Mun on vaikea ymmärtää ystäväni lomailua.
Olimme kumpikin Kreikassa kahden viikon lomalla.
Ystäväni loma:
- suora lomalento Helsingistä lomakohteeseen, joka oli pelkkä turistikohde
- bussikuljetus kentältä hotelliin
- kaksi viikkoa hotellissa, makasi joko hotellin uima-altaalla tai oli huoneessaan, söi hotellin ravintolassa
- takaisin samalla tavalla kuin tulikin
- hinta (ystäväni mukaan 1200 euroa per nenä, heitä 2 aikuista ja kaksi lasta)
Meidän loma:
- välilaskullinen lento Ateenaan Frankfurtin kautta
- vuokrattiin auto kentältä, ajettiin Ateenan pohjoispuolelta vuokraamaallemme huvilalle
- käytiin Ateenassa, kierrettiin Akropolikset ja muut nähtävyydet
- ajettiin autolla eteläistä Kreikkaa, käytiin Tripolissa, Korintissa, Kyllinin vuorella ja vaikka missä.
- käytiin saaristoristeilyllä
- syötiin paikallisissa ravintoloissa tai tehtiin ruokaa itse
- nähtiin aivan valtavasti erilaisia paikkoja, koettiin elämyksiä, syötiin kreikkalaista ruokaa jne.
- hinta per nenä 700 euroa (meitä viisi ja tähän laskin siis lennot, majoitus, auto)
Kun sitten Suomessa tavattiin, me kerroimme missä kaikkialla oltiin käyty, mitä koettiin, mitä syötiin. Kun kysyttiin ystäväperheen lomasta, he kertoivat vain olleensa sillä hotellialueella koko kaksi viikkoa. Eivät käyneet edes meressä uimassa, kun lapset eivät tykkää suolavedestä! Eli oikeasti olivat siis lentäneet Kreikkaan ollakseen koko kaksi viikkoa siinä hotellialueella.
Mä en tajua. Tajuatteko te? Te, jotka teette tällaisia matkoja - miksi teette!?! Jos syynä on aurinko, miksette mene yksinkertaisesti halvimpaan mahdolliseen kohteeseen, mitä väliä onko se Romaniassa vai Kreikassa, Espanjassa vai Thaimaassa!
Kommentit (205)
Me tehdään molemmanlaisia matkoja. Ja sitten vielä semmoisia, että lähdetään autolla/prätkällä Suomesta asti.
Kaikki on kivoja ja siihen hetkeen parhaita matkoja.
Tässä kyllä vähän haiskahtaa ns omakehu. Eipä mitään , olin itsekin nuorena samanlainen. Työkaveri oli sinnitellyt itselleen jonku aurinkomatkojen paketin Thaikkuihin ja yritti sillä siinä keulia. Ihmettelin suuresti että miten se semmoiseen oli mennyt rahojaan tuhlaamaan, ihan älytöntä. Itse en koskaan matkusta millään pakettimatkalla, siis tod. Meni huljaiseksi.
Mun lomatoive olisi jotain tuosta puolivälistä.
Oltiin vuosi sitten ystäväni kanssa 2.5 viikkoa Thaimaassa talossamme. Kyllä se suurin aika kului ihan altaalla löhöten, oli ihanaa kun ei ollut lapsia eikä ketään mukana ketä olisi pitänyt passata. Käytiin jokusen kerran ulkona syömässä, muuten kokattiin itse tai tilattiin ruokaa kämpille. Luksusta. Luin paljon ja nukuin paljon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei ole kiinnostuneita kivikasojen katselusta eikä kaikilla ole rahasta kiinni vaan viettävät lomansa niin kuin haluavat.
Kivikasoja? Miten esimerkiksi saaristoristeily on kivikasoja? Tai kreikkalaisessa ravintolassa syöminen? Tai vuorelle kiipeäminen?
Älä viitti. Jos et ymmärrä vertausta muuten kuin sanatarkasti, niin aika turhaan sinä käyt niillä kivikasoilla ja vesilätäköissä.
Jokainen lomailee tyylillään. Minä olen tehnyt kiertomatkoja, mutta seuraava loma on Euroopan kylpylään ja aion vain viettää aikaa siellä enkä tee mitään nähtävyyskierroksia.
Valitsisin noista lomavaihtoehdoista heittämällä tuon ensimmäisen. Lomalla on pääasia rentoutua hyvän hotellin upealla allasalueella, ja päästä syömään ateriat valmiiseen pöytään. Illalla vaikka vähän viiniä omalla parvekkeella. Tottakai käymme myös lähiympäristössä katsomassa mitä on tarjolla. Kauppoja, kahviloita jne. Jossain aina voi piipahtaa, mutta pitkälti lomat menee todellakin altaalla makoillen. Parhautta!
Ihan horror ajatus, että pitäisi kierrellä jotain nähtävyyksiä katsomassa. Ei kiinnosta sitten yhtään! Muiden turistien keskellä hikoilla ja tungeksia jonkin raunion ympärillä ja ottaa kuvia jotka ei kiinnosta ketään. Niitä kun on jo internet täynnä. Ei ole todellakaan mun käsitys rentouttavasta lomasta.
