ateenaan Frankfurtin kautta
- vuokrattiin auto kentältä, ajettiin Ateenan pohjoispuolelta vuokraamaallemme huvilalle
- käytiin Ateenassa, kierrettiin Akropolikset ja muut nähtävyydet
- ajettiin autolla eteläistä Kreikkaa, käytiin Tripolissa, Korintissa, Kyllinin vuorella ja vaikka missä.
- käytiin saaristoristeilyllä
- syötiin paikallisissa ravintoloissa tai tehtiin ruokaa itse
- nähtiin aivan valtavasti erilaisia paikkoja, koettiin elämyksiä, syötiin kreikkalaista ruokaa jne.
- hinta per nenä 700 euroa (meitä viisi ja tähän laskin siis lennot, majoitus, auto)Kun sitten Suomessa tavattiin, me kerroimme missä kaikkialla oltiin käyty, mitä koettiin, mitä syötiin. Kun kysyttiin ystäväperheen lomasta, he kertoivat vain olleensa sillä hotellialueella koko kaksi viikkoa. Eivät käyneet edes meressä uimassa, kun lapset eivät tykkää suolavedestä! Eli oikeasti olivat siis lentäneet Kreikkaan ollakseen koko kaksi viikkoa siinä hotellialueella.
Mä en tajua. Tajuatteko te? Te, jotka teette tällaisia matkoja - miksi teette!?! Jos syynä on aurinko, miksette mene yksinkertaisesti halvimpaan mahdolliseen kohteeseen, mitä väliä onko se Romaniassa vai Kreikassa, Espanjassa vai Thaimaassa!
Sun loma vaikutti enemmän työltä ku lomalta
Vierailija kirjoitti:
Vaan kerran ollaan koettu ap:n kaverin loma. Olimme vuodessa rakentaneet omakotitalon (ei pakettitaloa) ja olimme _umpiuupuneita_.
Hyvä, että mainitsit, ettei ollut pakettitalo. Oltais muuten kaikki luultu, että pääsitte liian helpolla, ettekä oikeasti olisi olleetkaan umpiuupuneita.
Jestas sentään, että pitää päteä talonrakentamisellakin. :) Käy vähän sääliksi ihmisiä, jotka ei voi mennä esim. All inc-lomalle, ellei sitä oikeuteta talonrakentamisella, vaativalla työllä, vähintään kolmella lapsella tai jollain muulla isolla projektilla.
Jos mulla ois mahdollisuus matkustella esim.4 krt vuosi niin mieluusti ois tollasia kun ap:llä. Mutta kun on se yksi viikon loma niin mieluusti ottaa helpon loman helpossa kohteessa. Kreikassa joku pikku saari on aina ok tai joku pieni kylä mantereella. En ole vielä kyllästynyt.
Matkustan työni puolesta melko paljon vuosittain ja olen nähnyt jos jonkinmoista maailmankolkkaa ja kulttuuria. Matkustus työasioissa on ollut antoisaa, mutta toisaalta myös raskasta. Viimeeksi talvilomalla otin äkkilähdön Thaimaan Phukettiin ja makasin viikon uima-altaalla lukemassa kirjaa ja kuuntelemassa musiikkia. Oli aivan ihana LOMA!
Kannattaa ymmärtää se, että jos elämä on muuten melko hetkistä ja täynnä kaikkea, tällaiselle ihmiselle paras loma on sellainen kun ei tee yksinkertaisesti yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Auringon ottaminen ja auringon UV-säteilyn ihannoiminen on idiotismia. Auringonotto ja ihon ruskettaminen on yhtä syöpävaarallista kuin tupakointi.
Kaikki pisteet aloittajalle! Löhöilyä eli makaamista kaksi viikkoa jossain klooriveden äärellä voi harrastaa kai Suomessakin.
Mä matkailen. Mä lähden matkalle näkemään, aurinkohattu ja iho suojattuna, esim. kulttuurikohteita. Katsomaan sitä, miten ennenkin on eletty - ihmisen toimia. Mikäli "kivikasat" (toinen idiotismi) eivät kiinnosta, niin sitten teen sitä mikä huvittaa sillä hetkellä.
Matkailu on taitolaji. Toiset tyytyvät vähään.
Minusta sinä tyydyt vähään ihmetellessäsi niitä kivikasoja. Kotimaassasi on jalkojesi alla tuhansia vuosia vanhoja asioita. Tee mitä tykkäät, mutta ilmastonvaihdos pelkästään on joskus se juttu.