Vierailija kirjoitti:
Valitsisin noista lomavaihtoehdoista heittämällä tuon ensimmäisen. Lomalla on pääasia rentoutua hyvän hotellin upealla allasalueella, ja päästä syömään ateriat valmiiseen pöytään. Illalla vaikka vähän viiniä omalla parvekkeella. Tottakai käymme myös lähiympäristössä katsomassa mitä on tarjolla. Kauppoja, kahviloita jne. Jossain aina voi piipahtaa, mutta pitkälti lomat menee todellakin altaalla makoillen. Parhautta!
Ihan horror ajatus, että pitäisi kierrellä jotain nähtävyyksiä katsomassa. Ei kiinnosta sitten yhtään! Muiden turistien keskellä hikoilla ja tungeksia jonkin raunion ympärillä ja ottaa kuvia jotka ei kiinnosta ketään. Niitä kun on jo internet täynnä. Ei ole todellakaan mun käsitys rentouttavasta lomasta.
Kuulostaa mun korviin maailman tylsimmältä lomalta, viiniä parvekkeella hohhoijaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan horror ajatus, että pitäisi kierrellä jotain nähtävyyksiä katsomassa. Ei kiinnosta sitten yhtään! Muiden turistien keskellä hikoilla ja tungeksia jonkin raunion ympärillä ja ottaa kuvia jotka ei kiinnosta ketään. Niitä kun on jo internet täynnä. Ei ole todellakaan mun käsitys rentouttavasta lomasta.Kuulostaa mun korviin maailman tylsimmältä lomalta, viiniä parvekkeella hohhoijaa
Ok. Mun mielestä ihanaa päivän päätteeksi rauhoittua kahden kesken oman miehen kanssa etelän lämpimässä illassa istuskellen ja hyvästä viinistä nautiskellen.
Joskus mennään pakettimatkalle massaturismikohteeseen, joskus kierrellään omalla autolla ympäri Eurooppaa, joskus lennetään jonnekin kauas jossa suomalaisia ei juurikaan tapaa. Miä nyt milloinkin sattuu huvittamaan.
Mikäs tässä on ongelma? Kaksi eri pariskuntaa, kaksi eri tapaa lomailla.
En haluaisi suorittaa lomalla, olisi kivaa elää spontaanisti. Jos aamulla tekee mieli jäädä rannalla makaamaan, niin sitten jää.
Jos tekee mieli kierrellä jossain, sitten kiertelee. Mutta suorittaminen lomalla olisi kamalaa ja veisi koko loman tunnun.
Naisten on todella vaikea ymmärtää kaikkea muuta mitä itse edustaa. Selvensikö tämä ap ongelmaasi?
Niin ap, kaikilla meillä on rajalliset kyvyt ymmärtää. Tämän loma-asian, ja monen muunkin asian, ymmärtämistä helpottaa, kun sisäistää sen, että maailmassa elää ap:n lisäksi miljardeja ihmisiä ja ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Naisten on todella vaikea ymmärtää kaikkea muuta mitä itse edustaa. Selvensikö tämä ap ongelmaasi?
Ap ei välttämättä ole vastailemassa, kun on aloituksen tehnyt vuonna 2017.
Toisilla on vain enemmän energiaa ja tylsistyvät maatessa. Olen itse samaa maata. En voisi kuvitella syöväni ja makaavani rannalla edes kolmea päivää, puhumattakaan kahdesta viikosta. Ehkä se johtuu siitä, että elämä on yleisesti ottaen mallillaan ja terve, niin ei koe henkistä väsymystä.
Tunnen molemmanlaisia lomailijoita, enkä ole koskaan tullut ajatelleeksi, että jompi kumpi tapa olisi parempi kuin toinen. Pääasia että loma on rentouttava ja juuri sellainen, kuin haluaa. Itse olen jotain tuosta välimaastosta. En tykkää ravata jossain raunioilla turistien keskellä, olen tehnyt sitä nuorena ihan tarpeeksi. Tykkään oleilla uima-altaalla, rannalla, käydä paikallisissa ravintoloissa, kävellä paljon iltaisin ja katsella maisemia, ja joskus tehdä bussiretken jonnekin kauemmas. Ja minullekin on ihan parasta se viinilasillinen päivän päätteeksi hotellin parvekkeella mieheni kanssa.
Hassua, että jotakin harmittaa toisen lomanvietto. Itse en olisi tykännyt ap:n loman kaltaisesta, sillä lomalla en juurikaan halua aikatauluja ja tungosta, ja meri on minulle tärkeää, ei pelkät kaupunkilomailut.
Vierailija kirjoitti:
Toisilla on vain enemmän energiaa ja tylsistyvät maatessa. Olen itse samaa maata. En voisi kuvitella syöväni ja makaavani rannalla edes kolmea päivää, puhumattakaan kahdesta viikosta. Ehkä se johtuu siitä, että elämä on yleisesti ottaen mallillaan ja terve, niin ei koe henkistä väsymystä.
Hassua, että noinkin voi ajatella. Itse koen myös, että elämä on yleisesti ottaen mallillaan ja voisin silti viettää rantaelämää vaikka kuukausia, jos olisi mahdollisuus.
Kaikki eivät jaksa lapsiaan edes viikkoa samassa hotellihuoneessa. Nostan hattua sille perheelle, joka viihtyi vain toistensa seurassa samassa paikassa kaksi viikkoa. Kreikassa ruoka on kai aina hyvää, ei siitä lapset kärsi.