Lomailu ja matkailu ovat kaksi eri asiaa. Toiset eivät voi mistään hinnasta (eivät osaa) rentoutua kotonaan työpaineista. On opittu käytösmalli, että vain klooriveden äärellä auringossa lojuminen ON rentouttavaa. On opittu, että vain lähtemällä jonnekin kodista, esim. ulkomaille, voi rentoutua. Halpa viina on eräs tekijä.
Ihon ruskettaminen, klooriveden ihannointi, yms. on liian yksinkertaista - ja hemmetin tylsää - touhua. Ihmettelen, miksi suomalaiset eivät ui merivedessä.
Monille riittää syöminen, aurinko ja uiminen sekä ostokset. Tykkään istua katukahviloissa ja olla rennosti. Teidän matka mua ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auringon ottaminen ja auringon UV-säteilyn ihannoiminen on idiotismia. Auringonotto ja ihon ruskettaminen on yhtä syöpävaarallista kuin tupakointi.
Kaikki pisteet aloittajalle! Löhöilyä eli makaamista kaksi viikkoa jossain klooriveden äärellä voi harrastaa kai Suomessakin.
Ei vaan ihanaa, Suomessa ei voi harrastaa samaa, on niin kylmää nää Suomen kesät. Maaauimala saadaan meidän isoon kaupunkiin ehkä joskus tulevaisuudessa.
Mä matkailen. Mä lähden matkalle näkemään, aurinkohattu ja iho suojattuna, esim. kulttuurikohteita. Katsomaan sitä, miten ennenkin on eletty - ihmisen toimia. Mikäli "kivikasat" (toinen idiotismi) eivät kiinnosta, niin sitten teen sitä mikä huvittaa sillä hetkellä.
Matkailu on taitolaji. Toiset tyytyvät vähään.
Lomailu ja matkailu ovat kaksi eri asiaa. Toiset eivät voi mistään hinnasta (eivät osaa) rentoutua kotonaan työpaineista. On opittu käytösmalli, että vain klooriveden äärellä auringossa lojuminen ON rentouttavaa. On opittu, että vain lähtemällä jonnekin kodista, esim. ulkomaille, voi rentoutua. Halpa viina on eräs tekijä.
Ihon ruskettaminen, klooriveden ihannointi, yms. on liian yksinkertaista - ja hemmetin tylsää - touhua. Ihmettelen, miksi suomalaiset eivät ui merivedessä.
Just noin. Ei mikään ole tylsempää ja älyttömämpää kuin mennä ulkomaille lojumaan jonkin hotellin uima-altaalle. Ja sitten kehutaan, että käytiin lomalla Espanjassa tai Kreikassa ja oli niin avartava reissu.
Mä olen itse aloittajan kaltainen lomailija, joka haluaa ulkomaille matkustaessaan nähdä kaikenlaista ja tehdä asioita, maistella erilaisia ruokia yms. Toisaalta olen niin huolestunut lentämisen ilmastovaikutuksista, että ulkomaille lähtiessäni haluan viipyä pari viikkoa ja käydä useammassa kaupungissa samalla seudulla. Tämä johtaa yleensä pieneen matkaväsymykseen jossain vaiheessa ja silloin ne helpot ruoat ja hotellissa löhöäminenkin kelpaavat. Jos kaipaan löhölomaa, niin luultavammin menisin mökille, jossa päivät voi noudattaa samaa ruokailujen, päivittäisen lenkkeilyn, satunnaisten mökkitöiden, saunomisen ja uimisen kaavaa höystettynä lukemisella, elokuvilla ja lauta- tai ulkopeleillä. Pakettirantalomille olen päätynyt pari kertaa sukulaisten matkassa. Ihan nautittavia nekin on olleet, mutta en yleensä koe saavani niistä niin paljon irti, että haluaisin tuottaa lentopäästöjä sen takia. Ymmärrän kyllä hyvin toisenlaistakin lomailijaa. Toisille turvalliset tutut ruoat on tärkeitä ja lomalla haluaa tehdä helppoja rentoja asioita turvallisessa ympäristössä. Hotellin allas ja täysihoito lämpimässä maassa voi olla silloin hyvä vaihtoehto. Ihmiset rentoutuu niin eri tavoin. Toivoisin lähinnä, että ihmiset olisivat valmiita vähentämään matkustelua ympäristön vuoksi.
Mitä ihmettä se sinuun kuuluu, miten ystäväsi viettää lomansa! Luulen kylläkin, ettette edes ole todellisia ystäviä, kun puhut hänestä noin alentavasti.
Tässä on taas sekoitettu mielestäni kaksi hieman erilaista käsitettä: lomailu ja matkailu. Ne voivat joillekin tarkoittaa melkein samaa, mutta itse näen näissä aika ison eron.
Sit kun siä kreikas on käynyt riittävän monta kertaa ja nähnyt sen tylsän ateenan niin voi ottaa aurinkoa ihan vain.
Vierailija kirjoitti:
Mulle alkoi myös kerran yksi ap:n tapainen Oikeita Asioita Harrastava saarnata siitä, miten kehtaan viettää aikaani hotelleissa lomalla. Ainoat Oikeat Tavat viettää lomaa ovat tietysti joko kaikkien nähtävyyksien ymppääminen neljään päivään, reppureissaus, ruokien ostaminen pelkästään katukeittiöistä, halpa kylmä hostelli, vuokra-autolla edestakaisin sahaaminen 500 km päivässä, jotta ehtii nähdä mahdollisimman paljon ja kaikkien kohteen hiekkarantojen koluaminen.
Voi apua :D Kuulostaa äärimmäisen stressaavalta: itse tarvitsisin toipumisloman lomasta heti perään, jos minut nakitettaisiin tuollaiselle reissulle. En kaipaa mitään Madventures-meininkiä vaan ihan tavallista, rentoa ja leppoisaa oleilua lämpimässä ilmastossa kotimaan räntäsateiden vastapainoksi.
Kaikki puolustaa aikuisten löhölomaa ja toki on jokaisen oma valinta, miten haluaa 2 viikkoa viettää ja jos on ylimääräistä, mikäs siinä löhöilee se kalliisti. Mutta onko lasten oikeus olla "aidatulla" alueella yksipuolista ravintoa syöden? On lukenut koko ketjua eli tuliko lasten ikä ilmi, mutta eikö lapsilla ole oikeus oppia uusia asioita ja nähdä erilaista elämää.
Omasta mielestä lomassa voi yhdistää lepoa ja uusien asioiden kokemuksia.
Sinun on vaikea ymmärtää ystäväsi lomailua.
Mulla on yksi tuttu, joka postaa tämän tästä Facebookiin siitä miten hän ei ymmärrä sitä sun tätä muiden ihmisten sinänsä harmitonta käytöstä (tyyliin en ymmärrä ihmisiä jotka ostavat ok-talon jos ei jakseta laittaa pihaa jne.).
Tehnyt mieli sanoa, että huomaatko miten usein aloitat "en ymmärrä". Että oisko se todellinen ongelma siinä lauseen alussa eikä siinä mitä sitten seuraa.
Eli jos sulla on taipumusta tähän samaan, niin voishan tätäkin pohtia. :)
Toiset ovat niitä duracellpupuja ja sähköjäniksiä, jotka tarvitsevat ja kaipaavat aktiivista tekemistä (eli matkailua). Toiset taas nauttivat kiireettömyydestä ja aivojen napsauttamisesta off-asentoon viikoksi tai pariksi (eli lomailusta). Olennaista on, että samanhenkiset viettävät aikaa keskenään ja antavat myös "toisinajattelijoille" rauhan tehdä mitä parhaaksi näkevät.
Vierailija kirjoitti:
Pieni perjantainen humble brag?
Kyllä tuo ap:n vertailu kovasti sellaiselta vaikuttaa.
Tunnistikohan ap:n ystävä itsensä tuosta? Ihan mahdollista että tunnisti.
Oi Ap:n reissu kuulostaa just meille sopivalta. Tykätään saman tyyppisistä omatoimireissuista, missä näkee paljon ja myös paikallista elämää. Mutta ymmärrän kyllä myös että kaikki ei halua/jaksa/osaa järjestää ja suunnitella samanlaisia reissuja. Jos on vaikka tosi ranskas arki ja pienet lapset tai ei vaikka kielitaitoa. Eli tässä mielessä en ymmärrä ap:n ihmettelyä.
Viimeksi kun oltiin lomalla, niin mekin vaan aamulla päätettiin vietetäänkö päivä rannalla vai uima-altaalla, ja koska oli all-inclusive niin välillä vaan käytiin syömäs. Oli siellä hotellin alueellakin paljon tekemistä, käytiin kylpemäs ja hieronnoissa, lapset kävi vesipuistossa. Ihanaa oli kun ei tarvinnut muuta kuin OLLA!
Apua, tästä tuli mieleen loma Kyproksella kun vanhemmat halusi nuohota kaikki nähtävyydet ja ihmeet läpi. Istumista ilmastoimattomassa bussissa kauheassa helteessä. Ihmeteltiin jotain röykkiötä ja taas mentiin seuraavaan paikkaan, hiki valui ja paska haisi. Missään ei ehtinyt nuuskia paikkoja ja etsiä simpukoita.
Edelleen vanhemmat matkustaa samalla tavalla. Kun kerta reissusta on maksettu pitää koko maa koluta läpi samalla rahalla. Itse maksan enemmän että saan stressittömän reissun.